۱۳۸۸ مهر ۶, دوشنبه

تهیه و تدوین طرح جامع فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد

حمیدرضا صرّامی مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: با داشتن این طرح به منظور مصون‌سازی آحاد جامعه، گام‌های اساسی از سوی دستگاه‌های فرهنگی و پیشگیری و نیز سازمان‌های مردم نهاد برداشته خواهد شد.
وی در پایان از کلیه صاحبان اندیشه و پژوهشگران عرصه اعتیاد دعوت به همکاری کرد و گفت: صاحب‌نظران می‌توانند پیشنهادهای خود را به نشانی public_relations@dchq.ir ارسال یا با شماره 22901191 داخلی 1211 تماس حاصل نمایند.
به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، حمیدرضا صرّامی گفت: در جلسه 124 ستاد که در آبان ماه سال‌جاری با حضور مسوولان ستاد برگزار شد، مقرر گردید طرح جامع فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد، به منظور کاهش ورودی جدید به چرخه اعتیاد و همچنین کاهش نرخ بروز اعتیاد طی دوره برنامه پنجم توسعه، تهیه و پس از طرح در جلسه ویژه ستاد، تصویب و ابلاغ گردد.
این مقام مسئول در ستاد، در خصوص ضرورت تهیه طرح جامع پیشگیری گفت: موادمخدر سیستمی هوشمند، فعال، پویا و دینامیک است که به مثابه سالنی بزرگ با ورودی‌های متعدد می‌باشد، این سیستم افراد را در سنین، جنسیت‌، مشاغل و تحصیلات متفاوت و با فرهنگ‌های بومی و شهری گوناگون به سوی خود جذب می‌کند.
صرّامی ادامه داد: این سیستم در عصر کنونی نیز سعی دارد با تولید انواع مواد مخدر با اهداف سریع‌الاثر بودن، زمان و هزینه کم برای مصرف، بخش‌های وسیعی از جغرافیای انسانی و محیطی کشور را آلوده کند.
وی همچنین اظهار داشت: این سیستم منضبط غیردولتی، با نشانه‌روی هوشمندانه و هدایت‌ شونده، مراکز حیاتی اجتماعی کشور اعم از خانواده، مدارس، دانشگاه‌ها، محله‌های شهری و روستایی و محیط‌های کاری را هدف قرار داده است و با تلاشی مضاعف سعی در قتل عام آحاد جامعه دارد.
وی با بیان اینکه موارد فوق، ضرورت داشتن یک نظام‌نامه و منشور مبارزه نرم‌افزاری از طریق اقدامات پیشگیری از سوء مصرف موادمخدر و روان‌گردان‌ها را در مقابل سیستم موادمخدر، هویدا و آشکار می‌سازد، افزود: با داشتن طرح جامع فرهنگی و پیشگیری به منظور مصون‌سازی آحاد جامعه، گام‌های اساسی از سوی دستگاه‌های فرهنگی و پیشگیری و نیز سازمان‌های مردم نهاد برداشته خواهد شد.
صرّامی با اشاره به علم پیشگیری از سوء مصرف موادمخدر در سطح جهان و قدمت 40 ساله آن گفت: "جهانی اندیشیدن و بومی عمل کردن با مرور منابع خارجی، به ویژه روند پنج دوره از استراتژی‌های پیشگیری از سال 1970 میلادی تاکنون در کشورهای توسعه یافته" ، "تجارب موفق این کشورها" و " قبول و امضاء جمهوری اسلامی ایران از بخش پیشگیری از سوء مصرف موادمخدر و روان‌گردان‌های کنوانسیون‌های بین‌المللی" از جمله مواردی هستند که در ایجاد اهداف اختصاصی طرح فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد لحاظ شده‌اند.
وی همچنین، مرور منابع داخلی یعنی سیر تاریخی برنامه‌های پیشگیری از سوءمصرف موادمخدر و روان‌گردان‌ها طی 30 سال گذشته در کشور، تحلیل وضعیت و آسیب‌شناسی اقدامات پیشگیرانه، لحاظ نمودن مفاد سیاست‌های کلی مبارزه با موادمخدر ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، ماده 97 و سند فرابخشی قانون برنامه چهارم توسعه، آئین‌نامه‌ پیشگیری قانون مبارزه با موادمخدر و احکام پیشنهادی مندرج در لایحه برنامه پنجم و راهبردهای آن را از دیگر موارد شکل‌گیری اهداف اختصاصی این طرح برشمرد.
مشاور دبیرکل ستاد در ادامه، تقویت رویکرد و مداخلات فرابخشی پیشگیری از اعتیاد، تقویت هماهنگی و همکاری‌های بخشی و فرابخشی دستگاه‌های عضو در این زمینه و تقویت ضمانت و تسهیل اجرایی برنامه‌های پیشگیری را از مهمترین اهداف اختصاصی این طرح برشمرد و گفت: شناسایی و رفع موانع موجود برای اجرای برنامه‌ها، تقویت رویکرد علمی در فعالیت‌های این امر، تقویت مشارکت‌ سازمان‌های مردم نهاد و نقش مردم و شوراهای اسلامی شهر و روستا و توجه به سطوح محلی و رویکردهای اجتماع‌محور در برنامه‌های پیشگیری از دیگر اهداف اختصاصی این طرح به شمار می‌روند.
صرّامی همچنین، رفع موانع بوروکراتیک، تعیین سهم دستگاه‌های فرهنگی و تبیین حدود انتظارات، ایجاد ساختارهای تخصصی در دستگاه‌های پیشگیری، تقویت پژوهش و تولید بسته‌های آموزشی در این زمینه، تقویت ارزشیابی برنامه‌ها و دانش پیشگیری، آموزش و ارتقاء نیروی انسانی فعال و توجه به کارزار رسانه‌ای در این عرصه را از دیگر اهداف اختصاصی طرح جامع فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد ذکر کرد.
وی افزود: در این راستا کمیته‌‌ای با حضور 35 نفر از اساتید و صاحب‌نظران در چهار گروه تخصصی روان‌شناسی و روان‌پزشکی، جامعه‌شناسی، حقوق و جرم‌شناسی و مدیران سابق و فعلی عرصه پیشگیری تشکیل و مقرر شد، بر اساس زمان‌بندی پیش‌بینی شده حداکثر تا پایان سال‌جاری پیش‌نویس طرح مزبور تهیه و تدوین شود.
صرامی ابراز امیدواری کرد: با شروع برنامه پنجم توسعه و اجرای طرح جامع پیشگیری از اعتیاد موجبات واکسیناسیون ذهنی آحاد سالم و در معرض خطر جامعه از پدیده شوم موادمخدر و روان‌گردان‌ها فراهم شود.

