۱۳۸۸ آذر ۷, شنبه

پیش‌بینی ارائه آموزش پیشگیری از اعتیاد در دانشگاه‌ها از سال 89

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن تاکید بر این که برای سال 89 برنامه‌ای بسیار قوی‌تر در زمینه اطلاع‌رسانی و آموزش پیشگیری از اعتیاد در دانشگاه‌ها پیش‌بینی شده است، اعلام کرد: در حال پیگیری گنجاندن دو واحد درسی پیشگیری از اعتیاد در واحدهای درسی دانشگاهی هستیم.
حمید صرامی در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با یادآوری ایجاد رشته پیشگیری از اعتیاد در دانشگاه علمی و کاربردی و فارغ التحصیل شدن دانشجویان این رشته، افزود: همچنین با هماهنگی مراکز مشاوره وزارت علوم مقرر شد تا این مراکز مداخلات موثر‌تری در رابطه با ارائه مشاوره مستمر به دانشجویان در پیش بگیرند.
وی با اشاره به ارائه برنامه‌های اطلاع‌رسانی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای دانشجویان و حمایت از پایان نامه‌های تحصیلی دانشجویان، اظهار امیدواری کرد که با ایجاد پژوهش در زمینه اعتیاد و مواد مخدر در دانشگاه‌ها بتوان سطح نگرش دانشجویان در این حوزه‌ را تغییر داد.
مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: در سال 89 برنامه‌های وسیع‌تری خواهیم داشت و وزارت علوم نیز آمادگی خود را برای اجرای این برنامه‌ها اعلام کرده است.
صرامی با اشاره به برنامه‌های اجرا شده در این زمینه در سال‌های 86، 87 و 88 در وزارت علوم به عنوان یکی از دستگاه‌های مرتبط تاکید کرد: هر چند نمی‌گوییم وضعیت مدارس و دانشگاه‌ها در مورد مصرف مواد مخدر خیلی عالیست و هیچ دانش‌آموز و دانشجویی نداریم که سوءمصرف داشته باشد، اما اصلا قبول نداریم که میزان اعتیاد در مدارس و دانشگاه‌ها بسیار زیاد است.
وی با اشاره به همجواری ایران با افغانستان عنوان کرد: علیرغم این همجواری و تغییر الگوی مصرف در کشور، وضعیت مدارس و دانشگاه‌ها مطلوب است، اما این دو وزارتخانه باید با سرعتی شتابان برای آگاه‌سازی و آموزش مهارت‌های زندگی گام بردارند.
به گفته مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر چرا که با توجه به سرعت بسیار بالای سیستم هوشمند اعتیاد و مواد مخدر با اقدام دیرهنگام نباید در این زمینه منفعلانه حرکت کرد.

۱۳۸۸ آذر ۴, چهارشنبه

گزارش سازمان ملل درباره تولید مواد مخدر در افغانستان

سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد افغانستان نه تنها بعنوان بزرگترین تولیدکننده تریاک در جهان به شمار می رود بلکه این کشور بزرگترین تولیدکننده حشیش در جهان است.
آنتونیو ماریا کاستا، مدیر اجرایی دفتر مبارزه با مواد مخدر و جنایات سازمان ملل، روز چهارشنبه در گزارشی اعلام کرد افغانستان بزرگترین تولیدکننده حشیش در جهان محسوب می شود.
بنابر این گزارش هر سال 10 هزار تا 24 هزار هکتار زمین کشاورزی در افغانستان برای کشت حشیش بکار گرفته می شود که این سالیانه حدود یک هزار و 500 تا سه هزار و 500 تن حشیش بدست می دهد.
این درحالی است که کشاورزان افغان در هر هکتار 145 کیلوگرم حشیش تولید می کنند اما کشاورزان در برخی دیگر کشورهای تولیدکننده مواد مخدر در هر هکتار 40 کیلوگرم حشیش تولید می کنند.
این گزارش می افزاید 17 استان از 34 استان افغانستان مزارع زیر کشت حشیش دارند.
تولید مواد مخدر در افغانستان از زمان حمله تحت فرمان آمریکا به این منطقه افزایش یافته است.
سازمان ملل پیش از این اعلام کرده بود منطقه مرزی افغانستان-پاکستان به یکی از بزرگترین مناطق تجارت آزاد غیرقانونی تبدیل شده است.
صنعت غیرقانونی موادمخدر در افغانستان سالیانه به ارزش سه میلیارد دلار رسیده است.

