۱۳۸۹ مرداد ۶, چهارشنبه

نخستين گام اعتياد در شب‌هاي امتحان

عرضه پان یا همان «ناس» افاغنه که زمانی ماده تنفرآور در بین اقشار جامعه بود، هم اكنون با استقبال شدید دانش‌آموزان و دانشجویان بخصوص در شب‌هاي امتحان روبه‌رو شده که بشدت خطرآفرین است.

پان ماده‌ای نشاط‌آور است که تا چندی قبل توسط برخی اتباع بیگانه بويژه افاغنه استفاده می‌شد اما امروز با ایجاد تغییری جزيی، به یکی از پرطرفدارترین مواد مخدر بین جوانان بخصوص دانش‌آموزان و دانشجویان آن هم در شب‌هاي امتحان مبدل شده است.استفاده از این مواد علاوه بر این که موجب نشاط کاذب مصرف کننده می‌شود، حالت خواب‌آلودگی را برطرف می‌کند و همین مسئله موجب توجه بیش از حد جوانان بخصوص قشر تحصیلکرده به این ماده می‌شود. عوارض استفاده از این ماده نیز زخم شدن لثه‌ها و در نهایت عادت کردن سیستم بدن به این ماده است. حال آن كه مصرف کننده برای رسیدن به حالت قبل، دنبال ماده مخدر قوی‌تر می‌رود و قدم به قدم در دام اعتیاد گام برمی‌دارد؛ به همین دلیل نیز لقب دروازه اعتیاد به این ماده نشاط‌آور داده شده است.هر چند که پان به دلیل نداشتن مرفین، جزو مواد مخدر محسوب نمی‌شود اما بدون شک این ماده مي‌تواند گام نخست در راه اعتیاد و مصرف مواد مخدر دیگر باشد. نکته جالب و قابل توجه، عرضه گسترده این ماده در سوپرمارکت‌ها با نام‌های مختلف و با استفاده از بسته‌بندی‌های زیبا و جذاب است که یکی از این نام‌ها، پن پرک است.

هرچند طی سال‌های اخیر قانون مبارزه با مواد مخدر در حال بازبینی است و در این قانون برخورد با مواد نشاط‌آور نیز در دستور کار قرار گرفته است، اما روال کند بررسی و تصویب این قانون جای تأمل دارد.

۱۳۸۹ مرداد ۳, یکشنبه

افزایش قارچی کمپهای غیرمجاز ترک اعتیاد

اعتیاد محصول بی توجهی فرهنگی دولتهای مختلف است که از آن به عنوان اردوگاه مرگ تعبیر می شود و اخیرا افزایش روزافزون کمپهای ترک اعتیاد نیز بر این مشکلات افزوده است.

به گزارش خبرنگار مهر در کرج، هرچند مسئولان نظامی و انتظامی استانهای کشور یک خط در میان برای برچیدن کمپهای غیرمجاز از سطح جامعه اقدام می کنند اما تلاش های صورت گرفته با سرعت رشد قارچ گونه این مراکز غیرمجاز همخوانی ندارد و نیاز به ایجاد ساختاری جدید برای ساماندهی مسئله ترک اعتیاد در حال خودنمایی است.

در حالیکه مراجع قضایی از اعتیاد به عنوان یک بیماری یاد می کنند و مقام معظم رهبری نیز تاکید کرده اند که باید مقدماتی فراهم شود تا خانواده ها جز غم مریض داری، مشکل خاص دیگری برای درمان بیماران خود نداشته باشند، علت این همه کم کاری برای شهروندان قابل هضم نیست و خواهان رسیدگی سریع سران سه قوه نسبت به این موضوع هستند.

به عقیده مردم و کارشناسان، معضل اعتیاد موضوعی نیست که با راهکارهای استانی و شهرستانی قابل پیشگیری باشد بلکه به تصمیم گیری کلان در سطح سه قوه نیاز دارد زیرا هر سر کلاف در هم پیچیده اعتیاد سر از جایی در می آورد که مسلما تلاش برای مقابله با آن به صفی واحد در سطح سه قوه نیاز دارد.

دولت چه کار کرده است؟

در این بین این سئوال مطرح است که تاکنون چه اقداماتی برای مهار اعتیاد و درمان سوداگران مرگ انجام شده است و برای حذف کمپهای غیر مجاز از چرخه درمانی ترک اعتیاد چه تدابیری اندیشیده شده است؟

شهروندان می خواهند بدانند به صِرف جمع آوری کمپهای غیرمجاز ترک اعتیاد از سطح جامعه که معمولا مرگ هر کمپ با تولد کمپی دیگر همراه است، می توان به کنترل و مهار اعتیاد امیدوار بود؟

آیا قرار نیست مسئولان مربوطه با اختصاص بودجه های لازم، ساز و کاری فراهم کنند که برای همگان مشخص شود نهاد دخیل در امر درمان بیماری اعتیاد کدام است و تکلیف مردم و معتادان در قبال این نهاد چیست؟

کمپهای غیرمجاز؛ شکنجه جسمی، روحی و روانی

در کمپهای غیرمجاز ترک اعتیاد که گاها حیثیت انسانی افراد در آن زیر سئوال می رود، اعمالی غیرانسانی همچون شکنجه جسمی، روحی و روانی معتادان صورت می گیرد که از دیدگاه اسلام و قرآن، بسیار زشت و مستحق مجازات سنگین است.

وعده های نامناسب غذایی، بهره کشی اقتصادی و ... از معتادان شایسته نیست و باید ارگانی ویژه جهت مقابله با این پدیده شوم آغاز به کار کند.

