۱۳۸۹ شهریور ۱۳, شنبه

اگر فرزند معتاد دارید...

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت:

گروهی مشکل اعتیاد را به روش تربیت و پرورش نامناسب والدین نسبت می‌دهند، اگرچه تربیت و مراقبت ناکافی فرزندان توسط پدر و مادر می‌تواند به مشکل اعتیاد بینجامد، اما برخی خانواده‌های دارای فرزندی معتاد، با وجود داشتن فرزندان دیگری که در شرایط یکسان زندگی می‌کنند، چنین مشکلی ندارند.

پس اگر شما از عدم‌اعتیاد فرزند خود اطمینان دارید، یا شک دارید که او معتاد باشد، یا می‌دانید که او معتاد است، با دقت این مقاله را بخوانید. حتما برای کمک به شناخت اعتیاد راهی خواهید یافت و یاد خواهید گرفت برای از بین بردن آن چه اقداماتی انجام دهید و چه کارهایی می‌توانید انجام دهید تا به شما و فرزندتان در برخورد با آن کمک شایانی کند.

معتادان در پنهان کردن اعتیادشان به مواد‌مخدر از والدینشان بسیار ماهرند اما والدین نمی‌خواهند وجود این موضوع را باور کنند.

به علاوه، رویکردی داورانه هم وجود دارد که مصرف مواد‌مخدر نتیجه تربیت نامناسب والدین است که اکثر پدر و مادرها، حتی با وجود شواهد محکم ﺁن را انکار می‌کنند. در اینجا تعدادی پرسش برای کمک به تشخیص شما برای اطمینان یافتن به دچار بودن فرزندتان به بیماری اعتیاد آمده است:

1- آیا فردی در خانواده دارید که معتاد باشد؟ ژنتیک نقش مهمی را در این زمینه ایفا می‌کند و گاهی این بیماری به یک یا 2نسل بعد نیز منتقل می‌شود.

2- تا به حال نشانه‌ای از مصرف مواد‌مخدر نظیر سرنگ، سیخ، گیره کاغذ باز شده و... را در خانه یافته‌اید؟ بچه‌ها برای مخفی کردن مواد‌مخدر از والدین خود، آنها را در مکان‌های دور از دسترس می‌گذارند. پس اگر آنها مدرکی از خود به‌جای گذاشتند، نشانگر از دست دادن کنترل مصرف است.

3- تا به حال تغییری اساسی مانند عادات نظافت، مطالعه‌کردن، کناره‌گیری، افسردگی، دوستان جدید، پرخاشگری، حالت‌های تهاجمی افراطی و... در رفتار آنها مشاهده کرده‌اید؟

4- آیا تا به حال فرزند شما به دلیل عدم‌کنترل هنگام رانندگی یا به جرم دزدیدن جنس از مغازه دستگیر شده است؟

5- تا به حال آثار سوختگی روی انگشتان یا لب‌ها، یا جای سوزن یا زخم در بینی و صورت او دیده‌اید؟

6- آیا فرزندتان لاغر و بی‌اشتها شده است؟

7- آیا او مشکل مالی دارد و از توضیح دادن درباره اینکه چطور پول‌هایش را خرج کرده امتناع می‌کند؟

خوشبختانه این سؤالات شما را در تشخیص اینکه آیا مشکلی وجود دارد یا خیر، یاری خواهد کرد. اگر اعتقاد به‌وجود مشکل دارید، با درک اینکه چه رفتاری قادرید انجام دهید یا چه رفتاری نمی‌توانید انجام دهید و اینکه چگونه باید از آن اجتناب‌ شود، آغاز کنید.

انجام آنچه به شما و فرزندتان کمک می‌کند: بعد از اینکه دریافتید فرزند شما معتاد است، پیش از هرگونه تصمیم‌گیری شتابزده‌ای، خوب است به خاطر داشته باشید معتاد بیماری است که برای روبه‌رو شدن با مسائل بی‌شمار مربوط به اعتیاد آماده شده است.

شما یا باید او را به یک گروه پشتیبان با روش 12‌مرحله‌ای، یا یک مشاور ماهر در زمینه اعتیاد و یا هر 2 را انجام دهید. همراه درمان فرزندتان باید به‌دنبال فردی باشید که شما را در برخورد با درد، عدم‌اطمینان، ترس و جنون که برای والدین فرزندان معتاد امری طبیعی است، یاری کند. نخستین فکر سالمی که باید به سوی خود بکشید این است که شما باعث معتاد شدن فرزندتان نبوده‌اید. شما نمی‌توانید اعتیاد را درمان و کنترل کنید. برخی از مسائل خاصی که می‌توانید انجام دهید:

1- برای ایجاد یک فضای سالم عاطفی در خانه تمرکز کنید. بر اینکه منظورتان از این عمل چیست، هدفتان از آنچه می‌گویید چیست و عدم‌بی‌ارزش بودن آن پافشاری کنید.

2- بر خود تمرکز کنید نه بر فرزندتان. حال او و شما بهتر خواهد شد. تنها به جای تسلط بر فرزندتان‌، بر خودتان مسلط باشید.

3- همکاری پدر و مادر برای تعیین حد ومرزهایی که مشخص‌کننده بایدها و نبایدها در خانه و پیامدهای رفتاری غیرقابل‌قبول آنهاهستند، اهمیت فراوانی دارد.

4- صبور باشید و از این شیوه بهبود خشمگین نشوید. کمک شما به درمان اعتیاد شاید محقق شود و شاید هم نشود. سرنوشت این است. اگر بهبودی حاصل شد، نتیجه آنچه شما انجام داده‌اید نخواهد بود بلکه این مسئله در نتیجه روش 12‌مرحله‌ای است که معتاد دیگری برای اجرای پیام تجربه، مقاومت و امیدواری به اشخاص معتاد انجام می‌دهد، است.

5- حس شوخ طبعی و حق‌شناسی خود را حفظ کنید. این موارد هنگام مواجهه با بحران به شما کمک می‌کند.

6- به یاد داشته باشید که فرزندتان توانایی و قدرت بالایی دارد.

7- امیدوار باشید که همه چیز درست می‌شود. امیدواری، شما را از نظر روانی، سلامت نگه‌می‌دارد و در انجام وظایفتان به شما کمک می‌کند.

8- در برنامه 12 مرحله‌ای درمان، برای مهار اعتیاد همکاری کنید و یک پشتیبان بگیرید. با این کار متوجه خواهید شد که تنها نیستید و راه نجاتی وجود دارد.

رنجش، شرم و خشم، مواردی است که با مشاهده فرزندتان در این وضعیت فکر شما را به‌خود مشغول می‌کند. با این حال با ذکر مسائل فوق و ایجاد تعهد به روند بهبودی‌، چه اعتیاد فرزندتان ادامه داشته باشد چه نداشته باشد، آرامش، شادی و آزادی را خواهید یافت. گاهی فرزند شما پس از مشاهده تغییرات رفتاری شما رو به بهبودی می‌رود. شاید اعتیادی که به بهبودی منجر می‌شود، انگیزه شما برای شروعی دوباره در زندگی و تمرکز دوباره بر مسائلی که واقعا با اهمیت است، مانند خدمت‌رسانی به دیگران، همدردی، تصدیق و صداقت، باشد.

والدین چگونه می‌توانند به فرزند معتاد خود کمک کنند؟

هنگامی که یکی از فرزندان اعتیاد داشته باشد، کل افراد خانواده تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند. شما باید با خونسردی به آنها کمک کنید تا بتوانند بهبودی خود را به دست آورند.

اگر فرزندی دارید که معتاد است و نتوانید ابزاری اساسی برای نجات او به کار ببرید، به زندگی شما نیز آسیب جدی وارد خواهد شد.

از انجام این کارها بپرهیزید:

* امکانات رفاهی فراهم نکنید! امکانات رفاهی شامل تمامی صورت‌های حمایت مالی است. تا زمانی که همه چیز را برای فرزندتان آماده کنید، نه‌تنها وضعیت او بهتر نمی‌شود بلکه بدتر هم می‌شود. بدیهی است که وقتی او درخواست کمک می‌کند، شما به‌عنوان والدین نمی‌توانید او را ناامید کنید. به هر حال شما باید نه گفتن را بیاموزید زیرا از این کار هدف خاصی دارید. در عوض به فرزند خود بگویید که او را از لحاظ عاطفی، روحی و اخلاقی حمایت خواهید کرد، نه از لحاظ مالی. اگر در بازگو کردن این جملات مشکل دارید، ابتدا پیش از آنکه بخواهید صحبت کنید، گفتن آنها را تمرین کنید. به محض گفتن این سخنان، بیشتر به این باور می‌رسید که کار درستی انجام می‌دهید و آنها نمی‌توانند شما را از عقیده خود برگردانند، وگرنه نمی‌توانید جدی باشید.

* به آنها دروغ نگویید و چیزی را از آنها پنهان نکنید! اگر فرزند شما غیرقابل کنترل است، باید با پلیس تماس بگیرید.

کارهایی که می‌توانید انجام دهید:

* به آنها اطلاعات مفید بدهید. آنها را تشویق کنید تا با انجمن ترک اعتیاد همکاری کنند یا در جلسات توانبخشی مخصوص معتادان شرکت کنند.

* به حرف‌های آنها گوش کنید. به جای اینکه آنها را نصیحت کنید، یاد بگیرید وقتی فرزندتان از شما کمک می‌خواهد بدون اینکه در برابر او تسلیم شوید یا از نظر مالی به او کمک کنید، به حرف‌هایش گوش دهید.

* قواعدی تنظیم کنید. اگر فرزندتان با شما زندگی می‌کند و به مواد‌مخدر معتاد است، به او هشدار دهید که باید آنجا را ترک کند. سپس، اگر از قانون شما اطاعت نکرد، وارد عمل شوید. اگرچه بیرون کردن فرزندتان از خانه کار ساده‌ای نیست اما اگر او بی‌احترامی کردن به شما را با مقاومت در برابر استانداردها و قوانینی که شما برای خانه خود می‌گذارید، انتخاب کرده است، شما مجبور به انجام این کار هستید.