۱۳۸۸ آذر ۱, یکشنبه

مکانیزم مشترک اختلالات خوردن و اعتیاد

تکانه های وسواسی اختلالات خوردن، مکانیسم بیوشیمیایی مشترکی  با سوء استفاده مواد اعتیادآور کوکائین و هروئین  دارد
در یک مطالعه تازه منتشر شده، دانشمندان موسسه تحقیقاتی Scripps، برای اولین بار نشان دادند که مکانیسم های مولکولی مؤثر در  اعتیاد به مواد مخدر، در پشت صحنه پر خوری و چاقی نیز حضور دارند. مطالعه جدید، توسط دانشیار مؤسسه scripps ، پل جی کنی فارغ التحصیل و دانش آموز آن مؤسسه پل ام جانسون در 28 مارس 2010 در نسخه آنلاین مجله nature neuroscience  منتشر شد.
این مطالعه در مدل موش صحرایی، به وضوح ارتباط چاقی را با بدتر شدن تدریجی تعادل شیمیایی سیستم پاداش مغز را نشان میدهد. در موشها بتدریج که پاسخگوئی مراکز لذت در مغز کاهش می یافت، عادات وسواس گونه پرخوری و مصرف بیشتر مواد دارای  کالری بالا  و پرچرب افزایش می یافت. تغییرات بسیار مشابهی در مغز موشهایی که کوکائین یا هروئین را بیش از حد مصرف کردند رخ می دهد، که بنظر میرسد نقش بسیار مهمی را در ایجاد رفتار وسواس گونه سوء مصرف مواد را دارد.  این یافته که حصول آن توسط کنی نزدیک به سه سال طول کشیده است مؤید خواص اعتیاد آور غذاهای کم خاصیت است.
در این مطالعه اتفاقاتی که در مغز حیواناتی که دسترسی آسان به غذای کالری بالا و پر چربی دارند را به خوبی توضیح میدهد. این مستندات بخوبی شباهت مکانیسم های نوروبیولوژیکال زمینه ای چاق و اعتیاد را نشان میدهد. در این مطالعه، حیوانات به طور کامل کنترل رفتار خوردن خود را از دست داده، همانند مشخصه اصلی اعتیاد. مکانیزم های مولکولی توجیه کننده این ارتباط در ادامه مطالعه مورد بررسی قرار گرفته است. گیرنده D2 دوپامین بعنوان رسپتور اصلی مشترک اعتیاد و چاقی مطرح است. گیرنده D2 دوپامین به دوپامین پاسخ میدهد، نوروترانسمیتری که در مغز بدنبال تجربیات لذت بخشی مانند غذا، ارتباط جنسی و یا سوء استفاده مواد مخدری مانند کوکائین آزاد میشود. در سوء استفاده کوکائین ، برای مثال، مواد مخدر، جریان دوپامین را با واسطه مسدود کردن مسیر بازیابی آن تغییر میدهد. افزایش دوپامین و تحریک بیش از حد گیرنده در نهایت به تغییرات فیزیکی مسیرهای پاسخ به مواد مخدر در مغز میشود.
مطالعه جدید نشان می دهد که همین اتفاق در اعتیاد به مواد غذایی بی خاصیت نیز رخ میدهد.
همگام با مکانیزم های رایج  توضیح دهنده اعتیاد و چاقی ، سطح گیرنده های D2 دوپامین به طور چشمگیری در مغز حیوانات چاق ، مشابه گزارش های قبلی در انسان های معتاد به مواد مخدر کاهش می یابد.

۱۳۸۸ آبان ۲۸, پنجشنبه

مسکو: ناتو در " جنگی اعلام ناشده " با روسیه به سر می برد

سفیر روسیه در ناتو می گوید، امریکا و نیروهای ویژه ناتو در امر مبارزه با قاچاق مواد مخدر در افغانستان، جنگی اعلام ناشده را با روسیه آغاز کرده اند.
دمیتری روگوزین، سفیر روسیه در ناتو روز جمعه در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس، همچنین از عملکرد ضعیف ائتلاف امریکا و ناتو در جلوگیری از قاچاق مواد مخدر در افغانستان به شدت انتقاد کرد.
افغانستان هم اکنون 90 درصد تریاک جهان را تولید می کند و مواد مخدر افغانستان پیش از ورود به بازار مصرف اروپای غربی وارد روسیه می شود.
روگوزین در ادامه افزود، مواد مخدری که از افغانستان به روسیه وارد می شود، سالانه جان 30 هزار تن را در این کشور می گیرد و این خود نشان می دهد که امریکا و ناتو در جنگی اعلام ناشده با روسیه به سر می برند.
روسیه مدعی است، تولید مواد مخدر در خاک افغانستان از زمان تجاوز امریکا و نیروهای بین المللی به این کشور در سال 2001 تا کنون ده برابر افزایش داشته است.
این در حالی است که رئیس آژانس کنترل مواد مخدر فدرال روسیهنیز چندی پیش از کوتاهی نیروهای تحت فرمان آمریکا در جلوگیری از تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان به شدت انتقاد کرده بود.
"ویکتور ایوانف"، دولت آمریکا را به کوتاهی در نابودی کشت زارهای خشخاش و جلوگیری از تولید و قاچاق هروئین در افغانستان متهم کرد و گفت، فرماندهی نیروهای ناتو بر مبارزه با تولید کننده های خرد متمرکز شده و از مبارزه با تولید 99 درصد از مواد مخدر را به نیروهای افغانی واگذار کرده اند.
به گزارش سازمان ملل متحد، حدود 92 درصد ترياك جهان در افغانستان تولید و سالانه 3500 تن مواد مخدر از این کشور قاچاق می شود.