اجاره باغ ها و خانه های متروکه با قیمتهای سرسام آور و تجمع صدها معتاد در محیطی محدود بدون حضور تیم پزشکی که غذای معمول آنها به هیچ وجه با رژیم غذایی فرد در حال ترک سازگار نیست، فجایعی هستند که در کمپهای غیرمجاز روی می دهد و با اقدام کند مسئولان در جهت مقابله با آن، شاهد گستاخی هرچه بیشتر آنان هستیم که پا را از گلیم خود فراتر گذاشته و علاوه بر اخاذی از خانواده ها، شربت مرگ را به حلقوم بیماران می ریزند.

سرگردانی خانواده ها و روی آوردن به مراکز غیرمجاز

متاسفانه خانواده ها به علت سردرگمی و عدم وجود نهادی مشخص در جامعه برای ساماندهی معتادان به کمپهای غیرمجاز روی آورده و از آنجا که گردانندگان این مراکز غیرمجاز فاقد کمترین علم برای مراقبت از فرد در حال ترک هستند، ترجیح می دهند از آسانترین کار که همان رها کردن فرد به امان خداست استفاده کنند و در جواب خانواده های نگران بگویند: اینطوری بهتر است، بگذارید کمی با سختی های روزگار آشنا شوند تا قدر آغوش گرم خانواده را بدانند.

از نظر گردانندگان کمپهای غیر مجاز، مشاوره های پزشکی و دادن غذا و داروی مناسب به افراد در حال ترک نوعی لوس کردن آنهاست و موجب گرایش مجدد آنان به سمت اعتیاد می شود.

گردانندگان کمپهای غیرمجاز که عمدتا خودشان معتاد هستند از بیماران در حال ترک برای رتق و فتق امور جاری کمپ ها استفاده می کنند و دایر کردن این مراکز برایشان حکم سود خالص را دارد.

جمع آوری معتادان به زور کتک و حبس طولانی مدت

مشاوران مجرب ترک اعتیاد باور دارند مهمترین عامل در ترک اعتیاد، اراده شخصی بیمار است و در این چرخه نباید به زور و کتک و... متوسل شد که متاسفانه در کمپهای غیرمجاز ترک اعتیاد عکس این موضوع صادق است و اکثر معتادان به زور کتک و طی عملیات تعقیب و گریز به این مراکز آورده می شوند و در ادامه، بعد از حضور خانواده ها، فرم رضایتنامه تکمیل و فرد تحت درمان کذایی قرار می گیرد.

بعد از انتقال اجباری معتاد به مراکز ترک که با آثار روانی مخربی همراه است، گردانندگان کمپ ها خانواده ها را مجاب می کنند که فرزندانشان باید حداقل چهار ماه و حداکثر 6 ماه مهمان آنها باشند تا بدنشان سم زدایی شود.

قیمتهای کذایی؛ صد هزار تا یک میلیون تومان!

مبلغی که از خانواده معتاد برای ترک دریافت می شود از صدهزار تومان تا یک میلیون تومان متغیر است و این موضوع به احساسی یا منطقی بودن خانواده ها بستگی دارد.

طول هر دوره درمانی 21 روز است و یک ضرب و تقسیم ساده نشان می دهد خانواده ها در قبال حضور سه تا شش ماهه فرزندانشان در کمپهای غیر مجاز ترک اعتیاد باید چه مبالغ کلانی به جیب دلالان مرگ واریز کنند.

جالب است بدانید در برخی کمپهای غیرمجاز از فالبین ها، رمالان و دعانویسان نیز کمک گرفته می شود و با دریافت مبالغ کلان به خانواده ها وعده دروغ می دهند که سرنوشت بهبود فرزندانشان در این کمپ رقم خواهد خورد و هرچند درمان طولانی باشد، باید صبور باشند و کاملا به حرف مدیران کمپ گوش کنند که نماد کلاهبرداری و بازی با احساسات مردمی است.

استفاده از سگ؛ ابداع تازه برای ترک اعتیاد

گردانندگان کمپهای غیرمجاز ترک اعتیاد که فاقد کمترین علم و مهارت برای مراقبت از افراد در حال ترک هستند، با مشاهده بی قراری معتادان در حال ترک به جای تلاش برای آرام کردن آنان، از سگها برای ترساندن معتادان استفاده می کنند.

در حالیکه مراحل مختلف ترک اعتیاد نیاز به رفتارهای مراقبتی متفاوت و متناسب با مرحله ترک دارد متاسفانه افراد بی اطلاع به جای ایجاد تنفر از مواد مخدر در ذهن معتادان، بیشتر به ایجاد تنفر از کمپهای ترک اعتیاد در روان افراد کمک می کنند که البته کاملا طبیعی است.

اراده کافی تنها راه ترک

معاون آموزشی و برنامه ریزی نظام پزشکی کرج گفت: اراده کافی تنها راه ترک اعتیاد است و بسیاری از داروهای ترک اعتیاد قدرت درمانی کافی ندارند.

هوشنگ نوری افزود: برخی تصور می کنند که استفاده از داروهای ترک اعتیاد، اثرات بسیار مطلوبی دارد و باعث می شود افراد اعتیاد را ترک کنند درحالیکه اینگونه نیست.

وی ادامه داد: داروهای ترک اعتیاد بیشتر نقش کمکی دارند و به تنهایی قادر نیستند اتیاد را در فرد معتاد از بین ببرند.

این مسئول تاکید کرد: مهمترین عامل در زمینه ترک اعتیاد، ایجاد اراده کافی در شخص معتاد برای ترک اعتیاد است و اگر این اراده وجود نداشته باشد، افراد معتاد نمی توانند اعتیاد خود را ترک کنند.

فعالیت هزار کمپ غیر رسمی ترک اعتیاد در کشور

همچنین مدیرکل دفتر سازمانهای مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور از فعالیت هزار کمپ غیررسمی ترک اعتیاد در کشور خبر داد.

