۱۳۸۸ آبان ۶, چهارشنبه

درمان نگهدارنده با متادون، سلامت روانی و اجتماعی معتادان را بهبود می‌بخشد

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدر ، دکتر سهراب یدالهی در نشست علمی پژوهشی که با عنوان « مقایسه اندازه‌گیری کیفیت زندگی در بیماران تحت درمان نگهدارنده با متادون » ، در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد ، اظهار داشت: اعتیاد به مواد مخدر ، یکی از مشکلات بهداشتی ، درمانی و اجتماعی کشور است که نه تنها منجر به آسیب‌های جسمی و روانی در فرد می‌شود بلکه آسیب‌های اجتماعی همچون طلاق ، بزهکاری ، فحشا و بیکاری را نیز به دنبال خواهد داشت.
به گفته یک پژوهشگر حوزه اعتیاد:
درمان نگهدارنده با متادون، سلامت روانی و اجتماعی معتادان را بهبود می‌بخشد
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، درمان نگهدارنده با متادون را یکی از راه‌های موثر در درمان اعتیاد دانست و افزود: این روش درمانی ، موجب بهبود کیفیت زندگی و سلامت جسمی و روانی معتادان می‌شود.
به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدر ، دکتر سهراب یدالهی روز چهارشنبه در نشست علمی پژوهشی که با عنوان « مقایسه اندازه‌گیری کیفیت زندگی در بیماران تحت درمان نگهدارنده با متادون » ، در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد ، اظهار داشت: اعتیاد به مواد مخدر ، یکی از مشکلات بهداشتی ، درمانی و اجتماعی کشور است که نه تنها منجر به آسیب‌های جسمی و روانی در فرد می‌شود بلکه آسیب‌های اجتماعی همچون طلاق ، بزهکاری ، فحشا و بیکاری را نیز به دنبال خواهد داشت.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفت: اعتیاد به عنوان یک معضل بهداشتی نیز در کشور مطرح است و سبب شیوع برخی بیمار‌های عفونی همچون ایدز و هپاتیت می‌شود لیکن باید توجه داشت که اعتیاد قابل پیشگیری و درمان نیز می‌باشد.
دکتر یدالهی ، درمان نگهدارنده با متادون (MMT ) را یکی از راه‌های درمان اعتیاد برشمرد و بیان داشت: با توجه به تحقیقات پژوهشگران دیگر در این موضوع ، این درمان موجب افزایش سلامت روانی و جسمی فرد و کاهش انتقال بیماری‌های عفونی همچون ایدز می‌شود.
وی با بیان اینکه تحقیقی در این زمینه میان 168 بیمار معتاد مراجعه کننده به 5 کلینیک ترک اعتیاد سمنان انجام شد ، افزود: 97 درصد این مراجعه کنندگان مرد و 3 درصد مابقی زن بوده‌اند و تعیین اثر درمان MMT در کیفیت زندگی بیماران معتاد ، هدف اصلی این پژوهش به شمار می‌رود.
این پژوهشگر حوزه اعتیاد با اشاره به یافته‌های این پژوهش گفت: مطالعه حاضر نشان داد که در عصر کنونی ، نوع ماده مصرفی از حالت سنتی گذشته همچون تریاک ، به مواد جدید و خطرناک نظیر کراک تغییر یافته است و به دلیل بروز مشکلات فراوان ناشی از مصرف کراک ، فرد را وادار به مراجعه برای درمان می‌کند.
وی در ادامه ، بهبود کیفیت زندگی و توسعه سلامت عمومی ، افزایش توانایی در انجام امور شخصی و فعالیت‌های معمول زندگی ، کاهش استفاده از هروئین و سایر داروها ، ماندگاری در درمان و کاهش اضطراب و افسردگی را از دیگر یافته‌های این پژوهش برشمرد.
دکتر یدالهی در پایان گفت: آموزش جوانان و نوجوانان در مورد خطرات ناشی از مصرف مواد مخدر صنعتی باید به عنوان اولین اولویت در عملکرد ارگان‌های مرتبط با این حوزه مورد توجه قرار گیرد و توصیه به آموزش بیشتر در زمینه انواع مواد مخدر جدید می‌بایست از طریق رسانه‌های ملی و کلیه ارگان‌های مربوطه انجام شود.