* اجازه دهید برود. اگر می‌بینید فرزندتان در حال سقوط است، زود برای او جای نرمی آماده نکنید. بگذارید بیفتد. بیشتر اوقات معتادان قبل از اینکه برای بهبودی آماده شوند، نیاز به یک شوک یا یک ضربه دارند. خلاصه اینکه آنها خودشان باید این بهبودی را بخواهند.

به‌خودتان کمک کنید

اگر فردی در خانواده شما مشکل استعمال مواد‌مخدر دارد، این مشکل نه تنها مشکل اوست، بلکه همه نزدیکان او هم تحت‌تأثیر قرار دارند. در واقع، بیشتر والدین از وابستگی فرزند خود به مواد‌مخدر رنج می‌برند و خواهان کمک به او هستند.

زمانی که فرزندتان مرحله توانبخشی را به پایان می‌رساند

خانه‌هایی وجود دارد که به خانه بهبودی معروفند که معمولا براساس روش 12 قدم به سوی ترک اعتیاد عمل می‌کنند و برای معتادانی که قصد ترک اعتیاد دارند محیطی امن و محبت‌آمیز ایجاد می‌کنند. بسیار مهم است که معتادان بهبود یافته قبل از ورود دوباره به زندگی عادی از جلسات گفت‌وگو و روانشناسی بهره‌مند شوند.صرف‌نظر از اینکه چقدر فرزند خود را دوست دارید، شما برای یاری به او شخص مناسبی نیستید. بیشتر اوقات اگر جوانان پس از طی دوران توانبخشی خود زمانی را برای شرکت در این جلسات نگذارند، به اعتیاد باز می‌گردند.

خلاصه اینکه تسلیم نشوید. همیشه امیدی هست. فقط بیاموزید که با احتیاطی خوش‌بینانه قدم بردارید و به جای تکیه بر افراد مختلف و شرایط، تنها به خدای متعال امید داشته باشید و هنگامی که فرزندتان دوران توانبخشی را سپری می‌کند، روی خودتان متمرکز شوید.

۱۳۸۹ شهریور ۱۰, چهارشنبه

تبليغات ماهواره‌اي درمان اعتياد عوام فريبي است

مدير سلامت روان، اجتماعي و اعتياد وزارت بهداشت در رابطه با بودجه كمك به درمان اعتياد كه هر ساله از سوي ستاد مبارزه با مواد مخدر در اختيار وزارت بهداشت قرار مي‌گيرد، گفت: طبق توافقات به عمل آمده مقرر شده كه بودجه درمان اعتياد در وزارت بهداشت معادل سال گذشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز دكتر محمد باقري صابري زفرقندي در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به ارائه تعرفه‌هاي پيشنهادي درمان اعتياد از سوي وزارت بهداشت به وزارت رفاه گفت: تعرفه‌هاي درمان اعتياد در وزارت رفاه مراحل قانوني را طي مي‌كند. تعيين تعرفه‌هاي درمان در تمام بخش‌ها و از جمله اعتياد از وظايف وزارت بهداشت است و پوشش بيمه‌اي آنها به وزارت رفاه بازمي‌گردد. در نهايت تعرفه‌هاي درمان پس از طي مراحل قانوني در شوراي عالي بيمه تصويب نهايي خواهد شد.

تبليغات ماهواره‌اي درمان اعتياد عوام‌ فريبي است

صابري زفرقندي در رابطه با تبليغات شبكه‌هاي ماهواره‌اي در زمينه‌ درمان اعتياد كه ادعاي مجوز FDA را دارند و در تمام شهرستان‌ها نمايندگي اعلام مي‌كنند، گفت: تمام اين تبليغات عوام فريبي است. درمان اعتياد تنها در مراكزي مجاز است كه تابلو و مجوز نهادهاي قانوني كشور را دارند.

وي ادامه داد: داروهايي كه در اين شبكه‌ها براي درمان اعتياد تبليغ مي‌شود اغلب، بيش از 70 درصد موادشان از داروهاي خطرناك و مواد مخدر است. اين درمان‌ها عمدتا غيرعلمي است و در مكان‌هاي غيراستاندارد ارايه مي‌شود. متاسفانه بعضا اين تبليغات در مطبوعات كشور نيز مشاهده مي‌شود.

وي تاكيد كرد: وزارت بهداشت در ارائه مجوز به مراكز درمان اعتياد و همچنين در مورد افراد درمانگر اعتياد با حساسيت خاصي برخورد مي‌كند. مراكز و درمانگرهاي اعتياد بايد صلاحيت‌هاي لازم براي اين كار را داشته باشند.

صابري زفرقندي عمده تبليغات شبكه‌هاي ماهواره‌اي را گمراه كننده و مسبب تشويش اذهان عمومي عنوان كرد و گفت: به هيچ عنوان توصيه نمي‌شود كه افراد سلامت خود را در معرض چنين تجربياتي كه نتايج آن از پيش تعيين شده است قرار دهند.

مدير سلامت رواني، اجتماعي و اعتياد وزارت بهداشت در مقايسه با روش‌هاي به كار گرفته شده در ايران و ساير كشورهاي دنيا در زمينه درمان اعتياد، گفت: هيچ روش شناخته شده و معتبري براي درمان اعتياد در دنيا وجود ندارد كه در ايران انجام نشود و يا قابل انجام نباشد.

صابري زفرقندي در رابطه با چگونگي نظارت بر مراكز درمان اعتياد گفت: نظارت بر بخشي كه به مداخله در درمان مربوط مي‌شود برعهده دانشگاه‌هاي علوم پزشكي است.

مدير سلامت رواني، اجتماعي و اعتياد وزارت بهداشت در پايان با اشاره به نقش تربيت فرد در خانواده و تقويت قدرت «نه»گفتن جوانان و نوجوانان در مقابل وسوسه‌هاي دوستان براي استعمال مواد مخدر، گفت: هر چه اعتماد به نفس فرد بالاتر باشد، قاطعانه مي‌تواند در مقابل مصرف مواد مخدر و در اصطلاح تعارف دوستان ايستادگي كرده و به اين درخواست‌ها «نه» بگويند. برعكس هر چه فرد در خانواد تحقير و اعتماد به نفس وي سركوب شود، به دوستان و همنوعان خود پناهنده مي‌شود.

۱۳۸۹ شهریور ۶, شنبه

مجازات اعدام در انتظار قاچاقچیان شیشه

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر از پایان اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر در مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد و گفت: با تصویب این قانون مجازاتهای سنگینی از جمله اعدام در انتظار قاچاقچیان شیشه است.

سردار حمیدرضا حسین آبادی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: پس از سه سال تلاش پلیس سرانجام اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر در مجمع تشخیص مصلحت نظام به اتمام رسیده و هشت ماده و هشت تبصره از این قانون اصلاح و برای تائید نهایی به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی تقدیم شده است.

وی ادامه داد: با تصویب این قانون نقصهایی که پلیس در مبارزه و برخورد با تولید، توزیع و مصرف کننده های مواد مخدر داشت برطرف شده و اکنون پلیس قانونی روشن برای برخورد با این افراد دارد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد: مهمترین دغدغه های پلیس مربوط به مواد مخدر روانگردان، شیشه، درمان معتادان، بیمار تلقی شدن معتادان، جرم انگاری از اعتیاد و درمان اجباری معتادان بود.

وی گفت: با تصویب این قانون معتادان به عنوان یک بیمار تلقی می شوند اما اگر معتادی از درمان سرباز زده و به مراکز درمانی مراجعه نکند مجرم محسوب شده و مشمول درمان اجباری می شود برهمین اساس طبق قانون پلیس موظف به برخورد و جمع آوری این افراد است.

سردار حسین آبادی تعیین تکلیف قاچاق، ترانزیت و تولید شیشه را از دیگر مزایای این قانون دانست و افزود: با تصویب قانون جامع مبارزه با مواد مخدر مجازاتهای سنگینی در انتظار قاچاقچیان، تولید کنندگان و توزیع کنندگان شیشه است به نحوی که از این پس این مجازاتها هم رده مجازاتهای هروئین قرار می گیرد.

وی اظهار کرد: قاچاقچیان و تولید کنندگان شیشه ای که از سوی پلیس دستگیر شوند در مرحله اول به حبس و جریمه نقدی و در مراحل بعدی در صورت تکرار جرم به مجازاتهایی از جمله حبس ابد و اعدام محکوم می شوند.

۱۳۸۹ شهریور ۳, چهارشنبه

300 شاخه رز سفيد، مجازات مرد معتاد

زني به دادگاه رفت و مهريه‌اش كه 300 شاخه گل رز سفيد بود از شوهر معتاد خود، مطالبه كرد.

به گزارش فارس، زني 25 ساله با مراجعه به دادگاه خانواده شهيد محلاتي و در حضور قاضي شعبه 240 اين مجتمع دادخواست مهريه خود را ارائه كرد.

وي گفت: مهريه‌ام را از شوهرم كه معتاد به ترياك است مي‌خواهم. ما حدود 4 سال است كه با هم زندگي مي‌كنيم و فرزندي نداريم.من ديگر به اعتياد شوهرم عادت كرده‌ام و از اين وضع شكايتي ندارم و فقط مهريه‌ام كه 300 گل رز سفيد است را از شوهرم مي‌خواهم. شوهرم در يك شركت خصوصي كار مي‌كند و وضع نسبتاً خوبي دارد و مي‌تواند مهريه‌ام را بدهد.

مرد 28 ساله در دادگاه حضور داشت و گفت: هيچ‌گاه همسرم از اعتياد من شكايتي نداشته و اگر او مي‌خواست من اعتيادم را ترك مي‌كردم.