۱۳۸۸ آبان ۲۵, دوشنبه

همه مراجعه کنندگان به مراکز ترک اعتياد بهزيستي خود معرف هستند

مدير کل دفتر امور پيشگيري از اعتياد سازمان بهزيستي کشور گفت : همه افرادي که براي درمان به مراکز ترک اعتياد سازمان بهزيستي مراجعه مي کنند،"خود معرف" هستند ."فرهاد اقطار" در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي ايرنا با اشاره به اينکه مراجعه معتادان جهت ترک اعتياد به مراکز ترک اعتياد بهزيستي اجباري نيست،خاطرنشان کرد: صد درصد افرادي که در مراکز ترک اعتياد سعي در رفع بيماري و برطرف کردن اعتياد خود دارند خود معرف هستند و با ميل باطني خود براي درمان اقدام مي کنند.
مدير کل دفتر پيشگيري و امور اعتياد سازمان بهزيستي کشور ،گفت: فرد معتاد نيازمند دريافت مشاوره هاي مختلف درماني و رواني است تا بتواند با بهره مندي از روش هاي استاندارد و بدون هر گونه آسيب جسمي و روحي، مصرف مواد مخدر را براي هميشه ترک کند.
اقطار ادامه داد:در صورت اخراج معتادان از مراکز ترک اعتياد، هيچ کدام از اين افراد در دسترس سازمان ها و نهادهاي مرتبط با ترک اعتياد نيستند و در نتيجه ارايه خدمات در اين زمينه به آنان دشوار خواهد بود.
وي با بيان اينکه اکنون شاهد افت 50 درصدي مراجعه معتادان اخراج شده به مراکز ترک اعتياد هستيم ، گفت: در واقع ، اين نوع معتادان از دسترس وزارتخانه هاي بهداشت، درمان و آموزش پزشکي و آموزش و پرورش به عنوان دو نهاد اصلي و متولي در بخش ارايه کمک و مشاوره، خارج شدند و اکنون با آسيب هاي مختلفي در جامعه دست و پنجه نرم مي کنند.
اقطار در ارتباط با وضعيت کمپ هاي ترک اعتياد در کشور نيز گفت: از ابتداي سال 88 تا پايان آذر ماه، 111 کمپ ترک اعتياد از سازمان بهزيستي مجوز فعاليت گرفتند و به عنوان کمپ هاي ترک اعتياد مجاز شناخته شدند که بيش از پنجاه کمپ آن در استان تهران داير شده است.
به گفته وي، در حال حاضر يک ميليون و 200 هزار نفر معتاد در سراسر کشور زندگي
مي کنند که از اين تعداد 800 هزار نفر به طور تفنني مواد مخدر مصرف مي کنند.

۱۳۸۸ آبان ۲۲, جمعه

شربت تریاک بزودی در مراکز درمانی توزیع می شود

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مراحل نهایی توزیع تنتور اپیوم(شربت تریاک) انجام شده است و بزودی این داروی درمانی برای ترک اعتیاد معتادان در مراکز درمانی در دسترس این افراد قرار می گیرد.

"مرضیه وحید دستجردی" در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص "تنتور اپیوم" افزود: توزیع این شربت، در همه مراکزی که آمادگی لازم را برای این منظور داشته و مورد تایید ستاد مبارزه با مواد مخدر باشند، انجام می شود.
وی با اشاره به اجرای موفق طرح آزمایشی درمان با شربت تریاک ، اظهار داشت: در جلسه اخیر کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر، برای توسعه توزیع این شربت تا پایان سال تصمیم گرفته شد.
براساس اعلام مسولان ستاد مبارزه با مواد مخدر، توزیع شربت تریاک یا همان تنتور اپیوم باید در فصل زمستان در 70 مرکز درمانی که برای این منظور اعلام آمادگی کرده بودند، انجام می شد ولی برخی مسولان وزارت بهداشت با این روند مخالفت کردند و روند توزیع را به تاخیر انداختند؛ هر چند وزیر بهداشت از همان ابتدا، با حضور در همه جلسات کمیته درمان، با توزیع این دارو موافق بود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: تنتور اپیوم، دارویی درمانی برای ترک اعتیاد معتادان به مواد مخدر محسوب می شود و در مراحل آزمایشی، بر روی افرادی که تحت درمان قرار گرفته اند، نتایج مثبتی داشته است.
وحید دستجردی در عین حال اظهار داشت: درمان اعتیاد، تنها از طریق این دارو امکان پذیر نیست بلکه باید برنامه های روانشناسی و روان درمانی را برای مصرف کنندگان مواد مخدر مد نظر داشته باشیم.
وی با اشاره به ترک اعتیاد و عدم بازگشت 75 تا 80 درصد از معتادانی که در مرحله آزمایشی از این دارو استفاده کرده اند، گفت: در مرحله پایلوت، در مدت یکسال، استفاده از این دارو برای درمان اعتیاد نشان داد باید در کنار دارو درمانی برنامه های حمایتی دیگری همچون روان درمانی و روانپزشکی را مدنظر قرار گیرد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطر نشان کرد: چنانچه این حمایت ها نباشد، امکان بازگشت به مصرف مواد مخدر در میان افراد معتاد وجود خواهد داشت.