محمدصادق فتح اللهی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به فعالیت بیش از 640 تشکل رسمی مردم نهاد در زمینه ترک اعتیاد در کشور، بیان داشت: هم اکنون هزار کمپ غیر رسمی ثبت نشده در کشور در زمینه ترک اعتیاد با مراکز رسمی درمانی ترک اعتیاد همکاری دارند که این کمپها باید به ثبت برسند.

وی آخرین آمار رسمی معتادان کشور را یک میلیون و 200 هزار نفر اعلام کرد و افزود: همچنین بر اساس آمارهای رسمی هم اکنون بیش از 800 هزار نفر در کشور معتاد تفننی وجود دارد.

مدیر کل دفتر سازمانهای مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با اشاره بر گسترش فعالیتهای سازمانهای مردم نهاد در کمک به ترک اعتیاد و همکاری با مراکز ترک اعتیاد دولتی، بیان داشت: طی سه سال گذشته با تلاش این تشکلهای مردم نهاد برای 642 هزار نفر معتاد امکان مراجعه به مراکز درمانی ترک اعتیاد فراهم شده است.

۱۳۸۹ تیر ۳۱, پنجشنبه

دارویی براي درمان و ترك شيشه وجود ندارد

قائم مقام دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: متاسفانه هنوز روش درماني مشخصي براي درمان شيشه در كشور وجود ندارد و روش درماني خاصي براي اين مواد كشف نشده است ؛ مراكز مطالعات پزشكي و دارويي كشور نيز هنوز نتوانسته‌اند براي ترك و درمان مبتلايان اقدامي را انجام دهند.

به گزارش خبرنگار ايلنا، طه طاهري امروز در حاشيه مراسم مبارزه با مواد مخدر با اعلام اينكه كشفيات مواد مخدر صناعي و روان‌گردان‌ها از جمله شيشه در سال جاري نسبت به مدت مشابه سال‌هاي قبل 442 درصد افزايش داشته است در جمع خبرنگاران تاكيد كرد: مصرف شيشه و روان‌گردان‌ها وابستگي شديد و تخريبي در مصرف كننده به وجود مي‌آورد و تخريب حاصل از اين مواد نسبت به مصرف مواد اعتيادآور سنتي بيشتر است.

قائم مقام دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اقدامات درماني براي مصرف كنندگان شيشه تصريح كرد: متاسفانه هنوز روش درماني مشخصي براي درمان شيشه در كشور وجود ندارد و روش درماني خاصي براي اين مواد كشف نشده است ؛ مراكز مطالعات پزشكي و دارويي كشور نيز هنوز نتوانسته‌اند براي ترك و درمان مبتلايان اقدامي را انجام دهند.

اوبا اشاره به عوارض مصرف شيشه در كشور ادامه داد: به جز تخريب وارد آمده بر جسم، وابستگي در فرد، عدم تمركز و عدم تعادل روحي و رواني در مصرف كننده است.

به گفته قائم مقام دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر جرايم رخ داده توسط معتادان به شيشه مخرب‌تر از جرايم رخ داده توسط معتادان به مواد سنتي است.

طاهري از رشد ناگوار مصرف شيشه در كشور خبر داد وگفت: اميدواريم كه پرتوكل درماني خاصي براي معتادان شيشه در كشور تنظيم شود.

قائم مقام دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: مطابق با آمار سال هاي 86 و 87 ، به دليل قيمت بالاي شيشه، مصرف آن در ميان اقشار مرفه بيشتر بوده اما از اين سال‌ها به بعد، به دليل كاهش قيمت شيشه ، در بين جوانان كلان شهر‌ها شيوع بيشتري داشته است