وي ادامه داد: من هر خواسته‌اي كه همسرم داشته باشد انجام مي‌دهم حتي اگر آن درخواست بسيار سخت باشد. من مهريه او را به دليل اينكه درخواست كرده مي‌پردازم و امتناعي نمي‌كنم.

وي اضافه كرد: من سال اول زندگي مي‌توانستم مهريه همسرم را بپردازم ولي او خودش نخواست.

قاضي رسيدگي كننده به اين پرونده، مرد را محكوم به پرداخت مهريه زن كرد.

۱۳۸۹ مرداد ۳۱, یکشنبه

تأثیر عدم رضايت جنسي در گرايش به اعتياد

مديركل دفتر فرهنگي و پيشگيري ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به پژوهش صورت گرفته در ميان جمعي از معتادان، اعلام كرد: نتايج حاصل از اين پژوهش نشان مي‌دهد يكي از عوامل اصلي در گرايش افراد متاهل به مصرف مواد مخدر و محرك، عدم رضايت جنسي است كه همين امر پيش زمينه بروز اعتياد آنها را فراهم كرده بود.

صرامي در گفت‌وگو با ايسنا، در تشريح نقش مشكلات جنسي در گرايش افراد به مصرف موادمخدر و محرك، افزود: با توجه به اين‌كه حجم اطلاع‌رساني در مورد نقش مصرف مواد محرك و مخدر در تقويت ميل جنسي از طريق تبليغات و سايت‌هاي اينترنتي طي سال‌هاي 83 تا 86 افزايش يافت، همين امر باعث افزايش ميزان مصرف مواد در اين سال‌ها شد.

وي با انتقاد از اين امر كه اين تبليغات ناخودآگاه اين باور غلط را ارائه مي‌كند كه مصرف موادمخدر و محرك در روند تقويت قواي جنسي تاثيرگذار است، اظهار كرد: به عنوان مثال در حالي كه مصرف محرك شيشه در سال83 معادل صفر درصد بود، اين رقم در سال 86 به 3/6 درصد افزايش يافت، لذا طبيعي است كه مصرف شيشه با حجم تبليغات صورت گرفته در اين سال‌ها در گرايش افراد به مصرف مواد محرك و مخدر موثر بوده است.

وي تاكيد كرد: بايد توجه داشت كه مصرف موادمخدر و محرك به منظور تحريك و تقويت ميل جنسي در درازمدت باعث ايجاد اختلال در مسائل جنسي مي‌شود.

۱۳۸۹ مرداد ۲۸, پنجشنبه

بايد مراكز مجاز ترك اعتياد هر چه سريع‌تر گسترش يابد

محمدصادق فتح‌اللهي در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس با بيان اينكه نياز اجتماعي به مراكز مجاز ترك اعتياد در جامعه وجود دارد اظهار داشت: در حال حاضر جامعه مبتلابه فرزندان خود است و خانواده‌ها براي حل مشكل اعتياد فرزندان خود به دنبال مراكز مستعد و كارآمد مجاز مي‌گردند.

وي افزود: وقتي تعداد مراكز درماني كارآمد در هر دو شيوه درمان دارويي و درمان پرهيزمدار به اندازه نياز جامعه نيست خانواده‌ها ناچارند به مراكز درماني غيرمجاز روي آورند.

فتح اللهي با بيان اينكه اين اقدام يك سير طبيعي اجتماعي است، تصريح كرد: صرفا با بستن مراكز درماني غيرمجاز نمي‌توان به اين نياز اجتماعي پاسخ دهيم و بايد در كنار فعاليت‌هاي سلبي كارهاي ايجابي هم انجام دهيم.

مديركل سازمان‌هاي مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر يادآور شد: هيچ نهاد حاكميتي فعاليت مراكز غيرمجاز ترك اعتياد را تأييد نمي‌كند چرا كه شيوه‌هايي كه در اين مراكز براي ترك اعتياد استفاده مي‌شود شيوه‌هاي غيرعلمي و منتهي و در پاره‌اي اوقات غيرانساني است.

وي افزود: بايد براي حل اين مشكل همه دستگاه‌ها در زمينه افزايش توانمندي خود براي گسترش فعاليت‌هاي ايجابي تلاش كنند يعني مراكز درماني بخش خصوصي، دولتي، سازمان‌هاي مردم نهاد و مراكز هيئت امنايي آنقدر افزايش يابد كه بتواند نياز جامعه را برطرف كند و خانواده‌ها ديگر نيازي به مراكز غيرقانوني پيدا نكنند.

فتح اللهي با بيان اينكه اينجاست كه كار سلبي جواب مي‌دهد، گفت: اينكه مراكز غيرقانوني ترك اعتياد را ببنديم مشكل را حل نمي‌كند چرا كه همين فرد در جاي ديگري با امكانات كم و بدون نظارت اقدام به تأسيس مركز ديگر غيرقانوني ترك اعتياد مي‌كند. ستاد مبارزه با مواد مخدر اين مراكز را تأييد نكرده است اما بايد در كنار جمع آوري آنها مراكز مجازي نيز تأسيس شود.

فتح اللهي در پايان گفت: نبايد خودمان را گول بزنيم كه با تعطيل كردن مراكز غيرمجاز ترك اعتياد مشكل آنها را حل كرده‌ايم.

۱۳۸۹ مرداد ۲۵, دوشنبه

40درصد مردم تحت پوشش برنامه‌هاي پيشگيري اوليه از اعتياد قرار مي‌گيرند



به گزارش خبرگزاري فارس و به نقل از روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر، حميد صرامي گفت: نيم‌نگاهي به روند مبارزه با پديده شوم مواد مخدر، بيانگر اين واقعيت است كه توجه جامعه جهاني در اين مدت بيشتر معطوف به يك ركن مبارزه يعني كاهش عرضه بوده و به ركن مهم كاهش تقاضا با رويكرد پيشگيري اوليه از اعتياد براي افراد سالم و در معرض خطر جوامع، برنامه‌ريزي اساسي صورت نگرفته است.

وي اظهار داشت: اين خلاء اساسي يعني عدم رويكرد متوازن در سياستگذاري و برنامه‌ريزي در عرصه جهاني سبب شد تا سيستم هدفمند و فعال موادمخدر از اين فرصت استفاده و زمينه‌هاي فريب فرهنگي را از طريق مواد استنشاقي، موادمخدر، مواد توهم‌زا و مواد محرك فراهم كند به گونه‌اي كه زمينه براي ايجاد نبرد فرهنگي مهيا شد.

صرامي ادامه داد: اين روند، موجبات بروز مشكلاتي همچون هويت سردرگم، كاهش اعتماد به نفس و عزت نفس، فقر معنويت و ضعف اعتقادات ديني، احساس پوچي و درماندگي، ناتواني در ابراز وجود، آشفتگي عاطفي، كاهش اقتدار خانواده، بروز شخصيت‌هاي متزلزل با تأثيرپذيري اجتماعي از گروه همسالان را در بين نوجوانان و جوانان جوامع فراهم ساخت به طوري كه همگان شاهد بروز زمينه‌هاي رفتارهاي نامناسب از جمله گرايش به اعتياد شدند.

وي با بيان اينكه سيستم مافياي اعتياد با سر دادن شعار «بدون هر گونه محدوديت از هر نوع مواد مصرف كن» اقدام به تقويت باورهاي غلط از طريق ايجاد نگرش‌هاي فريبنده كرد، گفت: متأسفانه اين سيستم به نوجوانان القاء كرد كه براي رفع اختلالات رواني و عصبي همچون استرس، اضطراب و تشويش، رهايي از بيماري‌هاي جسمي، كسب شادي (كاذب) و تمركز و دستيابي به لذت‌هاي فردي آني، خلاقيت، آرامش، تفريح، انرژي مضاعف، شب بيداري، تقويت قواي جنسي و دستيابي به زندگي آرام اقدام به مصرف موادمخدر، توهم‌زا يا محرك كنند.

وي بهترين مؤلفه در اين نبرد فرهنگي را، نشانه‌روي استراتژي سيستم اعتياد از طريق ايجاد مصونيت ذهني، رواني و ايمن‌سازي دروني نوجوانان و جوانان سالم و در معرض خطر جوامع دانست و افزود: با تقويت دفاعي جامعه، نسبت به مقتدرسازي و توانمندسازي آنان مي‌توانيم نوجوانان را در عصر پيچيده امروز مصون‌سازي كنيم.

مدير كل فرهنگي و پيشگيري ستاد مبارزه با مواد مخدر بيان داشت: اين موضوع با تحقق اقدامات پيشگيرانه از طريق اطلاع‌رساني و آگاه‌سازي صحيح و هدفمند، آموزش مهارت‌هاي زندگي براي ايجاد كمربند ايمني در نوجوانان، ارائه سبك و مدل زندگي سالم، ارائه خدمات مشاوره‌اي و تبيين راه‌هاي غني‌سازي صحيح اوقات فراغت و فعاليت‌هاي جايگزين در اين جنگ خاموش و ستيز دائمي بلندمدت با موادمخدر و محرك، به‌عنوان مؤثرترين راه براي سالم ماندن نوجوانان امكان‌پذير خواهد بود.

صرامي با بيان اينكه امروزه مقوله اعتياد به‌عنوان تهديدي عليه امنيت فردي، اجتماعي، اقتصادي، بهداشتي، فرهنگي و خانوادگي تلقي شده است، گفت: با ابلاغ سياست‌هاي كلي امر مبارزه با موادمخدر از سوي مقام معظم رهبري و بند «ز» ماده 97 قانون برنامه چهارم توسعه و سند فرابخشي آن، شاهد يك جهش جدي و هدفمند در عرصه فعاليت‌هاي پيشگيرانه در كشورمان بوده‌ايم به گونه‌اي كه در چهار كانون هدف از جمله خانواده، محيط‌هاي آموزشي، محله‌ها و محيط‌هاي كار اقدامات مناسبي در عرصه پيشگيري به وقوع پيوست.

