۱۳۸۹ شهریور ۱۰, چهارشنبه

تبليغات ماهواره‌اي درمان اعتياد عوام فريبي است

مدير سلامت روان، اجتماعي و اعتياد وزارت بهداشت در رابطه با بودجه كمك به درمان اعتياد كه هر ساله از سوي ستاد مبارزه با مواد مخدر در اختيار وزارت بهداشت قرار مي‌گيرد، گفت: طبق توافقات به عمل آمده مقرر شده كه بودجه درمان اعتياد در وزارت بهداشت معادل سال گذشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز دكتر محمد باقري صابري زفرقندي در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به ارائه تعرفه‌هاي پيشنهادي درمان اعتياد از سوي وزارت بهداشت به وزارت رفاه گفت: تعرفه‌هاي درمان اعتياد در وزارت رفاه مراحل قانوني را طي مي‌كند. تعيين تعرفه‌هاي درمان در تمام بخش‌ها و از جمله اعتياد از وظايف وزارت بهداشت است و پوشش بيمه‌اي آنها به وزارت رفاه بازمي‌گردد. در نهايت تعرفه‌هاي درمان پس از طي مراحل قانوني در شوراي عالي بيمه تصويب نهايي خواهد شد.

تبليغات ماهواره‌اي درمان اعتياد عوام‌ فريبي است

صابري زفرقندي در رابطه با تبليغات شبكه‌هاي ماهواره‌اي در زمينه‌ درمان اعتياد كه ادعاي مجوز FDA را دارند و در تمام شهرستان‌ها نمايندگي اعلام مي‌كنند، گفت: تمام اين تبليغات عوام فريبي است. درمان اعتياد تنها در مراكزي مجاز است كه تابلو و مجوز نهادهاي قانوني كشور را دارند.

وي ادامه داد: داروهايي كه در اين شبكه‌ها براي درمان اعتياد تبليغ مي‌شود اغلب، بيش از 70 درصد موادشان از داروهاي خطرناك و مواد مخدر است. اين درمان‌ها عمدتا غيرعلمي است و در مكان‌هاي غيراستاندارد ارايه مي‌شود. متاسفانه بعضا اين تبليغات در مطبوعات كشور نيز مشاهده مي‌شود.

وي تاكيد كرد: وزارت بهداشت در ارائه مجوز به مراكز درمان اعتياد و همچنين در مورد افراد درمانگر اعتياد با حساسيت خاصي برخورد مي‌كند. مراكز و درمانگرهاي اعتياد بايد صلاحيت‌هاي لازم براي اين كار را داشته باشند.

صابري زفرقندي عمده تبليغات شبكه‌هاي ماهواره‌اي را گمراه كننده و مسبب تشويش اذهان عمومي عنوان كرد و گفت: به هيچ عنوان توصيه نمي‌شود كه افراد سلامت خود را در معرض چنين تجربياتي كه نتايج آن از پيش تعيين شده است قرار دهند.

مدير سلامت رواني، اجتماعي و اعتياد وزارت بهداشت در مقايسه با روش‌هاي به كار گرفته شده در ايران و ساير كشورهاي دنيا در زمينه درمان اعتياد، گفت: هيچ روش شناخته شده و معتبري براي درمان اعتياد در دنيا وجود ندارد كه در ايران انجام نشود و يا قابل انجام نباشد.

صابري زفرقندي در رابطه با چگونگي نظارت بر مراكز درمان اعتياد گفت: نظارت بر بخشي كه به مداخله در درمان مربوط مي‌شود برعهده دانشگاه‌هاي علوم پزشكي است.

مدير سلامت رواني، اجتماعي و اعتياد وزارت بهداشت در پايان با اشاره به نقش تربيت فرد در خانواده و تقويت قدرت «نه»گفتن جوانان و نوجوانان در مقابل وسوسه‌هاي دوستان براي استعمال مواد مخدر، گفت: هر چه اعتماد به نفس فرد بالاتر باشد، قاطعانه مي‌تواند در مقابل مصرف مواد مخدر و در اصطلاح تعارف دوستان ايستادگي كرده و به اين درخواست‌ها «نه» بگويند. برعكس هر چه فرد در خانواد تحقير و اعتماد به نفس وي سركوب شود، به دوستان و همنوعان خود پناهنده مي‌شود.