۱۳۸۸ مهر ۳, جمعه

شکست زنان در ترک اعتیاد بیشتر از مردان است

مدیرکل فرهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه مصرف سیگار در کشور ما متولی ندارد، اظهار کرد که زمینه اعتیاد 75 درصد معتادان، در مدرسه است.
هومان نانجری ها در رابطه با مصرف مواد در مدارس دخترانه و برنامه های ستاد مبارزه با مواد مخدر در این رابطه، گفت: در دستورالعمل اخیر ما برای استان ها اعلام کردیم که سهم مدارس پسرانه بیشتر باشد اما تا قبل از این سهم مدارس دخترانه و پسرانه برابر بود.
وی با اشاره به اینکه از هر 10 معتاد 9/5 نفر مرد و 5/0 زن هستند، افزود: با توجه به شیوع اعتیاد و محدودیت منابع، برنامه های پیشگیری را بیشتر به سمت پسران سوق دادیم.
به گفته مدیرکل فرهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر، بیشترین آغاز به مصرف مواد در بین زنان ازسوی شواهران معتاد است، به این معنی که زنان همسرمعتاد به واسطه اعتیاد شوهرشان معتاد شده اند.
نارنجی ها خاطرنشان کرد: البته این به معنای آن نیست که در رابطه با اعتیاد زنان مشکلی نداریم، چراکه درمان زنان هم به مراتب مشکل تر است. زنان در خانه نقش محوری دارند و ازطرفی رفت و آمدشان هم مثل مردان آسان نیست.
وی ادامه داد: حضور زنان در مرکزی که 9 نفر مرد و یک زن است، مشکل است و به همین دلایل شکست زنان در ترک اعتیاد بیشتر از مردان است.
مدیرکل امور فرهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه اولویت ستاد این است که کلینیک خاصی ویژه اعتیاد نداشته باشیم، تصریح کرد: وزارت بهداشت گاها تاکید دارد که حتما ذکر شود، کلینیک مخصوص اعتیاد است، اما این یک رویکرد ارتقایی است که برای باز کردن پای معتادانی که در گوشه خانه نشسته اند و برای حفظ آبرو به کلینیک های ترک اعتیاد مراجعه نمی کنند، کلینیک ها عمومی باشد.
به عقیده نارنجی‌ها، عده ای از معتادان اگر کلینیک خاصی برای اعتیاد نبوده و کلینیک علاوه بر معتادان، به دیگر بیماران نیز رسیدگی کند، رقبت بیشتری برای حضور در کلینیک پیدا می کنند.
مدیرکل فرهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه آمار درستی از مصرف مواد مخدر در مدارس در دست نیست، افزود: طرح تحقیقاتی برای این موضوع پیشنهاد شده اما نیازمند زمان است تا بتوانیم آماری در این زمینه به دست آوریم.
نارنجی ها با اشاره به اینکه اعتیاد در بین زنان ایرانی با اعتیاد در زنان در اروپا و حتی آسیای جنوب شرقی قابل مقایسه نیست، ادامه داد: در دیگر کشورها میزان مصرف مواد در بین زنان و مردان برابر است و در رابطه با مصرف مواد در مدارس نیز ما به آن شدت و حدت کشورهای دیگر اعتیاد نداریم و بیشتر در زمینه مصرف سیگار در مدارس مشکل داریم که این هم از کشورهای اروپایی کمتر است.
وی اظهار کرد: در کشورهای اروپایی قدم که می زنیم نوجوانانی را می بینیم که سیگار دستشان است و تعداد زیادی از افراد بالای 16 سال سیگار می کشند اما در کشور ما وضع با این فجاعت نیست.
مدیرکل امور فرهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر بیشتری زمینه اعتیاد را در دبیرستان عنوان کرد و گفت: با پایان دوره تحصیل، تحکم ودرسه و خانواده برداشته می شود، به طوریکه 75درصد معتادان در سن زیر 19 سالگی شروع به مصرف کرده اند و بیشترین زمینه اعتیاد نیز مصرف سیگار در مدرسه بوده است.
نارنجی ها میانگین سن آغاز مصرف مواد مخدر در کشور را 23 سال عنوان کرد و افزود: سیگار و الکل در کشور ما متولی ندارد و ما افراد را از جایی تحویل می گیریم که قبل از آن هیچ کاری برایشان نشده است.
