۱۳۸۸ اسفند ۹, یکشنبه

برنامه‌هاي تلويزيوني تاثير چنداني در کاهش مصرف موادمخدر معتادان ندارند

  يک پژوهشگر کرمانشاهي پس از انجام پژوهش خود به اين نتيجه رسيد که برنامه هاي تلويزيوني براي کاهش مصرف مواد مخدر در افراد داراي سوء مصرف، تاثير چنداني ندارد.

به گزارش سرويس پژوهشي ايسنا - منطقه کرمانشاه، فرزاد سهيلي دانشجوي کارشناسي ارشد علوم ارتباطات اجتماعي- واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي تهران، در پژوهشي که با راهنمايي دکتر افسانه مظفري عضو هيات علمي گروه ارتباطات اجتماعي اين دانشگاه انجام داده است به بررسي تاثير برنامه‌هاي تلويزيون در عدم گرايش به مصرف مواد مخدر در افراد داراي سوء مصرف مواد و ايجاد بستر امنيت پايدار پرداخته است.

آنچه در اين تحقيق بررسي شده ميزان اثر گذاري برنامه هاي تلويزيوني در ترک مصرف مواد مخدر با توجه به نفوذ اين رسانه و با توجه به اينکه دسترسي آن براي افراد داراي سوء مصرف و خانواده هاي آنان، ارزان و راحت بوده و نياز به سواد بالا و صرف زمان ويژه ندارد، مي باشد.

روش به کار رفته در اين پژوهش، روش پيمايشي با استفاده از ابزار پرسش نامه مي باشد که در اختيار 320 نفر از افراد داراي سوء مصرف شهر کرمانشاه؛ بهبود يافته يا در حال بهبودي، قرار گرفته است.

تعداد نمونه‌ها با استفاده از فرمول کوکران و از ميان پنج هزار و 760 نفر از بيماراني که به مراکز درماني تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکي، سازمان بهزيستي و خانه هاي بهبودي شهر کرمانشاه، مراجعه کردند به صورت تصادفي انتخاب شده اند.

براساس نتايج بدست آمده در اين پژوهش؛ مشخص شد که 1/88 درصد از پاسخگويان مرد، 9/11 درصد از پاسخگويان زن، 6/61 درصد مجرد، 3/35 درصد داراي مدرک تحصيلي ديپلم و 2/52 درصد از پاسخگويان در گروه سني 26الي 35 سال قرار دارند.

پانزده فاکتور به عنوان عامل مصرف مواد در اين تحقيق معرفي شد، که علت هوسراني، لذت طلبي و ضعف ايمان با 6/19 درصد بيشتر از ساير عوامل معرفي شد.

در پايان مشخص شد که تاثير برنامه هاي تلويزيوني در ارتقاي ارتباطات انساني و اجتماعي، تغيير نگرش و ايجاد تفکر و باور مثبت، ايجاد روحيه شادي و نشاط، تقويت اراده و اعتماد به نفس و کسب اطلاعات درباره مراکز بازپروري و ترک اعتياد در افراد داراي سوء مصرف زياد نمي باشد.

از ميان عوامل رسانه اي( راديو، تلويزيون، نشريات چاپي) و عوامل غير رسانه اي( خانواده و دوستان مراکز مشاوره، مراکز NA و سايرعوامل، مرکز NA، با 35 درصد در صدر عوامل اثرگذار در ارتباط با ترک مصرف مواد مي باشد. معرفي شد.

گفتني است؛ اين پژوهش در مدت 15 روز  از تاريخ 15 الي 30 بهمن ماه سال 88  انجام و در اولين همايش ملي « مصرف مواد مخدر، بستر ساز ناامني» در کرمانشاه نيز به عنوان مقاله برتر معرفي شد.

۱۳۸۸ اسفند ۶, پنجشنبه

با حضور جمهوري اسلامي ايران اجلاس چهارجانبه مبارزه با مواد مخدر امروز در تركيه برگزار مي‌شود



تهران - نخستين اجلاس كار گروه منطقه‌اي مبارزه با مواد مخدر با حضور نمايندگان چهار كشور ايران، افغانستان، پاكستان و تركيه، امروز - چهارشنبه - در استانبول برگزار مي‌شود.

به گزارش ايرنا، پايگاه اطلاع رساني ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام كرد:

در اين اجلاس چهار جانبه ، مشكل مواد مخدر در منطقه، راهكارهاي مبارزه با قاچاق مواد مخدر و تبادل اطلاعات بين‌المللي از سوي نمايندگان چهار كشور شركت‌كننده مورد بحث و بررسي قرار خواهد گرفت.

برخي تحليلگران در آنكارا عقيده دارند، به رغم تلاش‌هاي ايران و تركيه و هزينه‌هاي سنگيني كه اين دو كشور براي مبارزه با مواد مخدر متحمل مي‌شوند تا از قاچاق بخش اعظمي از اين مواد به كشورهاي اروپايي جلوگيري كنند، اروپايي‌ها تاكنون كمك موثري براي جبران بخشي از اين خسارت‌ها انجام نداده اند.

