۱۳۸۸ دی ۲۶, شنبه

آيين نامه درمان اعتياد با شربت تنتور اپيوم به سراسر كشور ابلاغ شد

محمدباقر صابري زفرقندي در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس اظهار داشت:‌ پيرو تأكيد ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزير بهداشت پيش‌نويس اوليه درمان معتادان با تنتور اپيوم به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است و دانشگاه‌ها آماده اجراي آن هستند.
وي افزود:‌ بر اساس آيين‌نامه موقت راه‌اندازي مراكز و ضوابط و پروتكل درماني را به صورت موقت با تأكيد وزير بهداشت و ستاد مبارزه با مواد مخدر به دانشگاه‌ها ارسال شد. قطعاً اين آيين‌نامه نواقصي دارد كه به نتايج طرح پايلوت برمي‌گردد و اميدواريم به مرور زمان نواقص را برطرف كنيم.
صابري زفرقندي تصريح كرد:‌ هنوز آماري كه چند مركز در سراسر كشور براي توزيع تنتور اپيوم اعلام آمادگي كردند نداريم اما به نظر مي‌رسد توزيع آن در تمام استان‌ها و در مراكزي كه صلاحيت اوليه براي درمان با اين تركيب را داشته باشند صورت گيرد.
به گزارش فارس، در آيين‌نامه اجرايي موقت راه‌اندازي درمان جايگزين با تنتور اپيوم آمده است مركز درمان سوء‌ مصرف مواد به مركزي اطلاق مي‌شود كه امكانات ارائه خدمات درماني سم‌زدايي و خدمات پيشگيري از عود و درمان‌هاي غيردارويي و داراي مجوز واحد درمان وابستگي به مواد افيوني با داروهاي آگونيست درمان سم‌زدايي و نگهدارنده را با داروي آگونيست افيوني براي درمان سرپايي معتادان دارا باشد.همه اين خدمات بايد منطبق با پروتكل درمان سوء مصرف مواد كه توسط معاونت سلامت وزارت بهداشت ابلاغ شده باشد.
بر اساس اين آيين‌نامه همچنين درمان با تنتور اپيوم شامل الگوي درمان نگهدارنده با هدف اوليه كاهش آسيب، الگوي كاهش تدريجي تنتور با هدف قطع كامل رسيدن به پرهيز و الگوي مركب مطابق با شيوه ذكر شده در پروتكل درمان با كمك تنتور اپيوم است.
اين آيين‌نامه درباره شرايط مراكزي كه مي‌توانند مجوز بگيرند مي‌افزايد: اين مراكز بايد داراي حداقل سابقه دو سال فعاليت در زمينه ارائه خدمات درمان نگهدارنده با متادون و بوپرنورفين، حداقل 100 بيمار تحت درمان سوء مصرف مواد با متادون و بوپرنورفين را تحت پوشش قرار داده باشد.
بر اين اساس اين مراكز طي سابقه كاري خود نبايد گزارش تخلف در كميته ماده 31، لغو پروانه يا شكايت منجر به محكوميت قضايي نداشته باشد، داراي اتاق جداگانه با تهويه مناسب، جهت پيمانه‌كردن و توزيع دارو باشند و داراي اتاق يا انباري با حفاظ مناسب (در كشويي نرده‌دار) جهت ذخيره سازي تنتور اپيوم مصرفي يك ماه مركز باشند.
همچنين بر اساس اين آئين‌نامه مسئول فني و پزشك درمانگر مركز داراي حداقل دو سال سابقه فعاليت در درمان نگهدارنده با داروهاي آگونيست باشند.
مسئول فني و پزشك درمانگر دوره درمان نگهدارنده يا آگونيست و دوره درمان با تنتور اپيوم را گذرانده باشد و به ازاي هر 50 بيمار تحت درمان با تنتور اپيوم يك روانشناس تمام وقت وجود داشته باشد.