به گفته او، نداشتن متولی برای مصرف سیگار و اقدامات ستاد برای مبارزه با اعتیاد، مثل تشکیل ستادی برای جمع آوری آسیب دیدگان حوادث رانندگی است در حالیکه برای کاهش سرعت کاری نشده است.
مدیرکل فرهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان این مطلب که باید سر شیرفلکه اصلی بسته شود، یادآور شد: بر اساس تحقیق های پراکنده و تخمین، از جمعیت 14 میلیونی دانش آموزان کشور حدود 30 هزار نفر معتاد هستند.
نارنجی ها در رابطه با برنامه های ستاد برای موضوع مصرف مواد مخدر در روستاها نیز اشاره کرد و گفت: خودآموزهایی توزیع می کنیم که به مخاطبان مختلف آموزش و دانش لازم را ارئه می دهد اما ببینید که کدام آموزش ما در سطح ملی تا روستاها رفته است؟
وی خاطرنشان کرد: برای روستاها فکر کرده ایم اما با چالش هایی روبه رو هستیم. البته باید به نکته نیز اشاره کرد که سونامی دیرتر به روستاها می رود و به عنوان مثال مخدر شیشه در تهران مهلک است اما د ربرخی شهرها هنوز تریاک الگوی مصرف محسوب می شود به این معنی که سونامی مخدر جدید به سرعت در روستاها و شهرها پخش نمی شود و با شدت شهرهای بزرگ نیست.
مدیرکل فرهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر به یکی از روستاهای استان هرمزگان اشاره کرد که حتی یک نفر هم در آن سیگار نمی کشد و کارشناسان قصد بررسی موضوع در این روستا را دارند و ادامه داد: کانون های روستایی به علت بافت فرهنگی که در روستاها وجود دارد و مردم در روستاها مثل شهر از هم بی خبر نیستند، محافظت کنندگی دارد به طوریکه اگر پسر یک نفر معتاد شوند همه روستا مطلع می شوند.

۱۳۸۸ شهریور ۳۱, سه‌شنبه

کتاب هایی در مورد مبارزه با مواد مخدر در مدارس تدریس می شود

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: برای آموزش دانش آموزان در زمینه مبارزه با مواد مخدر برای مقطع دبیرستان کتابهایی تدوین شده است که در حال حاضر در مرحله چاپ است.
طه طاهری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پانا در مورد اجرای طرح کتابهای آموزشی گفت: این کتاب ها به صورت کمک درسی در برنامه آموزشی مدارس قرار خواهد گرفت.
وی با بیان این مطلب ادامه داد: بیشتر از تدوین کتاب، نوع تدریس و آگاهی رسانی به دانش آموزان اهمیت دارد که با توجه به این مهم ستاد مبارزه با مواد مخدر در نظر دارد دبیرانی برای ارائه این دروس تربیت کند و اقدامات تربیتی لازم نیز در حال اجراست.
طاهری در ادامه عنوان کرد: هماهنگی های لازم در مورد اجرای طرح کتب کمک درسی مبارزه با مواد مخدر با آموزش و پرورش استانها و آموزش و پرورش مرکز انجام شده است و پس از تربیت مربی این طرح نیز اجرایی خواهد شد.
طاهری تاکید کرد: با توجه به این که آسیب های مواد مخدر به سختی درمان می شود و نیازمند فعالیت همه ارگانها و سازمانها در این رابطه است باید با دستگاه هایی که در این زمینه کوتاهی می کنند برخورد شود و ما با دستگاه هایی که در این امر کوتاهی کنند برخورد خواهیم کرد.
وی افزود: این همکاری هم در اجرای برنامه ها و هم در انجام وظایف محوله یا مصوبات ستاد باید انجام شود تا در نتیجه بتوانیم با معضل مواد مخدر در کشور مبارزه کنیم.
قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: مواد مخدر به صورت مستقیم با امنیت ملی درگیر است و این امر موجب می شود تا در برنامه های مختلف و از زوایای متفاوت مورد بررسی قرار گیرد.

