۱۳۸۹ تیر ۷, دوشنبه

كمپ‌هاي ويژه معتادان شيشه ايجاد مي‌شود

ترك اعتياد در گذشته تنها مبتني بر اراده و خواستن فردي بود كه عمري را با مخدر گذرانده بود.معتادي كه نكبت اعتياد بر زندگي‌اش سايه افكنده بود مي‌خواست كه افيو ن را از پا در بياورد و براي رسيدن به اين موضوع تمام تلاشش را مي‌كرد.كمكي اگر بود چيزي جز دلداري و دعاي خير آشنايان نبود و بغير از آن نه دارويي بود و نه روشي براي ترك.نتيجه هم معمولا بسيار بهتر از اكنون بود چون كسي كه با زحمت ترك مي‌كرد قدر تلاشش را مي‌دانست و ديگر به اعتياد جواب مثبت نمي‌داد.

اين روزها اما اعتياد شده يك بيماري با درمان‌هايي متفاوت كه نتيجه‌اش هم عجيب و غريب است.روش‌هاي متفاوت حالا رسيده به مواد شيميايي و سگ درماني و نتيجه هم اينكه بسياري از معتادان باز هم بعد از ترك سراغ مخدر مي‌روند و روز را از نو شروع مي‌كنند.خبر جديد را سرپرست دفتر مداخله و بازتواني سازمان بهزيستي كشور گفته با اين موضوع كه:كمپ‌هاي ترك اعتياد ويژه معتادان به مواد مخدر روانگردان و شيشه ايجاد خواهد شد.‌ اكنون يك كمپ به صورت آزمايشي تحت نظر بهزيستي با 20 معتاد شيشه در حال فعاليت است و در صورت موفقيت
به زودي كمپ‌هاي ويژه اين معتادان ايجاد مي‌شود.
فرهاد اقطار در نشست خبري با بيان اينكه رويكرد سازمان بهزيستي براي مبارزه و پيشگيري از اعتياد جلب مشاركت مردمي است گفته: تا كنون يك‌هزار و 800 تيم در محله‌هاي شهر و روستايي شكل گرفته است كه شامل شوراهاي محلي، مهدهاي كودك، اوليا و مربيان، دانش‌آموزان و دانشجويان است.
او گفته: امروز ديگر نمي‌توان تنها با سخنراني، همايش، كتاب و توزيع بروشور با اعتياد و مواد مخدر مبارزه كرد بلكه بايد در كنار مردم بود و با كمك خود مردم اطلاع‌رساني و فرهنگ‌سازي كرد.به گفته اقطار تا كنون تعداد چهار ميليون و 824 هزار و 900 نفر تحت پوشش برنامه‌هاي اجتماع‌محور قرار گرفته‌اند. سرپرست دفتر مداخله و بازتواني آسيب هاي اجتماعي بهزيستي از تماس بيش از 618 هزار شهروند با خط ملي اعتياد خبر داد و گفت: از تعداد تماس هاي گرفته شده با خط ملي اعتياد بيشترين آمار متعلق به همسران و مادران معتادان بوده كه ميانگين سني معتادان مورد تماس نيز بين 30 تا 40 سال بوده‌ است.
اقطار ميزان اعتبارات اختصاص داده شده به بهزيستي از سوي ستاد مبارزه با مواد مخدر را در سال 88، چهار ميليارد تومان اعلام كرد و خبر داد: تنها 86 درصد اين مبلغ پرداخت شده و امسال مبلغ اين اعتبار رو به كاهش است.
سرپرست دفتر مداخله و بازتواني آسيبهاي اجتماعي سازمان بهزيستي با بيان اينكه تا كنون يك‌هزار كمپ ترك اعتياد در كشور شناسايي شده‌اند گفت: از اين تعداد 118 كمپ با پروانه و 100 كمپ در مسير موافقت اصولي قرار داشته و الباقي غيرقانوني فعاليت مي‌كنند.
او در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه «آيا كمپ‌هاي كنوني ترك اعتياد صلاحيت درمان معتادان شيشه را دارند؟» گفت: به صورت پايلوت يك كمپ درمان معتادان به شيشه و مواد روانگردان عهده‌دار درمان شده كه در صورت موفقيت به زودي كمپ‌هاي ترك اعتياد ويژه معتادان مواد روانگردان ايجاد مي‌شود.اقطار از روش‌هاي سگ درماني، آب سرد درماني و كتك درماني كمپ‌هاي غيرمجاز هم انتقاد كرد و گفته: اين روشها موجب تشديد آسيب‌هاي اجتماعي شده و مبناي علمي و پزشكي ندارد.جالب اينكه بسياري از مراكز ترك اعتياد به اين موارد متوسل مي‌شوند.بد تر از همه هم اينكه معتاداني كه براي ترك اعتياد به اين مراكز مي‌آيند از اعمال چنين روش‌هايي كاملا بي‌خبرند و در مراكز تر ك اعتياد ناگهان با چنين روش‌هاي غير انساني مواجه مي‌شوند.