آنان معتقدند، اروپايي‌ها بايد براي مشاركت در برنامه‌هاي هدفمند مبارزه با مواد مخدر ايران و تركيه اقدام جدي و عملي كنند.
پس از اشغال افغانستان از سوي نيروهاي ناتو و غرب، كشت مواد مخدر در اين كشور افزايش چشمگيري يافته است.

۱۳۸۸ اسفند ۳, دوشنبه

2000 میلیارد دلار گردش مالی قاچاق مواد مخدر

دبیر نخستین همایش هم اندیشی مبارزه با مواد مخدر و پول شویی گفت: گردش مالی قاچاق مواد مخدر، سالانه دو هزار میلیارد دلار است.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، سردار سرتیپ پاسدار حمیدرضا حسین آبادی افزود: تجارت مواد مخدر بعد از نفت، گردشگری و اسلحه، چهارمین تجارت جهان و بعد از تجارت اسلحه دومین تجارت غیرقانونی است.

وی اضافه کرد: برداشت بیش از هفت هزار تن تریاک، تولید 700 تن هروئین و تولید هروئین مخدر فشرده کراک در افغانستان و ترانزیت این مواد، مشکلات زیادی برای کشورهای همسایه به ویژه ایران به وجود آورده است.

حسین آبادی تغییر الگوی مصرف مواد مخدر از مواد کم خطر به مواد پرخطر، تولید انواع مواد مخدر صنعتی و ترانزیت و قاچاق این مواد را از این مشکلات برشمرد.

وی گفت: سالانه تعداد زیادی خودرو و نیز اموال قاچاقچیان در کشور توقیف می‌شود که آنان در برخی موارد با گرفتن وکیل و تهیه فروش نامه‌‌های صوری، اموال خود را پس می‌گیرند.

حسین آبادی افزود : قاچاقچیان اصلی به سرمایه گذاری در زمین، خودرو، ملک و بنگاه‌‌های اقتصادی روی آورده و نیز در بعضی مناطق کشور بافت جمعیتی را تغییر داده‌‌‌اند .

وی اضافه کرد: راهکارهای موجود برای ضربه زدن به منافع قاچاقچیان کافی نیست و اگر به صورت جدی و سریع با آنان برخورد نشود، کشور در آینده با مشکلات جدی روبرو خواهد شد .

حسین آبادی پدیده مواد مخدر و اعتیاد را تهدیدی برای منافع ملی دانست و اضافه کرد: این پدیده در ردیف سه بحران هسته‌‌‌ای، جمعیت و زیست محیطی، عامل تهدید بشریت محسوب می‌شود.

وی تقدیم سه هزار و 700 شهید در دو دهه مبارزه با مواد مخدر، حفر کانال، ساخت جاده، برجک‌‌ها و پاسگاه‌‌ها و کشیدن سیم خاردار را در مرزهای شرقی، نشانه وجود جنگ تمام عیار فرسایشی، خاموش و پرهزینه در این زمینه دانست.

حسین آبادی گفت: مشکلاتی در مبارزه با مواد مخدر و در زمینه منافع قاچاقچیان در ارتباط با پول شویی داشتیم و در این همایش سعی می‌کنیم پول شویی را در همه زمینه‌‌ها به ویژه در حوزه مواد مخدر به مردم و مسئولان بشناسانیم.

نخستین همایش هم اندیشی مبارزه با مواد مخدر و پول شویی در سالن کوثر فرماندهی نیروی انتظامی در حال برگزاری است.

۱۳۸۸ بهمن ۳۰, جمعه

كاهش ورود مواد مخدر به كشور

فرمانده نیروی انتظامی گفت: در چند سال گذشته ورود مواد مخدر حدود 62 درصد بود اما با تلاش های موثر جمهوری اسلامی ایران در مبارزه بااین مواد، به حدود 40 درصد كاهش یافته است.

سردار سرتیپ اسماعیل احمدی مقدم در حاشیه نخستین همایش هم اندیشی مبارزه با مواد مخدر و پولشویی افزود: عمده افرادی که در ایران اقدام به قاچاق موادمخدر می کنند، باربر و بارکش هستند.

وی گفت: در ایران باربرهای موادمخدر مجرم شناخته می شوند، اما به علت ضعف قانون، تأمین کنندگان و پشتیبانی کنندگان این مواد، معاون جرمی محسوب می شوند.

احمدی مقدم به تولید 7 هزار تنی مواد مخدر پارسال در افغانستان
اشاره كرد و افزود: حدود 2 هزار و 800 تن از این میزان وارد كشور ما شد كه هزار و 50 تن آن پارسال كشف شد كه رقم بالایی است.