وي در ادامه رشد 73 درصدي دانش‌آموزان زير چتر برنامه‌هاي سلامت، مهارت‌هاي زندگي و مدرسه محور، رشد 5 برابري آموزش والدين، رشد 76 درصدي برنامه‌هاي پيشگيري در محله‌ها، رشد 21 درصدي برنامه‌هاي پيشگيري در محيط‌هاي كار و رشد 27 درصدي برنامه‌هاي رسانه‌اي براي ارتقاء سطح آگاهي آحاد جامعه را از جمله اقدامات پيشگيرانه در امر مبارزه با مواد مخدر طي برنامه چهارم توسعه برشمرد.

وي اظهار داشت: با شروع برنامه پنجم توسعه كشور، اولويت اصلي مبارزه به رويكرد پيشگيري اوليه از اعتياد اختصاص يافته به گونه‌اي كه با تدوين سند جامع پيشگيري اوليه از اعتياد، در دوره زماني سال‌هاي 1389 تا 1393 حداقل 40 درصد جمعيت كشور (با اولويت نوجوانان) تحت پوشش برنامه‌هاي استاندارد پيشگيري قرار مي‌گيرند.

به گفته صرامي، تقويت پشتوانه‌هاي نظري و علم سازمان‌يافته در عرصه اقدامات پيشگيرانه، نوآوري در محصولات متعدد فرهنگي، توليد چندين برنامه براي يك نسل، پرهيز از توليدات توده‌اي و‌ بي‌شكل، ارزيابي اثربخشي برنامه‌ها، ‌تربيت نيروهاي متخصص و مسئوليت‌پذيري همه آحاد جامعه براي تحقق برنامه‌هاي پيشگيرانه، موجبات موفقيت برنامه‌هاي پيشگيري را فراهم خواهد ساخت.

وي يادآور شد: كمك‌هاي جهاني تحت عنوان پروژه كاهش تقاضا (پيشگيري) و حمايت‌يابي بيانگر اين واقعيت است كه طي سال‌هاي 2008 تا 2010 صرفاً يك ميليون و 600 هزار دلار از سوي برخي كشورهاي اروپايي در كشورمان هزينه شد كه اين رقم در قبال 64 ميليون دلار بودجه كمكي ستاد مبارزه با موادمخدر به دستگاه‌هاي فرهنگي و پيشگيري كشورمان قابل مقايسه نيست.

وي در ادامه با ارائه پيشنهاداتي به جامعه جهاني گفت: با توجه به پيچيدگي و ابهام آينده اعتياد و اعتياد آينده‌ در جهان و به تبع آن در كشورها، ضرورت دارد از سوي حاكمان جهان نسبت به سرمايه‌گذاري، توجه و اهتمام، مصرف منابع و انرژي لازم در ابعاد مختلف عرصه پيشگيري اقدام جدي صورت پذيرد.

صرامي حمايت‌هاي لازم از سوي دفتر UNODC به منظور تقويت انجمن‌هاي علمي پيشگيري اوليه در سطح كشورها، برگزاري اولين كنگره جهاني «نهضت فراگير اجتماعي پيشگيري اوليه از اعتياد» با هدف ارتقاء حساسيت جامعه جهاني و برگزاري كنگره‌هاي علمي پيشگيري اوليه از اعتياد به صورت منطقه‌اي و جهاني براي تبادل تجربيات را به جامعه جهاني براي مصون‌سازي آحاد سالم جوامع پيشنهاد كرد.

وي خاطر نشان كرد: در نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران كه جنس انقلاب آن فرهنگي و ايدئولوژيك بوده و در راستاي آيه شريفه قرآن كه فرموده «هر كس يك نفس را حيات بخشد گويا يك نسل را حيات بخشيده است.» به دنبال آن هستيم تا نسبت به مصون‌سازي يكايك افراد جامعه گام‌هاي اساسي و جدي برداشته شود.

۱۳۸۹ مرداد ۲۲, جمعه

توصيه‌نامه كاربردي «اعتياد و رسانه» رونمايي مي‌شود

«شهرام خرازي‌ها» دبير اجرايي اولين همايش «رسانه، اعتياد و سلامت اجتماعي» در گفت‌وگو با خبرنگار راديو و تلويزيون فارس از رونمايي توصيه نامه كاربردي «اعتياد و رسانه» خبر داد.
وي در ادامه افزود: معضل اعتياد در موارد قابل توجهي به شيوه مناسبي در محصولات رسانه‌اي انعكاس نمي‌يابد مثلا گاه در اخبار ، آگهي‌ها، مقالات، مصاحبه‌ها و حتي ديالوگ‌هاي فيلم‌هاي سينمايي، مجموعه‌هاي تلويزيوني و نمايش‌هاي صحنه‌اي و راديويي از مواد محرك به اشتباه به عنوان مواد مخدر ياد مي‌شود و بالعكس! همچنين برخي اوقات شاهد قهرمان نمايي اغراق آلود كاراكتر‌هاي معتاد در توليدات نمايشي و معرفي اين افراد به عنوان مغز متفكر ، حلال مشكلات و... هستيم كه بدآموزي‌هاي گسترده‌اي در پي دارد. از همين رو دست‌اندركاران برگزاري اولين همايش «رسانه ، اعتياد و سلامت اجتماعي» بر آن شدند تا با تهيه و تدوين كتابچه «توصيه‌هاي كاربردي براي انعكاس مناسب معضل اعتياد در رسانه‌ها» از حجم خطاهاي موجود در اين زمينه بكاهند.
مدير گروه اعتياد و سلامت اجتماعي دانشگاه علوم پزشكي تهران خاطرنشان كرد : اهالي رسانه با به‌كاربستن سي توصيه موجود در اين كتابچه مي‌توانند معضل اعتياد را در محصولات رسانه‌اي خود با ضريب خطاي كمتري انعكاس داده و سطح اطلاعات و آگاهي مخاطبان‌شان را ارتقاء بخشند.
دبير اجرايي همايش در ادامه اظهار داشت : كتابچه مصور «اعتياد و رسانه» حاصل ساعت‌ها مطالعه، ترجمه و پژوهش است و براي تدوين آن از منابع معتبر علمي و نتايج تحقيقات ميداني استفاده شده است.
دكتر خرازي‌ها در پايان اين گفت‌و‌گو نيز خاطرنشان كرد: راهنماي كاربردي «توصيه‌هاي كاربردي براي انعكاس مناسب معضل اعتياد در رسانه‌ها» طي مراسمي در اولين همايش «رسانه ، اعتياد و سلامت اجتماعي» رونمايي خواهد شد و يك جلد از آن به كليه مهمانان همايش تقديم خواهد شد.
برپايه اين گزارش، اولين همايش «رسانه ، اعتياد و سلامت اجتماعي» روز سه شنبه بيست و دوم تير در سراي محله خاقاني واقع در تهران /خيابان سميه / خيابان خاقاني از ساعت نه و سي الي سيزده به همت مركز جامع خدمات اجتماعي معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري منطقه هفت تهران و معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي تهران برگزار خواهد گرديد. كليه اهالي رسانه و دانش آموختگان علوم ارتباطات ، روزنامه‌نگاري ، مديريت رسانه و همچنين روانپزشكان ، روانشناسان و مددكاران اجتماعي مي‌توانند از برنامه‌هاي همايش استفاده كنند.

۱۳۸۹ مرداد ۱۹, سه‌شنبه

داروهاي معتادان تحت پوشش بيمه قرار مي‌گيرد

صمدالله فيروزي در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» با اشاره به اينكه همه افراد جامعه مي‌توانند تحت پوشش بيمه‌هاي درمان قرار بگيرند، اظهار داشت: اين پوشش بيمه‌اي هيچ تفاوتي بين افراد ندارد به طوري كه معتادان نيز مي‌توانند تحت پوشش اين بيمه قرار گيرند.

وي در پاسخ به اين پرسش كه تكليف بيمه معتادان به كجا رسيد، افزود: قرار نيست بيمه‌اي تحت اين عنوان در كشور فعاليت كند بلكه تنها قرار است داروهاي مورد نياز اين گروه تحت پوشش بيمه قرار گيرد.

فيروزي ادامه داد: وزارت رفاه و تأمين اجتماعي برنامه‌ريزي كرده است تا همه اقشار جامعه تحت پوشش بيمه قرار گيرند به طوري كه آمار نشان از علاقه‌مندي مردم به بيمه ايرانيان است ضمن اينكه روز به روز افراد بيشتري تحت پوشش اين بيمه قرار مي‌گيرند.

سرپرست معاونت امور اجتماعي وزارت رفاه و تأمين اجتماعي بيان داشت: وظيفه ذاتي وزارت رفاه حمايت از اقشار نيازمند است و اين وزارتخانه تلاش دارد با هماهنگي دستگاه‌هاي ديگر خدمات خوبي را به جامعه هدف ارائه دهد.

وي همچنين به جلسات وزارت رفاه و تأمين اجتماعي با وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با مواد مخدر اشاره كرد و افزود: در اين جلسات راهكارهاي حمايتي و درماني معتادان بعد از ترك بررسي شده است و به نتايج خوبي دست پيدا كرده‌ايم كه اميدواريم با نهايي شدن اين نتايج، اقدامات خوبي را در زمينه درمان و حمايت آنها انجام دهيم.

فيروزي درباره پوشش بيمه‌اي قشرهاي مختلف جامعه تصريح كرد: وزارت رفاه در تلاش است كه گروه‌ها و قشرهاي مختلف جامعه را تحت پوشش قرار دهد به طوري كه در حال حاضر پوشش بيمه‌اي كارگران ساختماني در حال اجراست.