۱۳۸۹ تیر ۲۸, دوشنبه

اعتياد به روانگردان‌ها در حال پيشي گرفتن از اعتياد سنتي است

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، اسماعيل احمدي مقدم امروز در مراسم روز جهاني مبارزه با مواد مخدر در مركز همايش‌هاي بين‌المللي صدا و سيما اظهار داشت: متأسفانه در اين روز شاهد جلوه ديگري از تروريست بين‌المللي هستيم تروري كه نه تنها جان افراد بلكه هويت جامعه و روح او را نيز مورد هدف قرار مي‌دهد. وي افزود:‌ يك سوي اين تروريست سوداگران مرگ هستند كه با انگيزه مادي دست به اين پديده شوم مي‌زنند و از سوي ديگر دست‌هاي سياسي است كه آن را هدايت مي‌كند. احمدي مقدم تصريح كرد: برنامه چهارم توسعه يك دوره بسيار درخشان در عرصه مبارزه با مواد مخدر پس از انقلاب بود كه علت اصلي آن تدوين سياست‌هاي كلي نظام در اين عرصه است. سياست‌هايي كه به امر مبارزه همه جانبه اعتقاد دارد. وي اضافه كرد: رويكرد گذشته ما كه يك مبارزه تك بعدي با عرضه مواد مخدر بود پاسخ چندان مثبتي را به دنبال نداشت اما اين سياست‌ها با وجود جامع‌نگري در امر مبارزه با مواد مخدر مي‌تواند راهگشا باشد. دبير كل ستاد مبارزه با موادمخدر تصريح كرد: امروز با فرض اينكه در افغانستان اصلاً هيچ ترياك و حشيشي كشت نشود مشخص شده است كه 40 ميليون معتاد به روانگردان‌ها در سطح دنيا وجود دارد كه در حال پيشي گرفتن از معتادان ترياكي و حشيشي هستند. وي افزود:‌ البته با ورود آفت به مزارع كشت خشخاش در افغانستان كه موجب كاهش يك چهارمي مواد مخدر شد و سطح زيركشت اين مواد را كاهش داد توليد مواد مخدر را تا حدود نصف نسبت به سال گذشته كاهش داد. اما نمي‌توانيم خيلي به اين آمار دل خوش كنيم چرا كه گزارش‌هاي بين‌المللي نشان مي‌دهد دپوي 12هزار تن مواد مخدر در افغانستان مصرف 2.5 سال جهان را تأمين خواهد كرد. احمدي مقدم ادامه داد: توليد و انتشار آفت زمين‌هاي خشخاش در افغانستان ممكن است توسط خود سوداگران مرگ انجام شود و دليل آن هم مشخص است چرا كه ترياكي كه در سال هاي گذشته حدود 40دلار در سر مزرعه و 60دلار به صورت خشك فروخته مي‌شد امسال به 130 دلار افزايش يافته است و مشخص است كه در اين بين كشاورز سودي نمي‌برد لذا سود اصلي به افرادي مي‌رسد كه مواد را دپو كرده‌اند. احمدي مقدم يادآور شد: اگر در افغانستان امنيت پايدار در زمينه كشت و توليد مواد مخدر هم ايجاد شود باز هم با تغيير الگوها شاهديم كه دريك آشپزخانه با موادي كه در بازار موجود است مواد مخدري خطرناك تر از مواد مخدر سنتي به راحتي توليد مي‌شود. احمدي مقدم ادامه داد: اينكه هر معتادي مي‌تواند آينده خود را در كنار خيابانها ببيند نقطه روشني است اما اينكه چه دليلي وجود دارد باز فرد خطر اعتياد را به جان مي‌خرد جاي سؤال دارد و اين نشان دهنده اين است كه راه اصلي، ارتقاء آگاهي‌هاي جامعه است. وي افزود: امروز شاهد هستيم اراده ملي در زمينه مبارزه با مواد مخدر شكل گرفته است و مجامع علمي، دستگاه هاي اجرايي، سازمان‌هاي مردم نهاد و عموم جامعه در اين موضوع دخالت دارد. دبير كل ستاد مبارزه با موادمخدر خاطرنشان كرد: آمار اعتياد در ستاد مبارزه مواد مخدر مسئول واحدي ندارد بلكه اين آمارها توسط دستگاه‌هاي مرتبط با مواد مخدر تهيه مي‌شود و آمار نهايي كه اعلام مي‌شود جمع‌بندي آمارهاي گرفته شده از اين واحدهاست. ساماندهي آمار طي يكي دو سال و با صدور كتاب و سالنامه آماري اعتياد بسيار اهميت دارد. وي اضافه كرد: در نيمه اول برنامه چهارم توسعه موضوع تقويت امر مبارزه با مواد مخدر را داشتيم كه انسجام همه دستگاه‌هاي مبارزه با مواد مخدر منجر شد آمار كشفيات ايران تا 35 درصد افزايش يابد. احمدي مقدم گفت: ‌در حوزه درمان كه در نيمه دوم برنامه چهارم توسعه به آن پرداخته شد نسبت به ابتداي برنامه افزايش 117 درصدي افراد تحت پوشش درمان را داشتيم كه به حدود 700هزار نفر در سال نزديك شديم در حالي كه 77درصد درمان توسط بخش خصوصي در حال انجام است. وي اضافه كرد: كاهش ورود معتادان به زندانها و ورود آنان به مراكز بازتواني موجب شد زنداني موادمخدر به نصف كاهش يابند در نتيجه رقم اعتياد به ايدز از طريق تزريق مواد مخدر به نصف كاهش يابد. وي گفت: كليات سند جامع پيشگيري از اعتياد در جلسه آخر ستاد مبارزه با مواد مخدر به تصويب رسيده است كه در اين سند آموزش‌ها عمدتاً چهره به چهره است. چرا كه ديگر نمي‌توان شاخص‌هاي پيشگيري از مواد مخدر را كه در دنيا با دلار يا يورو سنجيده مي‌شود تعيين كرد و بهترين محاسبه كاهش نرخ بروز است. احمدي مقدم گفت: افزايش 2.5 برابري حضور در نشريات و مطبوعات و 4.5 درصدي حضور در صدا و سيما را داشتيم و مي‌توان گفت در آموزش چهره به چهره افزيش 120 درصدي را شاهد بوديم. وي گفت: در ابتداي برنامه چهارم مبلغ اختصاص يافته براي مبارزه با اعتياد 60 ميليار تومان بود و در آخر برنامه 120 ميليارد تومان افزايش يافت. وي با اشاره به قانون جديد مبارزه با مواد مخدر گفت: اين قانون در حال حاضر اصلاح شده است و در آن تغيير جريان مبارزه از سمت خرده فروشان به فروشندگان درشت و اصلاح قانون روانگردان‌ها گنجانده شده است.