۱۳۸۸ آبان ۱۹, سه‌شنبه

توزیع و تجویز «شربت تریاک» تنها درمراکزآموزش‌دیده

وزیر بهداشت با استناد به نتایج تحقیقات یک ساله این وزارتخانه، استفاده از شربت تریاک را به عنوان یک روش درمانی برای اعتیاد، روش مناسبی عنوان کرد و بر لزوم ارایه خدمات خدمات روانی و مراقبت‌های روانپزشکی در کنار استفاده از شربت تریاک «تنتور اپیوم» تاکید کرد.
دکتر مرضیه وحیددستجردی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا، با اشاره به تحقیق یک ساله وزارت بهداشت بر روی شربت تریاک «تنتوراپیوم» گفت: نتایج این تحقیق یک ساله نشان می‌دهد؛ استفاده از این شربت روش خوبی برای درمان معتادان خواهد بود.
وی با تاکید بر به کارگیری روش‌های حمایتی و اقدامات روانپزشکی در کنار استفاده از «تنتوراپیوم» به عنوان یک روش درمانی اعتیاد، افزود: تنها تجویز این شربت به صورت خوراکی برای درمان اعتیاد موثر نخواهد بود و لازم است خدمات مشاوره‌ روانشناسی و روانپزشکی به مصرف کنندگان این شربت ارائه شود؛ چرا که اقدامات آزمایشی انجام شده طی یک سال گذشته نشان داده که حدود 70 درصد از معتادانی که تحت این درمان قرار گرفته‌اند با برخورداری از اقدامات حمایتی روانی و روانپزشکی مناسب به اعتیاد بازنمی‌گردند.
دکتر دستجردی ادامه داد: اما در صورت عدم انجام حمایت روانی مناسب هنگام استفاده از شربت «تنتوراپیوم» برای درمان اعتیاد، این معتادان مجددا به اعتیاد قبلی خود بازمی‌گردند؛ بنابراین لازم است معتادانی که تحت درمان با شربت تنتوراپیوم قرار می‌گیرند به صورت همزمان از حمایت‌های روانپزشکی و روانشناسی لازم برخوردار شوند.
وزیر بهداشت به جلسه کمیته درمان ستاد مبارزه مواد مخدر اشاره کرد و گفت: به این ترتیب تمامی مراکزی که از آمادگی لازم برخوردار باشند برای ورود به این طرح دخیل می‌شوند تا هر چه سریع‌تر «تنتوراپیوم» برای بیماران نیازمند آن مورد استفاده قرار گیرد. برای این امر یک جدول زمان بندی شده در نظر گرفته شده است.
دکتر دستجردی در پایان تاکید کرد: این طرح درمانی به سطح کشور توسعه می‌یابد و تنها مراکزی آن را به کار می‌گیرند که آموزش‌های کافی را دریافت کرده و از نیروی انسانی لازم برخوردارند؛ چرا که برای درمان اعتیاد با شربت تریاک تنها ارایه تنتور کفایت نمی‌کند و مراقبت‌های روانپزشکی از ضروریات این امر است.

۱۳۸۸ آبان ۱۶, شنبه

رشته پیشگیری از اعتیاد در دانشگاه جامع علمی کاربردی ایجاد شد

مدیرکل پیشگیری و فرهنگی ستاد مبارزه با موادمخدر در خصوص فعالیت پیشگیری از اعتیاد در دانشگاه بیان کرد: وزارت علوم به عنوان یکی از دستگاه های مرتبط با ستاد، برنامه هایی برای دانشگاه ها در سال 86 تا 88 در بحث اطلاع رسانی، آگاهی و آموزش انجام داده است.
مدیر کل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر از ایجاد رشته پیشگیری از اعتیاد در دانشگاه علمی کاربردی خبر داد.
حمید رضا صرامی، در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی برنا در خصوص فعالیت پیشگیری از اعتیاد در دانشگاه بیان کرد: وزارت علوم به عنوان یکی از دستگاه های مرتبط با ستاد، برنامه هایی برای دانشگاه ها در سال 86 تا 88 در بحث اطلاع رسانی، آگاهی و آموزش انجام داده است.
مدیر کل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در این راستا ستاد مبارزه با مواد مخدر برای سال 89 به دنبال اجرایی کردن دو واحد درسی در دانشگاه است.
صرامی گفت: رشته پیشگیری از اعتیاد در دانشگاه علمی کاربری ایجاد شد. بر این اساس مرکز مشاوره وزارت علوم مداخلات موثری را برای ارائه مشاوره مستمر دانشجویان خواهد داشت تا با ایجاد پژوهش در این حوزه بتوان سطحی نگری را تغییر داد.
مدیر کل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: با توجه به اطلاع رسانی و آگاهی دانشجویان میزان باورهای غلط آنها در خصوص اعتیادآورنبودن برخی دارو ها و محرک ها کاهش خواهد یافت.