۱۳۸۸ شهریور ۲۸, شنبه

مراکز اختصاصی پیشگیری و درمان اعتیاد به مواد روانگردان تأسیس می‌شود

وزیر بهداشت گفت: رشد اعتیاد به تریاک و هروئین تقریباً متوقف شده است اما با رشد مواد اعتیاد آور جدید مثل شیشه و کراک مواجه هستیم به همین منظور مراکز اختصاصی پیشگیری و درمان روانگردان‌ها تأسیس می‌شوند.
مرضیه وحید دستجردی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی فارس، در پاسخ به این پرسش که رشد اعتیاد در کشور چقدر است، افزود: رشد اعتیاد سنتی را در سال‌های اخیر نداشته‌ایم، آنچه الان داریم، روش جدید اعتیاد و رشد مصرف مواد روانگردان مانند انواع شیشه و کراک و سایر مواد جدید است.
وی اضافه کرد: رشد اعتیاد به مواد سنتی مانند تریاک و هروئین تقریباً متوقف شده است.
وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که آیا رشد اعتیاد به مواد سنتی صفر است، گفت: نه اینکه بگوئیم صفر است ولی تقریباً متوقف شده است با اقداماتی که در سال‌های اخیر با توزیع مواد جایگزین و گسترش درمان اعتیاد به این مواد شده است. توانسته‌ایم تا حد زیادی این اعتیاد را کنترل کنیم. البته مسئول کنترل اعتیاد وزارت بهداشت نیست ولی وزارت بهداشت هم در زمینه پیشگیری و درمان اعتیاد در کشور کار می‌کند.
دستجردی ادامه داد: مسئله امروز ما اعتیاد به مواد روانگردان و رشد آن در کشور است، برای کنترل این پدیده مراکز تحقیقاتی وزارت بهداشت و معاونت سلامت کارهای فراوانی انجام داده‌اند و به این نتیجه رسیده‌ایم که مراکزی برای پذیرش و درمان این گونه معتادان و افرادی که با آنان دم خور هستند و مشکل پیدا می‌کنند، دایر کنیم.تا دچار مسائل حاد نشوند.
وی گفت: تأسیس مراکز پیشگیری، آموزش و درمان اعتیاد به روانگردان‌ها جزء اولویت‌های وزارت بهداشت است، پروتکل‌های این کار در حال تدوین است و به زودی مراکز اختصاصی پیشگیری و درمان اعتیاد به مواد روانگردان در کشور ایجاد می‌شوند، تا این گروه از معتادان در هنگامی که به طور اورژانسی مشکل پیدا می‌کنند، لازم نباشد به هر بیمارستانی مراجعه کنند و مستقیماً به این مراکز بروند.
وی ادامه داد: ستاد مبارزه با مواد مخدر هم که کل دستگاه‌های مرتبط با این موضوع را تحت پوشش دارد، روی این قضیه کارهای خوبی انجام داده است که اگر لازم باشد که حتماً لازم است طی یک جلسه مشترک آنها را اعلام می‌کنیم.
وزیر بهداشت اضافه کرد:‌ در زمان حاضر تمهیدات لازم برای ایجاد مراکز خاص پیشگیری و درمان اعتیاد به مواد روانگردان در حال آماده سازی است، پرسنل این مراکز نیز آموزش خواهند دید، کار این مراکز نیز این خواهد بود که بعد از درمان این معتادان خدمات لازم را برای آموزش و پیشگیری آنان و اطرافیانشان ارائه کنند.

