۱۳۸۸ بهمن ۸, پنجشنبه

48 درصد تهرانیها قلیان مصرف می کنند

کارشناس مسئول دبیرخانه ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات با اعلام اینکه مصرف سیگار در سنین بالا و قلیان در سنین پایین بیشتر است گفت: تحقیقات نشان می دهد 48 درصد مردم استان تهران قلیان مصرف می کنند.
دکتر هومن شریفی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: هر چقدر مصرف سیگار در رده های بالای سنی بیشتر است در مصرف قلیان این موضوع کاملا برعکس بوده و گرایش به مصرف قلیان در رده های سنی پایین تر بیشتر است. به همین دلیل چون مصرف تفریحی قلیان بیشتر از سیگار است می بایست این کنترل حتی قبل از 10 سالگی آغاز شود.
بررسیها نشان می دهد عوارض مصرف یکبار قلیان معادل استعمال 40 تا 80 نخ سیگار است.
شریفی با اشاره به استفاده از ریشه و ساقه گیاه تنباکو در توتون قلیان گفت: میزان نیکوتین موجود در برگ گیاه تنباکو که برای تهیه سیگار استفاده می شود حدود دو دهم میلی گرم است اما میزان نیکوتین در ریشه و ساقه تنباکو هشت دهم تا دو میلی گرم است که 10 برابر بیشتر است.
کارشناس مسئول دبیرخانه ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات با تاکید بر اینکه در حال حاضر از توتونهای طعم دار در قلیانها استفاده می شود که تنها حاوی 25 تا 30 درصد توتون خالص است تصریح کرد: مشکل اصلی در مصرف قلیان این است که توتون به هیچ عنوان سوخته نمی شود.
بررسیها نشان می دهد 19.5 درصد از خانواده های غیرسیگاری اعلام کرده اند در جمع های خانوادگی قلیان کشیده می شود.
شریفی با اعلام اینکه هیچ نظارتی در بحث قلیان وجود ندارد افزود: شرکت دخانیات در بسیاری از موارد اعلام می کند این توتونها قاچاق است اما نمی توان باور داشت با این حجم و شدت شاهد وجود توتونهای قاچاق در بازار مصرفی کشور باشیم.
وی با اشاره به وجود سه مشکل در بحث کنترل قلیان در جامعه گفت: نخست اینکه قلیان از مقبولیت زیادی در جامعه برخوردار شده است. دوم قوانین کنترلی در کشور بیشتر در مورد سیگارهای صنعتی اعمال می شود و سوم، محیط و ادوات و آلات استفاده از قلیان است.
معاون درمان وزارت بهداشت چندی پیش در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه چرا طرح جمع آوری قلیانها از اماکن عمومی متوقف مانده است از امتناع وزارت کشور در اجرای این مصوبه خبر داده بود.
شریفی با تاکید بر اینکه عوارض مصرف قلیان به صورت حاد، مزمن و مشکلات اعتیادی خودنمایی می کند افزود: سرگیجه و تیرگی پوست، عفونتهای حاد مثل هپاتیت و تب خال، سرطان ریه، بیماریهای مزمن تنفسی و قلبی و عروقی، از جمله عوارض حاد و مزمن مصرف قلیان است.
کارشناس مسئول دبیرخانه ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات با اشاره به بالا بودن خاصیت اعتیادآوری قلیان نسبت به سیگار افزود: امکان اینکه فرد با یکبار مصرف قلیان به آن اعتیاد پیدا کند بیشتر از یک نخ کشیدن سیگار است.
شریفی از افزایش مصرف کنندگان تفننی و تفریحی قلیان در کشور خبر داد و گفت: تحقیقات دانشگاهی نشان می دهد حدود 48 درصد مردم استان تهران قلیان مصرف می کنند.