۱۳۸۹ تیر ۲۵, جمعه

دو سوم معتادين ظرف 3 ماه اول پس از خاتمه درمان مجددا به اعتياد روي مي آورند

مسئول دفتر آسيب‌هاي اجتماعي وزارت رفاه گفت: دو سوم معتادين ظرف 3 ماه اول پس از خاتمه درمان به اعتياد روي مي آورند. به گزارش خبرنگار اجتماعي ايسنا - منطقه لرستان، دکتر معصومه معارف‌وند در همايش روز جهاني مبارزه با مواد مخدر در لرستان با بيان اين مطلب افزود: بازگشت به اعتياد چالش اصلي برنامه‌هاي درمان بوده که در اين راستا کمتر توجه شده است. وي با تاکيد براينکه ايران جز معدود کشورهايي است که تنوع روش‌هاي درماني در آن زياد است تصريح کرد: در مطالعه اي که در مورد معتادان به هروئين، سيگار و الکل انجام شده تقريبا دو سوم معتادين ظرف 3 ماه اول پس از خاتمه درمان عود کرده بودند. معارف وند يادآور شد: تعداد کساني که ظرف يکسال اول، شکست در درمان را تجربه مي کنند به 90 درصد نيز مي رسد. وي با بيان اينکه برنامه پيشگيري از عود را در ايران نداريم اظهار داشت: لرستان به نسبت استان‌هاي شرقي آمار اعتياد کمتري دارد و تعداد مراکز درماني آن بيشتر است. وي بيان كرد: افرادي که اعتياد ترک مي کنند بعد از ترک مورد حمايت قرار نمي گيرند. وي ادامه داد: مهارت آموزي جهت آشنايي با موقعيت‌هاي پرخطر و شناخت علائم آگاهي دهنده احتمال بازگشت  ،به وجود آوردن تغييرات لازم در مهارت‌هاي زندگي شخص جهت کاهش نياز به استفاده از الکل ،داروها يا سيگار از جمله برنامه هاي پيشگيري از عود است. به گفته مسؤول دفتر آسيب‌هاي اجتماعي وزارت رفاه،  اغلب برنامه‌هاي درماني در ايران سم زدايي متمرکز است در حالي که درمان‌هاي پايدار و بلندمدت نياز بوده و برنامه هاي پيشگيري از عود بايد برنامه هاي بلند مدت باشند. معارف وند در خاتمه يادآور شد: در برنامه هاي درماني اعتياد پيشرفت چشمگيري داشتيم اما در پيشگيري از عود کاري نکرديم و در کشور در جهت بازگشت معتاد به اعتيادداريم دچار شکست مي شويم.

۱۳۸۹ تیر ۲۲, سه‌شنبه

در نگهداري و درمان معتادان بايد به اشتغال آنها نيز توجه كرد

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: با تزريق اعتبارات، سير صعودي برنامه‌هاي پيشگيري مواد مخدر را شاهد هستيم. به گزارش خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر امامي رضوي در همايش ملي سالروز مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اصلاحيه قانوني كه به موجب آن معتادان تا زماني كه به مراكز درمان مراجعه كنند، مجرم تلقي نمي‌شوند، افزود: اصلاح اين قانون سبب شد تا زمينه‌اي فراهم شود تا خيل عظيمي از معتادان با ورود به مراكز درماني، تحت پوشش و حمايت قرار گيرند. وي ادامه داد: افرادي كه به حوزه نگهداري و حمايت وارد مي‌شوند تا ماه‌ها و حتي سال‌ها از ابتلاي مجدد به مواد مخدر رها هستند. امامي رضوي تصريح كرد: در بحث نگهداري و درمان معتادان بايد به اشتغال آنها نيز توجه كرد و بايد دستگاه‌هاي استاني و نهادهاي مختلف براي ايجاد اشتغال اين افراد تعاملاتي را با مراكز نگهداري و حمايت از معتادان داشته باشند. معاون درمان وزير بهداشت در ادامه با اشاره به كمبود اعتبارات كميته پيشگيري در بحث مبارزه با مواد مخدر، توجه همه جانبه دستگاه‌هاي حمايت كننده در بحث مبارزه با مواد مخدر را در اين زمينه خواستار شد و تاكيد كرد: درست است كه با محدوديت منابع در كشور روبرو هستيم، اما اگر با اين مساله مبارزه نكنيم بر تعداد افرادي كه شكار اين معضل شده و از چرخه باروري كشور خارج مي‌شوند، افزايش مي‌يابند. به گفته وي، سرمايه‌گذاري براي حمايت از برنامه‌هاي مقابله با پيشگيري و حمايت معتادان بسيار به صرفه است؛ چرا كه دشمنان هر روز ابزار متنوع و متحولي را براي هدف گرفتن جوانان ايراني به كار مي‌گيرد و اگر ما به سرعتي كه آنها متحول مي‌شوند نتوانيم اعتبارات تزريق كنيم، قطعا از گردانه رقابت حذف شده و عقب مي‌مانيم. امامي رضوي در خصوص اعتبارات اختصاص داده شده به بحث مبارزه با مواد مخدر، خاطرنشان كرد: بر اساس آخرين قولي كه مسئولين دادند، قرار شده است كه اعتبارات تصويب شده به صورت 100 درصدي تخصيص يابد تا مشكلات موجود در حوزه پيشگيري و درمان كاهش يابد. معاون درمان وزارت بهداشت در پايان صحبت‌هاي خود با تاكيد بر اينكه در سال 87 اين مركز توانسته به 64 هزار و 251 نفر از اين تعداد خدمات رساني كند‌، اظهار كرد: اين در حاليست كه در سال 81 اين مركز تنها به 41 هزار نفر خدمات رساني مي‌كرد و با اختصاص اعتبارات ما شاهد افزايش افراد تحت حمايت خواهيم بود.