۱۳۸۹ تیر ۴, جمعه

ترک اعتياد با فناوري نانو

رئيس مرکز تحقيقات مولکولي سلولي دانشگاه علوم پزشکي ايران از اجراي پروژه تحقيقاتي در حوزه تاثيرات بيولوژيک اعتياد در اين مرکز خبر داد و گفت: در اين پروژه با استفاده از نانوتکنولوژي اقدام به ترک اعتياد با استفاده از فناوري نانو کرديم.

به گزارش مهر، دکتر محمدتقي جغتايي با اشاره به مطالعات انجام شده در اين زمينه در دانشگاه ها افزود: مسئله اعتياد يک مشکل اقتصادي است و بسياري از نيروهاي فعال جامعه را در برمي گيرد از اين رو اولويت ها و شاخص هايي از سوي دانشگاه علوم پزشکي ايران به ستاد مبارزه با مواد مخدر ارائه شد.

وي با بيان اينکه با ارائه اين شاخص ها تعدادي از پايان نامه هاي دانشجويان به اين موضوع اختصاص يافت اظهار داشت: بررسي استفاده از نانوتکنولوژي در آزادسازي داروي متادون در بدن مصرف کننده و اثرات مخربي که بر جاي مي گذارد مهمترين پروژه اي است که در اين زمينه در اين مرکز تحقيقات پيگيري مي شود.

جغتايي به جزئيات اين پژوهش اشاره کرد و گفت: داروي متادون در فرد مصرف کننده خيلي سريع آزاد مي شود و ما بر آن هستيم تا بتوانيم با استفاده از نانوفناوري سرعت اين آزادسازي را کم کنيم و اثر دارو را به حداقل برسانيم تا مصرف اين دارو در در ترک اعتياد کاهش يابد و موجب جلوگيري از وابستگي مجدد فرد به متادون شود.

رئيس مرکز تحقيقات مولکولي سلولي با تاکيد بر اينکه در حال حاضر داوري متادون جايگزين مواد مخدر شده است خاطرنشان کرد: اين پروژه در مرکز تحقيقات سلولي دانشگاه علوم پزشکي ايران در حال اجرا است.