وی بابیان اینكه مصرف سالانه مواد مخدر در سه سال گذشته تا 700 تن بود گفت:با متادون درمانی امروز این رقم به حدود 500 تن رسیده است.

سردار احمدی مقدم بابیان اینکه با اصلاح قانون جدید، این ضعف ها و خلأها رفع شده است، افزود: قاچاقچیانی که با استفاده از خلأهای قانون، اقدام به آزادسازی اموال توقیفی خود می کردند، در قانون جدید راه فراری نخواهند داشت.

سردار احمدی مقدم گفت: بنا به اعتراف مجامع بین المللی، ایران پیشگام مبارزه با پولشویی ناشی از مواد مخدر است.

۱۳۸۸ بهمن ۲۷, سه‌شنبه

نتايج پژوهش شيوع‌شناسي‌ اعتياد در مدارس تا 3 ماه آينده استخراج مي‌شود

حميد صرامي در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» با اشاره به آخرين تحقيق ملي مربوط به آمار اعتياد در كشور اظهار داشت: ‌اين تحقيق مربوط به سال 86 مي‌شود كه توسط دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي تهران انجام شده‌ و در آن رقم اعتياد دانش‌اموزان بسيار ناچيز و در حد عدم اعتياد بوده ‌است.

وي تصريح‌ كرد: اين نتايج به ‌معناي اعتياد يا عدم اعتياد دانش‌آموزان به ‌طور مطلق نيست و اعلام آمار جديد در اين رابطه نياز به پژوهش دارد؛‌ بر همين اساس و با دستور قائم مقام دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر رياست جمهوري،‌ از نيمه فروردين سال جاري پژوهش شيوع‌شناسي اعتياد در مدارس كشور انجام شده‌ است كه پس از استخراج و تحليل نتايج تا 2 الي 3 ماه آينده، ‌اين نتايج را بدون تعارف و انكار در برنامه‌ها دنبال خواهيم كرد.

صرامي با اشاره به تأكيد بسياري از كشورهاي توسعه يافته مبني بر عدم اعلام عمومي آمارهاي اعتياد دانش‌آموزان،‌ گفت:‌ بيان عمومي اين‌گونه آمارها باعث ايجاد يك باور ذهني مثبت و تشويقي‌ در رده‌هاي سني دانش‌آموزي شده و تأثيرات زيانباري در ميان آنها دارد ‌اما اطلاع دقيق از اين آمارها براي متوليان ضروري است تا با يك ديد روشن به استقبال اين پديده برويم.

مدير كل امور فرهنگي و پيشگيري ستاد مبارزه با مواد مخدر رياست جمهوري در ادامه امضاي تفاهم‌نامه همكاري سال گذشته ميان اين ستاد و آموزش ‌و ‌پرورش را يادآور شد و تصريح‌كرد: ‌در تنظيم اين تفاهم‌نامه و نيز در سند جامع پيشگيري اوليه از سوء مصرف مواد مخدر و محرك‌ها كه به‌زودي در جلسه ستاد مطرح خواهد‌شد،‌‌ تجربيات مربوط به اسناد پيشگيري از اعتياد در 26 كشور جهان از جمله آمريكا، ‌كانادا، ‌استراليا و هلند از سال 1970 تا 2010 ميلادي مورد توجه قرار گرفته ‌است.

صرامي در پايان خاطرنشان كرد: در پژوهش شيوع‌شناسي اعتياد در مدارس كشور، ‌گستره مصرف مواد مخدر از مواد دروازه‌اي مانند سيگار و قليان تا مواد سبك، ‌نيمه سنگين و سنگين و حتي تغيير الگوي مصرف مد نظر قرار گرفته ‌است تا هيچ موضوعي مورد غفلت واقع نشود.

۱۳۸۸ بهمن ۲۴, شنبه

هشدار پژوهشگر حوزه اعتياد: مصرف ماده مخدر شيشه خطرناك تر و اعتيادآورتر از موادمخدر ديگر است

عضو هيات علمي دانشگاه الزهرا(س) با بيان اينكه ماده مخدر صنعتي شيشه نسبت به مواد مخدري همچون ترياك و هروئين بسيار خطرناكتر و اعتيادآور تر است، گفت: زنان معتاد براي رسيدن به موادمخدر از هيچ کاري فروگذار نمي‌کنند و حتي در اين راه احساسات و عواطف مادري خود را زير پا مي‌گذارند. آنان هيچگاه نمي‌توانند فردي سالم و سازنده براي جامعه و خانواده خود باشند.

به گزارش سرويس اجتماعي ايسنا، دکتر مهرانگيز شعاع کاظمي در نشست علمي پژوهشي با عنوان «بررسي رابطه بين هوش هيجاني و عود در زنان مصرف کننده شيشه»، گفت: متاسفانه در عصر حاضر اعتياد دامن‌گير بسياري از اقشار جامعه به خصوص طبقه زنان شده است و زنان معتاد نيز براي رسيدن به موادمخدر از هيچ کاري فروگذار نمي‌کنند حتي ممکن است عواطف و احساسات مادري خود را زير پا بگذارند، اين زنان هيچ گاه نمي‌توانند عضو سالم و سازنده‌اي براي جامعه و خانواده خود باشند.

