۱۳۸۸ بهمن ۲۴, شنبه

هشدار پژوهشگر حوزه اعتياد: مصرف ماده مخدر شيشه خطرناك تر و اعتيادآورتر از موادمخدر ديگر است

عضو هيات علمي دانشگاه الزهرا(س) با بيان اينكه ماده مخدر صنعتي شيشه نسبت به مواد مخدري همچون ترياك و هروئين بسيار خطرناكتر و اعتيادآور تر است، گفت: زنان معتاد براي رسيدن به موادمخدر از هيچ کاري فروگذار نمي‌کنند و حتي در اين راه احساسات و عواطف مادري خود را زير پا مي‌گذارند. آنان هيچگاه نمي‌توانند فردي سالم و سازنده براي جامعه و خانواده خود باشند.

به گزارش سرويس اجتماعي ايسنا، دکتر مهرانگيز شعاع کاظمي در نشست علمي پژوهشي با عنوان «بررسي رابطه بين هوش هيجاني و عود در زنان مصرف کننده شيشه»، گفت: متاسفانه در عصر حاضر اعتياد دامن‌گير بسياري از اقشار جامعه به خصوص طبقه زنان شده است و زنان معتاد نيز براي رسيدن به موادمخدر از هيچ کاري فروگذار نمي‌کنند حتي ممکن است عواطف و احساسات مادري خود را زير پا بگذارند، اين زنان هيچ گاه نمي‌توانند عضو سالم و سازنده‌اي براي جامعه و خانواده خود باشند.

وي با بيان اينکه کريستال يا شيشه شکل قابل استنشاق آمفتامين است گفت: مصرف اين ماده به شدت اعتيادآور و محرکي بسيار قوي است که به مرکز سيستم عصبي مغز آسيب مي‌رساند. متاسفانه مصرف حتي يکبار شيشه نيز اعتياد به بار مي‌آورد.

شعاع کاظمي با اشاره به عوارض مصرف ماده مخدر صنعتي شيشه افزود: استفاده از دوز بالاي کريستال موجب آسيب مهلک در رگ‌هاي مغزي و در نهايت مرگ مي‌شود. همچنين خشکي دهان، افزايش سرعت تنفس، سردردهاي طاقت‌فرسا، حالت تهوع، تعرق بيش از اندازه بدن، سرگيجه، بالا رفتن فشار خون و حرارت بدن، تپش قلب، خشکي و ترک لبها، سياهي رفتن چشم، لرزش دست، بي‌اشتهايي و عوارض قلبي از جمله تاثيرات فيزيکي ناشي از مصرف ماده‌ مخدر شيشه به شمار مي‌روند.

ناآرامي، اضطراب، دلواپسي، پرخاشگري، خشونت، رفتار خمصانه، بي‌خوابي شديد، پرچانگي و پرحرفي، جنون سوء ظن، ترس و دلهره‌، توهم، تغييرات ناگهاني در رفتار، گفتار و کم وزني مفرط از ديگر عوارض مصرف ماده مخدر شيشه است كه اين پژوهشگر حوزه اعتياد برشمرد.

وي بيان داشت: استعمال کريستال با استفاده از پايپ موجب سوزاندن و بريدن لبها مي‌شود که اين عمل موجب بروز انواع ويروسها از جمله هپاتيت C ‌خواهد شد. البته مصرف آن به صورت تزريقي نيز خطر ابتلا به بيماري ايدز را افزايش مي‌دهد.

شعاع کاظمي گفت: متخصصان اعتياد مي‌گويند براي درمان مصرف کنندگان شيشه، داروي خاصي در دنيا وجود ندارد و داروهايي که تجويز مي‌شوند تنها به کاهش علائم ناراحت کننده بيمار کمک مي‌کنند؛ شيشه، ماده‌اي محرک‌، اعتيا‌د‌آور و خطرناک است، متاسفانه قاچاقچيان و فروشندگان اين ماده، ادعا مي‌کنند که شيشه حاوي مرفين نبوده و اعتياد‌آور نيست اما واقعيت اين است که شيشه يک ماده‌ مخدر بسيار خطرناک و اعتيادآور است.

وي افزود: تحقيقي دراين زمينه، ميان 100 نفر از زنان مصرف کننده شيشه در مراکز ترک اعتياد با هدف بررسي رابطه هوش هيجاني و عود در زنان مصرف کننده شيشه صورت گرفت.

به گفته اين پژوهشگر حوزه اعتياد، هوش هيجاني مجموعه‌اي از توانايي‌ها، فعاليت‌ها، قابليت‌ها و مهارت‌هايي است که فرد را براي سازگاري با محيط و کسب موفقيت در زندگي تجهيز مي‌کند . اين توانائي‌ها شامل خود‌آگاهي، سازگاري اجتماعي، توانائي حل مساله، کنترل استرس و تقويت خوش‌بيني است. با روان‌ درماني و مشاوره صحيح مي‌توان مهارت‌هاي هوش هيجاني را افزايش داد.

عضو هيات علمي دانشگاه الزهرا(س) ادامه‌ داد: هوش هيجاني به درمانگر کمک مي‌کند تا راهبردهاي لازم براي مقابله با عود را اتخاذ کند و احساس اعتماد به نفس و خودکفايي وي را در ماندگاري دوره ترک و زندگي بدون مواد افزايش دهد.

شعاع کاظمي به يافته‌هاي اين پژوهش اشاره کرد و افزود: مصرف موادمخدر به ويژه شيشه، موجب پائين آمدن سطح هوش هيجاني و افزايش احساسات خشمگينانه مي‌شود. طبق اين پژوهش دختران و زنان در برابر سوء مصرف موادمخدر آسيب پذيرتر از پسران و مردان هستند و دختران نيز سريع‌تر تحت تاثير موادمخدر قرار مي‌گيرند.

وي در پايان گفت: نتيجه کلي اين پژوهش اين بود که هوش هيجاني، توانمندسازي ذاتي و محيطي در انسان است که از طريق آموزش و يادگيري، مي‌توان آن را افزايش داد و اين مورد يکي از راهکارهاي پيشگيري و درمان اعتياد مي‌باشد که اگر همه انسان‌ها به خصوص زنان از اين توانمندي خود آگاه باشند کمتر به مصرف مواد مخدري همچون شيشه گرايش پيدا مي‌کنند.