۱۳۸۸ شهریور ۱۶, دوشنبه

میانگین سن اعتیاد درکشور ‌٥/٣٢ سال است

مدیرکل امور فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر میانگین سن اعتیاد در کشور را 5/32 سال اعلام کرد.
هومان نارنجیها با اشاره به این که اکثر کشورهای موفق در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد ارائه آموزش‌های پیشگیرانه را از سطوح پایین آموزشی آغاز می‌کنند، خاطرنشان کرد: تلاش‌های زیادی صورت گرفته است تا این برنامه از سال‌های پایین آموزشی در مدارس آغاز شود.
مدیرکل پیشگیری ستادمبارزه باموادمخدر درگفت‌وگوباایسنا: ‌٧٥درصد معتادان ازکمتراز ‌١٥سالگی به ورطه اعتیاد گرفتارمی‌شوند
هومان نارنجی‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به سن آغاز اعتیاد در کشور نیز اشاره و اظهار کرد: متاسفانه طبق برآوردهای صورت گرفته، حدود 75 درصد معتادان اعتیاد خود را از کمتر از سن 15 سالگی آغاز می‌کنند که این امر نشان می‌دهد باید تاکید بیشتری بر ارائه آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد از سنین مدرسه صورت گیرد.
این کارشناس اعتیاد با اشاره به این که اکثر کشورهای موفق در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد ارائه آموزش‌های پیشگیرانه را از سطوح پایین آموزشی آغاز می‌کنند.
وی همچنین با بیان این که والدین با وجود مشکلات روزافزون باید برای جلوگیری از اعتیاد فرزندانشان توانمند باشند، افزود: فقدان آشنایی خانواده‌ها با مکانیسم‌های کسب مهارت و تعلیم و تربیت زمینه‌ساز گسترش ابتلا فرزندان به ناهنجاری‌های اجتماعی است و والدین علی‌رغم گرفتاری‌های روزافزون باید برای جلوگیری از لغزش و ابتلا فرزندان خود توانمند باشند.
مدیرکل امور فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر به ایسنا گفت: پدران و مادران باید علایم و زمینه‌های ناهنجاری‌های اجتماعی بویژه ناهنجاری‌های ناشی از مواد مخدر را بشناسند و برای مقابله با آن به کسب مهارت بپردازند.
نارنجی‌ها اظهار امیدواری کرد که با تعامل سازنده سازمان‌های مردم نهاد و انجمن اولیا و مربیان می‌توان به نتایج مثبتی در زمینه تحقق کامل پیشگیری از اعتیاد دست یافت.
وی در پایان این نکته را یادآور شد که با توجه به تهدیدهای موجود در حوزه اعتیاد به ویژه برای گروه‌های در معرض خطر یعنی نوجوانان و جوانان، باید اقدامات فرهنگی و آموزشی برای پیشگیری از گرفتار شدن در دام اعتیاد را از کودکان، آغاز و پیام‌های جدید و هشداردهنده‌ای که با پیام‌های قبلی متفاوت باشد را به آنها عرضه کرد.