۱۳۸۸ آبان ۳, یکشنبه

شیشه خطرناکترین مخدر رایج در ایران است

مدیر کل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: آمفتامین (شیشه) خطرناکترین ماده مخدر موجود در بازار مصرف ایران است.
سعید صفاتیان در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: این مخدر به دلیل نوع تاثیری که بر فیزیولوژی فرد مصرف کننده می گذارد خطرناک و تاثیر آن بسیار بالا است.
این مقام مسئول در ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: در این بین به ویژه نوع تزریقی آمفتامینها بیش از دیگر انواع برای مصرف کننده آن خطرآفرین است.
بر اساس شواهد و قرائن موجود قیمت این ماده که به گفته کارشناسان مخدری گران قیمت و مخرب محسوب می شود در یک سال اخیر از 120 میلیون تومان برای هر کیلو به 25 میلیون برای هر کیلو کاهش یافته است که این مسئله ناشی از بالارفتن میزان مصرف این ماده مخدر خطرناک است.
بر اساس آمارهایی که مراکز درمانی و ترک اعتیاد ارائه می دهند میزان مصرف کنندگان این ماده مخدر افزایش یافته است.
کارشناسان معتقدند مواد مخدری مانند تریاک و هروئین مصرف کننده را منزوی و درون گرا می کند اما مواد مخدر صنعتی جدید مانند شیشه به دلیل محرک بودن، بر فرد تاثیراتی می گذارد که موجب واکنشهای عجیب و غریب و خطرناک آنها نسبت به محیط و اطرافیان خود می شود.
مدیرکل درمان ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه شیشه بازار مصرف قرصهای اکستازی را در اختیار گرفته است، افزود: البته این به معنای این نیست که مصرف اکستازی کاملأ از بین رفته و خطر آن رفع شده است، بلکه این قرصها هنوز هم بخشی از بازار مصرف مواد مخدر را در اختیار دارند.
این مقام مسئول در ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به آمارهای جهانی مصرف کنندگان اکستازی تصریح کرد: بر اساس آخرین آمار 15 میلیون نفر در دنیا مصرف کننده اکستازی هستند و آمارهای سال 86 نشان می داد در ایران نیز چهار درصد مصرف کنندگان مواد به این قرصها اعتیاد دارند.

۱۳۸۸ مهر ۳۰, پنجشنبه

اولین همایش کشوری درمان و کاهش آسیب اعتیاد برگزار می‌شود

مدیرکل دفتر پیشگیری و امور اعتیاد گفت: اولین همایش کشوری درمان و کاهش آسیب اعتیاد، اسفندماه سال جاری در اهواز برگزار می‌شود.
فرهاد اقطار در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی «شبکه خبر دانشجو» اظهار داشت: بعد از سپری شدن بیش از یک دهه از فعالیت اولین مراکز درمان و بازتوانی توسط سازمان بهزیستی، برگزاری همایش ملی «درمان و کاهش آسیب اعتیاد»، دستاوردهایی در کاهش معضلات اعتیاد کشور و بومی کردن راه‌حل‌ها، خواهد داشت.
مدیرکل دفتر پیشگیری و امور اعتیاد، اهداف این همایش را تبادل تجربیات و افزایش سطح علمی فعالان حوزه درمان اعتیاد، افزایش آگاهی از بهترین تجربه‌ها، افزایش همکاری بین بخشی با سازمان‌های دولتی و مردم‌نهاد، انعکاس برنامه‌های درمان اعتیاد سازمان بهزیستی و سایر نهاد و بررسی مشکلات و چالش‌های حوزه اعتیاد اعلام کرد.
وی در پایان تصریح کرد: در این همایش، درمان غیردارویی و درمان‌های دارویی برای کاهش آسیب در اعتیاد بررسی خواهد شد.