۱۳۸۹ مرداد ۱۶, شنبه

پيشگيري و درمان اعتياد هنوز به نظام شبكه بهداشتي كشور وارد نشده است

محمدباقر صابري زفرقندي در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، افزود: اينكه گفته مي‌شود، درمان اعتياد در كشور متنوع نيست را قبول ندارم ما از نظر تنوع درمان‌هاي اعتياد چه درمان دارويي و چه غير دارويي در كشور واقعاً حرف‌هاي زيادي براي گفتن داريم حتي مدل‌هاي جديد درماني هم داريم اما نمي‌توانيم كشور را بازار مكاره شركت‌هاي دارويي ترك اعتياد كنيم كه به اسم درمان‌هاي جديد تبليغ كنند.

وي اضافه كرد: ما مجاز نيستيم داروهايي را به صرف اينكه در يك مقاله مطرح شده است را بدون مطالعه بومي در كشور وارد كنيم و توسعه دهيم. نكته مهمتر اين است كه قبل از ورود درمان‌هاي جديد از ابزارهاي موجود كشور حداكثر استفاده را بكنيم.

مدير كل دفتر سلامت رواني، اجتماعي و اعتياد وزارت بهداشت گفت: اين نقص مهمي است كه خلاء آن در كشور محسوس است و ما هنوز نتوانسته‌ايم پيشگيري، درمان و كاهش آسيب اعتياد را در نظام شبكه بهداشت و درمان كشور وارد كنيم، يك علت آن سخت بودن اين كار است، دليل دوم هم اين است كه اعتبارات كافي و نگاه علمي به اين موضوع تاكنون نبوده است.

صابري زفرقندي اضافه كرد: در سال‌هاي گذشته در مواردي تلاش شد برنامه‌هاي كاهش آسيب،درمان و پيشگيري از اعتياد در برخي جاها در شبكه بهداشت و درمان كشور پايلوت شود اما به علت نبود اعتبار همواره با مشكل مواجه بوديم و اين امكان كه اين برنامه در نظام سراسري شبكه بهداشت و درمان كشور ادغام شود، فراهم نشد.

وي اضافه كرد: اگر نگاه علمي و اعتبار كافي براي كنترل اعتياد به اين سمت بيايد و مشاركت فرابخشي ميسر شود و همه آحاد جامعه و سازمان‌ها به خصوص بيمه‌ها درگير كنترل اعتياد شوند مي‌توانيم در كنترل اعتياد در كشور موفق شويم اما اگر كارها محدود به درمان‌هاي دارويي و غير دارويي گران قيمت باشد، به نتيجه نمي‌رسيم.

وي گفت: درمان دارويي و سم زدايي بخش كوچكي از درمان اعتياد است اما برخي تصور مي‌كنند فقط بايد اين بخش را گسترش دهيم، درمان‌هاي غير دارويي به صورت مشاوره و روان درماني هم وجود دارد كه البته هر كسي نمي‌تواند وارد اين عرصه شود و فقط روانپزشكان و روانشناساني كه دوره اين كار را ديده باشند مجاز به ارائه اين خدمات هستند كه البته اين خدمات نير گران است و تحت پوشش بيمه‌ها هم نيست.

صابري زفرقندي گفت: در زمينه روان درماني افراد بي صلاحيت زيادي وارد اين عرصه شده‌اند و تصور مي‌كنند فقط حرف زدن با معتاد همان مشاوره و روان درماني است، گسترش روش‌هاي غير علمي درمان اعتياد براي كشور خطرناك است و وزارت بهداشت نمي‌تواند اجازه دهد هر مدعي وارد اين عرصه شود.

مدير كل دفتر سلامت رواني، اجتماعي و اعتياد وزارت بهداشت اضافه كرد: درمان‌هاي اعتياد در كشور متنوع است اما ضعف اين است كه هنوز بيمه‌ها از روش‌هاي مختلف درماني حمايت نمي‌كنند و حمايت‌هاي بعد از درمان معتادان نيز در كشور بسيار ضعيف است و اعتبار كافي براي اين امور وجود ندارد.

۱۳۸۹ مرداد ۱۳, چهارشنبه

آفت مزارع خشخاش بلای جان معتادان شد!



رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر نيروي انتظامي از افزايش چهاربرابري قيمت هر كيلو مواد مخدر با شيوع آفت در مزارع كشت خشخاش در افغانستان خبر داد.

سردار حميد رضا حسين آيادي در گفت‌وگو با خبرنگار شهر گفت: با شيوع آفت در مزارع كشت خشخاش در افغانستان بيش از يك سوم اين محصول در اين كشور از بين رفته و همين امر باعث شده است  هر كيلو مواد مخدر در مزارع از هر كيلو 48دلار به كيلويي 200 دلار افزايش يابد.

وي ادامه داد: اين درحالي است كه در انبارهاي مافياي مواد مخدر در اين كشور بيش از 12 هزار تن ترياك وجود دارد كه اين برابر مصرف 2سال معتادان سراسر جهان است.

رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر كشور افزود:  اين تصور وجود دارد كه شيوع آفت در مزارع كشت خشخاش در افغانستان توسط همين مافيا صورت گرفته تا ترياك در انبارهاي خود را به چند برابر قيمت بفروشند و سود كلاني از اين افزايش قيمت حاصل كنند.

سردار حسين آبادي اظهارداشت: قيمت هركيلو ترياك در كشور به يك ميليون تومان رسيده است.

وي درباره روند درمان معتادان كشور گفت: خوشبختانه امسال شربت ترياك براي درمان معتادان در سراسر كشور ارائه مي شود و اميدواريم روند درماني معتادان بهبود يابد.

رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر اعلام كرد: در سه ماهه اول امسال يك هزار و 383 باند توزيع كننده مواد مخدر در كشور متلاشي شد.

سردار حميدرضا حسين آبادي گفت: در 3 ماه اول امسال 52 هزار و 324 نفر قاچاقچي و فروشنده مواد مخدر دستگير و تحويل مراجع قضايي شده‌اند.

به گفته وي سگ‌هاي موادياب طي اين مدت توانسته‌اند، 12هزار و 407 كيلوگرم مواد مخدر را كشف كنند، كه اين ميزان كشفيات نسبت به مدت مشابه سال گذشته 36 درصد افزايش داشته است.

سردار حسين آبادي افزود: در 3 ماه اول امسال 108 تن انواع مواد مخدر در كشور كشف شده است كه بيشترين اين مواد را ترياك با 81 هزار و 674 كيلوگرم تشكيل داده است.

رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر گفت: يك هزار و 304 كيلوگرم مرفين، 7 هزار و 385 كيلوگرم هروئين، 15هزار و 623 كيلوگرم حشيش و 2 هزار و 356 كيلوگرم ساير مواد در اين مدت از قاچاقچيان كشف و ضبط شده است.

۱۳۸۹ مرداد ۱۰, یکشنبه

وزارت رفاه ، مسئول ترك اعتياد معتادان بي‌بضاعت

در جلسه امروز مجمع تشخيص مصلحت نظام، بررسي اصلاحيه قانون اصلاح مبارزه با مواد مخدر مصوب سال 1376 اين مجمع كه از جلسه قبل آغاز شده بود، پيگيري و تصميمات جديدتري نيز اتخاذ شد.

به گزارش ايسنا، بر اساس اين گزارش، در ادامه اين جلسه، بحث اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر با حضور اكثريت اعضا و نمايندگاني از قوه قضائيه، مجلس شوراي اسلامي، ستاد مبارزه با مواد مخدر، فرمانده نيروي انتظامي، دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر، رييس پليس مبارزه با مواد مخدر ناجا، رييس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأميني و تربيتي كشور و ساير مسوولان مربوطه پيگيري شد و پس از بحث و بررسي مبسوط اعضا و حاضرين مدعو، موارد ذيل به تصويب رسيد:

- معتادان مكلفند با مراجعه به مراكز مجاز دولتي‌، غيردولتي يا خصوصي و يا سازمان‌هاي مردم نهاد ترك و كاهش آسيب، اقدام به ترك اعتياد نمايند. معتادي كه با مراجعه به مراكز مذكور نسبت به درمان خود اقدام و گواهي تحت درمان و كاهش آسيب دريافت نمايد، چنانچه تجاهر به اعتياد ننمايد از تعقيب كيفري معاف مي‌باشد. معتاداني كه مبادرت به درمان يا ترك اعتياد ننمايند مجرمند.

تبصره 1: مركز مجاز موضوع اين ماده، مركزي است كه براساس آيين‌نامه‌اي كه توسط وزارتخانه‌هاي بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و رفاه و تأمين اجتماعي، ظرف مدت سه ماه پس از تصويب اين قانون تهيه و به تصويب ستاد مي‌رسد.

تبصره 2: وزارت رفاه و تأمين اجتماعي، موظف است ضمن تحت پوشش درمان و كاهش آسيب قرار دادن معتادان بي‌بضاعت، تمام هزينه‌هاي ترك اعتياد را مشمول بيمه‌هاي پايه و بستري قرار دهد. دولت مكلف است همه ساله، در لوايح بودجه، اعتبارات لازم را پيش‌بيني و تأمين نمايد.

- معتادان به مواد مخدر و روان‌گردان مذكور در دو ماده (4) و (8) فاقد گواهي موضوع ماده (15) و متجاهر به اعتياد، با دستور مقام قضائي، براي مدت يك تا سه ماه در مراكز دولتي و مجاز، درمان و كاهش آسيب نگهداري مي‌شوند. تمديد مهلت براي يك دوره سه ماهه ديگر با درخواست مراكز مذكور بلامانع است. با گزارش مراكز مذكور و بنابر نظر مقام قضائي، چنانچه معتاد آماده تداوم درمان طبق ماده (15) اين قانون باشد، تداوم درمان وفق ماده مزبور بلامانع مي‌باشد.

تبصره 1: با درخواست مراكز مذكور و طبق دستور مقام قضائي، معتادان موضوع اين ماده مكلف به اجراي تكاليف مراقبت بعد از خروج مي‌باشند كه بنابر پيشنهاد دبيرخانه ستاد با همكاري دستگاه‌هاي ذيربط، تهيه و به تصويب رييس قوه قضائيه مي‌رسد.