وي با بيان اينکه کريستال يا شيشه شکل قابل استنشاق آمفتامين است گفت: مصرف اين ماده به شدت اعتيادآور و محرکي بسيار قوي است که به مرکز سيستم عصبي مغز آسيب مي‌رساند. متاسفانه مصرف حتي يکبار شيشه نيز اعتياد به بار مي‌آورد.

شعاع کاظمي با اشاره به عوارض مصرف ماده مخدر صنعتي شيشه افزود: استفاده از دوز بالاي کريستال موجب آسيب مهلک در رگ‌هاي مغزي و در نهايت مرگ مي‌شود. همچنين خشکي دهان، افزايش سرعت تنفس، سردردهاي طاقت‌فرسا، حالت تهوع، تعرق بيش از اندازه بدن، سرگيجه، بالا رفتن فشار خون و حرارت بدن، تپش قلب، خشکي و ترک لبها، سياهي رفتن چشم، لرزش دست، بي‌اشتهايي و عوارض قلبي از جمله تاثيرات فيزيکي ناشي از مصرف ماده‌ مخدر شيشه به شمار مي‌روند.

ناآرامي، اضطراب، دلواپسي، پرخاشگري، خشونت، رفتار خمصانه، بي‌خوابي شديد، پرچانگي و پرحرفي، جنون سوء ظن، ترس و دلهره‌، توهم، تغييرات ناگهاني در رفتار، گفتار و کم وزني مفرط از ديگر عوارض مصرف ماده مخدر شيشه است كه اين پژوهشگر حوزه اعتياد برشمرد.

وي بيان داشت: استعمال کريستال با استفاده از پايپ موجب سوزاندن و بريدن لبها مي‌شود که اين عمل موجب بروز انواع ويروسها از جمله هپاتيت C ‌خواهد شد. البته مصرف آن به صورت تزريقي نيز خطر ابتلا به بيماري ايدز را افزايش مي‌دهد.

شعاع کاظمي گفت: متخصصان اعتياد مي‌گويند براي درمان مصرف کنندگان شيشه، داروي خاصي در دنيا وجود ندارد و داروهايي که تجويز مي‌شوند تنها به کاهش علائم ناراحت کننده بيمار کمک مي‌کنند؛ شيشه، ماده‌اي محرک‌، اعتيا‌د‌آور و خطرناک است، متاسفانه قاچاقچيان و فروشندگان اين ماده، ادعا مي‌کنند که شيشه حاوي مرفين نبوده و اعتياد‌آور نيست اما واقعيت اين است که شيشه يک ماده‌ مخدر بسيار خطرناک و اعتيادآور است.

وي افزود: تحقيقي دراين زمينه، ميان 100 نفر از زنان مصرف کننده شيشه در مراکز ترک اعتياد با هدف بررسي رابطه هوش هيجاني و عود در زنان مصرف کننده شيشه صورت گرفت.

به گفته اين پژوهشگر حوزه اعتياد، هوش هيجاني مجموعه‌اي از توانايي‌ها، فعاليت‌ها، قابليت‌ها و مهارت‌هايي است که فرد را براي سازگاري با محيط و کسب موفقيت در زندگي تجهيز مي‌کند . اين توانائي‌ها شامل خود‌آگاهي، سازگاري اجتماعي، توانائي حل مساله، کنترل استرس و تقويت خوش‌بيني است. با روان‌ درماني و مشاوره صحيح مي‌توان مهارت‌هاي هوش هيجاني را افزايش داد.

عضو هيات علمي دانشگاه الزهرا(س) ادامه‌ داد: هوش هيجاني به درمانگر کمک مي‌کند تا راهبردهاي لازم براي مقابله با عود را اتخاذ کند و احساس اعتماد به نفس و خودکفايي وي را در ماندگاري دوره ترک و زندگي بدون مواد افزايش دهد.

شعاع کاظمي به يافته‌هاي اين پژوهش اشاره کرد و افزود: مصرف موادمخدر به ويژه شيشه، موجب پائين آمدن سطح هوش هيجاني و افزايش احساسات خشمگينانه مي‌شود. طبق اين پژوهش دختران و زنان در برابر سوء مصرف موادمخدر آسيب پذيرتر از پسران و مردان هستند و دختران نيز سريع‌تر تحت تاثير موادمخدر قرار مي‌گيرند.