۱۳۸۹ تیر ۱, سه‌شنبه

1.5 تا 2 ميليون معتاد حرفه‌اي در كشور وجود دارد

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، مهدي مهدي‌زاده در حاشيه چهارمين همايش بيولوژي اعتياد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شروع اعتياد در كشور در حال حاضر 22 سالگي و مصرف حرفه‌اي آن به سن 25 سالگي رسيده است. همچنين گزارشهايي وجود دارد كه در سطح مراكز آموزشي دبيرستان و دانشگاه‌ها موضوع اعتياد وجود دارد. وي افزود: اعتياد هم هزينه‌ زيادي دارد و هم درمان سختي دارد. هزينه‌هاي اجتماعي اثرات سوء اقتصادي و سياسي نيز مي‌تواند داشته باشد به طوري كه مسئولان سه قوه در اين مسئله تأكيد داشته‌اند كه همه نيروها بايد بسيج شوند تا معضل اعتياد حل شود. مهدي‌زاده تصريح كرد: اگر ژنوم انسان را در نظر بگيريم 99.9 درصد ژن‌هاي همه افراد با هم يكي هستند و تنها يك دهم باقيمانده ژن‌ها آنهايي هستند كه مطالعات نشان مي‌دهد مي‌توانند ايجاد بيماري كنند. در يكي ايجاد آلزايمر در يكي بيماري قلبي و در يكي سوق به سمت اعتياد كه اگر بتوانيم اين ژن‌ها را بشناسيم و بيان كنيم شايد بتوانيم افرادي را كه به سمت اعتياد مي‌روند و علاقه‌مند مي‌شوند تشخيص دهيم غربالگري كنيم و مداخلات لازم را انجام دهيم. وي با اشاره به ماده مخدر شيشه تصريح كرد: شيشه از فرآورده‌هايي است كه دست ساز است و امكانات و هزينه زيادي براي تهيه آن مورد نياز نيست. قيمت آن نسبت به مواد ديگر كمتر، دسترسي به آن آسان‌تر، درمان آن متفاوت‌تر و عوارض آن بيشتر است. عضو مجمع تحقيقات سلولي مولكولي اعتياد ادامه داد: در حال حاضر فعاليت‌ها و پژوهش‌هايي در زمينه شيشه انجام گرفته است كه اميدواريم در سال آينده يافته‌هاي جديد خود را اعلام كنيم. وي گفت: در مورد قرص اكستازي كارهاي جديد را شروع كرده‌ايم و داروهايي كه اثرات مخرب آن را كاهش مي‌دهد اميدواريم تا مدت كوتاهي به دست آوريم. مهدي‌زاده گفت: قرص‌هاي اكستازي شكل‌هاي مختلف دارد و اسامي كه درجامعه شنيده مي‌شود مانند مرسدس، ستاره و جميله تركيباتي هستند كه همان قرص‌هاي اكستازي هستند اما درصد آنها متفاوت است و چون دست‌ساز هستند و پروتكل مشخصي براي ساخت آن وجود ندارد.هر كسي اسم خاصي روي آن مي‌گذارد. مهدي‌زاده خاطر نشان كرد: تا يك طرح جامع در جهت مبارزه با اعتياد در زمينه پيشگيري، درمان و تحقيقات نداشته باشيم نمي‌توانيم كار چنداني را انجام دهيم.

