۱۳۸۸ دی ۱۴, دوشنبه

"شربت تریاک" وارد فهرست داروهای رسمی کشور شد

محمدرضا شانه ساز در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، ضمن اعلام این خبر گفت: با توجه به این موضوع تولید این دارو مانند سایر داروها زیر نظر معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت انجام می شود.
وی با اشاره به آغاز توزیع این دارو در مراکز مجاز از نیمه اردیبهشت ماه جاری، افزود: اداره دارو پیش بینی های لازم برای تولید و توزیع آن را انجام داده و هیچ مشکلی برای تولید و توزیع آن وجود ندارد.
مدیرکل اداره دارو تصریح کرد: آمادگی کامل برای تولید و توزیع شربت تریاک (تنتور اوپیوم) وجود دارد و هر زمان که کمیته مربوط به آن در معاونت درمان اعلام کند داروها در مراکزی که شرایط لازم را احراز کرده اند، توزیع می شود.
وی در پاسخ به اینکه آیا قرار گرفتن این دارو در فهرست داروهای رسمی، تبعات فرهنگی به بار نمی آورد، اظهار داشت: این دارو در سطح عام توزیع نمی شود بلکه فقط در اختیار مراکز خاصی که فعالیتشان ترک اعتیاد است قرار می گیرد.
شانه ساز ادامه داد: همچنین برای اینکه شربت تریاک (تنتور اوپیوم) وجهه دارویی نداشته باشد در شیشه های شربت توزیع نمی شود بلکه در بطری های یک لیتری به مراکز فرستاده می شود.
مدیر کل اداره دارو در پاسخ به اینکه آیا توزیع این دارو از 15 اردیبهشت شروع می شود یا نه، گفت: اداره دارو آمادگی دارد و قطعیت آن بستگی به اعلام معاونت درمان دارد.
البته علی رغم اظهار شانه ساز، مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا گفت: برای اجرای طرح درمان اعتیاد با "تنتور اوپیوم" منتظر اعلام آمادگی معاونت غذا و دارو هستیم.