وي در پايان گفت: نتيجه کلي اين پژوهش اين بود که هوش هيجاني، توانمندسازي ذاتي و محيطي در انسان است که از طريق آموزش و يادگيري، مي‌توان آن را افزايش داد و اين مورد يکي از راهکارهاي پيشگيري و درمان اعتياد مي‌باشد که اگر همه انسان‌ها به خصوص زنان از اين توانمندي خود آگاه باشند کمتر به مصرف مواد مخدري همچون شيشه گرايش پيدا مي‌کنند.

۱۳۸۸ بهمن ۲۱, چهارشنبه

پژوهشگر حوزه اعتياد: زنان در برابر سوء مصرف مواد مخدر آسيب پذيرترند

عضو هيات علمي دانشگاه الزهرا(س) با بيان اينكه ماده مخدر صنعتي شيشه نسبت به مواد مخدري همچون ترياك و هروئين بسيار خطرناكتر و اعتيادآور تر است، گفت: زنان معتاد براي رسيدن به موادمخدر از هيچ کاري فروگذار نمي‌کنند و حتي در اين راه احساسات و عواطف مادري خود را زير پا مي‌گذارند. آنان هيچگاه نمي‌توانند فردي سالم و سازنده براي جامعه و خانواده خود باشند.

به گزارش سرويس اجتماعي ايسنا، دکتر مهرانگيز شعاع کاظمي در نشست علمي پژوهشي با عنوان «بررسي رابطه بين هوش هيجاني و عود در زنان مصرف کننده شيشه»، گفت: متاسفانه در عصر حاضر اعتياد دامن‌گير بسياري از اقشار جامعه به خصوص طبقه زنان شده است و زنان معتاد نيز براي رسيدن به موادمخدر از هيچ کاري فروگذار نمي‌کنند حتي ممکن است عواطف و احساسات مادري خود را زير پا بگذارند، اين زنان هيچ گاه نمي‌توانند عضو سالم و سازنده‌اي براي جامعه و خانواده خود باشند.

وي با بيان اينکه کريستال يا شيشه شکل قابل استنشاق آمفتامين است گفت: مصرف اين ماده به شدت اعتيادآور و محرکي بسيار قوي است که به مرکز سيستم عصبي مغز آسيب مي‌رساند. متاسفانه مصرف حتي يکبار شيشه نيز اعتياد به بار مي‌آورد.

شعاع کاظمي با اشاره به عوارض مصرف ماده مخدر صنعتي شيشه افزود: استفاده از دوز بالاي کريستال موجب آسيب مهلک در رگ‌هاي مغزي و در نهايت مرگ مي‌شود. همچنين خشکي دهان، افزايش سرعت تنفس، سردردهاي طاقت‌فرسا، حالت تهوع، تعرق بيش از اندازه بدن، سرگيجه، بالا رفتن فشار خون و حرارت بدن، تپش قلب، خشکي و ترک لبها، سياهي رفتن چشم، لرزش دست، بي‌اشتهايي و عوارض قلبي از جمله تاثيرات فيزيکي ناشي از مصرف ماده‌ مخدر شيشه به شمار مي‌روند.

ناآرامي، اضطراب، دلواپسي، پرخاشگري، خشونت، رفتار خمصانه، بي‌خوابي شديد، پرچانگي و پرحرفي، جنون سوء ظن، ترس و دلهره‌، توهم، تغييرات ناگهاني در رفتار، گفتار و کم وزني مفرط از ديگر عوارض مصرف ماده مخدر شيشه است كه اين پژوهشگر حوزه اعتياد برشمرد.

وي بيان داشت: استعمال کريستال با استفاده از پايپ موجب سوزاندن و بريدن لبها مي‌شود که اين عمل موجب بروز انواع ويروسها از جمله هپاتيت C ‌خواهد شد. البته مصرف آن به صورت تزريقي نيز خطر ابتلا به بيماري ايدز را افزايش مي‌دهد.

شعاع کاظمي گفت: متخصصان اعتياد مي‌گويند براي درمان مصرف کنندگان شيشه، داروي خاصي در دنيا وجود ندارد و داروهايي که تجويز مي‌شوند تنها به کاهش علائم ناراحت کننده بيمار کمک مي‌کنند؛ شيشه، ماده‌اي محرک‌، اعتيا‌د‌آور و خطرناک است، متاسفانه قاچاقچيان و فروشندگان اين ماده، ادعا مي‌کنند که شيشه حاوي مرفين نبوده و اعتياد‌آور نيست اما واقعيت اين است که شيشه يک ماده‌ مخدر بسيار خطرناک و اعتيادآور است.

وي افزود: تحقيقي دراين زمينه، ميان 100 نفر از زنان مصرف کننده شيشه در مراکز ترک اعتياد با هدف بررسي رابطه هوش هيجاني و عود در زنان مصرف کننده شيشه صورت گرفت.