۱۳۸۹ خرداد ۲۹, شنبه

وزارت بهداشت به اندازه كافي به مسئله اعتياد بها نمي‌دهد

 به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، محمد تقي جغتايي در چهارمين همايش بيولوژي اعتياد اظهار داشت: اگر بخواهيم به جنبه‌هاي اجتماعي سلامت بپردازيم مهمترين موردي كه اين حوزه را با خطر جدي مواجه كرده است، اعتياد است و بيولوژي اعتياد يكي از مواردي است كه مي‌تواند در حل اين معضل نقش مهمي داشته باشد.
وي افزود: بيولوژي اعتياد شايد مانند مسائل بيولوژيك سرطان و بيماران قلبي آن قدر پررنگ نباشد اما بايد در نظر داشت اگر بتوانيم به اين موضوع بپردازيم و دستاوردي از آن داشته باشيم مي‌توانيم در درمان، پيشگيري و مبارزه با اين پديده شوم توفيق بزرگي را به دست آوريم.
جغتايي تصريح كرد: همه مي‌دانيم بزرگترين مسئله تهديد‌كننده جامعه اعتياد است اما متأسفانه بايد گفت در كشور به اندازه‌اي كه به بيماران تالاسمي اهميت داده مي‌شود به اعتياد اهميت داده نمي‌شود. جمعيت مبتلايان به تالاسمي در كشور حدود 24تا 25 هزار نفر است اما با كمي دقت متوجه مي‌شويم مراكزي هم در درمان هم در تحقيقات و گروهي هم در پيشگيري آن فعاليت مي‌كنند اما مسئله اعتياد كه بالاي يك ميليون نفر را درگير كرده است، كمتر مورد توجه است.
رئيس سابق دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي خاطر نشان كرد: در حوزه روانشناختي اعتياد كم كار شده است و اينكه چرا مسئله اعتياد كه جامعه را تهديد مي‌كند براي دانشگاهيان و محققان هنوز آن قدر مهم نشده است جاي سؤال دارد، مسئله اعتياد فقط مانند بيماري قلبي نيست كه فقط خود فرد را درگير كند بلكه هم توان فرد را مي‌گيرد هم نيروي فعال جامعه را از چرخه خارج مي‌كند و هم خانواده او را درگير مي‌كند.
وي گفت: جاي سؤال دارد كه حتي در وزارت بهداشت و حوزه معاونت پژوهش، آموزش و سلامت به مقدار لازم به مقوله اعتياد بها نمي‌دهند.
وي اضافه كرد: صاحبنظران اجتماعي معتقدند اعتياد مقوله‌اي اجتماعي است، روانشناسان مي‌گويند مسئله روانشناختي است افرادي هم مي‌گويند موضوع بيولوژيك است اما هنوز به نتيجه قطعي نرسيده‌ايم.
جغتايي ادامه داد: اينكه آيا افراد معتاد گرايش‌هاي ژنتيكي داشته‌اند يا چه كارهايي در ساختار مغز صورت مي‌گيرد كه فرد معتاد مي‌شود با توجه به ورود انواع مخدرهاي جديد از موضوعات مهم بيولوژيك اعتياد است كه در جهان بسيار كم روي آن كار شده است.
در ادامه اين مراسم مهدي مهدي‌زاده، دبير علمي همايش بيولوژي اعتياد اظهار داشت: متأسفانه علي‌رغم تلاش‌هاي مسئولان در موضوع بيولوژيك اعتياد توفيق چنداني حاصل نشده است از طرف ديگر به نظر مي‌رسد مصرف‌كننده‌ها و توليد‌كننده‌ها هم بيكار ننشسته‌اند و هنوز مي‌شنويم توليدات جديدتر، نازل‌تر با قيمت كمتر و با اثرات سوء بيشتر به بازار عرضه مي‌شود و تعداد مصرف‌كننده‌ها را بالا مي‌برد.
وي افزود: اعتياد از چالش‌هاي اساسي تمام دولت‌هاي ما بوده است و اگر بپذيريم يكي از چالش‌هاي اساسي در امر پيشگيري از جرم ، اجتماعي، علمي، اقتصادي و سياسي ما موضوع اعتياد است برگزاري چنين همايشي مي‌تواند عوامل بيولوژيك اعتياد را شناسايي و معرفي كند و كمك شاياني در كاهش سطح عوارض اعتياد ايجاد كند.