۱۳۸۹ تیر ۱۹, شنبه

بازگشت به اعتياد، چالش اصلي برنامه‌هاي درمان

مسئول دفتر آسيب‌هاي اجتماعي وزارت رفاه گفت: دو سوم معتادين ظرف 3 ماه اول پس از خاتمه درمان به اعتياد روي مي آورند. به گزارش ايسنا، دکتر معصومه معارف‌وند در همايش روز جهاني مبارزه با مواد مخدر در لرستان با بيان اين مطلب افزود: بازگشت به اعتياد چالش اصلي برنامه‌هاي درمان بوده که در اين راستا کمتر توجه شده است. وي با تاکيد براينکه ايران جز معدود کشورهايي است که تنوع روش‌هاي درماني در آن زياد است تصريح کرد: در مطالعه اي که در مورد معتادان به هروئين، سيگار و الکل انجام شده تقريبا دو سوم معتادين ظرف 3 ماه اول پس از خاتمه درمان عود کرده بودند. معارف وند يادآور شد: تعداد کساني که ظرف يکسال اول، شکست در درمان را تجربه مي کنند به 90 درصد نيز مي رسد. وي با بيان اينکه برنامه پيشگيري از عود را در ايران نداريم اظهار داشت: لرستان به نسبت استان‌هاي شرقي آمار اعتياد کمتري دارد و تعداد مراکز درماني آن بيشتر است. وي بيان كرد: افرادي که اعتياد ترک مي کنند بعد از ترک مورد حمايت قرار نمي گيرند. وي ادامه داد: مهارت آموزي جهت آشنايي با موقعيت‌هاي پرخطر و شناخت علائم آگاهي دهنده احتمال بازگشت  ،به وجود آوردن تغييرات لازم در مهارت‌هاي زندگي شخص جهت کاهش نياز به استفاده از الکل ،داروها يا سيگار از جمله برنامه هاي پيشگيري از عود است. به گفته مسؤول دفتر آسيب‌هاي اجتماعي وزارت رفاه،  اغلب برنامه‌هاي درماني در ايران سم زدايي متمرکز است در حالي که درمان‌هاي پايدار و بلندمدت نياز بوده و برنامه هاي پيشگيري از عود بايد برنامه هاي بلند مدت باشند. معارف وند در خاتمه يادآور شد: در برنامه هاي درماني اعتياد پيشرفت چشمگيري داشتيم اما در پيشگيري از عود کاري نکرديم و در کشور در جهت بازگشت معتاد به اعتيادداريم دچار شکست مي شويم.

۱۳۸۹ تیر ۱۶, چهارشنبه

افزایش 117 درصدی معتادان تحت درمان در کشور

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام اینکه ذخیره تریاک در افغانستان مصرف 2.5 سال معتادان جهان را تضمین کرده گفت: بر اساس اصلاحات جدیدی که در قانون مبارزه با مواد مخدر انجام شده درمان معتادان اجباری می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار اسماعیل احمدی مقدم صبح دوشنبه در همایش سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر گفت:‌ امروزه با جلوه دیگری از تروریسم در جامعه مواجه هستیم که برخلاف تروریسم‌های گذشته جسم و روح افراد را مورد هدف قرار داده است.

وی گفت: یکسوی معضل مواد مخدر افرادی هستند که با انگیزه مالی این پدیده شوم را ایجاد می‌کنند و از سوی دیگر دستهایی هستند که این پدیده را ساماندهی،‌ کنترل و هدایت می‌کنند.

سردار احمدی‌مقدم گفت: برنامه چهارم توسعه تاریخ درخشان ایران در عرصه مبارزه با مواد مخدر بود که علت اصلی آن تدوین سیاستهای کلی نظام در مبارزه با مواد مخدر است. سیاستهایی که به امر مبارزه همه جانبه و متوازن برخلاف رویکرد سنتی مقابله محور پرداخته است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: تغییر الگوی مصرف و عرضه مواد مخدر موجب شده تا مبارزه با عرضه مواد مخدر در کشور کافی نباشد به نحوی که 40 میلیون معتاد به مخدرهای روانگردان که در دنیا وجود دارد در حال پیشی گرفتن از سایر معتادان به مواد سنتی است.

ذخیره تریاک 2.5 سال معتادان جهان در افغانستان

وی تصریح کرد: آمارهای دو سال اخیر در افغانستان مبنی بر کاهش کشت تریاک به علت ورود آفت به مزارع بسیار امیدوار کننده است ولی باطن این امر نشان می‌دهد که نباید به این آمار دل خوش کرد زیرا دپویی که در افغانستان صورت گرفته مصرف 5/2 سال معتادان جهان را تضمین کرده است.

سردار احمدی مقدم ادامه داد: سناریوهایی که در زمینه آفت به وجود آمده در مزارع کشت خشخاش افغانستان وجود دارد نشان دهنده این است که پشت انتشار این آفت افرادی هستند که از این ماجرا سود کلان می‌برند زیرا این امر موجب شده تریاکی که در سال گذشته کیلویی 40 دلار در مزارع خریداری می‌شد امسال به بیش از 130 دلار برسد.

وی اظهار داشت: اگر امنیت پایدار توسط مردم و دولت افغانستان نیز در این کشور ایجاد شود و کشت تریاک در این کشور کاهش یابد باز نباید به این موضوع امیدوار بود زیرا با تغییر الگوی مصرف، امروزه در آشپزخانه‌ها مواد صنعتی به راحتی تولید می‌شود که برخی آنها آثاری بسیار زیانبارتر از مواد سنتی دارد.

احمدی مقدم گفت: اگر در گذشته سلسله مراتبی در گرایش به اعتیاد وجود داشت امروزه افراد در همان گام نخست به خطرنا‌کترین مرحله مانند مصرف شیشه روی می‌آورند که این موضوع برای کشورها هشدار دهنده است.

وی گفت: هر فردی که به اعتیاد روی می‌آورد می‌تواند آینده چند سال بعد خود را ببیند. بر همین اساس مهمترین موضوع در پیشگیری از اعتیاد افزایش سطح آگاهی‌های جامعه است.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: راهبرد جامع و متوازن ایران منجر به تقویت یک باور و اراده ملی در سطح دستگاهها و جامعه شده که امروزه می‌توان گفت شکل گیری این اراده ملی در حوزه مبارزه با مواد مخدر دستگاههای اجرایی، سازمانهای مردم نهاد و مردم را در مبارزه با مواد مخدر همگام کرده است.