به گفته اين پژوهشگر حوزه اعتياد، هوش هيجاني مجموعه‌اي از توانايي‌ها، فعاليت‌ها، قابليت‌ها و مهارت‌هايي است که فرد را براي سازگاري با محيط و کسب موفقيت در زندگي تجهيز مي‌کند . اين توانائي‌ها شامل خود‌آگاهي، سازگاري اجتماعي، توانائي حل مساله، کنترل استرس و تقويت خوش‌بيني است. با روان‌ درماني و مشاوره صحيح مي‌توان مهارت‌هاي هوش هيجاني را افزايش داد.

عضو هيات علمي دانشگاه الزهرا(س) ادامه‌ داد: هوش هيجاني به درمانگر کمک مي‌کند تا راهبردهاي لازم براي مقابله با عود را اتخاذ کند و احساس اعتماد به نفس و خودکفايي وي را در ماندگاري دوره ترک و زندگي بدون مواد افزايش دهد.

شعاع کاظمي به يافته‌هاي اين پژوهش اشاره کرد و افزود: مصرف موادمخدر به ويژه شيشه، موجب پائين آمدن سطح هوش هيجاني و افزايش احساسات خشمگينانه مي‌شود. طبق اين پژوهش دختران و زنان در برابر سوء مصرف موادمخدر آسيب پذيرتر از پسران و مردان هستند و دختران نيز سريع‌تر تحت تاثير موادمخدر قرار مي‌گيرند.

وي در پايان گفت: نتيجه کلي اين پژوهش اين بود که هوش هيجاني، توانمندسازي ذاتي و محيطي در انسان است که از طريق آموزش و يادگيري، مي‌توان آن را افزايش داد و اين مورد يکي از راهکارهاي پيشگيري و درمان اعتياد مي‌باشد که اگر همه انسان‌ها به خصوص زنان از اين توانمندي خود آگاه باشند کمتر به مصرف مواد مخدري همچون شيشه گرايش پيدا مي‌کنند.

۱۳۸۸ بهمن ۱۸, یکشنبه

تهيه شيشه به صورت اينترنتي

 رييس پليس مبارزه با مواد مخدر گفت: اگر سال هاي گذشته شيشه به صورت قاچاق و همراه مسافر وارد کشور مي‌شد امروزه با دستورالعمل‌هاي اينترنتي در آشپزخانه‌هاي خانگي شيشه توليد مي شود.

به گزارش مهر ، سردار حميدرضا حسين آبادي امروز چهارشنبه در همايش ملي اثرات فردي و اجتماعي مواد مخدر در دانشگاه آزاد با اعلام دستگيري توليد کنندگان شيشه در خانه ها اظهار داشت: دستگيري توليد کنندگان خانگي اين مواد در دستور کار پليس قرار دارد.

وي افزود: 80 درصد از کشفيات مواد مخدر در سال گذشته هروئين فشرده شده يا کراک بوده و تبديل هروئين به هروئين فشرده شده (کراک) که سرشار از اکستازي و مورفين است زنگ خطري براي جامعه است.

سردار حسين آبادي به اشاره قرار گرفتن ايران در مسير ترانزيت مواد مخدر اظهار داشت: نتيجه قرار گرفتن ايران در مسير ترانزيت مواد مخدر از افغانستان به ديگر کشورها وجود يک ميليون و 200 هزار نفر معتاد رسمي و حدود 700 تا 800 هزار نفر معتاد تفنني است.

وي افزود: حدود 10 ميليون ايراني که شامل خانواده‌هاي آنها نيز مي‌شود درگيري مستقيمي با مواد مخدر دارند.

رييس پليس مبارزه با مواد مخدر گفت: بنا بر آمارهاي جهاني افغانستان 93 درصد مواد مخدر دنيا را توليد مي‌کند که هنگام سقوط طالبان توليد ترياک در اين کشور بين 150 تا 200 تن بوده است اما در سال 2008 ميلادي توليد اين مواد در اين کشور بالغ بر هشت هزار و 200 تن گزارش شده که با وارد آمدن فشارهاي بين‌المللي و افکار عمومي و شکايات برخي کشورها در خصوص ناکارآمدي آمريکا در بحث کاهش توليد مواد مخدر در اين کشور سازمان ملل در سال 2009 ميلادي اعلام کرد که توليد مواد مخدر در افغانستان 15 درصد کاهش يافته و به هفت هزار تن رسيده است.