۱۳۸۸ مهر ۲۷, دوشنبه

نگاه طرح جامع پیشگیری از اعتیاد باید اجتماعی و فراگیر باشد

مدیر کل امور فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: برای رسیدن به یک طرح جامع باید به آن به عنوان یک مسئله اجتماعی و فراگیر نگاه کنیم.
دکتر هومان نارنجی ها، مدیر کل امور فرهنگی وپیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص موضوع طرح جامع ملی فرهنگی وپیشگیری از اعتیاد در گفتگو با خبرنگارموج گفت: برای تهیه یک طرح لازم است که ابتدا موقعیت فعلی را مشخص کنیم و سپس برای راه های رسیدن به هدف برنامه ریزی کنیم .
وی در پاسخ به این سئوال که آیا در تدوین چنین طرحی آفتی برای تهیه آن وجود دارد؟، گفت: به طور قطع چنین ضرورت هایی برای تدوین این طرح در نظر گرفته شده است و تهیه کنندگان طرح کلیه آمارها و نقاط قوت و ضعف برنامه ها ی گذشته را در نظر می گیرند، با این حال باید بدانیم که در زمینه تحقیق با موضوع پیشگیری از اعتیاد دچار کاستی هستیم .
وی افزود: دانش ما در زمینه پژوهش باید افزایش پیدا کند تا بتوانیم طرح جامعی تهیه کنیم .
وی در خصوص آفت تهیه طرح جامع پیشگیری تصریح کرد: برای تدوین یک طرح جامع و فراگیر باید از یک سونگری و بخشی نگری پرهیز کنیم. طبیعی است که هر کسی با توجه به تخصص و زمینه کاری که دارد به موضوع پیشگیری از اعتیاد نگاه می کند، در حالی که برای رسیدن به یک طرح جامع باید نگاه های شخصی و سازمانی را کنار بگذاریم و به این مسئله به عنوان یک مسئله اجتماعی وفراگیر نگاه کنیم .
مدیر کل امور فرهنگی وپیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر یاد آور شد: طی سه سال گذشته بودجه پیشگیری از اعتیاد در ستاد هزار در صد افزایش یافته است به طوری که بودجه پیشگیری از دو میلیارد و ششصد میلیون تومان در سال 1386 به بیست و شش میلیارد تومان برای سال 1389 رسیده است.
این مقام ارشد دولتی گفت: در حال حاضر پوشش برنامه های پیشگیری در سطح تهران بین 15 تا 20 درصد است، اگر دراین طرح افق چنین پوششی را تا 80 درصد پیش بینی کنیم می توان بودجه ها را به درستی تخصیص وفعالیت ها را درست انجام داد.

۱۳۸۸ مهر ۲۴, جمعه

62 درصد همسران مردان معتاد در کنار شوهران خود مواد مخدر مصرف می‌کنند

یک پژوهشگر اعتیاد گفت: تاب‌آوری زنان همسر معتاد در برابر اعتیاد همسر معمولاً پائین است به طوری که 62 درصد همسران مردان معتاد در کنار شوهران خود مواد مخدر مصرف می‌کنند.
به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، رویا نوری در نشست تخصصی اعتیاد با موضوع بررسی عوامل تاب‌آوری زنان همسر معتاد در برابر اعتیاد همسر اظهار داشت: متأسفانه آن چه عامل عدم تاب‌آوری زنان همسر معتاد می‌شود رفتارهای شدید اعتیادی همسر است و ویژگی شخصیتی یا وضعیت اقتصادی پدری زن نمی‌تواند مانعی برای آسیب وارده به زنان شود.
وی تصریح کرد: مصرف چندگانه مواد در همسر و آزار فیزیکی عوامل مهم عدم تاب‌آوری در زنان همسر معتادان شناخته شده‌اند همچنین عوارض سوءمصرف مواد خشونت فیزیکی افت وضعیت اقتصادی، اختلال در عملکرد جنسی و افکار و اقدام به خودکشی در میان زنان همسر معتاد با تفاوت معناداری نسبت به زنان شوهر سالم وجود دارد.
وی تصریح کرد: شناسایی عوارض زندگی با همسر معتاد و عوامل زمینه‌ساز این عوامل از اهمیت بالایی برخوردار است در عین حال بررسی عوامل موثر بر تاب‌آوری در برابر این عوارض در زنان تاب‌آور می‌تواند در جهت برنامه‌ریزی برای زنان در معرض خطر زندگی با همسر معتاد نقطه عطفی محسوب شود.
وی در پایان گفت: 82 درصد زنان دارای همسر معتاد با اطلاع همسر خود مواد مخدر مصرف می‌کنند.