۱۳۸۸ آبان ۱۳, چهارشنبه

اثرات یک‌بار مصرف ترکیبات آمفتامین‌ها 7 تا 8 سال در بدن باقی می‌ماند

مدیرکل دفتر پیشگیری و امور اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر این که حتی یک بار تجربه مصرف مواد مخدر همچون شیشه و ترکیبات ناشی از آمفتامین‌ها تا هفت تا هشت سال در بدن باقی می‌ماند، گفت: حتی یک‌بار استفاده از این مواد هم می‌تواند اعتیادآور باشد و از مردم به ویژه جوانان می‌خواهیم از کسب این تجربه اجتناب کنند.
به گزارش خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر فرهاد اقطار در نشست خبری روز یکشنبه با بیان این مطلب به ارائه آمار عملکرد حدود یک ساله خط ملی اعتیاد (09628) که به صورت رایگان خدمات مشاوره‌ای، درمان و پیشگیری از اعتیاد را ارائه می‌کند، پرداخت.
از اسفند سال گذشته تا پایان بهمن امسال 479 هزار نفر با خط ملی اعتیاد تماس گرفتند
تنها 25 درصد تماس گیرندگان را مصرف‌کنندگان تشکیل می‌دهند
وی با بیان این که از اسفند ماه سال گذشته تا پایان بهمن ماه امسال 479 هزار نفر با این خط تماس گرفته‌اند، تصریح کرد: 80 درصد تماس‌ها موفق بوده که در این میان 68 درصد تماس گیرندگان را زنان و 32 درصد را مردان تشکیل داده‌اند.
به گفته مدیرکل دفتر پیشگیری و امور اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، 86 درصد تماس‌گیرندگان متاهل بوده‌اند و در این بین 43 درصد تماس گیرندگان دارای تحصیلات دیپلم و پیش‌دانشگاهی بوده و تحصیلات دبیرستان و راهنمایی در رده‌های بعدی تماس‌گیرندگان قرار داشته است.
وی 60 درصد زنان تماس گیرنده با این خط ملی را خانه‌دار خواند و یادآور شد: تنها 25 درصد تماس گیرندگان را مصرف‌کنندگان مواد مخدر تشکیل می‌دادند، لذا مابقی این افراد در رابطه با مسایل مربوط به همسران، برادر، پدر و غیره تماس برقرار کرده‌اند.
اقطارعنوان کرد: 3/45 درصد تماس گیرندگان را همسران، 25 درصد مادران، 15 درصد خواهران، 5/6 درصد پدر و 5/6 درصد برادر تشکیل می‌دادند.
مدیرکل دفتر پیشگیری و امور اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با این گفته که اغلب مشکلات طرح شده با تماس با خط ملی اعتیاد مربوط به زنانی می‌شود که ازدواج کرده و متوجه اعتیاد همسران خود می‌شوند، بیان کرد: اغلب تماس‌ها صبح برقرار شده است و نشان می‌دهد که زنان زمانی که همسرانشان در خانه نیستند، بسیار راحت‌تر با این سامانه تماس برقرار می‌کنند، بنابراین از صدا و سیما نیز می‌خواهیم تا برنامه‌های مربوطه در زمینه‌ پیشگیری و درمان اعتیاد را بیشتر در زمان صبح پخش کند.
وی اظهار کرد: 76 درصد از تماس‌ها از تهران صورت گرفته و اغلب تماس گیرندگان در رابطه با مخدر شیشه سوالاتی را پرسیده‌اند.
اقطار با اشاره به این که اولین سوالات مطرح شده پس از تماس با سامانه خط ملی اعتیاد با اولویت در مورد مخدر‌های تریاک، شیشه و کراک افغانی است، توضیح داد: استان فارس پس از تهران با 13 درصد بیشترین تماس گیرندگان را در برمی‌گیرد که پس از فارس، استان کرمان با 3/11 درصد، یزد با 11 درصد، هرمزگان با هفت درصد و کرمانشاه با شش درصد بیشتر تماس گیرندگان را تشکیل می‌دهد.
وی ادامه داد: این در حالیست که درصد تماس‌ها از استان کهگیلویه و بویراحمد صفر و از سیستان و بلوچستان یک درصد است.
به گفته مدیرکل دفتر پیشگیری و امور اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، حدود 80 درصد سوالات مطرح شده در رابطه با مسایل درمانی اعتیاد بود که در این بین سهم سوالات مربوط به پیشگیری اندک بوده است.
سن شیوع اعتیاد در کشور 29 تا 35 سال
سن مصرف دخانیات در کشور به 12 تا 13 سالگی رسیده است
به گزارش ایسنا، وی گفت: در حالی که سن شیوع اعتیاد در کشور بر اساس آمار و داده‌های سال 86، 29 تا 35 سال است، سن مصرف دخانیات در کشور به 12 تا 13 سالگی رسیده که کودکان در این سن اولین پک زدن به سیگار را تجربه می‌کنند.
مدیرکل دفتر پیشگیری و امور اعتیاد سازمان بهزیستی کشور دریچه ورود به اعتیاد در کشور را دخانیات ذکر کرد و با انتقاد از مصرف قلیان به صورت علنی در پارک‌ها و قهوه‌خانه‌ها آن هم توسط والدین در حضور فرزندانشان، خاطرنشان کرد: متاسفانه استفاده از قلیان آن هم به صورت علنی آسیب‌های زیادی وارد کرده و فرهنگ خانواده‌ها را تغییر می‌دهد، چرا که با استفاده از قلیان توسط والدین الگوی فرهنگی نامناسبی ترویج می‌یابد که این امر باعث بی‌تاثیر شدن اقدامات فرهنگی در زمینه‌ پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر می‌شود.