وی با اشاره به سازماندهی آمار در کشور گفت: یکی از دستاوردهای برنامه چهارم توسعه سازماندهی آمار بود زیرا افراط و تفریط در آمارها مشکلات بسیاری را در جامعه ایجاد می‌کند. بر همین اساس سازماندهی آمار و صدور کتاب سالنامه آماری در حوزه مواد مخدر یکی از اقدامات بسیاری اساسی در این حوزه بود که موجب شد نیازهای تخصیص یافته در کشور مشخص و ارزیابی شود.

سردار احمدی مقدم گفت: در نیمه اول برنامه چهارساله توسعه، مبارزه با مواد مخدر در مرزها و پلیس مبارزه با مواد مخدر و انسجام دستگاهها تقویت و این اقدامات منجر به کشف 320 تا 35 درصدی مواد وارد شده به کشور شد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اقدامات مقابله‌ای ایران موجب شد تا ورود مواد مخدر به ایران کاهش یافته و قیمت آن نیز افزایش چشمگیری یابد و مسیر ترانزیت آن نیز تغییر کند.

وی گفت: ظرف سه سال آینده شاهد انسداد کامل مرزهای کشور در برابر ورود مواد مخدر خواهیم بود.

احمدی مقدم تصریح کرد: نیمه دوم برنامه‌‌ها در حوزه درمان اجرا شد که طی آن آمار معتادان تحت درمان افزایش 117 درصدی نسبت به اول برنامه داشت و 700 هزار معتاد تحت پوشش درمانی قرار گرفتند.

وی گفت: 77 درصد اقدامات بخش درمان از سوی بخش خصوصی در حال انجام است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: کاهش ورود معتادان به زندانها با تغییر نگاه به معتادان موجب شد تا زندانیان مواد مخدر در برنامه چهارم توسعه به نصف رسیده و معتادان به جای زندان به مراکز درمانی فرستاده شوند.

وی گفت: هدف ستاد مبارزه با مواد مخدر در برنامه پنج ساله پنجم توسعه پیشگیری در حوزه اعتیاد است زیرا در این بخش عقب ماندگی بسیاری داریم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: روزانه مواد جدیدی با تبلیغات فریبنده و اسامی مختلف وارد کشور می‌شود و جوانان را مورد هجوم قرار می‌دهد که باید اقداماتی برای مبارزه با این موضوع انجام شود.

تصویب سند جامع پیشگیری از اعتیاد

احمدی مقدم گفت: ‌سند جامع پیشگیری از اعتیاد به تصویب رسیده و منجر به جهشی قابل توجه در حوزه پیشگیری می‌شود.

وی ادامه داد: امروزه شاخصهای پیشگیری از اعتیاد در دنیا دلار و یورو است اما ایران نمی‌تواند اقدامات پیشگیرانه خود را با این موضوع بسنجد زیرا اعتباراتی که به دستگاههایی مانند بسیج در حوزه پیشگیری از اعتیاد اختصاص می‌یابد کمتر از 10درصد هزینه‌های واقعی آنان است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: در طول پنج سال گذشته 4 تا 5 درصد در ورود افراد به چرخه اعتیاد کاهش داشتیم که امیدواریم در برنامه پنجم توسعه این رقم افزایش یابد.

وی با اشاره به قانون مبارزه با مواد مخدر گفت: در گذشته سیاستهایی برای مبارزه با مواد مخدر تدوین شد اما چون قانونی مشخص در این زمینه نداشتیم این سیاستها تنها جنبه شعاری داشت ولی اکنون با اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر مشکل برطرف شده و اکنون می‌توان به مبارزه در بخش مواد صنعتی پرداخت.

احمدی مقدم افزود: اجباری شدن درمان معتادان، اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر و تغییر جریان مبارزه و برخورد از خرده فروشان به سمت توزیع کنندگان و سرکرده‌های اصلی از جمله موارد تصویب شده این قانون است.

۱۳۸۹ تیر ۱۳, یکشنبه

انهدام بیش از 13 تن مواد مخدر

تن و 150 کیلوگرم مواد مخدر در بوشهر، هرمزگان و آبادان امحا شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، این مواد شامل حشیش، هرویین، شیره و آمپول‌های روان گردان بود که به همت ماموران مبارزه با مواد مخدر کشف و ضبط شده بود.

هزار و 400 کیلوگرم از این مواد در بوشهر، 11 هزار و 500 کیلوگرم در هرمزگان و 250 کیلوگرم باقی مانده در آبادان نابود شد.

در مراسم امحای این مواد، شماری از خانواده‌های شهدای مبارزه با مواد مخدر و اعضای شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر حضور داشتند.

امروزه، گاه مواد مخدر در بسته‌بندی و شکل‌های جدید کالاهای مصرفی به شکل‌های آدامس به بازار وارد شده که تحت عنوان خوشبو کننده دهان به فروش می‌رسند و به علت ناآگاهی و نبود اطلاع رسانی، برخی افراد به این مواد مبتلا می‌شوند.

۱۳۸۹ تیر ۱۰, پنجشنبه

ایران موفق در مبارزه با قاچاق مواد مخدر، ناموفق در کنترل معتادان

بر پایه گزارش سالانه‌ سازمان ملل، هم اکنون تولید تریاک و کوکائین در سراسر جهان کاهش یافته است.
در این گزارش نام ایران، به عنوان کشوری که در مبارزه با قاچاق مواد مخدر موفق بوده، ثبت شده است.

به گزارش «تابناک»، گزارش سالانه‌ «دفتر مبارزه با جرایم و مواد مخدر» سازمان ملل متحد (UNODC) درباره اعتیاد، روز گذشته منتشر شد.
بنا بر این گزارش که روز چهارشنبه (۲۳ ژوئن) انتشار یافت، میزان مصرف مواد مخدر، به ‌ویژه در کشورهای در حال رشد افزایش یافته است. در این گزارش همچنین آمده است که به ‌دلیل کاهش تولید تریاک و کوکائین، معتادان به مصرف مواد مخدر شیمیایی روی آورده‌اند.