۱۳۸۸ بهمن ۵, دوشنبه

هر سال يك درصد از جمعيت معتادان كشور كم كرديم

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، اسماعيل احمدي مقدم در مراسم اختتاميه سومين جشنواره اعتياد و رسانه كه عصر امروز در سالن همايش هاي صدا و سيما برگزار شد، افزود: محيط زيست، تحولات جمعيتي و مواد مخدر 3 تهديد اصلي جهان در 10 تا 20 سال آينده است كه در اسناد امنيت ملي كشورهاي بزرگ توسعه يافته نيز مكتوب شده است.
وي گفت: مسئله مواد مخدر امروز يك مسئله سخت و پيچيده است كه جامعه بشري در مواجهه با آن درمانده‌اند.
وي افزود: معضل اعتياد مانند يك بيماري صعب العلاج مثل سرطان غير قابل كنترل و پيشرونده شده است و تلاش ما فقط مي‌تواند مانع از پيشرفت آن شود.
دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: 3 محور «محيط زيست و تغييرات زيست محيطي و آثار آن بر مواد غذايي و منابع آب»،«جمعيت و تحولات جمعيتي كشورها» و« مسئله مواد مخدر» از جمله اصلي‌ترين تهديدهاي جامعه جهاني در 10 تا 20 سال آينده است كه در اسناد امنيت ملي اكثر كشورهاي بزرگ و توسعه يافته ديده شده است.
احمدي مقدم گفت: اروپاي شرقي با توجه به نوع حكومت كمونيستي و اتوريته‌اي كه در گذشته داشت اجازه ورود مواد مخدر به كشورهاي اين منطقه را نمي‌داد ولي با فروپاشي اتحاد جماهير شوروي معضل اعتياد و مواد مخدر به سرعت وارد اين كشور‌ها شد به طوري كه امروزه اين كشورها از كشورهاي ديگر در در اين حوزه جلوتر هستند.
وي افزود: برابر اعلام رسمي مسئولان كشور روسيه 500 هزار معتاد در اين كشور وجود دارد ولي آمارهاي غير رسمي ابتلاي يك ميليون و 500 هزار نفر به اعتياد را در اين كشور نشان مي‌دهد.
احمدي مقدم با اشاره به اينكه در مبارزه با اعتياد اصولاً معلول را بهتر از علت‌ها مي‌شناسيم، گفت: بايد بپذيريم در حوزه مبارزه به مواد مخدر به معلول و علت بايد به صورت همزمان و يك پارچه نگاه كرد و بايد به هر 2 توجه داشته باشيم.
دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر اضافه كرد: امروزه افرادي كه پولدار هستند نيز به دنبال مواد مخدر براي كامجويي و لذت بيشتر هستند. هر چند كه فقر بي عدالتي و تبعيض همچنان از علل اصلي گرايش به اعتياد محسوب مي‌شود.
وي گفت: نقش اصحاب رسانه در آگاه سازي جامعه در خصوص معضل اعتياد از اهميت زيادي برخوردار است. اينكه از رسانه‌ها تنها انتظار داشته باشيم بلندگويي براي رساندن صدا و پيام مسئولان به جامعه و مخاطب باشند، صحيح نيست بلكه بايد فضايي فراهم شود تا رسانه‌ها مسائل فرهنگ سازي و آموزشي را در اولويت برنامه‌هاي خود براي آگاه سازي جامعه قرار دهند.
احمدي مقدم گفت: مهمترين نقش امروز رسانه‌ها فراتر از يك واسطه در انعكاس اخبار است آنها امروز در حوزه فرهنگ و آموزشي مي‌توانند اثر گذارتر باشند.
دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: طبق آمار يك ميليون و 200 هزار نفر جمعيت معتادان رسمي دائمي و 800 هزار نفر معتادان تفنني هستند كه اگر والدين، همسران، فرزندان و خانواده اين افراد را به اين جمع اضافه كنيم بيش از 8 ميليون نفر امروز در كشور به طور مستقيم با مواد مخدر درگير هستند.
وي گفت: رسانه‌ها به سمت فرهنگ سازي و آموزش مردم براي پيشگيري از اعتياد گام برداشتند و بايد در اين مسير با اراده قوي و خستگي ناپذير پيش بروند.
وي با اشاره به فعاليت‌هاي دبيرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر در 5 سال گذشته اضافه كرد: دبيرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر يك نهاد اجرايي نيست بلكه هماهنگ كننده دستگاه‌هاي اجرايي است و بيش از چند ده پرسنل ندارد اما با برنامه ريزي در مدت 5 سال گذشته توانستيم جلوي افزايش معتادان را بگيريم و بلكه هر سال يك درصد از جمعيت معتادان كشور كم كنيم.
وي اضافه كرد: بازگشت معتادان به چرخه اعتياد پس از گذراندن دوره‌هاي درماني نيز 20درصد كاهش يافته است اما در بهترين شرايط و بهترين كشورها بيش از 70 درصد معتادان ترك كرده دوباره به اعتياد بر مي‌گردند.
احمدي مقدم گفت: اگر بتوانيم به مردم و كساني كه هنوز وارد حلقه اعتياد نشده‌اند عاقبت اين كار را بفهمانيم به موفقيت بزرگي دست يافته‌ايم.
وي افزود: حركت اجتماعي به سمت پيشگيري از اعتياد شكل گرفته و يك جهاد بزرگ براي حيات بخشي به جامعه و انسان مورد توجه همگان قرار گرفته است.