تبصره 2: مقام قضائي مي‌تواند براي يك بار با اخذ تأمين مناسب و تعهد به ارائه گواهي موضوع ماده (15) اين قانون، نسبت به تعليق تعقيب به مدت شش ماه اقدام و معتاد را به يكي از مراكز موضوع ماده مزبور معرفي نمايد. مراكز مذكور موظفند ماهيانه گزارش روند درمان معتاد را به مقام قضائي يا نماينده وي ارائه نمايند. در صورت تأييد درمان و ترك اعتياد با صدور قرار موقوفي تعقيب، توسط دادستان، پرونده بايگاني و در غير اين صورت طبق مفاد اين ماده اقدام مي‌شود. تمديد مهلت موضوع اين تبصره با درخواست مراكز ذيربط براي يك دوره سه ماهه ديگر بلامانع است.

تبصره 3: متخلف بدون عذر موجه از تكاليف موضوع تبصره (2) اين ماده به حبس از نود و يك روز تا شش ماه محكوم مي‌شود.

- چنانچه اتباع جمهوري اسلامي ايران، با هر قصدي اقدام به نگهداري، حمل يا قاچاق هر مقدار مواد موضوع اين قانون به داخل يا خارج از كشور نمايند از زمان قطعي شدن حكم به مدت يك تا پنج سال گذرنامه آنان ابطال و ممنوع‌الخروج مي‌شوند و در صورت تكرار، به مدت پنج تا پانزده سال گذرنامه آنان ابطال و ممنوع‌الخروج مي‌شوند، صدور هرگونه گذرنامه براي اتباع ايراني كه در خارج از كشور به سبب جرايم موضوع اين قانون محكوم شده‌اند مشمول ممنوعيت موضوع اين ماده مي‌باشد.

- هر كس براي ارتكاب هر يك از جرايم موضوع اين قانون، اشخاصي را اجير كند يا به خدمت گمارد و يا فعاليت آن‌ها را سازماندهي و يا مديريت كند و از فعاليت‌هاي مذكور پشتيباني مالي يا سرمايه‌گذاري نمايد در مواردي كه مجازات عمل مجرمانه حبس ابد باشد به اعدام و مصادره اموال ناشي از ارتكاب اين جرايم به استثناء هزينه متعارف زندگي براي خانواده و در ساير موارد به حداكثر مجازات عمل مجرمانه، محكوم مي‌شود مجازات سركرده يا رييس باند يا شبكه اعدام خواهد بود.

همچنين در اين جلسه تصويب شد فهرست روان‌گردان‌هاي موردنظر اين قانون در قالب طرح يا لايحه قانوني در مجلس شوراي اسلامي به تصويب برسد.

ادامه اين مبحث در جلسات آتي مجمع پيگيري خواهد شد.

۱۳۸۹ مرداد ۶, چهارشنبه

نخستين گام اعتياد در شب‌هاي امتحان

عرضه پان یا همان «ناس» افاغنه که زمانی ماده تنفرآور در بین اقشار جامعه بود، هم اكنون با استقبال شدید دانش‌آموزان و دانشجویان بخصوص در شب‌هاي امتحان روبه‌رو شده که بشدت خطرآفرین است.

پان ماده‌ای نشاط‌آور است که تا چندی قبل توسط برخی اتباع بیگانه بويژه افاغنه استفاده می‌شد اما امروز با ایجاد تغییری جزيی، به یکی از پرطرفدارترین مواد مخدر بین جوانان بخصوص دانش‌آموزان و دانشجویان آن هم در شب‌هاي امتحان مبدل شده است.استفاده از این مواد علاوه بر این که موجب نشاط کاذب مصرف کننده می‌شود، حالت خواب‌آلودگی را برطرف می‌کند و همین مسئله موجب توجه بیش از حد جوانان بخصوص قشر تحصیلکرده به این ماده می‌شود. عوارض استفاده از این ماده نیز زخم شدن لثه‌ها و در نهایت عادت کردن سیستم بدن به این ماده است. حال آن كه مصرف کننده برای رسیدن به حالت قبل، دنبال ماده مخدر قوی‌تر می‌رود و قدم به قدم در دام اعتیاد گام برمی‌دارد؛ به همین دلیل نیز لقب دروازه اعتیاد به این ماده نشاط‌آور داده شده است.هر چند که پان به دلیل نداشتن مرفین، جزو مواد مخدر محسوب نمی‌شود اما بدون شک این ماده مي‌تواند گام نخست در راه اعتیاد و مصرف مواد مخدر دیگر باشد. نکته جالب و قابل توجه، عرضه گسترده این ماده در سوپرمارکت‌ها با نام‌های مختلف و با استفاده از بسته‌بندی‌های زیبا و جذاب است که یکی از این نام‌ها، پن پرک است.

هرچند طی سال‌های اخیر قانون مبارزه با مواد مخدر در حال بازبینی است و در این قانون برخورد با مواد نشاط‌آور نیز در دستور کار قرار گرفته است، اما روال کند بررسی و تصویب این قانون جای تأمل دارد.

۱۳۸۹ مرداد ۳, یکشنبه

افزایش قارچی کمپهای غیرمجاز ترک اعتیاد

اعتیاد محصول بی توجهی فرهنگی دولتهای مختلف است که از آن به عنوان اردوگاه مرگ تعبیر می شود و اخیرا افزایش روزافزون کمپهای ترک اعتیاد نیز بر این مشکلات افزوده است.

به گزارش خبرنگار مهر در کرج، هرچند مسئولان نظامی و انتظامی استانهای کشور یک خط در میان برای برچیدن کمپهای غیرمجاز از سطح جامعه اقدام می کنند اما تلاش های صورت گرفته با سرعت رشد قارچ گونه این مراکز غیرمجاز همخوانی ندارد و نیاز به ایجاد ساختاری جدید برای ساماندهی مسئله ترک اعتیاد در حال خودنمایی است.

در حالیکه مراجع قضایی از اعتیاد به عنوان یک بیماری یاد می کنند و مقام معظم رهبری نیز تاکید کرده اند که باید مقدماتی فراهم شود تا خانواده ها جز غم مریض داری، مشکل خاص دیگری برای درمان بیماران خود نداشته باشند، علت این همه کم کاری برای شهروندان قابل هضم نیست و خواهان رسیدگی سریع سران سه قوه نسبت به این موضوع هستند.

به عقیده مردم و کارشناسان، معضل اعتیاد موضوعی نیست که با راهکارهای استانی و شهرستانی قابل پیشگیری باشد بلکه به تصمیم گیری کلان در سطح سه قوه نیاز دارد زیرا هر سر کلاف در هم پیچیده اعتیاد سر از جایی در می آورد که مسلما تلاش برای مقابله با آن به صفی واحد در سطح سه قوه نیاز دارد.

دولت چه کار کرده است؟

در این بین این سئوال مطرح است که تاکنون چه اقداماتی برای مهار اعتیاد و درمان سوداگران مرگ انجام شده است و برای حذف کمپهای غیر مجاز از چرخه درمانی ترک اعتیاد چه تدابیری اندیشیده شده است؟

شهروندان می خواهند بدانند به صِرف جمع آوری کمپهای غیرمجاز ترک اعتیاد از سطح جامعه که معمولا مرگ هر کمپ با تولد کمپی دیگر همراه است، می توان به کنترل و مهار اعتیاد امیدوار بود؟

آیا قرار نیست مسئولان مربوطه با اختصاص بودجه های لازم، ساز و کاری فراهم کنند که برای همگان مشخص شود نهاد دخیل در امر درمان بیماری اعتیاد کدام است و تکلیف مردم و معتادان در قبال این نهاد چیست؟

کمپهای غیرمجاز؛ شکنجه جسمی، روحی و روانی

در کمپهای غیرمجاز ترک اعتیاد که گاها حیثیت انسانی افراد در آن زیر سئوال می رود، اعمالی غیرانسانی همچون شکنجه جسمی، روحی و روانی معتادان صورت می گیرد که از دیدگاه اسلام و قرآن، بسیار زشت و مستحق مجازات سنگین است.

وعده های نامناسب غذایی، بهره کشی اقتصادی و ... از معتادان شایسته نیست و باید ارگانی ویژه جهت مقابله با این پدیده شوم آغاز به کار کند.

اجاره باغ ها و خانه های متروکه با قیمتهای سرسام آور و تجمع صدها معتاد در محیطی محدود بدون حضور تیم پزشکی که غذای معمول آنها به هیچ وجه با رژیم غذایی فرد در حال ترک سازگار نیست، فجایعی هستند که در کمپهای غیرمجاز روی می دهد و با اقدام کند مسئولان در جهت مقابله با آن، شاهد گستاخی هرچه بیشتر آنان هستیم که پا را از گلیم خود فراتر گذاشته و علاوه بر اخاذی از خانواده ها، شربت مرگ را به حلقوم بیماران می ریزند.

سرگردانی خانواده ها و روی آوردن به مراکز غیرمجاز

متاسفانه خانواده ها به علت سردرگمی و عدم وجود نهادی مشخص در جامعه برای ساماندهی معتادان به کمپهای غیرمجاز روی آورده و از آنجا که گردانندگان این مراکز غیرمجاز فاقد کمترین علم برای مراقبت از فرد در حال ترک هستند، ترجیح می دهند از آسانترین کار که همان رها کردن فرد به امان خداست استفاده کنند و در جواب خانواده های نگران بگویند: اینطوری بهتر است، بگذارید کمی با سختی های روزگار آشنا شوند تا قدر آغوش گرم خانواده را بدانند.

از نظر گردانندگان کمپهای غیر مجاز، مشاوره های پزشکی و دادن غذا و داروی مناسب به افراد در حال ترک نوعی لوس کردن آنهاست و موجب گرایش مجدد آنان به سمت اعتیاد می شود.