۱۳۸۸ مهر ۲۱, سه‌شنبه

زمان‌بندی برای تهیه پیش‌نویس «طرح جامع فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد» تا پایان

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر از در دست تدوین بودن «طرح جامع فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد» در کشور خبر داد و گفت: مقرر شده است که بر اساس زمان‌بندی پیش‌بینی شده، پیش‌نویس این طرح تا پایان سال‌ تدوین شود.
طه طاهری در این راستا از تشکیل کمیته‌ای با حضور اساتید و صاحب‌نظران در گروه‌های روان‌شناسی و روان‌پزشکی، جامعه‌شناسی، حقوق و جرم‌شناسی خبر داد.
طه طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعی» ایسنا، با اشاره به جزییات تدوین «طرح جامع فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد» در کشور که به گفته وی با تدوین آن گام‌های اساسی از سوی دستگاه‌های فرهنگی و سازمان‌های مردم نهاد برای مصون‌سازی جامعه در برابر اعتیاد برداشته خواهد شد، اظهار کرد: در جلسه 124 ستاد مبارزه با مواد مخدر مقرر شد که «طرح جامع فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد» به منظور کاهش ورودی جدید به چرخه اعتیاد در قالب برنامه پنجم توسعه، تهیه و پس از طرح در جلسه ویژه ستاد، تصویب و ابلاغ شود.
وی در این راستا از تشکیل کمیته‌ای با حضور اساتید و صاحب‌نظران در گروه‌های روان‌شناسی و روان‌پزشکی، جامعه‌شناسی، حقوق و جرم‌شناسی خبر داد و در ادامه با اشاره به ضروریات تدوین «طرح جامع فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد» در کشور، عنوان کرد: چرخه مواد مخدر دارای سیستمی هوشمند و پویاست که افراد را در سنین، جنسیت‌، مشاغل و سطح تحصیلات مختلف جذب می‌کند و سعی دارد که با تولید انواع مواد مخدر با اهداف سریع‌الاثر بودن و زمان و هزینه کم برای مصرف، بخش‌های وسیعی از کشور اعم از خانواده، مدارس، دانشگاه‌ها، محله‌های شهری و روستایی و محیط‌های کاری را آلوده کند.
قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: از این رو، ضرورت تدوین «طرح جامع فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد» در کشور با هدف تحقق پیشگیری از سوءمصرف مواد مخدر و روان‌گردان‌ها و جذب وروردی‌های جدید در این دایره بیش از پیش مشخص می‌شود.
وی در پایان با اشاره به اهداف عمده تدوین «طرح جامع فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد»، اجرای مفاد سیاست‌های کلی مبارزه با موادمخدر در کشور، اجرایی شدن سند فرابخشی قانون برنامه چهارم توسعه، عمل به آیین‌نامه‌ پیشگیری قانون مبارزه با مواد مخدر، اجرای احکام برنامه پنجم توسعه، تقویت مداخلات فرابخشی پیشگیری از اعتیاد، تقویت هماهنگی دستگاه‌های عضو در این زمینه، تضمین اجرای برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد با رویکرد علمی و آسیب‌شناسانه، تقویت مشارکت‌ سازمان‌های مردم نهاد در برنامه‌های پیشگیری، رفع موانع بوروکراتیک، تعیین سهم دستگاه‌های فرهنگی در این بخش، ایجاد ساختارهای تخصصی در دستگاه‌های پیشگیری و تقویت پژوهش در این حوزه را از عمده این اهداف ذکر کرد.

۱۳۸۸ مهر ۱۸, شنبه

آمادگی برای تاسیس پژوهشکده اعتیاد درسراسر کشور

مدیرکل مرکز پژوهش، مطالعات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در نشست ستاد مبارزه با مواد مخدر چهارمحال وبختیاری گفت: با اعلام آمادگی استانها برای تاسیس پژوهشکده های اعتیاد پژوهی، بودجه لازم در اختیار دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر و استانداران قرارمی گیرد تا با فعالیتهای علمی و پژوهشی مناسب در این پژوهشکده ها زمینه پیشگیری اقدامات علمی و عملی بیشتری صورت گیرد.
پژوهشکده های اعتیاد در سراسر کشور تاسیس می شوند.
یاوری با اشاره به وجود یک میلیون و200هزارنفر معتاد درکشور افزود: تلاش مرکز پژوهش برای درگیر کردن تمام استانهای کشور در زمینه پژوهش و انجام کارهای تحقیقاتی در حوزه سوء مصرف مواد مخدر است.
وی افزود : هم اکنون شرایط برای فعالیت های پژوهشی در زمینه اعتیاد پژوهی وجود دارد و ستاد مبارزه با مواد مخدرکشور نیز ازاین فعالیتها حمایت می کند.
مدیرکل مرکز پژوهش، مطالعات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور خاطرنشان کرد:این ستاد از پایان نامه‌های کارشناسی ارشد تا مبلغ 10 میلیون و پایان‌نامه‌های دکترا نزدیک به 40 میلیون ریال حمایت مالی می‌کند و به محض دریافت مدارک دانشجویان، ظرف مدت هفت تا هشت روز هزینه پایان نامه‌ها به دانشجویان پرداخت می‌شود.
یاوری همچنین از کشف هزارو 531 کیلوگرم هرویین با شش درصد رشد در سال جاری خبرداد.
دراین نشست تاسیس پژوهشکده اعتیاد پژوهی چهارمحال و بختیاری توسط دانشگاه شهرکرد تصویب شد.
استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: هیات مدیره این پژوهشکده با عضویت سه استادیار و دانشیار دانشگاه های استان تشکیل می شود.
رجبعلی صادقی افزود: تمام سازمانها و دستگاهها موظف هستند در زمینه پیشگیری از اعتیاد فعالیت کنند و در این زمینه هیچ دستگاهی مستثنی نیست.