۱۳۸۸ بهمن ۲, جمعه

مصرف بي رويه تمجيزک و نورجيزک توسط معتادان، از چاله در آمدن و در چاه شدن

ببه گزارش خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي ، اين مواد ساختگي که معمولا در کارگاههاي غير استاندارد و بدون رعايت هيچ معيار و موازيني توليد مي شود تمجيزک و نورجيزک است .
اين داروهاي ترک اعتياد در سطحي وسيع مورد استفاده مصرف‌کنندگان موادمخدر به منظور ترک اعتياد قرار گرفته و مي‌گيرد.
اين دارو براي اولين بار توسط يک شرکت داروسازي انگليسي به صورت آمپول و قرص به بازار داروهاي ترک اعتياد عرضه شد.
ظاهراً اين دارو از ترکيب مرفين صنعتي ، هيدروکلرايد و ديگر داروهاي شيميايي ساخته شده است.
نام تجاري اين دارو تمجيزک است و نام‌هاي عاميانه آن که در بين مصرف‌ کنندگان شايع است ، تيمجيزک ، تيدي‌جيزک و اورجيزک است و نام‌هاي ژنريک آن که در دسته بندي‌هاي دارويي از آن‌ها ياد مي‌شود بوپره‌ نرفين و نوپره ‌نرفين مي‌باشد.
نتايجي که با استفاده از تجربيات مصرف‌کنندگان اين دارو به دست آمده است نشان مي‌دهد اين دارو به قدري مخرب ، ويران‌گر و وحشتناک است که مي تواند اساس سلامتي معتادان را چندين برابر بيشتر از مصرف مواد افيوني مانند هروئين يا ترک ويران کند.
بعد وحشتناک قضيه اين است که مصرف‌کنندگان اين دارو به منظور ترک موادمخدر سنتي نظير ترياک و هرويين به مصرف آن روي آورده‌اند و يا توسط بعضي افراد که کارشان ترک اعتياد است به آنها تجويز شده و بعد از مدتي چنان اعتياد سنگيني به آن پيدا مي‌کنند که ابعاد تخريب آن از تصور خارج است.
تمجيزک اغلب به صورت آمپول به منظور تزريق وريدي تجويز و استفاده مي‌شود.
به دليل قدرت بالاي اين دارو شخص مصرف‌کننده بعد از چندبار استفاده طوري نشئه مي‌شود که با مقادير بسيار زياد ترياک و حتي هرويين به آن نشئگي نمي‌رسد.
بعد از مدتي ترس او از تزريق از بين مي‌رود و حتي نسبت به تزريق شرطي هم مي‌شود زيرا عمل تزريق مقدمه‌اي است براي نشئه شدن در اين حالت او خودش عمل تزريق را انجام مي‌دهد ، رفته رفته نقطه تحمل يا تلورانس مصرف بالا مي‌رود و از روزي يک يا دو عدد آمپول به تدريج به عددي مي‌رسد که بسيار زياد است.
جايگزيني تمجيزک و اعتياد به آن وضعيتي را به وجود مي‌آورد که مصرف‌کننده نه تنها نمي‌تواند آن را کنار بگذارد بلکه اگر بخواهد به مصرف قبلي خودش يعني ترياک هم برگردد ، نمي‌تواند.
در اين فرايند ، يعني اقدام به ترک اعتياد ترياک ، يک معتاد ساده با مصرف ترياک به يک معتاد تزريقي تبديل مي‌شود که روزانه بايستي ده‌ها آمپول به خودش تزريق کند و ديگر قادر به ادامه زندگي و رسيدگي به امور روزمره خود نيست.
داستان داروهاي ترک اعتياد وتجويزهاي بعضي افراد که خود را متخصص ترک اعتياد مي‌دانند، داستان بسيارتلخ و گريه‌آوري است که تمامي مصرف‌کنندگان موادمخدر که قصد ترک اعتياد خود را دارند با آن آشنا هستند و خوب مي‌دانند که اين افراد چگونه آن‌ها را از چاله درمي‌آورند و به چاهي عميق مي‌اندازند که بيرون آمدن از آن بسيار سخت و طاقت‌فرساست.
شرکت سازنده تمجيزک در اروپا ادعا کرده است که اين دارو بهترين جايگزين براي موادمخدر و ترک آن است درحالي که تجربه مصرف‌کنندگان اين دارو هرگز چنين چيزي را تأييد نمي‌کند.
از عوارض اعتياد به تمجيزک مي‌توان به علاقه شديد به تزريق و شرطي شدن نسبت به آن ، بي‌قراري شديد و تشنج ، کمر درد ، بي‌خوابي ، ضعيف شدن و پوکي استخوان به گونه‌اي که با کوچکترين ضربه منجر به شکستگي استخوان مي‌گردد ، لکه‌هاي پوستي ناشي از آسيب‌هاي کبدي ، پرخاشگري ، بي‌حسي بدن و خواب رفتن اعضاي بدن ، فراموشي ، برخورد با ديوار و عدم تشخيص موانع اشاره کرد.
بوپره نورفين يا نورجيزک هم يک ماده نيمه صناعي مشتق از تبائين و يکي از آلکالوئيد هاي طبيعي فناترن است که از گياه خشخاش گرفته مي شود و يک ضد درد اپيوئيدي محسوب مي گردد و براي اولين بار در سال 1968 ساخته شد .
علائم محروميت آن بعد از قطع مصرف نسبت به ديگر مخدرها نظير متادون و مرفين ضعيف تر است . به علت خواص ذکر شده در سال هاي اخير مصرف گسترده اي در درمان اعتياد ، براي سم زدائي و يا نگه دارنده داشته است .
بوپره نورفين به صورت ترکيب با نالکسون سوبکسن )، قرص خوراکي ، قرص زير زباني و آمپول تزريقي وجود دارد و نام هاي تجاري متفاوتي نظير ، تمجيزک ، نورجيزک ، ، بيوپري جيزک ، تي دي جيزک ، جيسن ، و.... دارد .
بوپره نورفين به صورت خوراکي ميزان جذب ناچيزي دارد که علت آن متابوليسم شديد روده اي و کبدي آن است و براي درمان اعتياد تنها نوع زير زباني آن کاربرد داشته و نمونه تزريقي آن تنها به عنوان يک مسکن مخدر مصرف دارد.
در ساليان گذشته نوع تزريقي بوپره نورفين در بعضي مراکز غير مجاز براي درمان اعتياد تجويز شد که در آن سال ها به نام نورجيزک مورد مصرف قرار مي گرفت و همين امر دستاويز عده اي سود جو شد تا ماده مخدر ترکيبي و مخربي وارد چرخه مصرف مواد مخدر گردد با نام نور جيزک که هيچ شباهتي به نوع تزريقي بوپره نورفين واقعي نداشت عرضه شود.
از هر 10 کيلو ترياک بطور متوسط يک کيلو مرفين استخراج مي گردد ماده موثر در آمپول هاي نورجيزک 23 برابر قوي تر از مرفين است ، بطوريکه شخص پس از چند بار مصرف مکرر به آن وابسته شده و مجبور است هر چند ساعت مصرف خود را تکرار کند و در صورت قطع هيچ ماده ديگري جايگزين علائم خماري آن نمي باشد.
نورجيزک در آمريکا و اروپا نام داروئي است با خاصيت شل کننده عضلاني با پايه فنادرين و آسپرين اما اين نورجيزک در واقع نامي است جعلي و داروئي کشنده با ترکيبي از مرفين مصنوعي ، کورتون و رنگ که به صورت فله اي از کشور هاي شرقي نظير هند و پاکستان وارد ايران شده و در شرايط کاملاَ غير بهداشتي در ويال هاي کوچک بسته بندي و روانه بازار مصرف مي گردد .
سودا گران مرگ براي اينگه بتوانند براي ادعاي خود مبني براي اينکه نورجيزک داروئي براي ترک اعتياد است دليلي عوام پسند بياورند و فريب خود را کامل کنند ، يک کورتون مانند هيدرو کورتيزن را به آن افزوده اند که داراي نقش بسيار حساس در غدد فوق کليوي مي باشد و با ورود آن به سيستم داخلي بدن تعادل متابوليسم قند ها بهم خورده و چنين اختلالاتي سبب مي گردد مايع بين سلول ها جذب شده به زير پوست انتقال يافته و سبب چاقي کاذب افرادي گردد که از روي ناآگاهي و جهل و به توصيه ديگران براي ترک اعتياد رو به مصرف اين ماده خطر ناک آورده اند و عاملي مي شود براي فريب اين افراد ، خانواده ، اطرافيان مبني بر اينکه شخص ترک کرده و به اصطلاح رو آمده است .