اقطار ضمن یادآوری آمار ارائه شده از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال 86 تعداد معتادان کشور را یک میلیون و 200 هزار نفر خواند در حالی که گفت در این آمار، آمار سایر اعتیادها همچون مصرف الکل ذکر نشده است، اضافه کرد: این در حالیست که 800 هزار نفر نیز به صورت تفننی از مخدر استفاده می‌کنند.
وی ادامه داد: حدود شش درصد این معتادان را زنان و 94 درصد را مردان تشکیل می‌دهند.
برای حدود 111 کمپ مجوز و پروانه فعالیت صادر شده است
به گزارش ایسنا، مدیر کل دفتر پیشگیری و امور اعتیاد سازمان بهزیستی کشور ضمن اشاره به اصلاح دستورالعمل‌ کمپ‌های ترک اعتیاد اعلام کرد: برای حدود 111 کمپ مجوز و پروانه فعالیت صادر شده است، این در حالیست که پرونده‌ صدور مجوز برای 40 تا 50 کمپ نیز در حال بررسی است.
وی با اشاره به آمار عملکرد 9 ماهه 77 کمپ مجاز اظهار کرد: این تعداد بیش از 15 هزار و 300 نفر را پوشش داده‌اند.
به گزارش ایسنا، اقطار در مورد برخورد نیروی انتظامی با کمپ‌های ترک اعتیاد غیرمجاز و فاقد پروانه فعالیت نیز، تصریح کرد: 95 درصد از کمپ‌های ترک اعتیاد غیرمجاز هستند و این در حالیست که فرصت آن‌ها برای دریافت مجوز تا پایان امسال بود، لذا از سال آینده نیروی انتظامی موظف به تعطیلی و برخورد با این گونه کمپ‌هاست.
وی دلیل اصلی تعطیلی کمپ‌های غیرمجاز را استفاده از روش‌های غیرقانونی و غیراصولی برای ترک اعتیاد خواند و گفت: در این گونه کمپ‌ها معتادان مورد ضرب و شتم قرار گرفته و حتی مواردی از قتل و مسایل جنسی نیز اتفاق افتاده است، لذا سازمان بهزیستی نسبت به این گونه کمپ‌ها هیچ گونه تعهدی نداشته و در برابر حوادث روی داده پاسخگو نیست.
مدیر کل دفتر پیشگیری و امور اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با انتقاد از این که برخی دستگاه‌ها و خیران از کمپ‌های غیرمجاز حمایت می‌کنند، اضافه کرد: استفاده از روش‌هایی همچون انداختن معتادان در آب سرد و یا بستن آن‌ها را قبول نداریم. این در حالیست که چندین سال است که صاحبان کمپ‌های غیرمجاز در باغات و مکان‌هایی که خیران در اختیار آن‌ها قرار داده‌اند، فعالیت می‌کنند.
وی تعداد کمپ‌های غیرمجاز شناسایی شده را حدود یکهزار کمپ اعلام کرد.
وی در این باره افزود: بر اساس دستورالعمل‌ موجود کمپ‌های ترک اعتیاد زنان و مردان همچون شلترها باید از یکدیگر جدا باشند، به طوری که در حال حاضر از 111 کمپ مجاز، چهار کمپ ویژه زنان در کشور فعال است.
به گزارش ایسنا، خبرنگاری در مورد تعداد محصلان معتاد در آموزش و پرورش سوال کرد که مدیر کل دفتر پیشگیری و امور اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این موضوع از خبرنگاران خواست تا این آمار را از آموزش و پرورش سوال کنند.
وی با اشاره به آنچه از طریق رسانه‌ها مطلع شده است، تاکید کرد: سیستمی در آموزش و پرورش وجود دارد که بر اساس آن هر دانش‌آموزی که معتاد شود، اخراج می‌شود که ما این موضوع را قبول نداریم، چرا که با اخراج دانش‌آموز، وی وارد مدرسه دیگری شده و یا به اجتماع وارد می‌شود، بنابراین از تعداد معتادان کاسته نمی‌شود.
اقطار با تاکید بر این که این در حالیست که چنین دانش‌آموزانی باید تحت درمان و مشاوره قرار گیرند، عنوان کرد: آمارهای ارائه شده در سال 86 حاکیست که اکثر معتادان دارای تحصیلات پایین بوده و یا این که جزو ترک تحصیل‌کرده‌ها هستند، این در حالیست که باید این امر را مد نظر قرار داد که وقتی دانش‌آموزی از مدرسه اخراج می‌شود، دسترسی به وی به منظور پوشش درمانی مشکل‌تر و آسیب‌های وارده به وی جدی‌تر می‌شود.
برنامه درمانی برای محصلان معتاد تعریف شود
وی از مسوولان خواست تا برنامه‌ درمانی برای دانش‌آموزان معتاد تعریف کنند، چرا که چنین برنامه و یا سیاستی در مورد محصلان معتاد وجود ندارد.
مدیر کل دفتر پیشگیری و امور اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در ادامه این بحث به تهیه پیش‌نویس طرح جامع ملی پیشگیری از اعتیاد توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد که این طرح وظایف دستگاه‌های مختلف در امر پیشگیری از اعتیاد را شفاف و مشخص می‌کند، لذا آن‌ها دیگر نمی‌توانند از وظایفی که بر عهده آن‌ها گذارده شده شانه خالی کنند.