۱۳۸۸ مهر ۱۵, چهارشنبه

امسال برای اولین بار 60 دانشجوی مشاوره اعتیاد در دانشگاه علامه پذیرش می شوند

رییس دانشگاه علامه طباطبایی اعلام کرد : بر اساس انعقاد تفاهم نامه مابین دانشگاه علامه و ستاد مبارزه با مواد مخدر امسال برای اولین بار این دانشگاه در رابطه با مشاوره اعتیاد 60 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد پذیرش می کند.
حجت الاسلام سید صدرالدین شریعتی رییس دانشگاه علامه طباطبایی در گفت و گو با خبرنگار سرویس دانشگاه برنا، از انعقاد تفاهم نامه بین دانشگاه علامه و ستاد مبارزه با مواد مخدر خبر داد.
انعقاد تفاهم نامه همکاری میان دانشگاه علامه و ستاد مبارزه با مواد مخدر
وی افزود: دراین تفاهم نامه جامع در زمینه های پژوهشی حوزه اعتیاد، راه های جلوگیری از اعتیاد، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، آشنایی دانشجویان با مسائل درگیر با اعتیاد و تربیت مشاوره اعتیاد بحث شده است.
وی ادامه داد: بر اساس این تفاهم نامه امسال برای اولین بار دانشگاه علامه طباطبایی در رابطه با مشاوره اعتیاد 60 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه ها پذیرش می کند.
راه اندازی دکترای پژوهشی اعتیاد
رییس دانشگاه علامه طباطبایی افزود: همچنین براساس این تفاهم نامه دکترای پژوهشی مسائل اعتیاد مشترکا" با ستاد مبارزه با موادمخدر در این دانشگاه راه اندازی خواهد شد.

۱۳۸۸ مهر ۱۲, یکشنبه

زنان بیشترین تماس‌گیرندگان سامانه مشاوره اعتیاد هستند

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، در آذر سال‌جاری سی و چهار هزار و 549 نفر با خط ملی مشاوره اعتیاد تماس داشته‌اند که نسبت به آبان 99/14 درصد افزایش یافته است، همچنین 70 درصد تماس‌گیرندگان زن و 30 درصد مابقی مرد بوده‌اند.
در این ماه، صدا و سیما (56 درصد)، دوستان (9/13 درصد)، پلیس 110 (3/13 درصد)، خط 118 (7 درصد) ، صدای مشاور خط 148 (7/5 درصد)، اینترنت (1 درصد) و روزنامه (2/0 درصد) به ترتیب از عوامل موثر در آشنایی مردم نسبت این سامانه بوده‌اند.
همچنین، درخواست معرفی مراکز درمانی، تمایل به کسب آگاهی در مورد شیوه کمک به فرد معتاد از طرف والدین، همسر و سایر وابستگان و تمایل اطرافیان به ترک فرد معتاد، مشاوره برای نحوه درمان، درخواست راهنمایی در مورد نشانه‌ها و عوارض مواد مصرفی به خصوص مواد مصرفی جدید، مشاوره برای پیشگیری و تقاضای کمک در خصوص مسائلی همچون دستگیری فرد معتاد در خانواده و درخواست درمان وی، به ترتیب از جمله سوالات شایع تماس‌گیرندگان بود.
بیشترین تماس‌ها در روز به ترتیب در ساعات 10-8 ، 12-10 و 16-14 و حدود 7/5 درصد تماس‌ها تکراری و در جهت دریافت اطلاعات بیشتر و روند مشاوره بوده است، همچنین میانگین زمان انتظار جهت پاسخگویی، کمتر از 12 ثانیه و میانگین زمان مشاوره با توجه به موارد ارجاع بین 2 الی 5 دقیقه بود.
بیشترین تماس‌ها به ترتیب از استان‌های کرمان، فارس، یزد، اصفهان و مرکزی و کمترین تماس‌ها از استان‌های گلستان، ایلام، آذربایجان، کردستان و کهگیلویه و بویراحمد بوده است، بیشترین تماس‌ها در این ماه با توجه به سطح جمعیت، مربوط به استان تهران می‌باشد که 3/73 درصد کل تماس‌ها را دربرمی‌گیرد، بیشترین تماس‌ها مربوط به ناحیه شرق تهران، شهرستان کرج و اسلام‌شهر و کمترین تماس‌ها مربوط به شهرستان‌های ساوجبلاغ و فیروزکوه بوده است.
بیشترین مواد مصرفی براساس فرم‌های تکمیل شده در این ماه، به ترتیب شیشه (33 درصد)، تریاک (29 درصد) و کراک (23 درصد) بوده است.