غافل از اينکه مصرف توامان و تداخل داروئي کورتن با شبه مرفين موجود در نورجيزک و تمجيزک ، سبب عوارضي مانند چاقي کاذب ، تجمع چربي پشت گردن ، فشار خون و تضعيف سيستم ايمني بدن و اختلالات کبدي مي گردد .
تضعيف سيستم ايمني يکي از خواص شايع کورتن هاست و به علت مصرف تزريقي نورجيزک و غير استريل بودن آن به دليل تهيه و ساخت آن در شرايط کاملاَ غير مساعد و زير زميني باعث مي گردد ، عفونت سريع در بدن شخص گسترش يافته و از محل تزريق به نقاط ديگر بدن شخص سرايت کرده و به علت وجود نقص در سيستم ايمني و عدم مراجعه به موقع به پزشک ، بافت ها دچار تخريب و آسيب جدي شديد مي شود بطوريکه در مواردي مشاهده شده است اندام ها سست و با فشار کوچکي فرو مي رود يا کنده مي شود و يا در مواردي کرم گذاشته و محل تجمع انواع باکتري ها و ميکروب مي گردد .
اکنون در چرخه مصرف مواد مخدر انواع و اقسام گوناگون اين مواد را از طيف سنتي و شيميائي شاهد هستيم ، اما به گفته کارشناسان فعال اين عرصه تاکنون هيچ ماده مخدري با اين ميزان تخريب وجود نداشته است ماده ايکه مصرف بيش از يکسال آن در عمده موارد منجر به فوت مي گردد .
آمپولي که به عنوان داروي ترک اعتياد نورجيزک به صورت قاچاق وارد کشور شده غير استريل، حاوي کورتن و کشنده است .
کارشناسان مراکز ترک اعتياد با هشدار نسبت به خطر رو به گسترش اين آمپول خطرناک ميگويند :‌ استفاده از آمپول و داروهاي تزريقي در ترک اعتياد هيچ جايگاهي ندارد، اما سودجويان و قاچاقچيان مواد مخدر چند سالي است که با ورود و توزيع اين مواد در پي کسب سود هستند و با اين کار خود جان انسانها و افرادي که نسبت به خطرات اين مواد اطلاع کافي ندارند را به خطر مي‌اندازند.
بيشتر اين آمپولها به صورت قاچاق از پاکستان به صورت فله اي و با گالن وارد کشور مي شود و در کشور کارگران افغاني اين مواد را در شرايط کاملا غير استريل و زيرپله‌اي در شيشه هاي آمپول پر مي‌کنند و به عنوان داروي ترک اعتياد در بين معتادان تبليغ مي‌کنند.
در گذشته مصرف دو نوع آمپول تمجيزک و اورجيزک توسط اين قاچاقچيان در بين معتادان شايع شده بود که به علت اينکه حاوي ماده بوپرنورفين بودند به عنوان داروهاي مسکن توسط معتادان مصرف مي‌شد ولي آمپول ديگري به نام نورجيزک هم توسط اين افراد وارد بازار شده است که بسيار کشنده تر و خطرناک تر از نمونه هاي قبلي است.
آمپول نورجيزک اولا در شرايط کاملا غير استريل و به صورت دست پر توسط کارگران افغاني پر مي‌شود و حاوي ميکروب و عوامل بيماريها است که در مواري شاهد آبسه هاي عفوني، در ريه، مغز و عفونتهاي دريچه قلب مصرف کنندگان اين آمپول بوده‌ايم که متاسفانه در مواردي به مرگ بيمار منتهي شده است.
استفاده از روش تزريقي نيز خطر ديگري است که انتقال بيماريهايي مانند ايدز و هپاتيت را از طريق سرنگ و سرسوزن آلوده افزايش مي دهد.
مصرف آمپولهاي نورجيزک و تمجيزک منجر به متلاشي شدن بافتهاي دروني بدن مي‌شود و به دليل ناخالصي‌هاي موجود در آن، بافت بدن افراد مصرف کننده پس از گذشت مدتي در حدود 6 ماه براثر متلاشي شدن، کرم خواهد گذاشت به طوري که اگر دست آنها توسط افراد ديگر لمس شود. ممکن است قسمتي از دست لمس کننده در بدن فرد مصرف کننده فرو رود يا حتي گوشت بدن فرد مصرف کننده کنده شود.
خبرنگار ايرنا براي اطلاع بيشتر از اثرات تخريبي مصرف تمجيزک و نورجيزک نظرات مدير دارو و مبارزه با مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکي شيراز را هم جويا شده است.
دکترحسام درستي دراين باره گفت:معتادان به مواد مخدردرصورت استفاده ازداروهاي غير مجازي مانند تمجيزک يا نورجيزک به منظور ترک اعتياد ، با خطر مرگ روبرو هستند.
دکتر درستي بر لزوم شناخت داروهاي ترک اعتياد در جامعه تاکيد کرد و افزود: برخي از مصرف کنندگان موادمخدر که تصميم به ترک دارند بنا به دلايل مختلفي از جمله براي شناخته نشدن به عنوان فرد معتاد ، به جاي استفاده از امکانات علمي در نظر گرفته شده براي اين مسئله به درمانهاي غير مجاز روي مي آورند.
وي افزود : اين افراد بدون مشورت با متخصصان به فروشگاههاي غير مجاز عرضه کننده دارو مراجعه مي کنند و داروهايي را تهيه مي کنند که نه تنها درمان کننده اعتياد آنان نيست بلکه موجب بروز عوارض بسيار شديد جسمي و روحي نيز مي شود.
وي اظهار داشت : از جمله داروهايي که بطور وسيعي توسط مراکز غير مجاز عرضه دارو به منظور ترک اعتياد به مراجعه کنندگان ارايه مي شود تمجيزک يا نورجيزک است.
دکتر درستي بيان کرد : نورجيزک داراي ترکيبات کورتوني و مخدرهاي بسيار قوي است که مصرف آن مي تواند عوارض بسيار وحشتناکي از جمله مرگ ناگهاني را به دنبال داشته باشد.
مدير دارو و مبارزه با مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکي شيراز گفت : در حال حاضر با ايجاد مراکز تخصصي درمان سوء مصرف مواد مخدر (کلينيک هاي ترک اعتياد) زمينه براي ترک اعتياد با استفاده از روشهاي علمي و مصرف داروهاي مجاز فراهم شده است که تنها راهي است که از طرف متخصصان توصيه مي شود.
دکتر درستي اظهار داشت : با وجود اينکه در مراکز درمان سوء مصرف مواد نيز داروهايي به بيمار ارايه مي شود اما روش مصرف اين داروها و همراهي آن با ساير اقدامات درماني از جمله مددکاري و جلسات مشاوره روانکاوي موجب کنترل بيماري و موفقيت در ترک اعتياد مي شود.
وي افزود : اين درحاليست که در صورت خريد دارو از مراکز غير مجاز و مصرف بي رويه آن توسط فرد معتاد ، بدون نظارت کادر درماني و اقدامات حمايتي ، علاوه بر اينکه هيچ نتيجه اي جز اتلاف وقت ، عمر و پول براي مصرف کننده ندارد وي را با خطرات ناشي از استفاده از داروهاي غيرمجاز نيز روبرو مي سازد.
مدير دارو و مبارزه با مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکي شيراز با اشاره به اينکه در حال حاضر بيش از 120 مرکز درمان ترک اعتياد با مجوز رسمي از وزارت بهداشت در استان فارس در حال فعاليت هستند ، گفت : هموطناني که با مشکل اعتياد مواجه هستند براي درمان بايد به اين کلينيک ها مراجعه کنند و هرگز اقدام به تهيه داروي ترک اعتياد از فروشگاههاي غير مجاز و به خطر انداختن سلامتي و حتي جان خود ننمايند.