۱۳۸۸ شهریور ۲۵, چهارشنبه

شربت تریاک خاصیت ضددرد برای بیماری‌ها ندارد

مدیر کل درمان و بازپروری ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: شربت تریاک فقط برای درمان نگهدارنده معتادان به تریاک مفید است و خاصیت ضدردرد برای سایر بیماری‌ها ندارد.
سعید صفاتیان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس اظهار داشت: درصد مورفینی که در شربت تریاک است تفاوت بسیاری با داروهای ضد درد مورفین‌دار دارد و مردم عادی نمی‌توانند و نباید از آن به عنوان داروی ضد درد استفاده کنند. به گفته وی شربت تریاکی که در کارخانه ساخته می‌شود از لحاظ مورفین درصد خاصی دارد.
وی افزود: این دارو فقط می‌تواند به عنوان درمان نگهدارنده اعتیاد به تریاک باشد نه بیماری دیگر.
صفاتیان درباره احتمال ورود شربت تریاک به بازار سیاه تصریح کرد: وزارت بهداشت مسئول این موضوع است و حتماً این وزارتخانه برنامه‌ای برای جلوگیری از آن دارد.
وی همچنین در پاسخ به اینکه آیا توزیع شربت تریاک قبح مصرف تریاک را در جامعه نمی‌ریزد، خاطرنشان کرد: این موضوع انتخاب بین بد و بدتر است همان طورکه در مورد متادون و توزیع سرنگ بین معتادان هم چنین است. باید راهی یافت که عارضه را کمتر کرد.
مدیر کل درمان و بازپروری ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: توزیع شربت تریاک از طریق مراکز توزیع مورد تأیید وزارت بهداشت انجام می‌شود. پروتکل توزیع آن در وزارت بهداشت در حال تدوین است تا راهکاری پیدا شود که به عنوان مثال فرد غیرمعتاد نتواند از آن استفاده کند. این پروتکل به زودی تدوین می‌شود.

۱۳۸۸ شهریور ۲۲, یکشنبه

شربت تریاک قبل از انقلاب تولید می‌شد

قائم‌مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در مراسم اختتامیه هفتمین دوره جشنواره آثار برتر مکتوب در حوزه اعتیاد، با اشاره به تعویق اجرای طرح پایلوت شربت تریاک و تبدیل شدن آن به بهانه‌ای برای ایجاد برخی حواشی گفت: تولید و توزیع شربت تریاک قبل از انقلاب هم صورت می‌گرفت و حتی در طول بیست سال گذشته این دارو صادر می‌شد، با این حال زمانی که می‌خواستیم این طرح را بر اساس پژوهش آزمایش کنیم برخی‌ها با بهانه‌های مختلف سنگ‌اندازی کردند، در حالی که ما هیچ بهانه‌ای برای این سنگ‌اندازی‌ها نمی‌بینیم.
قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر: با کوتاهی‌های دستگاه‌ها در حوزه مواد مخدر برخورد می‌کنیم
به گزارش خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، طاها طاهری روز چهارشنبه در مراسم اختتامیه هفتمین دوره جشنواره آثار برتر مکتوب در حوزه اعتیاد، محور سخنانش را تاکید بر توسعه پژوهش در حوزه مواد مخدر قرار داد و افزود: متاسفانه گاهی اوقات قرار گرفتن اطلاعات غلط و آلوده به عنوان مبنای پردازش وضعیت اعتیاد در کشور و ارزیابی سیاست‌های اتخاذ شده، موجب شده که ترسیم درستی از وضعیت آینده کشور در زمینه‌ مواد مخدر به دست نیاید و کژروی‌هایی در تصمیم‌گیری‌های برخی مسوولان در این حوزه‌ ایجاد شود.
وی یادآور شد: بر این اساس یکی از اصلی‌ترین بندهای ابلاغی سیاست‌های کلی مبارزه با مواد مخدر کشور، اتخاذ تصمیمات بر پایه پژوهش است و در این راستا تاکید شده که همه تصمیمات دستگاه‌های مرتبط در این حوزه‌ باید بر پایه پژوهش باشد، تا از اتخاذ تصمیم‌های غلط پیشگیری شود.
قائم مقام ستاد مبارزه با موادمخدر در عین حال تصریح کرد: تاکید بر اتخاذ تصمیمات پژوهش مدارانه در ستاد مبارزه با مواد مخدر در حالی صورت گرفته است که امروز با تحقق زمین‌های این موضوع متاسفانه حتی صدای برخی‌ها بلند شده، چرا که این ستاد برای برخی به یک حاشیه امن تبدیل شده بود.
وی در توضیح اظهارات خود گفت: در سال‌های گذشته در مواردی پول تحقیقات در حوزه مواد مخدر حتی برای مرغداری‌ها نیز صرف شده و حالا امروز که بر صرف اعتبارات حوزه مواد مخدر بر پایه پژوهش تاکید شده و هر یک از دستگاه‌های مرتبط باید پاسخگوی بسیاری از مسایل باشند، برخی‌ها دچار ترس شده‌اند، زیرا کارکرد برخی دستگاه‌ها زیر سوال می‌رود.
طاهری با تاکید بر اینکه در ساختار پژوهشی ستاد مبارزه با مواد مخدر تغییرات عمده‌ای ایجاد شده است، اظهارکرد: ما سختی کار و تاخیر زمان در این حوزه‌ را پذیرفته‌ایم تا از این به بعد همه تصمیماتی که در این حوزه‌ اتخاذ می‌شود، درست باشد.
وی در ادامه به چند بعدی بودن موضوع مواد مخدر و مرتبط بودن سیاست‌های بسیاری از دستگاه‌ها در این حوزه‌ اشاره و بیان کرد: پیش از این سیاست‌های دستگاه‌های مرتبط در حوزه مواد مخدر، مانند کلاف سردرگمی بود که مختلف و متناقض بودن برخی از سیاست‌ها باعث ایجاد تنش در بین دستگاه‌ها و وقت‌کشی و بهانه‌جویی برخی می‌شد اما سعی شده با کار پژوهشی و اهتمام به اتاق‌های فکر، این مشکل بر طرف شود.
قائم‌مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه اذعان کرد: ما در سیاست‌های جدید هیچ پروایی از نتایج پژوهش‌ها نداریم و سعی می‌کنیم که نقد از وضعیت موجود اعتیاد به راحتی صورت گیرد.
وی همچنین با هشدار به کوتاهی برخی دستگاه‌ها در اجرای تصمیمات حوزه مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: امروز هر دستگاهی که در اجرای تصمیمات ستاد مبارزه با مواد مخدر کوتاهی کند، با آن برخورد خواهیم کرد، به ویژه اگر این کوتاهی در حوزه اتخاذ تصمیمات بر اساس پژوهش و پایلوت علمی باشد.
طاهری اضافه کرد: برای تحقق تصمیمات پژوهش‌مدارانه در حوزه مواد مخدر بسیاری از موانع از جمله بوروکراسی ودم و دستگاه‌های اداری را جمع و ابلاغ کرده‌ایم که در شوراهای مبارزه با مواد مخدر استان‌ها صرفا افراد کارشناس و اندیشمند باید حضور داشته باشند تا تصمیمات به صورت علمی اتخاذ شود.
به گزارش ایسنا، وی اضافه کرد: امروز سیستم دینامیک اعتیاد کاملا هوشمند است و هر روز با تاکتیک‌های جدید راه خود را به سوی کسب سودهای سرسام‌آور باز می‌کند و اگر در مقابل این پویایی، تصمیمات ما صرفا براساس اتکا و تجربیات گذشته باشد، نمی‌توان به موفقیت دست یافت.
وی در پایان گفت: امروز به رغم مجموع اقدامات صورت گرفته ممکن است مواد مخدر در کف خیابان نیز پیدا شود و مردم به رغم همه اقدامات مثبت رضایت چندانی از روند مبارزه با مواد مخدر نداشته باشند؛ لذا ما باید فضای مبارزه با مواد مخدر را بر اساس اقدامات پژوهش‌مدارانه اداره کنیم و از این رو از همه اندیشمندان و صاحبنظران دعوت می‌کنیم که با ما همکاری‌های علمی ـ پژوهشی و انتشاراتی داشته باشند.