وی در ادامه با تاکید بر این که دیگر توزیع بروشورهای آموزشی پیشگیری از مواد مخدر در مدارس جوابگو نیست، لذا این بروشورها را جمع‌آوری کردیم، خاطر نشان کرد: گفته می‌شود حتی سوء مصرف و عوارض مواد مخدر را در مدارس عنوان نکنید، چرا که باعث برانگیخته شدن حس کنجکاوی دانش‌آموزان می‌شود.
اقطار در عین حال شایع‌ترین علت بروز اعتیاد را کنجکاوی و لذت و تفریح با استفاده از مصرف مواد مخدر ذکر کرد و ادامه داد: به همین دلیل که ترویج برنامه‌های سلامت محور، ارائه مشاوره، آموزش‌های مهارت‌های زندگی، شناسایی آسیب دیدگان و ارجاع آن‌ها و غیره به عنوان رویکرد جدید، جایگزین توزیع بروشور شده است.
افزایش تعداد دستگاه‌های خودپردازهای سرنگ به 10 دستگاه
افزایش تعداد دستگاه‌های خودپردازهای سرنگ به 10 دستگاه در مراکز کاهش آسیب‌ (DIC) و فعال شدن آن‌ها تا پایان امسال از دیگر مسایل طرح شده توسط مدیر کل دفتر پیشگیری و امور اعتیاد سازمان بهزیستی کشور بود.
وی با بیان این که این دستگاه‌ها در حال حاضر به صورت پایلوت تنها در استان تهران راه‌اندازی می‌شود، ادامه داد: پس از بررسی‌ و ارزیابی‌های لازم درباره اجرای طرح پایلوت یاد شده این طرح می‌تواند به برخی از استان‌های دیگر که اعتیاد تزریقی در آنجا نیز بالاست، منتقل شود که در این زمینه در انتظار نتایج ارزشیابی دستگاه‌های خودپرداز توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر هستیم تا این برنامه را در دستور کار قرار دهیم.
امسال یک میلیارد تومان یارانه‌ به مراکز ترک اعتیاد پرداخت شده است
به گزارش ایسنا، اقطار با بیان این که در 9 ماهه نخست امسال 25 مرکز دولتی درمان اعتیاد با روش سم‌زدایی بیش از هشت هزار و 700 نفر را تحت پوشش قرار داده‌اند، عنوان کرد: امسال یک میلیارد تومان از محل اعتبارات بهزیستی به منظور پرداخت یارانه‌ به مراکز ترک اعتیاد ارائه شده است.
وی تعداد مراکز غیر دولتی درمان اعتیاد را 734 مرکز خواند که این مراکز در مجموع بیش از 167 هزار و 100 نفر را پذیرش کرده است.
مدیر کل دفتر پیشگیری و امور اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در عین حال تعداد مراکز بستری غیردولتی را 36 مرکز عنوان کرد که در 9 ماهه ابتدای امسال بیش از پنج هزار و 900 نفر را تحت پوشش قرار داده‌اند.
مدیر کل دفتر پیشگیری و امور اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در عین حال تعداد مراکز بستری غیردولتی را 36 مرکز عنوان کرد که در 9 ماهه ابتدای امسال بیش از پنج هزار و 900 نفر را تحت پوشش قرار داده‌اند.
به گفته وی این در حالیست که بیش از دو هزار و 700 نفر نیز با استفاده از روش MMT در مراکز دولتی و بیش از 66 هزار و 500 نفر به وسیله بخش خصوصی تحت درمان قرار گرفته‌اند.
ارائه آمار و عملکرد مراکز گذری کاهش آسیب (DIC ) از دیگر موضوعات طرح شده توسط اقطار بود.
وی در این زمینه گفت: با وجود 95 مرکز گذری در 9 ماهه امسال بیش از 31 هزار و 700 نفر تحت پوشش برنامه‌های آموزشی ناشی از سوء مصرف مواد مخدر قرار گرفتند.
به گزارش ایسنا، به گفته مدیر کل دفتر پیشگیری و امور اعتیاد سازمان بهزیستی کشور این در حالیست که 161 تیم سیار نیز با ورود به محل‌ پاتوق معتادان تزریقی و ارائه آموزش‌های لازم و با جلب اعتماد آن‌ها را به مراکز کاهش آسیب ارجاع می‌دهند.
وی تعداد جمعیت تحت پوشش تیم سیار را بیش از 23 هزار و 700 نفر اعلام کرد.
اقطار با اشاره به وجود 34 شلتر (سرپناه شبانه معتادان) نیز ، یادآور شد: این تعداد دارای 926 تخت بوده و بیش از 15 هزار و 700 نفر در 9 ماهه ابتدای امسال تحت پوشش قرار گرفته‌اند.
به گفته وی، بیشترین شلترهای موجود در استان‌های تهران، خراسان رضوی و کرمان قرار دارند.
به گزارش ایسنا، مدیر کل دفتر پیشگیری و امور اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر این که 60 درصد از معتادان در حال درمان با استفاده از مراکز سرپایی، بستری، شلترها و کمپ‌ها توسط بهزیستی پوشش داده می‌شوند، خاطر نشان کرد: استفاده از روش سم‌زدایی باعث پاکی 35 تا 40 درصدی معتادان می‌شود که استفاده از این روش به تنهایی ارزشی ندارد.
وی به ارائه روش‌های حمایتی پس از خروج معتادان از مراکز سم‌زدایی تاکید کرد و یادآور شد: در غیر این صورت استفاده از روش یاد شده به نوعی هدر دادن اعتبار و پول است.
به گزارش ایسنا، اقطار در این نشست خبری خود همچنین به ارائه برنامه مصون سازی کودکان در برابر اعتیاد در مهدهای کودک، محیط‌های محله شهری، محیط‌های کاری و آموزشی نیز اشاره کرد کرد.