۱۳۸۸ دی ۲۹, سه‌شنبه

بي.بي.سي: گرايش به مواد مخدر در افغانستان دو برابر شده است

به گزارش گروه اخبار صوتي و تصويري ايرنا، خبرنگار بي.بي.سي از افغانستان اين خبر را به نقل از گزارش سازمان ملل مخابره کرد.
اين شبکه خبري خاطرنشان کرد: اين در حالي است که افغانستان يکي از مهمترين توليد کنندگان و فروشندگان ترياک در جهان است.
بي.بي.سي افزود: افزايش گرايش به مواد مخدر در ميان افغان ها براي فرار از فقر و فلاکتي است که طي 30 سال جنگ در اين کشور، دامنگير آنان شده است.
نيروهاي متجاوز خارجي از جمله آمريکا در سال 2001 ميلادي به بهانه مبارزه با تروريسم، برقراري امنيت و ريشه کن کردن مواد مخدر، خاک افغانستان را به اشغال خود در آوردند.
هم اکنون به گفته بسياري از کارشناسان و تحليلگران منطقه اي، به رغم حضور نزديک به 130هزار نيروي اشغالگر خارجي تحت فرماندهي نيروهاي پيمان آتلانتيک شمالي، "ناتو" در افغانستان، هيچ يک از وعده هاي داده شده در اين کشور عملي نشده است.
کارشناسان منطقه اي، افزايش نا امني و گسترش آن حتي به آن سوي مرزهاي افغانستان در پاکستان و چند برابر شدن توليد مواد مخدر در افغانستان را طي 9 سال اشغال نظامي اين کشور از سوي نيروهاي بيگانه، بارها متذکر شده اند.

۱۳۸۸ دی ۲۶, شنبه

آيين نامه درمان اعتياد با شربت تنتور اپيوم به سراسر كشور ابلاغ شد

محمدباقر صابري زفرقندي در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس اظهار داشت:‌ پيرو تأكيد ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزير بهداشت پيش‌نويس اوليه درمان معتادان با تنتور اپيوم به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است و دانشگاه‌ها آماده اجراي آن هستند.
وي افزود:‌ بر اساس آيين‌نامه موقت راه‌اندازي مراكز و ضوابط و پروتكل درماني را به صورت موقت با تأكيد وزير بهداشت و ستاد مبارزه با مواد مخدر به دانشگاه‌ها ارسال شد. قطعاً اين آيين‌نامه نواقصي دارد كه به نتايج طرح پايلوت برمي‌گردد و اميدواريم به مرور زمان نواقص را برطرف كنيم.
صابري زفرقندي تصريح كرد:‌ هنوز آماري كه چند مركز در سراسر كشور براي توزيع تنتور اپيوم اعلام آمادگي كردند نداريم اما به نظر مي‌رسد توزيع آن در تمام استان‌ها و در مراكزي كه صلاحيت اوليه براي درمان با اين تركيب را داشته باشند صورت گيرد.
به گزارش فارس، در آيين‌نامه اجرايي موقت راه‌اندازي درمان جايگزين با تنتور اپيوم آمده است مركز درمان سوء‌ مصرف مواد به مركزي اطلاق مي‌شود كه امكانات ارائه خدمات درماني سم‌زدايي و خدمات پيشگيري از عود و درمان‌هاي غيردارويي و داراي مجوز واحد درمان وابستگي به مواد افيوني با داروهاي آگونيست درمان سم‌زدايي و نگهدارنده را با داروي آگونيست افيوني براي درمان سرپايي معتادان دارا باشد.همه اين خدمات بايد منطبق با پروتكل درمان سوء مصرف مواد كه توسط معاونت سلامت وزارت بهداشت ابلاغ شده باشد.
بر اساس اين آيين‌نامه همچنين درمان با تنتور اپيوم شامل الگوي درمان نگهدارنده با هدف اوليه كاهش آسيب، الگوي كاهش تدريجي تنتور با هدف قطع كامل رسيدن به پرهيز و الگوي مركب مطابق با شيوه ذكر شده در پروتكل درمان با كمك تنتور اپيوم است.
اين آيين‌نامه درباره شرايط مراكزي كه مي‌توانند مجوز بگيرند مي‌افزايد: اين مراكز بايد داراي حداقل سابقه دو سال فعاليت در زمينه ارائه خدمات درمان نگهدارنده با متادون و بوپرنورفين، حداقل 100 بيمار تحت درمان سوء مصرف مواد با متادون و بوپرنورفين را تحت پوشش قرار داده باشد.
بر اين اساس اين مراكز طي سابقه كاري خود نبايد گزارش تخلف در كميته ماده 31، لغو پروانه يا شكايت منجر به محكوميت قضايي نداشته باشد، داراي اتاق جداگانه با تهويه مناسب، جهت پيمانه‌كردن و توزيع دارو باشند و داراي اتاق يا انباري با حفاظ مناسب (در كشويي نرده‌دار) جهت ذخيره سازي تنتور اپيوم مصرفي يك ماه مركز باشند.
همچنين بر اساس اين آئين‌نامه مسئول فني و پزشك درمانگر مركز داراي حداقل دو سال سابقه فعاليت در درمان نگهدارنده با داروهاي آگونيست باشند.
مسئول فني و پزشك درمانگر دوره درمان نگهدارنده يا آگونيست و دوره درمان با تنتور اپيوم را گذرانده باشد و به ازاي هر 50 بيمار تحت درمان با تنتور اپيوم يك روانشناس تمام وقت وجود داشته باشد.