۱۳۸۸ شهریور ۱۹, پنجشنبه

کاهش شدید پژوهش‌های مرتبط با حوزه مواد مخدر و اعتیاد

مدیرکل مطالعات و پژوهش ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به کاهش شدید درصد پژوهش‌های مرتبط با حوزه مواد مخدر و اعتیاد گفت: میزان پژوهش‌های انجام شده در این حوزه‌ نسبت به سال گذشته 49 درصد کاهش داشته است که این موضوع باید به طور ویژه در دستورکار قرار گیرد.
به گزارش خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یاوری در مراسم اختتامیه هفتمین دوره جشنواره آثار برتر مکتوب در حوزه مواد مخدر بر لزوم توسعه پژوهش در حوزه مواد مخدر و اعتیاد تاکید کرد و گفت: یکی از اقداماتی که در دست انجام است، توسعه پژوهش‌های استانی در حوزه مواد مخدر است.
وی در این راستا از برگزاری اولین دوره آموزش روش تحقیق برای کارشناسان حوزه مواد مخدر تا پیش از عید نوروز خبر داد و همچنین اظهار کرد: متاسفانه جای جلسات آینده پژوهی با هدف شناسایی دقیق وضعیت آینده اعتیاد کشور هم اکنون خالی است که این خلاء باید هر چه سریع‌تر پرشود.
مدیر کل مطالعات و پژوهش ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین از برگزاری اولین دوره‌های بین‌المللی آموزش پیشگیری از اعتیاد برای کشورهای آسیایی خبر داد و یادآور شد: علاوه بر مجموعه این اقدامات نرم‌افزاری نیز با هدف کوتاه کردن مسیر انعقاد قرار دادهای پژوهشی با پژوهشگران حوزه مواد مخدر در حال تهیه است.
وی همچنین با اشاره به جزئیات جشنواره آثار برتر مکتوب در حوزه مواد مخدر بیان کرد: در این جشنواره 66 عنوان کتاب، 27 عنوان پژوهش ، 45 عنوان پایان نامه، 49 عنوان مقاله و 60 عنوان داستان و شعر در حوزه مواد مخدر و اعتیاد به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.
یاوری در ادامه یادآور شد: با توجه به ارزیابی‌هایی که از این جشنواره صورت گرفته است، متاسفانه علاوه بر کاهش تعداد پژوهش‌ها نسبت به سال گذشته در حوزه مواد مخدر، تعداد مقالات علمی و پژوهشی در این حوزه‌ تا حدی کاهش داشته است؛ در عین حال که در حوزه پایان نامه و کتاب مرتبط با این بخش با افزایش روبرو هستیم.