گردانندگان کمپهای غیرمجاز که عمدتا خودشان معتاد هستند از بیماران در حال ترک برای رتق و فتق امور جاری کمپ ها استفاده می کنند و دایر کردن این مراکز برایشان حکم سود خالص را دارد.

جمع آوری معتادان به زور کتک و حبس طولانی مدت

مشاوران مجرب ترک اعتیاد باور دارند مهمترین عامل در ترک اعتیاد، اراده شخصی بیمار است و در این چرخه نباید به زور و کتک و... متوسل شد که متاسفانه در کمپهای غیرمجاز ترک اعتیاد عکس این موضوع صادق است و اکثر معتادان به زور کتک و طی عملیات تعقیب و گریز به این مراکز آورده می شوند و در ادامه، بعد از حضور خانواده ها، فرم رضایتنامه تکمیل و فرد تحت درمان کذایی قرار می گیرد.

بعد از انتقال اجباری معتاد به مراکز ترک که با آثار روانی مخربی همراه است، گردانندگان کمپ ها خانواده ها را مجاب می کنند که فرزندانشان باید حداقل چهار ماه و حداکثر 6 ماه مهمان آنها باشند تا بدنشان سم زدایی شود.

قیمتهای کذایی؛ صد هزار تا یک میلیون تومان!

مبلغی که از خانواده معتاد برای ترک دریافت می شود از صدهزار تومان تا یک میلیون تومان متغیر است و این موضوع به احساسی یا منطقی بودن خانواده ها بستگی دارد.

طول هر دوره درمانی 21 روز است و یک ضرب و تقسیم ساده نشان می دهد خانواده ها در قبال حضور سه تا شش ماهه فرزندانشان در کمپهای غیر مجاز ترک اعتیاد باید چه مبالغ کلانی به جیب دلالان مرگ واریز کنند.

جالب است بدانید در برخی کمپهای غیرمجاز از فالبین ها، رمالان و دعانویسان نیز کمک گرفته می شود و با دریافت مبالغ کلان به خانواده ها وعده دروغ می دهند که سرنوشت بهبود فرزندانشان در این کمپ رقم خواهد خورد و هرچند درمان طولانی باشد، باید صبور باشند و کاملا به حرف مدیران کمپ گوش کنند که نماد کلاهبرداری و بازی با احساسات مردمی است.

استفاده از سگ؛ ابداع تازه برای ترک اعتیاد

گردانندگان کمپهای غیرمجاز ترک اعتیاد که فاقد کمترین علم و مهارت برای مراقبت از افراد در حال ترک هستند، با مشاهده بی قراری معتادان در حال ترک به جای تلاش برای آرام کردن آنان، از سگها برای ترساندن معتادان استفاده می کنند.

در حالیکه مراحل مختلف ترک اعتیاد نیاز به رفتارهای مراقبتی متفاوت و متناسب با مرحله ترک دارد متاسفانه افراد بی اطلاع به جای ایجاد تنفر از مواد مخدر در ذهن معتادان، بیشتر به ایجاد تنفر از کمپهای ترک اعتیاد در روان افراد کمک می کنند که البته کاملا طبیعی است.

اراده کافی تنها راه ترک

معاون آموزشی و برنامه ریزی نظام پزشکی کرج گفت: اراده کافی تنها راه ترک اعتیاد است و بسیاری از داروهای ترک اعتیاد قدرت درمانی کافی ندارند.

هوشنگ نوری افزود: برخی تصور می کنند که استفاده از داروهای ترک اعتیاد، اثرات بسیار مطلوبی دارد و باعث می شود افراد اعتیاد را ترک کنند درحالیکه اینگونه نیست.

وی ادامه داد: داروهای ترک اعتیاد بیشتر نقش کمکی دارند و به تنهایی قادر نیستند اتیاد را در فرد معتاد از بین ببرند.

این مسئول تاکید کرد: مهمترین عامل در زمینه ترک اعتیاد، ایجاد اراده کافی در شخص معتاد برای ترک اعتیاد است و اگر این اراده وجود نداشته باشد، افراد معتاد نمی توانند اعتیاد خود را ترک کنند.

فعالیت هزار کمپ غیر رسمی ترک اعتیاد در کشور

همچنین مدیرکل دفتر سازمانهای مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور از فعالیت هزار کمپ غیررسمی ترک اعتیاد در کشور خبر داد.

محمدصادق فتح اللهی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به فعالیت بیش از 640 تشکل رسمی مردم نهاد در زمینه ترک اعتیاد در کشور، بیان داشت: هم اکنون هزار کمپ غیر رسمی ثبت نشده در کشور در زمینه ترک اعتیاد با مراکز رسمی درمانی ترک اعتیاد همکاری دارند که این کمپها باید به ثبت برسند.

وی آخرین آمار رسمی معتادان کشور را یک میلیون و 200 هزار نفر اعلام کرد و افزود: همچنین بر اساس آمارهای رسمی هم اکنون بیش از 800 هزار نفر در کشور معتاد تفننی وجود دارد.

مدیر کل دفتر سازمانهای مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با اشاره بر گسترش فعالیتهای سازمانهای مردم نهاد در کمک به ترک اعتیاد و همکاری با مراکز ترک اعتیاد دولتی، بیان داشت: طی سه سال گذشته با تلاش این تشکلهای مردم نهاد برای 642 هزار نفر معتاد امکان مراجعه به مراکز درمانی ترک اعتیاد فراهم شده است.

۱۳۸۹ تیر ۳۱, پنجشنبه

دارویی براي درمان و ترك شيشه وجود ندارد

قائم مقام دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: متاسفانه هنوز روش درماني مشخصي براي درمان شيشه در كشور وجود ندارد و روش درماني خاصي براي اين مواد كشف نشده است ؛ مراكز مطالعات پزشكي و دارويي كشور نيز هنوز نتوانسته‌اند براي ترك و درمان مبتلايان اقدامي را انجام دهند.

به گزارش خبرنگار ايلنا، طه طاهري امروز در حاشيه مراسم مبارزه با مواد مخدر با اعلام اينكه كشفيات مواد مخدر صناعي و روان‌گردان‌ها از جمله شيشه در سال جاري نسبت به مدت مشابه سال‌هاي قبل 442 درصد افزايش داشته است در جمع خبرنگاران تاكيد كرد: مصرف شيشه و روان‌گردان‌ها وابستگي شديد و تخريبي در مصرف كننده به وجود مي‌آورد و تخريب حاصل از اين مواد نسبت به مصرف مواد اعتيادآور سنتي بيشتر است.

قائم مقام دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اقدامات درماني براي مصرف كنندگان شيشه تصريح كرد: متاسفانه هنوز روش درماني مشخصي براي درمان شيشه در كشور وجود ندارد و روش درماني خاصي براي اين مواد كشف نشده است ؛ مراكز مطالعات پزشكي و دارويي كشور نيز هنوز نتوانسته‌اند براي ترك و درمان مبتلايان اقدامي را انجام دهند.

اوبا اشاره به عوارض مصرف شيشه در كشور ادامه داد: به جز تخريب وارد آمده بر جسم، وابستگي در فرد، عدم تمركز و عدم تعادل روحي و رواني در مصرف كننده است.

به گفته قائم مقام دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر جرايم رخ داده توسط معتادان به شيشه مخرب‌تر از جرايم رخ داده توسط معتادان به مواد سنتي است.

طاهري از رشد ناگوار مصرف شيشه در كشور خبر داد وگفت: اميدواريم كه پرتوكل درماني خاصي براي معتادان شيشه در كشور تنظيم شود.

قائم مقام دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: مطابق با آمار سال هاي 86 و 87 ، به دليل قيمت بالاي شيشه، مصرف آن در ميان اقشار مرفه بيشتر بوده اما از اين سال‌ها به بعد، به دليل كاهش قيمت شيشه ، در بين جوانان كلان شهر‌ها شيوع بيشتري داشته است

