۱۳۸۹ تیر ۴, جمعه

ترک اعتياد با فناوري نانو

رئيس مرکز تحقيقات مولکولي سلولي دانشگاه علوم پزشکي ايران از اجراي پروژه تحقيقاتي در حوزه تاثيرات بيولوژيک اعتياد در اين مرکز خبر داد و گفت: در اين پروژه با استفاده از نانوتکنولوژي اقدام به ترک اعتياد با استفاده از فناوري نانو کرديم.

به گزارش مهر، دکتر محمدتقي جغتايي با اشاره به مطالعات انجام شده در اين زمينه در دانشگاه ها افزود: مسئله اعتياد يک مشکل اقتصادي است و بسياري از نيروهاي فعال جامعه را در برمي گيرد از اين رو اولويت ها و شاخص هايي از سوي دانشگاه علوم پزشکي ايران به ستاد مبارزه با مواد مخدر ارائه شد.

وي با بيان اينکه با ارائه اين شاخص ها تعدادي از پايان نامه هاي دانشجويان به اين موضوع اختصاص يافت اظهار داشت: بررسي استفاده از نانوتکنولوژي در آزادسازي داروي متادون در بدن مصرف کننده و اثرات مخربي که بر جاي مي گذارد مهمترين پروژه اي است که در اين زمينه در اين مرکز تحقيقات پيگيري مي شود.

جغتايي به جزئيات اين پژوهش اشاره کرد و گفت: داروي متادون در فرد مصرف کننده خيلي سريع آزاد مي شود و ما بر آن هستيم تا بتوانيم با استفاده از نانوفناوري سرعت اين آزادسازي را کم کنيم و اثر دارو را به حداقل برسانيم تا مصرف اين دارو در در ترک اعتياد کاهش يابد و موجب جلوگيري از وابستگي مجدد فرد به متادون شود.

رئيس مرکز تحقيقات مولکولي سلولي با تاکيد بر اينکه در حال حاضر داوري متادون جايگزين مواد مخدر شده است خاطرنشان کرد: اين پروژه در مرکز تحقيقات سلولي دانشگاه علوم پزشکي ايران در حال اجرا است.