۱۳۸۸ دی ۲۳, چهارشنبه

هيچ اطلاعات جامعي در مورد مصرف مواد مخدر در دانشگاه‌هاي كشور وجود ندارد

بنابر اظهارات مديرکل فرهنگي و پيشگيري ستاد مبارزه با مواد مخدر، هم‌اكنون هيچ اطلاعات جامعي در مورد مصرف مواد مخدر و همچنين آسيب‌ها و شيوع شناسي اين امر در دانشگاه‌ها اعم از دولتي و آزاد وجود ندارد و با توجه به اين كه تحقيقات جامعي در اين رابطه صورت نگرفته است، لذا آمارهايي عنوان مي‌شود، قابل تسري به کليه دانشگاه‌ها نيست. حميدرضا صرامي، افزود: چنانچه شيوع مصرف مواد مخدر بر اساس دانشگاه‌ها، رشته‌هاي‌ و مقاطع تحصيلي مختلف صورت گيرد، مي‌توان گفت که در دانشگاه‌ها چه اتفاقاتي در حال رخ دادن است. وي ورود دانشجويان به دانشگاه يا خوابگاه‌ها و منازل دانشجويي را مرحله‌اي هيجان‌انگيز براي اين قشر دانست كه ممكن است برخي از آن‌ها را با چالش‌هاي جديد مواجه كند. به گفته مديرکل فرهنگي و پيشگيري ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنين در صورتي که دانشجو داراي بنيه قوي رواني و معنوي کافي نباشد، ترک محيط منزل، کاهش نظارت اجتماعي، افزايش آزادي‌ها و احساس تنهايي هر کدام مي‌تواند دانشجويان را با چالش و يا زمينه عامل خطر مواجه خواهد کرد.
صرامي بروز برخي از مشکلات و اختلالات رواني همچون افسردگي، استرس، احساس پوچي و در پاره‌اي موارد ناتواني در ارائه نقطه نظرات در مقابل دوستان را از عوامل شکنندگي دانشجويان در برابر عوامل خطر حوزه اعتياد موثر دانست. وي ادامه داد: در بررسي عوامل خطرآفرين در کشاندن دانشجو به سوي اعتياد نبايد از مواردي همچون زندگي يکنواخت خوابگاهي، بي‌برنامه‌گي خوابگا‌ه‌ها و فشار ناشي از بي‌علاقگي به رشته تحصيلي غافل بود. مديرکل فرهنگي و پيشگيري ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنين فقر امکانات تفريحي و نبود فعاليت‌هاي جايگزين، بروز مشکلات خانوادگي را نيز از جمله عوامل خطري ذكر كرد که مي‌تواند زمينه‌هاي مشکل براي دانشجو ايجاد مي‌کند. صرامي خاطرنشان كرد: اعتياد يک واقعيت غيرقابل انکار است و دانشجويان مي‌توانند وارد اين عرصه شوند، لذا هيچ کس نبايد آن را نقض و در عين حال نبايد در مقابل آن سکوت کند.

۱۳۸۸ دی ۲۰, یکشنبه

روان‌گردان‌ها در فهرست مواد مخدر قرار گرفتند

جانشين دبير‌كل ستاد مبارزه با مواد مخدر كشور گفت: داروهاي روان گردان در فهرست مواد مخدر قرار گرفته و مانند ديگر مواد مخدر مجازات قانوني دارد.