۱۳۸۹ خرداد ۲۶, چهارشنبه

صدور مجور 5 کمپ ترک اعتیاد ویژه زنان معتاد پایتخت

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان تهران گفت: پنج کمپ ترک اعتیاد ویژه زنان با عنوان "‌خانه های بهبودی"‌تا پایان امسال در تهران راه اندازی می شود. بهمن لطفی خواه در گفتگو با خبرنگار مهر از صدور مجوز پنج کمپ ترک اعتیاد ویژه زنان معتاد پایتخت خبر داد و افزود: مدارک متقاضیان تاسیس مراکز ترک اعتیاد زنان در شهرستانهای ری، شهریار و اسلامشهر ارائه شده است. وی گفت: تا کنون مجوز سه کمپ صادر شده و دو کمپ دیگر به زودی با تکمیل مدارک دارای مجوز می شوند. لطفی خواه در مورد شرایط اعطای مجوز به کمپهای ترک اعتیاد ویژه بانوان گفت: بنیانگذار و مدیر کمپ با حداقل مدرک سیکل باید دو سال از پاکی و ترک اعتیادش گذشته باشد و یک مسئول را با مدرک کارشناسی ارشد در رشته روانشانسی بالینی به عنوان روانشاس کمپ به بهزیستی معرفی کند. وی افزود: با بررسیهای دقیق از سوی کارشناسان هر شهرستان به منظور شناخت مناطق دارای رفتارهای پرخطر با تعداد بالای معتاد،‌ کمپهای ترک اعتیاد برای زنان و مردان توسط بخش خصوصی ایجاد می شود. معاون امور پیشگیری بهزیستی استان تهران در پاسخ به این پرسش که آیا موضوع محرم سازی در کمپهای ترک اعتیاد ویژه زنان لحاظ شده است گفت: تمامی استاندارهای هنجارهای اجتماعی در کمپهای ویژه زنان دیده شده است. لطفی زاده از مردم درخواست کرد با توجه به رواج روشهای درمان غیرعلمی در برخی کمپهای بدون مجوز ترک اعتیاد در صورت مشاهده هرگونه تخلف با شماره تلفنهای 88788734 و 24  تماس گرفته و بهزیستی استان تهران را مطلع کنند.

۱۳۸۹ خرداد ۲۳, یکشنبه

مصرف مواد مخدر در دوران امتحانات افزايش مي‌يابد

معاون مرکز مشاوره دانشگاه صنعتي اصفهان با بيان اينکه هر ترم حدود 8 نفر از دانشجويان اين دانشگاه اقدام به خودکشي مي کنند، گفت: با اقدامات به موقع، از خودکشي منجر به فوت جلوگيري کرده‌ايم. مهرداد دشتي درگفت‌وگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به افزايش مصرف سيگار در دوران امتحانات اظهاركرد: دانشجويان در اين دوران به مصرف موادي همچون ريتالين، شيشه و ترياک روي مي آورند. وي با اشاره به تاثير فوق العاده اين مواد در ابعاد فکري، عاطفي و جنسي مصرف کننده، افزود: يادگيري مهارت‌هاي زندگي و مشاوره تحصيلي در طول ترم مهم ترين راهکار براي جلوگيري از مصرف مواد در دانشگاه است. دشتي مهمترين معضل اين مرکز با افکار خودکشي دانشجويان اين دانشگاه را، ضعف دانشجويان از نظر مهارت هاي فردي، مديريت استرس، مديريت زمان، مهارت حل مساله و خودشناسي دانست. معاون مرکز مشاوره دانشگاه صنعتي اصفهان در دسترس بودن مواد مخدر را عامل ديگر مصرف مواد توسط دانشجويان دانست و گفت: فرد مصرف کننده در دانشگاه نبايد احساس امنيت کند. وي در ادامه رابطه گرم و صميمي اساتيد و دانشجويان در دانشگاه را بزرگترين سرمايه در زمينه‌هاي روحي و رواني و عامل ايجاد حس غلبه بر ضعف دانشجويان دانست. دشتي با اشاره به ديگر مشکلات دانشجويان در دوران امتحانات، راهکار مقابله با ناهنجاري‌ها در دانشگاه‌ها را ايجاد رابطه موثر، و يادگيري ضرورت زندگي اجتماعي در برخورد با طبقه‌ها و اقشار مختلف جامعه دانست.