۱۳۸۸ شهریور ۱۶, دوشنبه

میانگین سن اعتیاد درکشور ‌٥/٣٢ سال است

مدیرکل امور فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر میانگین سن اعتیاد در کشور را 5/32 سال اعلام کرد.
هومان نارنجیها با اشاره به این که اکثر کشورهای موفق در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد ارائه آموزش‌های پیشگیرانه را از سطوح پایین آموزشی آغاز می‌کنند، خاطرنشان کرد: تلاش‌های زیادی صورت گرفته است تا این برنامه از سال‌های پایین آموزشی در مدارس آغاز شود.
مدیرکل پیشگیری ستادمبارزه باموادمخدر درگفت‌وگوباایسنا: ‌٧٥درصد معتادان ازکمتراز ‌١٥سالگی به ورطه اعتیاد گرفتارمی‌شوند
هومان نارنجی‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به سن آغاز اعتیاد در کشور نیز اشاره و اظهار کرد: متاسفانه طبق برآوردهای صورت گرفته، حدود 75 درصد معتادان اعتیاد خود را از کمتر از سن 15 سالگی آغاز می‌کنند که این امر نشان می‌دهد باید تاکید بیشتری بر ارائه آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد از سنین مدرسه صورت گیرد.
این کارشناس اعتیاد با اشاره به این که اکثر کشورهای موفق در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد ارائه آموزش‌های پیشگیرانه را از سطوح پایین آموزشی آغاز می‌کنند.
وی همچنین با بیان این که والدین با وجود مشکلات روزافزون باید برای جلوگیری از اعتیاد فرزندانشان توانمند باشند، افزود: فقدان آشنایی خانواده‌ها با مکانیسم‌های کسب مهارت و تعلیم و تربیت زمینه‌ساز گسترش ابتلا فرزندان به ناهنجاری‌های اجتماعی است و والدین علی‌رغم گرفتاری‌های روزافزون باید برای جلوگیری از لغزش و ابتلا فرزندان خود توانمند باشند.
مدیرکل امور فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر به ایسنا گفت: پدران و مادران باید علایم و زمینه‌های ناهنجاری‌های اجتماعی بویژه ناهنجاری‌های ناشی از مواد مخدر را بشناسند و برای مقابله با آن به کسب مهارت بپردازند.
نارنجی‌ها اظهار امیدواری کرد که با تعامل سازنده سازمان‌های مردم نهاد و انجمن اولیا و مربیان می‌توان به نتایج مثبتی در زمینه تحقق کامل پیشگیری از اعتیاد دست یافت.
وی در پایان این نکته را یادآور شد که با توجه به تهدیدهای موجود در حوزه اعتیاد به ویژه برای گروه‌های در معرض خطر یعنی نوجوانان و جوانان، باید اقدامات فرهنگی و آموزشی برای پیشگیری از گرفتار شدن در دام اعتیاد را از کودکان، آغاز و پیام‌های جدید و هشداردهنده‌ای که با پیام‌های قبلی متفاوت باشد را به آنها عرضه کرد.

