۱۳۸۸ اسفند ۳, دوشنبه

2000 میلیارد دلار گردش مالی قاچاق مواد مخدر

دبیر نخستین همایش هم اندیشی مبارزه با مواد مخدر و پول شویی گفت: گردش مالی قاچاق مواد مخدر، سالانه دو هزار میلیارد دلار است.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، سردار سرتیپ پاسدار حمیدرضا حسین آبادی افزود: تجارت مواد مخدر بعد از نفت، گردشگری و اسلحه، چهارمین تجارت جهان و بعد از تجارت اسلحه دومین تجارت غیرقانونی است.

وی اضافه کرد: برداشت بیش از هفت هزار تن تریاک، تولید 700 تن هروئین و تولید هروئین مخدر فشرده کراک در افغانستان و ترانزیت این مواد، مشکلات زیادی برای کشورهای همسایه به ویژه ایران به وجود آورده است.

حسین آبادی تغییر الگوی مصرف مواد مخدر از مواد کم خطر به مواد پرخطر، تولید انواع مواد مخدر صنعتی و ترانزیت و قاچاق این مواد را از این مشکلات برشمرد.

وی گفت: سالانه تعداد زیادی خودرو و نیز اموال قاچاقچیان در کشور توقیف می‌شود که آنان در برخی موارد با گرفتن وکیل و تهیه فروش نامه‌‌های صوری، اموال خود را پس می‌گیرند.

حسین آبادی افزود : قاچاقچیان اصلی به سرمایه گذاری در زمین، خودرو، ملک و بنگاه‌‌های اقتصادی روی آورده و نیز در بعضی مناطق کشور بافت جمعیتی را تغییر داده‌‌‌اند .

وی اضافه کرد: راهکارهای موجود برای ضربه زدن به منافع قاچاقچیان کافی نیست و اگر به صورت جدی و سریع با آنان برخورد نشود، کشور در آینده با مشکلات جدی روبرو خواهد شد .

حسین آبادی پدیده مواد مخدر و اعتیاد را تهدیدی برای منافع ملی دانست و اضافه کرد: این پدیده در ردیف سه بحران هسته‌‌‌ای، جمعیت و زیست محیطی، عامل تهدید بشریت محسوب می‌شود.

وی تقدیم سه هزار و 700 شهید در دو دهه مبارزه با مواد مخدر، حفر کانال، ساخت جاده، برجک‌‌ها و پاسگاه‌‌ها و کشیدن سیم خاردار را در مرزهای شرقی، نشانه وجود جنگ تمام عیار فرسایشی، خاموش و پرهزینه در این زمینه دانست.

حسین آبادی گفت: مشکلاتی در مبارزه با مواد مخدر و در زمینه منافع قاچاقچیان در ارتباط با پول شویی داشتیم و در این همایش سعی می‌کنیم پول شویی را در همه زمینه‌‌ها به ویژه در حوزه مواد مخدر به مردم و مسئولان بشناسانیم.

نخستین همایش هم اندیشی مبارزه با مواد مخدر و پول شویی در سالن کوثر فرماندهی نیروی انتظامی در حال برگزاری است.