۱۳۸۸ آبان ۱۰, یکشنبه

دوره درمان معتادین مواد توهم‌زا بسیار سخت و طولانی است

مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: دوره درمان معتادان مواد صنعتی روانگردان مانند شیشه، اکستازی و ال اس تی بسیار سخت و طولانی مدت است.
سعید صفاتیان در خصوص میزان تاثیرات جسمی و روحی موادهای توهم‌زا اظهار داشت: میزان مصرف روانگردان‌های ال اس تی و اکستازی در بین جوانان شایعتر است و جمعیت فعال کشورمان را هدف قرار گرفته است
سعید صفاتیان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی «شبکه خبر دانشجو»، در خصوص میزان تاثیرات جسمی و روحی موادهای توهم‌زا اظهار داشت: میزان مصرف روانگردان‌های ال اس تی و اکستازی در بین جوانان شایعتر است و جمعیت فعال کشورمان را هدف قرار گرفته است.
مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: این مواد 12 تا 24 ساعت در خون می‌ماند و نیم ساعت بعد از مصرف نیز عوارض جسمانی و روانی‌اش مشخص می‌شود.
وی تصریح کرد: مصرف موادهای توهم‌زا باعث گشادی مردمک چشم، افزایش درجه حرارت بدن، ضربان قلب و فشار خون بالا همراه با عرق کردن و خشکی دهان و لرزش می شود.
صفاتیان در ادامه در خصوص عوارض روانی این مواد ابراز داشت: اختلال خواب، تغییر در ادراک زمان، تندخو بودن، بدبینی، افسردگی، عدم تمرکز و تحریک پذیری را از جمله این عوارض می‌توان نام برد.
وی با بیان اینکه با مصرف این مواد کارهای جسمی و فکری کاهش پیدا می‌کند، افزود: در تبلیغات موادهای توهم‌زا عنوان می‌کنند که مصرف این مواد باعث افزایش کارهای جسمی و فکری می‌شود.
مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه در مورد تاثیرات مواد محرک‌ بر جسم و روح معتادین تصریح کرد: شیشه که شایعترین این مواد با عنوان متامفتامین‌ها در بازار قرار دارند، عوارض جسمانی افزایش دمای بدن، کاهش دمای پوست، ضربان قلب بالا، فشارخون بالا و کاهش وزن بدن را در پی دارد.
صفاتیان در خصوص میزان تاثیرات جسمی و روحی موادهای توهم‌زا اظهار داشت: میزان مصرف روانگردان‌های ال اس تی و اکس تازی در مصرف جوانان شایعتر است.
وی اظهار داشت: از لحاظ روانی هم تغییراتی مانند؛ هذیان، پرحرفی، کاهش نیاز به خواب و اضطراب را باعث خواهد شد.
مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر اذعان کرد: مواد مخدر هم در سطح خفیف‌تری نسبت به توهم‌زاها و محرک‌ها بر جسم و روح بدن تاثیرگذار است.
صفاتیان در خصوص رابطه میزان تاثیرات مصرف موادهای توهم‌زا، محرک و مخدر نسبت به سن معتادان گفت: افراد هر چه زودتر مصرف مواد را شروع کنند، تاثیراتش بر اعصاب مرکزی بیشتر است و طول عمرش هم به مراتب کمتر خواهد بود.
وی در پایان گفت: مواد صنعتی روانگردان مانند شیشه، اکستازی و ال اس تی درمانشان بسیار سخت و طولانی مدت است و درصد تخریب سلول‌های مغزی نیز به ویژه در شیشه خیلی بالاست.