۱۳۸۸ بهمن ۱۵, پنجشنبه

زنان؛ از تحصیل تا سیگار


کارشناسان و آسیب‌شناسان اجتماعی معتقدند گسترش سیگار و استفاده از مواد دخانی در میان زنان و جوانان رو به افزایش است. به اعتقاد آن‌ها شرکتهای دخانی در سراسر دنیا قصد دارند با اغفال زنان آنها را یک عمر در دام اعتیاد گرفتار سازند.
به گزارش فرارو، هفته بدون دخانیات از امروز آغاز می‌شود در همین راستا اخبار این حوزه و وضعیت موجود مصرف سیگار در کشور زیر ذره بین قرار گرفته است.
در این بین بیشترین حساسیت‌ها به وضعیت مصرف مواد دخانی در میان زنان و جوانان متمرکز است. آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد مصرف دخانیات در میان زنان به مرز هشدار رسیده است.
رييس مركز تحقيقات پيشگيري و كنترل دخانيات دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، نسبت به ترفند كمپاني‌هاي دخانياتي به منظور تحت تاثير قرار دادن زنان براي مصرف سيگار هشدار داد.
دكتر غلامرضا حيدري گفت: «بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه از كل جامعه بالاي 15 سال كشور، حدود 3 درصد زنان و حدود 25 درصد مردان سيگاري هستند كه جمعيت زنان سيگاري در مقايسه با مردان كمتر است. همچنين زنان ايراني در مقايسه با زنان ديگر كشورها، كمتر سيگار مصرف مي‌كنند.»
وي با بیان این که سيگار در قشر جوان تقريبا رو به افزايش است افزود: «اما در مقايسه با 20 سال گذشته زنان جوان، بيشتر سيگار مصرف مي‌كنند كه اين امر نگران كننده و زنگ خطري براي آينده است.»
حیدری اظهار کرد: «از آنجا كه زنان مادران آينده هستند و مي‌توانند نقش آموزشي تاثيرگذاري در فرزندان داشته باشند، مصرف سيگار در آنها از اهميت زيادي برخوردار است؛ به طوري كه در صورت افزايش مصرف در آنها بايد در انتظار نسلي با سيگاري‌هاي بيشتري باشيم.»
این استاد دانشگاه با بررسی ریشه‌های افزایش مصرف سیگار زنان در دهه 60-70 میلادی جستو جو می‌کند. وی معتقد است رشد  جریانات فمینیستی در این دهه نقش مهمی در این باره ایفا نمودند.
رييس مركز تحقيقات پيشگيري و كنترل دخانيات دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي گفت: «در خلال چند دهه گذشته مصرف دخانيات در مردان دنيا در يك حد متوسط ثابت مانده اما در زنان افزايش يافته است؛ چرا كه در اين سال‌ها كمپاني‌هاي دخانياتي دقت و برنامه‌ريزي خود را براي سيگاري كردن قشر زنان كه نصف يك جامعه را تشكيل مي‌دهند، منعطف كرده و از تمركز روي مردان خارج شدند.»
وي با بیان این که كمپاني‌هاي دخانياتي از اين جريانات فمينيستي سوء استفاده كرده و سيگار را يك رفتار مردانه و مناسب مطرح كردند معتقد است: «بر اين اساس است كه امسال سازمان بهداشت جهاني بواسطه در نظر گرفتن شعار «جنسيت و دخانيات با تاكيد بر حفاظت زنان در مقابل استعمال دخانيات» در روز جهاني بدون دخانيات، اين عمل را در جوامع آگاه سازي كرده و به زنان هشدار مي‌دهد كه تحت تاثير تبليغات قرار نگيرند.»
حيدري با بيان اين كه افزايش مصرف قليان در قشر مردمي و عامي نيز مشاهده مي‌شود، افزود: «در استان‌هاي جنوبي كشور زنان بيش از مردان قليان مصرف مي‌كنند كه اين امر در اين استان‌ها از واسطه فرهنگي و تاريخي برخوردار است. اما مهم آن است كه تفاوت شيوع مصرف سيگار ميان زنان و مردان در مورد قليان وجود ندارد.»
به گفته وي، آخرين آمار در مورد مصرف قليان حاكي از آن است كه در كل جامعه، زنان به اندازه مردان قليان مصرف مي‌كنند. بنابراين دختران و پسران جامعه به يك اندازه و حدود 25 تا 30 درصد تجربه مصرف قليان را دارند كه اين امر خطرناك است. اين در حالي است كه 5 تا 6 درصد دختران و زنان در جواني و 20 تا 30 درصد پسران و مردان جوان، تجربه مصرف سيگار دارند. بنابراين به نظر مي‌رسد در جامعه اين حالت وجود دارد كه مصرف سيگار يك رفتار مردانه است، اما مصرف قليان ميان دختر و پسر چندان تفاوتي ندارد.
شیوع مصرف دخانیات در میان زنان تحصیلکرده
از طرف دیگر دکتر محمدرضا مسجدی دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات از شیوع مصرف سیگار و دخانیات در میان زنان تحصیل‌کرده خبر می‌دهد. به گفته وی مصرف سیگار در قشر جوان و تحصیلکرده به ویژه میان زنان تحصیلکرده بیشتر است. امروزه سیگار به عنوان یکی از سودآورترین کالاهای بازرگانی در عرصه جهانی مطرح است و صاحبان این کالا سعی می‌کنند به هر طریق ممکن بازار مصرف و تولید را گرم نگه دارند.
وی طی یادداشتی در این‌باره نوشت: «هر چه سطح سواد در قشر جوان و تحصیلکرده افزایش یافته مصرف سیگار به ویژه در زنان تحصیلکرده افزایش می‌یابد. جایگزین کردن چیزی به جای سیگار در باور زنان نسبت به مردان بسیار سخت‌تر است.»
مسجدی با بیان این‌که طی مطالعه‌ای در دانشگاه‌ها مشخص شد هنگام ورود دانشجویان به دانشگاه، متوسط مصرف سیگار میان آنها با سطح جامعه تفاوت دارد ادامه داد: «این در حالی است که در سال آخر تحصیل این افراد، میزان مصرف سیگار در آنها افزایش یافته است. متاسفانه میزان مصرف سیگار در گروه‌های پزشکی بیش از دیگر گروه‌هاست. همچنین با مطالعه در سطح پزشکی کشور مشخص شده که ماماها بیش از دیگر گروه‌های پزشکی سیگار می‌کشند.»