طاها طاهري در حاشيه سفر به مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساري در رابطه با جزئيات خلاء قانوني مبارزه با قاچاق مواد مخدر صنعتي در قالب لايحه‌اي به مجلس بيان داشت: در سال 86 اصلاحيه قانوني در مجمع تشخيص مصلحت نظام با اقدامي هوشمندانه انجام شد و با شكل‌گيري كميته و دبيرخانه نخبه‌هاي كشور از تمام حوزه‌ها با تشكيل جلسه‌هاي مستمر پيش‌نويسي تهيه كردند و در نيمه دوم سال گذشته به صحن مجمع تشخيص مصلحت نظام ارسال داشتند.
وي افزود: اشكالاتي در نحوه رسيدگي به پيش‌نويس پيش آمد كه مقرر شد تا اهم موارد و مشكلات اصلي بررسي و بعد در صحن اصلي مجمع مصلحت نظام ارجاع شود.
برطرف كردن خلأ قانوني مبارزه با قاچاق مواد مخدر صنعتي به‌زودي راي‌گيري مي‌شود
طاهري تصريح كرد: جلسه‌هاي حقوقي و قضايي مجمع تشخيص مصلحت نظام با رياست رئيس قوه قضاييه شكل گرفت و روندي كه در پايان سال براي رسيدگي به موضوع جزئيات خلأ قانوني مبارزه با قاچاق مواد مخدر صنعتي مطرح بود، تا دو جلسه ديگر مجمع تشخيص مصلحت نظام موارد مهم پيش‌نويس ارائه شده، كه راي‌گيري مي‌شود.
وي مشكلات اصلي در بررسي اين موضوع را شامل جلوگيري از فرار عوامل اصلي مواد مخدر در كشور قابل حل دانست و اظهار داشت: به كارگيري اشخاص و پشتيباني مالي از عوامل قاچاق مواد مخدر مورد تشديد مجازات قرار خواهند گرفت.
باشرت در جرم مجازات جديد عاملان توزيع مواد مخدر
جانشين دبير‌كل ستاد مبارزه با مواد مخدر كشور با اشاره به اينكه هم‌اكنون حداقل مجازاتي كه براي افراد مجرم در مواد مخدر در نظر گرفته مي‌شود اين است كه به عنوان معاون جرم تلقي مي‌شوند، افزود: در قانون جديد شديدترين و حداقل جرمي كه براي مجازات عوامل مواد مخدر در نظر گرفته مي‌شود مباشرت در جرم خواهد بود.
وي ادامه داد: ‌با اجراي قانون مجازات جديد عاملان توزيع مواد مخدر اقدام جدي در بازدارندگي حوزه جرايم‌ مواد مخدر ايجاد مي‌شود.
طاهري عامل شيوع ارزاني روانگردان‌ها‌ را قانون رسيدگي در دادگاه عمومي بيان داشت و گفت: روانگردان‌ها بايد از مواد مخدر محسوب شوند و اين پرونده‌ها بايد در دادگاه انقلاب رسيدگي شود.
وي خاطرنشان كرد: تعدد جرم و ابهاماتي كه سبب مي‌شد اختلاف رويه در رسيدگي به جرائم در مجازت قضايي صورت گيرد با اجراي اين قانون جديد اصلاح خواهد شد.
تغيير رويكرد با معتادان قانوني شد
جانشين دبير‌كل ستاد مبارزه با مواد مخدر كشور با بيان اينكه در اصلاحيه قانوني جديد تغيير رويكرد در برخورد با معتادان انجام خواهد گرفت، افزود: معتاد بيمار تلقي مي‌شود و از طريق قانوني درمان اختياري و اجباري به عنوان مجازات مورد توجه قرار مي‌گيرد.
وي با اشاره به اينكه برخورد جدي با كساني كه مواد مخدر به كشور وارد و يا خارج مي‌كنند در پيش‌نويس جديد اصلاح قانون مقابله با عاملان توزيع مواد مخدر مورد توجه قرار گرفته است، يادآور شد: جرم مواد مخدر در صحنه بين‌المللي سازمان يافته عنوان مي‌شود و تمام تسهيلات داخلي از كساني كه در داخل و خارج از كشور در زمينه مواد مخدر فعاليت دارند به ويژه اتباع خارجه گرفته خواهد شد.
طاهري بيان داشت: اميدواريم با درايت مسئولان‌ خلأ قانوني كه باعث اختلال در رسيدگي به جرايم قانوني مواد مخدر شده است برطرف شود.
وي يادآور شد: نبود قانوني درست در رابطه با برخورد جرايم مواد مخدر تهديداتي را براي حيات اجتماعي كشور و جايگاه ايران در صحنه‌هاي بين‌المللي‌ در برداشت كه حتي قاچاقچيان مواد مخدر جسارت به خرج دادند و با انتقال مواد مخدر به كشورهاي ديگر به تهيه مواد مخدر صنعتي اقدام كردند.
وجود 900 ميليون معتاد در جهان
جانشين دبير‌كل ستاد مبارزه با مواد مخدر كشور در رابطه با آخرين وضعيت خط ملي اعتياد در كشور گفت: اقدام راهبردي ستاد ايجاد پل ارتباطي مردم و حاكميت بوده است كه مردم با در تماس بودن با خط ملي به بيان مشكلات پرداختند.
وي يادآور شد: سال گذشته نيم ميليون نفر با خط ملي در تماس بودند كه بيشترين پرسش‌ها در رابطه با درمان و چگونگي نوع برخورد با معتادان بوده است.
طاهري آخرين آمار معتادان را بر اساس آمار سازمان ملل 900 ميليون نفر بيان كرد و اظهار داشت: بر اساس بررسي‌هاي انجام شده در سال 86 يك ميليون و 200 هزار نفر معتاد در بخش موادهاي سنتي بودند‌.
وي خاطرنشان كرد: با پژوهش‌هايي كه در حال انجام است مي‌توانيم آمار دقيق‌تري را ارائه داده و سياست‌هاي كلي بر اساس آمار درست تنظيم خواهد شد.

۱۳۸۸ دی ۱۷, پنجشنبه

اختصاص14میلیاردتومان برای درمان اعتیاد درسالجاری

مدیرکل امور درمان و حمایت های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن اشاره به اختصاص حدود 14 میلیارد تومان به امر درمان اعتیاد در سال گذشته اعلام کرد: امسال نیز بودجه اختصاص یافته به درمان رقمی همچون سال گذشته است، لذا با توجه به بحث تورم و افزایش هزینه‌ها ارائه خدمات کیفی‌تر می‌شود.
سعید صفاتیان در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: همچنین در حالی که سالانه به وزارت بهداشت و بهزیستی به منظور راه‌اندازی مراکز دولتی درمان اعتیاد، یارانه‌ پرداخت می‌کنیم، اما رقم یارانه‌ امسال هنوز مشخص نیست.
وی یارانه پرداختی به دستگاه‌ها به منظور کمک به مراکز درمانی آن‌ها در سال گذشته را حدود 5/4 تا 5 میلیارد تومان خواند و ادامه داد: این در حالیست که سرانه یارانه پرداختی به مراکز گذری کاهش آسیب اعتیاد (DIC) و درمان نگهدارنده با متادون (MMT) بر اساس برنامه‌های تعریف شده متفاوت است و رقم پرداختی مذکور بودجه‌ایست که برای کمک به دستگاه‌ها می‌پردازیم.
مدیرکل امور درمان و حمایت های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه در مورد برنامه‌های سال جاری ستاد برای درمان اعتیاد این گونه اظهار کرد: درصددیم تا برنامه‌های درمانی سال گذشته را افزایش دهیم که در این راستا به کیفی تر شدن خدمات تاکید می‌کنیم؛ همچنین نظارت درمان را نیز پایش و ارزشیابی خواهیم کرد.
بنا بر اظهارات مدیرکل امور درمان و بازپروری ستاد مبارزه با مواد مخدر کمپ‌های غیرمجاز اعتیاد همان گونه که جمع‌آوری می‌شوند، باز هم تولید می‌شوند.
صفاتیان در ادامه این گفت‌وگو جمع‌آوری کمپ‌های غیرمجاز را همچون چرخه‌ای دانست که دائم در حال تکرار است و در این زمینه نیز تصریح کرد: گزارش‌های ارسالی حاکیست زمانی که کمپی در ابتدای خیابانی تعطیل می‌شود، دو هفته بعد در آخر همان خیابان دوباره فعالیت می‌کند و این چرخه تعطیل و آغاز فعالیت ادامه دارد.
وی به ایسنا گفت: این در حالیست که این چرخه به سوی مثبت شدن حرکت می‌کند، چرا که بار دومی که کمپی آغاز به کار می‌کند، سعی می‌کند تا اشتباهات بار اول را کمتر کند؛ به طوری که پرونده صاحبان کمپ‌هایی که دو سه بار تعطیل شده‌اند نشان می‌دهد، اشتباهات آن ها در راه اندازی کمپ چهارم کمتر و شرایط فعالیت آن‌ها تغییرات زیادی داشته است.
صفاتیان افزود: به طوری که اگر در بار اول فعالیت با سگ معتادان را می‌ترسانند و به زنجیر می‌بستند، اما الان آن‌ها را در کلاس و بروی صندلی نشانده‌اند، اما این بار صندلی‌هایشان کج و کوله است و یا به زور افراد را نگه می‌دارند. به عبارت دیگر نوع خلاف‌های آنها خیلی تغییر می‌کند و این جای امیدواری دارد.
به گفته وی در حالی که از سال گذشته حدود 500 کمپ در سراسر کشور تعطیل شده است، حدود نصف همین تعداد (250 کمپ غیرمجاز) دوباره شناسایی شده است.