۱۳۸۸ آبان ۱۰, یکشنبه

دوره درمان معتادین مواد توهم‌زا بسیار سخت و طولانی است

مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: دوره درمان معتادان مواد صنعتی روانگردان مانند شیشه، اکستازی و ال اس تی بسیار سخت و طولانی مدت است.
سعید صفاتیان در خصوص میزان تاثیرات جسمی و روحی موادهای توهم‌زا اظهار داشت: میزان مصرف روانگردان‌های ال اس تی و اکستازی در بین جوانان شایعتر است و جمعیت فعال کشورمان را هدف قرار گرفته است
سعید صفاتیان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی «شبکه خبر دانشجو»، در خصوص میزان تاثیرات جسمی و روحی موادهای توهم‌زا اظهار داشت: میزان مصرف روانگردان‌های ال اس تی و اکستازی در بین جوانان شایعتر است و جمعیت فعال کشورمان را هدف قرار گرفته است.
مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: این مواد 12 تا 24 ساعت در خون می‌ماند و نیم ساعت بعد از مصرف نیز عوارض جسمانی و روانی‌اش مشخص می‌شود.
وی تصریح کرد: مصرف موادهای توهم‌زا باعث گشادی مردمک چشم، افزایش درجه حرارت بدن، ضربان قلب و فشار خون بالا همراه با عرق کردن و خشکی دهان و لرزش می شود.
صفاتیان در ادامه در خصوص عوارض روانی این مواد ابراز داشت: اختلال خواب، تغییر در ادراک زمان، تندخو بودن، بدبینی، افسردگی، عدم تمرکز و تحریک پذیری را از جمله این عوارض می‌توان نام برد.
وی با بیان اینکه با مصرف این مواد کارهای جسمی و فکری کاهش پیدا می‌کند، افزود: در تبلیغات موادهای توهم‌زا عنوان می‌کنند که مصرف این مواد باعث افزایش کارهای جسمی و فکری می‌شود.
مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه در مورد تاثیرات مواد محرک‌ بر جسم و روح معتادین تصریح کرد: شیشه که شایعترین این مواد با عنوان متامفتامین‌ها در بازار قرار دارند، عوارض جسمانی افزایش دمای بدن، کاهش دمای پوست، ضربان قلب بالا، فشارخون بالا و کاهش وزن بدن را در پی دارد.
صفاتیان در خصوص میزان تاثیرات جسمی و روحی موادهای توهم‌زا اظهار داشت: میزان مصرف روانگردان‌های ال اس تی و اکس تازی در مصرف جوانان شایعتر است.
وی اظهار داشت: از لحاظ روانی هم تغییراتی مانند؛ هذیان، پرحرفی، کاهش نیاز به خواب و اضطراب را باعث خواهد شد.
مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر اذعان کرد: مواد مخدر هم در سطح خفیف‌تری نسبت به توهم‌زاها و محرک‌ها بر جسم و روح بدن تاثیرگذار است.
صفاتیان در خصوص رابطه میزان تاثیرات مصرف موادهای توهم‌زا، محرک و مخدر نسبت به سن معتادان گفت: افراد هر چه زودتر مصرف مواد را شروع کنند، تاثیراتش بر اعصاب مرکزی بیشتر است و طول عمرش هم به مراتب کمتر خواهد بود.
وی در پایان گفت: مواد صنعتی روانگردان مانند شیشه، اکستازی و ال اس تی درمانشان بسیار سخت و طولانی مدت است و درصد تخریب سلول‌های مغزی نیز به ویژه در شیشه خیلی بالاست.