۱۳۸۸ بهمن ۱۲, دوشنبه

داروهاي افزايش حافظه اعتيادآور است

شب امتحان براي ما هميشه يادآور تلخ ترين لحظه هاست.شب‌هايي که تا صبح بايد براي در س خواندن بيدار مي‌مانديم و درس‌ها را حفظ مي‌کرديم.
حفظ مي‌کرديم تا نمره قبولي بگيريم يا شايد بهترين نمره را به‌دست آوريم.در هر حال،حالا وضعيت تغيير کرده و بسياري براي تقويت حافظه،شب امتحان قرص مي‌خورند. قرص‌هايي که در طولاني مدت اعتياد آور مي‌شود. مسئول آموزش مركز مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشكي وزارت بهداشت نسبت به رواج مصرف برخي داروها از سوي دانش‌آموزان در ايام امتحانات براي افزايش حافظه و بيدار ماندن هشدار مي‌دهد:«متاسفانه تمام اين داروها عوارضي مانند خطر اعتياد، اختلالات خلقي و حتي برخي مواقع اختلال خواب و عدم تمركز را به دنبال دارند.»
دكتر صفيه عشوري ادامه مي‌دهد: «مصرف بيش از حد قهوه براي بيدار ماندن مي‌تواند باعث افزايش اضطراب و اختلال در ريتم قلب شود. اين تصور كه قهوه يا چاي به بيدار ماندن فرد كمك مي‌كند، تصوري اشتباه است. هر چند به اندازه مصرف كردن اين مواد در زمان مناسب اشكالي ندارد اما خوردن بيش از حد آن مي‌تواند باعث افزايش اضطراب و حتي اختلال در ريتم قلب شود. حتي بيدار ماندن بيش از حد مي‌تواند اثر عكس در يادگيري داشته باشد. ممكن است دانش‌آموزان تصور كنند كه با چند ساعت كمتر خوابيدن چند مطلب جديد ياد گرفته‌اند اما بايد بدانند كه با كم‌ خوابي بخش زيادي از حافظه‌شان را براي صبح امتحان از دست داده‌اند چراكه به‌خاطر آوردن مجدد اطلاعات پس از يك دوره كم خوابي مقداري سخت خواهد بود بنابراين بيدار ماندن بيش از حد مي‌تواند اثر برعكس در يادگيري داشته باشد.»
حالا که مصرف قهوه و مواد اين چنيني تاثيرمثبتي ندارد، پس دستور غذايي مناسب زماني که امتحانات فرا مي‌رسد چيست؟ «دانش‌آموزان هيچ گاه با شكم خالي سر جلسه امتحان حاضر نشوند و در صورتي كه آزمون صبح برگزار مي‌شود، لازم است صبحانه كامل اما سبك مصرف شود. اين صبحانه مي‌تواند شامل نان، پنير و گردو باشد اما ترجيحا بهتر است مقداري از يك ماده غذايي شيرين مانند عسل يا مربا در وعده صبحانه مصرف شود. همچنين بايد از مصرف غذاهاي سنگين، پرچرب و حجيم شديدا از جمله مصرف خامه در اين وعده غذايي به شدت پرهيز شود چرا كه در اين صورت تمركز جريان خون به سمت معده و سيستم گوارش خواهد بود و خونرساني مناسب به مغز كه نقش اصلي را در فرآيند به خاطر آوردن مطالب دارد را تحت تاثير قرار مي‌دهد.»
عشوري ادامه مي‌دهد:«در صورتي كه آزمون بيش از يك ساعت و نيم به طول بينجامد لازم است كه دانش‌آموزان به‌ويژه دانش‌آموزان كوچك‌تر لقمه‌اي كوچك يا ماده‌اي شيرين با حجم نه چندان زياد همراه خود داشته باشد چراكه دانش‌آموزان كوچك‌تر حجم معده كمتر و در عين حال ذخيره مواد قندي پاييني دارند.»