۱۳۸۸ دی ۱۴, دوشنبه

"شربت تریاک" وارد فهرست داروهای رسمی کشور شد

محمدرضا شانه ساز در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، ضمن اعلام این خبر گفت: با توجه به این موضوع تولید این دارو مانند سایر داروها زیر نظر معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت انجام می شود.
وی با اشاره به آغاز توزیع این دارو در مراکز مجاز از نیمه اردیبهشت ماه جاری، افزود: اداره دارو پیش بینی های لازم برای تولید و توزیع آن را انجام داده و هیچ مشکلی برای تولید و توزیع آن وجود ندارد.
مدیرکل اداره دارو تصریح کرد: آمادگی کامل برای تولید و توزیع شربت تریاک (تنتور اوپیوم) وجود دارد و هر زمان که کمیته مربوط به آن در معاونت درمان اعلام کند داروها در مراکزی که شرایط لازم را احراز کرده اند، توزیع می شود.
وی در پاسخ به اینکه آیا قرار گرفتن این دارو در فهرست داروهای رسمی، تبعات فرهنگی به بار نمی آورد، اظهار داشت: این دارو در سطح عام توزیع نمی شود بلکه فقط در اختیار مراکز خاصی که فعالیتشان ترک اعتیاد است قرار می گیرد.
شانه ساز ادامه داد: همچنین برای اینکه شربت تریاک (تنتور اوپیوم) وجهه دارویی نداشته باشد در شیشه های شربت توزیع نمی شود بلکه در بطری های یک لیتری به مراکز فرستاده می شود.
مدیر کل اداره دارو در پاسخ به اینکه آیا توزیع این دارو از 15 اردیبهشت شروع می شود یا نه، گفت: اداره دارو آمادگی دارد و قطعیت آن بستگی به اعلام معاونت درمان دارد.
البته علی رغم اظهار شانه ساز، مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا گفت: برای اجرای طرح درمان اعتیاد با "تنتور اوپیوم" منتظر اعلام آمادگی معاونت غذا و دارو هستیم.

۱۳۸۸ دی ۱۱, جمعه

شرایط توزیع شربت تریاک در مراکز ترک اعتیاد اعلام شد

خبرگزاری فارس: مجری طرح شربت تریاک گفت: کلینیک‌هایی که سابقه 2 سال درمان نگهدارنده دارند می‌توانند به شرط داشتن خدمات مشاوره مجوز توزیع شربت تریاک را دریافت کنند.
آذرخش مکری در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، درباره پروتکل توزیع شربت تریاک در کشور که قرار است در نیمه اردیبهشت امسال به اجرا درآید، اظهار داشت: در این زمینه پروتکلی به تصویب رسیده است که در آن مبنا بر این است کلینیک‌هایی که تجربه بیش از 2 سال فعالیت در زمینه سایر درمان‌های نگهدارنده دارند به شرط داشتن مشاوره‌های روانشناسی و روان‌درمانی و ارائه این خدمات می‌توانند درخواست گرفتن شربت تریاک کنند.
وی افزود: میزان مراکزی که می‌توانند مجوز توزیع شربت تریاک بگیرند بستگی به تعداد مراکزی دارد که بتوانند این شرایط را ایجاد کنند.
وی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد داشتن خدمات مشاوه و روانشناسی قوی باعث افزایش موفقیت درمان اعتیاد می‌شود و از نشت مواد جایگزین مانند مانند متادون و شربت تریاک به بازار جلوگیری می‌کند یعنی هر چه کیفیت خدمات مشاوره در کلینیک بهتر باشد و کلینیک، خدمات روانشناسی و مشاوره و پیگیری بیماران را بهتر انجام دهند و انضباط بالاتر داشته باشد امکان نشت به بازار پایین‌تر می‌آید و بیماران راضی‌تر خواهند بود.
معاون آموزشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد کشور ادامه داد: در درمان نگهدارنده تاثیر کیفیت کلینیک در نتیجه درمان خیلی مهم است و چون شربت ترتیاک دارویی است که امکان نشت آن وجود دارد و امکان سوء مصرف آن هست به کلینیک‌هایی مجوز داده می‌شود که دقت و تجربه بیشتری دارند.
وی گفت: پژوهش‌ها نشان داد اگر فقط شربت تریاک توزیع شود عده‌ای از آن مصرف می‌کنند و در وسط کار درمان را رها می‌کنند اما اگر سیستم روانشناسی و مشاوره وجود داشته باشد معتادان خیلی خوب در درمان می‌مانند و تا آخر درمان را طی می‌کنند.
مکری در پاسخ به این سؤال که آیا سخت‌کردن شرایط دریافت مجوز توزیع شربت تریاک برای کلینیک‌ها موجب عدم رغبت کلینیک‌ها برای دریافت مجوز نمی‌شود خاطرنشان کرد: شرایط مشکل برای دادن مجوز کلینیک کمک به آنهاست و آنها را از یک مرکز توزیع دارو به مرکزی که مشاوره می‌دهد و مددکاری دارد، تبدیل می‌کند.
وی با بیان اینکه نظارت بر نحوه توزیع شربت تریاک با وزارت بهداشت است گفت:‌ در درمان اعتیاد کیفیت خدمات خیلی مهم است و گاهی اوقات مهمتر از نوع خدماتی است که ارائه می‌شود.