۱۳۸۸ شهریور ۱۳, جمعه

مصرف کراک، موجب افت بیشتر روحیه و عملکرد شغلی و تحصیلی می‌شود

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، دکتر علی فرهودیان در نشست علمی پژوهشی که با عنوان "بررسی مصرف ماده مخدر کراک" در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد، گفت: در همه جای دنیا «کراک» نام فرم آزاد آلکالوئید کوکائین است لیکن در ایران علائم بالینی مصرف کراک و علائم محرومیت در دوره ترک در بیماران وابسته به آن نشان‌دهنده این است که کراک موجود در ایران، با کراک موجود در کشورهای دیگر که شکلی از کوکائین می‌باشد، متفاوت است.
یک پژوهشگر حوزه اعتیاد با بیان اینکه مصرف کنندگان کراک نسبت به هروئین دارای سن کمتر و وضعیت اقتصادی بهتری هستند، گفت: مصرف این ماده نسبت به سایر مواد مخدر موجب افت بیشتر روحیه ، عملکرد خانوادگی، شغلی و تحصیلی می‌شود.
این پژوهشگر حوزه اعتیاد با بیان اینکه پژوهشی در این زمینه میان مراجعه‌کنندگان درمانگاه‌های تهران طی سال‌های 87-86 انجام شد، افزود: بررسی شرایط مصرف کراک، علائم و عوارض اعتیاد به آن، ترکیب شیمیایی و خلوص آن و نگرش مصرف‌کنندگان این ماده مخدر از جمله اهداف این پژوهش می‌باشند.
دکتر فرهودیان با اشاره به یافته‌های این پژوهش بیان داشت: طبق یافته‌های این پژوهش، مصرف کنندگان کراک نسبت به هروئین، سن کمتر و وضعیت اقتصادی بهتری دارند و همچنین مصرف آن نسبت به سایر مواد موجب افت بیشتر روحیه، عملکرد خانوادگی، شغلی و تحصیلی می‌شود.
وی در ادامه، کنجکاوی، عدم دسترسی به ماده مصرفی قبلی و اعتیادآور نبودن آن را از انگیزه‌های مهم اولین مصرف این ماده مخدر ذکر کرد و افزود: بو نداشتن، راحتی مصرف، نشئگی بالا، لذت و زمان کمتر برای مصرف نیز از دلایل مهم مصرف‌کنندگان کراک در تغییر ماده مصرفی‌شان به شمار می‌روند.
وی همچنین با بیان اینکه اولین مصرف این ماده مخدر صنعتی موجب سرخوشی، کاهش وزن، بی‌اشتهایی، خواب‌آلودگی و افسردگی می‌شود، گفت: بی‌خوابی، ضعف، کابوس شبانه و پرش اعضا نیز از جمله اثرات کراک محسوب می‌شوند.
دکتر فرهودیان با اشاره به علایم زودرس کراک اظهار داشت: پرخاشگری شدید، اضطراب، بی قراری، حساسیت به سروصدا، وسوسه مصرف، درد بدن، خمیازه، عطسه، آبریزش بینی، تعریق، بی اشتهایی، بی خوابی، افسردگی و کابوس شبانه از شایع ترین و شدیدترین علایم محرومیت زودرس مصرف کراک به شمار می‌روند.

۱۳۸۸ شهریور ۱۰, سه‌شنبه

تعویق طرح جامع توزیع شربت تریاک از سوی وزارت بهداشت

 به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، دکتر صفاتیان در گفت‌وگوی اختصاصی با روابط عمومی ستاد و با اشاره به موضوع توزیع تنتور اپییوم (شربت تریاک) از سه سال پیش گفت: در جلسه 124 ستاد که در 3 آبان سال‌جاری با حضور رییس جمهور برگزار شد، این موضوع مطرح و تصویب گردید و همچنین در جلسه کمیته درمان که در 23 آبان با حضور دکتر مرضیه وحیددستجردی، وزیر بهداشت برگزار شد، موضوع تنتور اپییوم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
مدیرکل درمان، بازپروری و حرفه‌آموزی ستاد مبارزه با مواد مخدر از تعویق طرح جامع توزیع تنتور اپی‌یوم (شربت تریاک) در مراکز درمان اعتیاد خبر داد.
مدیرکل درمان، بازپروری و حرفه‌آموزی ستاد افزود: وزیر بهداشت در آن جلسه، تحلیل‌های خود را نسبت به آغاز طرح توزیع تنتور اپییوم ارائه کرد و گفت: "در این طرح لازم است مراکز ارائه کننده درمان مشخص و آموزش‌های لازم به آنان ارائه شود تا از یک ماه دیگر در یک سطح محدود این طرح اجرا شود".
وی با اشاره به ارسال مصوبات کمیته درمان از سوی وزارت بهداشت به ستاد اظهار داشت: به دنبال دستور وزیر بهداشت و مصوبات مذکور، ستاد نیز در 11 آذر، جلسه‌ای را در مورد بررسی تعداد مراکز درمان تشکیل داد که متاسفانه نماینده وزارت بهداشت در این جلسه حضور پیدا نکرد.
دکتر صفاتیان افزود: وزارت بهداشت در 23 آذر، جلسه‌ای را برگزار کرد که ترکیب مدعوین در آن جلسه به گونه‌ای بود که شروع طرح را به تعویق انداخته است. ستاد نیز منتظر جواب وزارت بهداشت است و هر زمان که این وزارتخانه آمادگی خود را در شروع طرح اعلام کند، ستاد نیز در اسرع وقت آن را اجرا خواهد کرد.