۱۳۸۸ آبان ۱۹, سه‌شنبه

توزیع و تجویز «شربت تریاک» تنها درمراکزآموزش‌دیده

وزیر بهداشت با استناد به نتایج تحقیقات یک ساله این وزارتخانه، استفاده از شربت تریاک را به عنوان یک روش درمانی برای اعتیاد، روش مناسبی عنوان کرد و بر لزوم ارایه خدمات خدمات روانی و مراقبت‌های روانپزشکی در کنار استفاده از شربت تریاک «تنتور اپیوم» تاکید کرد.
دکتر مرضیه وحیددستجردی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا، با اشاره به تحقیق یک ساله وزارت بهداشت بر روی شربت تریاک «تنتوراپیوم» گفت: نتایج این تحقیق یک ساله نشان می‌دهد؛ استفاده از این شربت روش خوبی برای درمان معتادان خواهد بود.
وی با تاکید بر به کارگیری روش‌های حمایتی و اقدامات روانپزشکی در کنار استفاده از «تنتوراپیوم» به عنوان یک روش درمانی اعتیاد، افزود: تنها تجویز این شربت به صورت خوراکی برای درمان اعتیاد موثر نخواهد بود و لازم است خدمات مشاوره‌ روانشناسی و روانپزشکی به مصرف کنندگان این شربت ارائه شود؛ چرا که اقدامات آزمایشی انجام شده طی یک سال گذشته نشان داده که حدود 70 درصد از معتادانی که تحت این درمان قرار گرفته‌اند با برخورداری از اقدامات حمایتی روانی و روانپزشکی مناسب به اعتیاد بازنمی‌گردند.
دکتر دستجردی ادامه داد: اما در صورت عدم انجام حمایت روانی مناسب هنگام استفاده از شربت «تنتوراپیوم» برای درمان اعتیاد، این معتادان مجددا به اعتیاد قبلی خود بازمی‌گردند؛ بنابراین لازم است معتادانی که تحت درمان با شربت تنتوراپیوم قرار می‌گیرند به صورت همزمان از حمایت‌های روانپزشکی و روانشناسی لازم برخوردار شوند.
وزیر بهداشت به جلسه کمیته درمان ستاد مبارزه مواد مخدر اشاره کرد و گفت: به این ترتیب تمامی مراکزی که از آمادگی لازم برخوردار باشند برای ورود به این طرح دخیل می‌شوند تا هر چه سریع‌تر «تنتوراپیوم» برای بیماران نیازمند آن مورد استفاده قرار گیرد. برای این امر یک جدول زمان بندی شده در نظر گرفته شده است.
دکتر دستجردی در پایان تاکید کرد: این طرح درمانی به سطح کشور توسعه می‌یابد و تنها مراکزی آن را به کار می‌گیرند که آموزش‌های کافی را دریافت کرده و از نیروی انسانی لازم برخوردارند؛ چرا که برای درمان اعتیاد با شربت تریاک تنها ارایه تنتور کفایت نمی‌کند و مراقبت‌های روانپزشکی از ضروریات این امر است.