۱۳۸۸ بهمن ۵, دوشنبه

هر سال يك درصد از جمعيت معتادان كشور كم كرديم

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، اسماعيل احمدي مقدم در مراسم اختتاميه سومين جشنواره اعتياد و رسانه كه عصر امروز در سالن همايش هاي صدا و سيما برگزار شد، افزود: محيط زيست، تحولات جمعيتي و مواد مخدر 3 تهديد اصلي جهان در 10 تا 20 سال آينده است كه در اسناد امنيت ملي كشورهاي بزرگ توسعه يافته نيز مكتوب شده است.
وي گفت: مسئله مواد مخدر امروز يك مسئله سخت و پيچيده است كه جامعه بشري در مواجهه با آن درمانده‌اند.
وي افزود: معضل اعتياد مانند يك بيماري صعب العلاج مثل سرطان غير قابل كنترل و پيشرونده شده است و تلاش ما فقط مي‌تواند مانع از پيشرفت آن شود.
دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: 3 محور «محيط زيست و تغييرات زيست محيطي و آثار آن بر مواد غذايي و منابع آب»،«جمعيت و تحولات جمعيتي كشورها» و« مسئله مواد مخدر» از جمله اصلي‌ترين تهديدهاي جامعه جهاني در 10 تا 20 سال آينده است كه در اسناد امنيت ملي اكثر كشورهاي بزرگ و توسعه يافته ديده شده است.
احمدي مقدم گفت: اروپاي شرقي با توجه به نوع حكومت كمونيستي و اتوريته‌اي كه در گذشته داشت اجازه ورود مواد مخدر به كشورهاي اين منطقه را نمي‌داد ولي با فروپاشي اتحاد جماهير شوروي معضل اعتياد و مواد مخدر به سرعت وارد اين كشور‌ها شد به طوري كه امروزه اين كشورها از كشورهاي ديگر در در اين حوزه جلوتر هستند.
وي افزود: برابر اعلام رسمي مسئولان كشور روسيه 500 هزار معتاد در اين كشور وجود دارد ولي آمارهاي غير رسمي ابتلاي يك ميليون و 500 هزار نفر به اعتياد را در اين كشور نشان مي‌دهد.
احمدي مقدم با اشاره به اينكه در مبارزه با اعتياد اصولاً معلول را بهتر از علت‌ها مي‌شناسيم، گفت: بايد بپذيريم در حوزه مبارزه به مواد مخدر به معلول و علت بايد به صورت همزمان و يك پارچه نگاه كرد و بايد به هر 2 توجه داشته باشيم.
دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر اضافه كرد: امروزه افرادي كه پولدار هستند نيز به دنبال مواد مخدر براي كامجويي و لذت بيشتر هستند. هر چند كه فقر بي عدالتي و تبعيض همچنان از علل اصلي گرايش به اعتياد محسوب مي‌شود.
وي گفت: نقش اصحاب رسانه در آگاه سازي جامعه در خصوص معضل اعتياد از اهميت زيادي برخوردار است. اينكه از رسانه‌ها تنها انتظار داشته باشيم بلندگويي براي رساندن صدا و پيام مسئولان به جامعه و مخاطب باشند، صحيح نيست بلكه بايد فضايي فراهم شود تا رسانه‌ها مسائل فرهنگ سازي و آموزشي را در اولويت برنامه‌هاي خود براي آگاه سازي جامعه قرار دهند.
احمدي مقدم گفت: مهمترين نقش امروز رسانه‌ها فراتر از يك واسطه در انعكاس اخبار است آنها امروز در حوزه فرهنگ و آموزشي مي‌توانند اثر گذارتر باشند.
دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: طبق آمار يك ميليون و 200 هزار نفر جمعيت معتادان رسمي دائمي و 800 هزار نفر معتادان تفنني هستند كه اگر والدين، همسران، فرزندان و خانواده اين افراد را به اين جمع اضافه كنيم بيش از 8 ميليون نفر امروز در كشور به طور مستقيم با مواد مخدر درگير هستند.
وي گفت: رسانه‌ها به سمت فرهنگ سازي و آموزش مردم براي پيشگيري از اعتياد گام برداشتند و بايد در اين مسير با اراده قوي و خستگي ناپذير پيش بروند.
وي با اشاره به فعاليت‌هاي دبيرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر در 5 سال گذشته اضافه كرد: دبيرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر يك نهاد اجرايي نيست بلكه هماهنگ كننده دستگاه‌هاي اجرايي است و بيش از چند ده پرسنل ندارد اما با برنامه ريزي در مدت 5 سال گذشته توانستيم جلوي افزايش معتادان را بگيريم و بلكه هر سال يك درصد از جمعيت معتادان كشور كم كنيم.
وي اضافه كرد: بازگشت معتادان به چرخه اعتياد پس از گذراندن دوره‌هاي درماني نيز 20درصد كاهش يافته است اما در بهترين شرايط و بهترين كشورها بيش از 70 درصد معتادان ترك كرده دوباره به اعتياد بر مي‌گردند.
احمدي مقدم گفت: اگر بتوانيم به مردم و كساني كه هنوز وارد حلقه اعتياد نشده‌اند عاقبت اين كار را بفهمانيم به موفقيت بزرگي دست يافته‌ايم.
وي افزود: حركت اجتماعي به سمت پيشگيري از اعتياد شكل گرفته و يك جهاد بزرگ براي حيات بخشي به جامعه و انسان مورد توجه همگان قرار گرفته است.