پایگاه خبری «دویچه وله» با تحلیلی بر این خبر نوشت: کارشناسان دفتر مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل متحد پیش‌بینی می‌کنند، در آینده‌‌ نزدیک میزان مصرف قرص‌های آمفیتامین و اکستازی از میزان مصرف هروئین و کوکائین نیز بیشتر خواهد شد.

هم اکنون حدود سی تا چهل میلیون نفر در سراسر جهان از قرص‌های آمفتامین استفاده می‌کنند.
همچنین شمار معتادان به دارو در حال افزایش است. گمان می‌رود که در حال حاضر حدود ۱۳۰ تا ۱۹۰ میلیون نفر در سراسر جهان، کانابیس (شيره گياه شاهدانه) مصرف می‌کنند.

رئیس دفتر مبارزه با با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل، آنتونیو ماریا کوستا، در این باره می‌گوید: «ما نمی‌توانیم با جانشین کردن قرص آمفیتامین به‌ جای کوکائین و هروئین با مسأله اعتیاد مبارزه کنیم.» تولید مواد مخدر شیمیایی، در لابراتوآرهای مخصوص، مستقیم در مناطقی که به فروش می‌روند، صورت می‌گیرد. شمار این لابراتوآرها در سال ۲۰۰۸ حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است.

بر پایه گزارش سالانه‌ این دفتر، تولید تریاک و کوکائین در حال حاضر در سراسر جهان کاهش یافته و این در حالی است که در دو سال گذشته، حدود یک چهارم از مساحت مناطق کشت خشخاش _ که از آن تریاک به ‌دست می‌آید _ کاسته شده است.

در همین گزارش آمده است که تولید هروئین در سال ۲۰۰۹، حدود ۱۳ درصد کاهش یافته و به میزان ۶۵۷  ُتن رسیده است. افغانستان با تولید ۹۰ درصدِ مصرف جهانی، با وجود کاهش تولید، هنوز در رتبه نخست است.

این گزارش همچنین می‌ افزاید، کشت ماده‌ اصلی کوکائین (گیاه کوکا) در ده سال گذشته، حدود ۲۸ درصد کاهش یافته و این روند همچنان ادامه دارد، به ویژه در کلمبیا که مرکز اصلی تولید کوکائین است، کشت گیاه کوکا با خطرات بیشتری همراه است و سود اندکی عاید شبکه‌های تولید و فروش مواد مخدر می‌کند.

این گزارش می افزاید: کارشناسان دفتر مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل متحد بر این باورند که کشف و مبارزه با قاچاق مواد مخدر، باید در کشورهایی مثل روسیه، اروپای شرقی و برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، با جدیت بیشتری پیگیری شود. این امر در مورد کشورهایی که در آن‌ها این مواد کشت و تولید می‌شوند، نیز صادق است. این دولت‌ها در سال تنها دو صد هروئینی که در کشورشان رد و بدل می‌شود، کشف می‌کنند.

در گزارش سالانه سازمان ملل متحد همچنین آمده است کشورهای ایران و ترکیه در مبارزه با قاچاق مواد مخدر، موفقیت شایان توجهی به دست آورده‌اند. این کشورها «بیش از نیمی از هروئینی که در سال ۲۰۰۸ در سراسر جهان مصادره شده، کشف کرده‌اند.»

کارشناسان دفتر مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل متحد در گزارش خود همچنین تأکید می‌کنند که افزایش شمار معتادان در کشورهای در حال رشد به ‌ویژه نگران‌کننده است. رئیس این دفتر آنتونیو ماریا کوستا در این باره می‌گوید: «کشورهای فقیر نمی‌توانند با پیامدهای افزایش اعتیاد در جوامع خود مقابله کنند.»

د ضمن در گزارش سالانه‌ سازمان ملل متحد، به شرایط نامساعد و متفاوت ترک اعتیاد و بهره‌وری از امکانات بهداشت و درمان در کشورهای جهان نیز اشاره شده است: بر اساس آمار منتشره از سوی این دفتر، تنها یک پنجم معتادان جهان می‌توانند از امکانات بهداشتی و درمانی برخوردار شوند. 

اما نکته قابل تأملی که در این گزارش دیده می شود، مقایسه معتادان به مواد مخدر در سه کشور افغانستان، ایران و روسیه از حیث نسبت جمعیت معتاد این کشورها به کل جمعیت است.

در همین باره، دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان یافته سازمان ملل متحد اعلام کرد، 2/7 درصد از ساکنان بالغ در افغانستان به صورت منظم، مواد مخدر مصرف می کنند ولی شمار مصرف کنندگان مواد مخدر بیش از این میزان است، چرا که شمار زنان و کودکان معتاد، در این بررسی در نظر گرفته نشده است. این در حالی است که بر پایه بررسی های سازمان ملل متحد، شمار معتادان به مواد مخدر در ایران در سال 2009 ، رقمی بین 1/5 تا 3/2 درصد است.

پس از این دو کشور، روسیه با داشتن رقم  1/64 درصد برای شمار معتادان نسبت به کل جمعیت این کشور، در جایگاه بعدی قرار می گیرد. میانگین جهانی شمار معتادان، 0/3 درصد است.

همچنین گزارش های تهیه شده از وضعیت اعتیاد به ویژه اعتیاد به مواد مخدر جدید و صنعتی، به شدت افزایش یافته و گروه سني 18 تا 25 سال بیشترین افراد استفاده کننده از قرص های روانگردان و مواد مخدر صنعتی را تشکیل می دهند.