۱۳۸۸ مهر ۹, پنجشنبه

آماده سازی مراکز،علت تاخیردر اجرای طرح توزیع شربت تریاک

وزیر بهداشت، علت تامل وزارت بهداشت برای اجرای طرح توزیع شربت تریاک را آماده سازی مراکز اجرای این طرح عنوان کرد و گفت: طرح درمان معتادان با شربت تریاک تا قبل از پایان سال به صورت محدود در برخی مراکز آغاز می‌شود.
به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا، وزیر بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص زمان اجرای طرح درمان با شربت تریاک، با اشاره به تشکیل کمیته مبارزه با مواد مخدر در معاونت سلامت وزارت بهداشت و برگزاری جلسات مستمر در این کمیته گفت: وزارت بهداشت حتما از شربت تنتور اوپیوم استفاده می‌کند و این امر جزو مواردی است که مورد تایید وزارت بهداشت است.
وی با اشاره به آزمایشات یک ساله در مورد شربت تنتور اپیوم گفت: نتایج حاصل از این آزمایشات بسیار موفقیت آمیز بوده است اما باید گفت که تنها تجویز این شربت به صورت خوراکی برای درمان اعتیاد موثر نخواهد بود و لازم است دستگاه‌هایی به عنوان مشاوران روانشناسی و روانپزشکی به مصرف کنندگان این شربت خدمات لازم را ارائه دهند چرا که اقدامات آزمایشی انجام شده طی یک سال گذشته نشان داده که تقریبا حدود 70 درصد از معتادانی که تحت این درمان قرار گرفته‌اند با برخورداری از اقدامات حمایتی روانی و روانپزشکی مناسب به اعتیاد باز نمی‌گردند اما اگر حمایت روانی مناسب در رابطه با آنها صورت نگیرد این معتادان مجددا به اعتیاد قبلی خود باز می‌گردند؛ بنابراین لازم است معتادانی که تحت درمان با شربت تنتور اپیوم قرار می‌گیرند به صورت همزمان از حمایت‌های روانپزشکی و روانشناسی لازم برخوردار شوند.
وزیر بهداشت در رابطه با علت تامل وزارت بهداشت در اجرای طرح درمان معتادان با شربت تنتور اپیوم به ایسنا گفت: لازم است مراکز برای این امر آماده شوند. خوشبختانه حدود 250 نفر از اعضا و مرتبطان با این مراکز آموزش‌های لازم را دریافت کرده‌اند و تعدادی نیز در حال دریافت آموزش‌های لازم هستند. زمانی که تعداد این مراکز به حد لازم برسد اجرای طرح را اعلام خواهیم کرد.
وزیر بهداشت گفت: در مجموع حدود 250 مرکز برای اجرای این طرح هماهنگی‌های لازم را انجام داده‌اند و اگر اعضای این مراکز به صورت کامل در کارگاه‌ها شرکت کنند این طرح در همین 250 مرکز اجرا و تا قبل از پایان سال طرح درمان معتادان با شربت تریاک به صورت محدود در برخی مراکز آغاز می‌شود.