۱۳۸۹ خرداد ۲۰, پنجشنبه

شناسايي دو مرکز تهيه و توزيع موادمخدر و کشف 40 کيلو شيشه در استان تهران

مسعود زاهديان در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس با اشاره به اينكه در سال گذشته 970 تن شيشه در كشور توسط نيروي انتظامي و وزارت اطلاعات كشف شد، اظهار داشت: بيشتر اين كشفيات در فرودگاه‌هاي كشور اتفاق افتاد. 850 تن آن در حال صادرات از كشور و حدود 120 تن آن در حال ورود به كشور كشف شد. وي با بيان اينكه روند صادرات اين مواد در حال شكل‌گيري است، افزود: متأسفانه مواد اوليه اين ماده مخدر در برخي نقاط در دسترس است كه با تشكيل كميته نظارت بر پيش‌سازها كه كميته منحصر به فردي استف با اين امر مبارزه مي‌كنيم. زاهديان ادامه داد: اين كميته بر خريد و فروش مواد پيش‌ساز مواد مخدر صنعتي نظارت دارد و در مهار صادرات و توليد داخل بسيار موثر است. وي گفت: در حال حاضر شيشه به عنوان جايگزين هروئين و كراك مطرح است در حاليكه 2 مورد آخر فرد را بي‌حال مي‌كند ولي شيشه توان مضاعف براي فرد ايجاد مي‌كند و خشونت و قتل را در پي دارد. بايد روي مراكز تامين مواد اوليه و فروشندگان آن كار كنيم.

۱۳۸۹ خرداد ۱۷, دوشنبه

مجوز مراکز درمان اعتیاد را فقط وزارت بهداشت صادر می کند

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه مهمترین دلیل کاهش سن اعتیاد در جامعه و نتیجه بخش نبودن راهبردهای مبارزه با مواد مخدر فقدان یک استراتژی واحد میان دستگاههای مسئول است گفت: اعتیاد به میان دانش آموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی کشیده شده است. سیروس برنا در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی برخی مسئولان ذیربط از جمله ستاد و پلیس مبارزه با مواد مخدر به مجلس میانگین سن اعتیاد پایین تر از حدی است که انتظار می رود. وی ادامه داد: اطلاعات موجود در آموزش و پرورش به عنوان یکی از مراجع ذیربط نشان می دهد اعتیاد به میان دانش آموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی کشیده شده است. این کارشناس مواد مخدر گفت: مهمترین دلیل کاهش سن اعتیاد در جامعه و نتیجه بخش نبودن راهبردهای مبارزه با معضل مواد مخدر فقدان یک استراتژی واحد میان دستگاههای مسئول است. وی تصریح کرد: دستگاههای مختلفی مانند سازمان آموزش و پرورش، ستاد مبارزه با مواد مخدر، پلیس مبارزه با مواد مخدر هر کدام به طور جداگانه برنامه های مستقلی را دنبال می کنند و از نبود استراتژی وحدت بخش برای کنترل و فرماندهی اقدامات رنج می برند به طوری که با وجود تلاش فراوان دستگاهها و صرف اعتبارات هنگفت همچنان شاهد کاهش سن اعتیاد در جامعه هستیم. وی ادامه داد: اعتیاد در میان افراد پایین 20 سال و بالای 50 سال نفوذ کرده و روز به روز نیز افزایش می یابد. این کارشناس مواد مخدر اظهار کرد: همچنین اعتیاد در میان اقشار مختلف جامعه به خصوص زنان گسترش یافته است به طوری  که آمارها حاکی از گرایش تعداد قابل توجهی از دختران بین 20 تا 24 سال به مصرف مواد مخدر است. وی گفت: هر چند وجود معضل منطقه ای و بین المللی ناشی از ترانزیت مواد مخدر از دالان ایران به کشورهای اروپایی و آسیایی و پیشرفت برنامه های مبارزه با مواد مخدر ایران در مقیاس با سایر کشورها مورد تائید همگان است اما نمی توان منکر گسترش و شیوع فزاینده مصرف مواد مخدر در جامعه شد. برنا در ادامه به بیان راهکارهای مبارزه با معضل مواد مخدر پرداخت و افزود: ایجاد مرکز سیاستگذاری واحد و اجرای سیاستهای تدوین شده از سوی دستگاههای اجرایی، اختصاص اعتبارات بیشتر، انجام کارهای فرهنگی برای افزایش آگاهی مردم، بهینه سازی اوقات فراغت جوانان، غنای بیشتر برنامه های رسانه ملی، تشکیل کارگاههای آموزشی مختلف از جمله راهکارهایی است که در صورت اجرای صحیح و اصولی منجر به کاهش مصرف این مواد در جامعه می شود.

۱۳۸۹ خرداد ۱۴, جمعه

انهدام بزرگترین باند قاچاق مواد مخدر جهان

 ماموران مبارزه با مواد مخدر آمریکا دهها عضو این شبکه بزرگ کلمبیایی را پس از یک سری حملات در سرتاسر آمریکای جنوبی دستگیر کردند که در میان آنها دو سرکرده اصلی باند به چشم می خورد.    به گزارش واحد مرکزی خبر روزنامه دیلی تلگراف در اینترنت نوشت اداره گمرکات و مهاجرت آمریکا تخمین می زند این باند قاچاق در چند سال گذشته حدود 5 میلیارد دلار از تجارت خود درآمد کسب کرده باشد. به گفته ماموران شرکت کننده در عملیاتی که منجر به متلاشی شدن این باند گردید، این شبکه کوکائین را به تمام قاره ها غیر از منطقه اقیانوس منجمد جنوبی قاچاق می کردند. آنها مواد مخدر را از طریق اسپانیا به اروپا و انگلیس می فرستادند. به گفته این ماموران، نیمی از کوکائینی که در خیابانهای آمریکا مصرف می شود، یعنی بیش از 912 تن به ارزش تقریبی حدود 24 میلیارد دلار، از طریق این شبکه وارد آمریکا شده باشد. شبکه های قاچاق مواد مخدر گیاه کوکائین را به قیمت کیلویی حدودا 850 دلار از کشاورزان می خرند. سپس پس از تصیفه و تبدیل شدن به کوکائین، کیلویی 49000 دلار در اروپا به فروش می رسد. گفته می شود آنها آنقدر پول به دست آورده بودند که حتی نمی توانستند آن را پول شویی کنند.

۱۳۸۹ خرداد ۱۱, سه‌شنبه

850 تن شيشه هنگام صادرات در فرودگاه كشف شد

مسعود زاهديان در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس با اشاره به اينكه در سال گذشته 970 تن شيشه در كشور توسط نيروي انتظامي و وزارت اطلاعات كشف شد، اظهار داشت: بيشتر اين كشفيات در فرودگاه‌هاي كشور اتفاق افتاد. 850 تن آن در حال صادرات از كشور و حدود 120 تن آن در حال ورود به كشور كشف شد. وي با بيان اينكه روند صادرات اين مواد در حال شكل‌گيري است، افزود: متأسفانه مواد اوليه اين ماده مخدر در برخي نقاط در دسترس است كه با تشكيل كميته نظارت بر پيش‌سازها كه كميته منحصر به فردي استف با اين امر مبارزه مي‌كنيم. زاهديان ادامه داد: اين كميته بر خريد و فروش مواد پيش‌ساز مواد مخدر صنعتي نظارت دارد و در مهار صادرات و توليد داخل بسيار موثر است. وي گفت: در حال حاضر شيشه به عنوان جايگزين هروئين و كراك مطرح است در حاليكه 2 مورد آخر فرد را بي‌حال مي‌كند ولي شيشه توان مضاعف براي فرد ايجاد مي‌كند و خشونت و قتل را در پي دارد. بايد روي مراكز تامين مواد اوليه و فروشندگان آن كار كنيم.