۱۳۸۹ تیر ۲۸, دوشنبه

اعتياد به روانگردان‌ها در حال پيشي گرفتن از اعتياد سنتي است

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، اسماعيل احمدي مقدم امروز در مراسم روز جهاني مبارزه با مواد مخدر در مركز همايش‌هاي بين‌المللي صدا و سيما اظهار داشت: متأسفانه در اين روز شاهد جلوه ديگري از تروريست بين‌المللي هستيم تروري كه نه تنها جان افراد بلكه هويت جامعه و روح او را نيز مورد هدف قرار مي‌دهد. وي افزود:‌ يك سوي اين تروريست سوداگران مرگ هستند كه با انگيزه مادي دست به اين پديده شوم مي‌زنند و از سوي ديگر دست‌هاي سياسي است كه آن را هدايت مي‌كند. احمدي مقدم تصريح كرد: برنامه چهارم توسعه يك دوره بسيار درخشان در عرصه مبارزه با مواد مخدر پس از انقلاب بود كه علت اصلي آن تدوين سياست‌هاي كلي نظام در اين عرصه است. سياست‌هايي كه به امر مبارزه همه جانبه اعتقاد دارد. وي اضافه كرد: رويكرد گذشته ما كه يك مبارزه تك بعدي با عرضه مواد مخدر بود پاسخ چندان مثبتي را به دنبال نداشت اما اين سياست‌ها با وجود جامع‌نگري در امر مبارزه با مواد مخدر مي‌تواند راهگشا باشد. دبير كل ستاد مبارزه با موادمخدر تصريح كرد: امروز با فرض اينكه در افغانستان اصلاً هيچ ترياك و حشيشي كشت نشود مشخص شده است كه 40 ميليون معتاد به روانگردان‌ها در سطح دنيا وجود دارد كه در حال پيشي گرفتن از معتادان ترياكي و حشيشي هستند. وي افزود:‌ البته با ورود آفت به مزارع كشت خشخاش در افغانستان كه موجب كاهش يك چهارمي مواد مخدر شد و سطح زيركشت اين مواد را كاهش داد توليد مواد مخدر را تا حدود نصف نسبت به سال گذشته كاهش داد. اما نمي‌توانيم خيلي به اين آمار دل خوش كنيم چرا كه گزارش‌هاي بين‌المللي نشان مي‌دهد دپوي 12هزار تن مواد مخدر در افغانستان مصرف 2.5 سال جهان را تأمين خواهد كرد. احمدي مقدم ادامه داد: توليد و انتشار آفت زمين‌هاي خشخاش در افغانستان ممكن است توسط خود سوداگران مرگ انجام شود و دليل آن هم مشخص است چرا كه ترياكي كه در سال هاي گذشته حدود 40دلار در سر مزرعه و 60دلار به صورت خشك فروخته مي‌شد امسال به 130 دلار افزايش يافته است و مشخص است كه در اين بين كشاورز سودي نمي‌برد لذا سود اصلي به افرادي مي‌رسد كه مواد را دپو كرده‌اند. احمدي مقدم يادآور شد: اگر در افغانستان امنيت پايدار در زمينه كشت و توليد مواد مخدر هم ايجاد شود باز هم با تغيير الگوها شاهديم كه دريك آشپزخانه با موادي كه در بازار موجود است مواد مخدري خطرناك تر از مواد مخدر سنتي به راحتي توليد مي‌شود. احمدي مقدم ادامه داد: اينكه هر معتادي مي‌تواند آينده خود را در كنار خيابانها ببيند نقطه روشني است اما اينكه چه دليلي وجود دارد باز فرد خطر اعتياد را به جان مي‌خرد جاي سؤال دارد و اين نشان دهنده اين است كه راه اصلي، ارتقاء آگاهي‌هاي جامعه است. وي افزود: امروز شاهد هستيم اراده ملي در زمينه مبارزه با مواد مخدر شكل گرفته است و مجامع علمي، دستگاه هاي اجرايي، سازمان‌هاي مردم نهاد و عموم جامعه در اين موضوع دخالت دارد. دبير كل ستاد مبارزه با موادمخدر خاطرنشان كرد: آمار اعتياد در ستاد مبارزه مواد مخدر مسئول واحدي ندارد بلكه اين آمارها توسط دستگاه‌هاي مرتبط با مواد مخدر تهيه مي‌شود و آمار نهايي كه اعلام مي‌شود جمع‌بندي آمارهاي گرفته شده از اين واحدهاست. ساماندهي آمار طي يكي دو سال و با صدور كتاب و سالنامه آماري اعتياد بسيار اهميت دارد. وي اضافه كرد: در نيمه اول برنامه چهارم توسعه موضوع تقويت امر مبارزه با مواد مخدر را داشتيم كه انسجام همه دستگاه‌هاي مبارزه با مواد مخدر منجر شد آمار كشفيات ايران تا 35 درصد افزايش يابد. احمدي مقدم گفت: ‌در حوزه درمان كه در نيمه دوم برنامه چهارم توسعه به آن پرداخته شد نسبت به ابتداي برنامه افزايش 117 درصدي افراد تحت پوشش درمان را داشتيم كه به حدود 700هزار نفر در سال نزديك شديم در حالي كه 77درصد درمان توسط بخش خصوصي در حال انجام است. وي اضافه كرد: كاهش ورود معتادان به زندانها و ورود آنان به مراكز بازتواني موجب شد زنداني موادمخدر به نصف كاهش يابند در نتيجه رقم اعتياد به ايدز از طريق تزريق مواد مخدر به نصف كاهش يابد. وي گفت: كليات سند جامع پيشگيري از اعتياد در جلسه آخر ستاد مبارزه با مواد مخدر به تصويب رسيده است كه در اين سند آموزش‌ها عمدتاً چهره به چهره است. چرا كه ديگر نمي‌توان شاخص‌هاي پيشگيري از مواد مخدر را كه در دنيا با دلار يا يورو سنجيده مي‌شود تعيين كرد و بهترين محاسبه كاهش نرخ بروز است. احمدي مقدم گفت: افزايش 2.5 برابري حضور در نشريات و مطبوعات و 4.5 درصدي حضور در صدا و سيما را داشتيم و مي‌توان گفت در آموزش چهره به چهره افزيش 120 درصدي را شاهد بوديم. وي گفت: در ابتداي برنامه چهارم مبلغ اختصاص يافته براي مبارزه با اعتياد 60 ميليار تومان بود و در آخر برنامه 120 ميليارد تومان افزايش يافت. وي با اشاره به قانون جديد مبارزه با مواد مخدر گفت: اين قانون در حال حاضر اصلاح شده است و در آن تغيير جريان مبارزه از سمت خرده فروشان به فروشندگان درشت و اصلاح قانون روانگردان‌ها گنجانده شده است.

۱۳۸۹ تیر ۲۵, جمعه

دو سوم معتادين ظرف 3 ماه اول پس از خاتمه درمان مجددا به اعتياد روي مي آورند

مسئول دفتر آسيب‌هاي اجتماعي وزارت رفاه گفت: دو سوم معتادين ظرف 3 ماه اول پس از خاتمه درمان به اعتياد روي مي آورند. به گزارش خبرنگار اجتماعي ايسنا - منطقه لرستان، دکتر معصومه معارف‌وند در همايش روز جهاني مبارزه با مواد مخدر در لرستان با بيان اين مطلب افزود: بازگشت به اعتياد چالش اصلي برنامه‌هاي درمان بوده که در اين راستا کمتر توجه شده است. وي با تاکيد براينکه ايران جز معدود کشورهايي است که تنوع روش‌هاي درماني در آن زياد است تصريح کرد: در مطالعه اي که در مورد معتادان به هروئين، سيگار و الکل انجام شده تقريبا دو سوم معتادين ظرف 3 ماه اول پس از خاتمه درمان عود کرده بودند. معارف وند يادآور شد: تعداد کساني که ظرف يکسال اول، شکست در درمان را تجربه مي کنند به 90 درصد نيز مي رسد. وي با بيان اينکه برنامه پيشگيري از عود را در ايران نداريم اظهار داشت: لرستان به نسبت استان‌هاي شرقي آمار اعتياد کمتري دارد و تعداد مراکز درماني آن بيشتر است. وي بيان كرد: افرادي که اعتياد ترک مي کنند بعد از ترک مورد حمايت قرار نمي گيرند. وي ادامه داد: مهارت آموزي جهت آشنايي با موقعيت‌هاي پرخطر و شناخت علائم آگاهي دهنده احتمال بازگشت  ،به وجود آوردن تغييرات لازم در مهارت‌هاي زندگي شخص جهت کاهش نياز به استفاده از الکل ،داروها يا سيگار از جمله برنامه هاي پيشگيري از عود است. به گفته مسؤول دفتر آسيب‌هاي اجتماعي وزارت رفاه،  اغلب برنامه‌هاي درماني در ايران سم زدايي متمرکز است در حالي که درمان‌هاي پايدار و بلندمدت نياز بوده و برنامه هاي پيشگيري از عود بايد برنامه هاي بلند مدت باشند. معارف وند در خاتمه يادآور شد: در برنامه هاي درماني اعتياد پيشرفت چشمگيري داشتيم اما در پيشگيري از عود کاري نکرديم و در کشور در جهت بازگشت معتاد به اعتيادداريم دچار شکست مي شويم.

۱۳۸۹ تیر ۲۲, سه‌شنبه

در نگهداري و درمان معتادان بايد به اشتغال آنها نيز توجه كرد

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: با تزريق اعتبارات، سير صعودي برنامه‌هاي پيشگيري مواد مخدر را شاهد هستيم. به گزارش خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر امامي رضوي در همايش ملي سالروز مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اصلاحيه قانوني كه به موجب آن معتادان تا زماني كه به مراكز درمان مراجعه كنند، مجرم تلقي نمي‌شوند، افزود: اصلاح اين قانون سبب شد تا زمينه‌اي فراهم شود تا خيل عظيمي از معتادان با ورود به مراكز درماني، تحت پوشش و حمايت قرار گيرند. وي ادامه داد: افرادي كه به حوزه نگهداري و حمايت وارد مي‌شوند تا ماه‌ها و حتي سال‌ها از ابتلاي مجدد به مواد مخدر رها هستند. امامي رضوي تصريح كرد: در بحث نگهداري و درمان معتادان بايد به اشتغال آنها نيز توجه كرد و بايد دستگاه‌هاي استاني و نهادهاي مختلف براي ايجاد اشتغال اين افراد تعاملاتي را با مراكز نگهداري و حمايت از معتادان داشته باشند. معاون درمان وزير بهداشت در ادامه با اشاره به كمبود اعتبارات كميته پيشگيري در بحث مبارزه با مواد مخدر، توجه همه جانبه دستگاه‌هاي حمايت كننده در بحث مبارزه با مواد مخدر را در اين زمينه خواستار شد و تاكيد كرد: درست است كه با محدوديت منابع در كشور روبرو هستيم، اما اگر با اين مساله مبارزه نكنيم بر تعداد افرادي كه شكار اين معضل شده و از چرخه باروري كشور خارج مي‌شوند، افزايش مي‌يابند. به گفته وي، سرمايه‌گذاري براي حمايت از برنامه‌هاي مقابله با پيشگيري و حمايت معتادان بسيار به صرفه است؛ چرا كه دشمنان هر روز ابزار متنوع و متحولي را براي هدف گرفتن جوانان ايراني به كار مي‌گيرد و اگر ما به سرعتي كه آنها متحول مي‌شوند نتوانيم اعتبارات تزريق كنيم، قطعا از گردانه رقابت حذف شده و عقب مي‌مانيم. امامي رضوي در خصوص اعتبارات اختصاص داده شده به بحث مبارزه با مواد مخدر، خاطرنشان كرد: بر اساس آخرين قولي كه مسئولين دادند، قرار شده است كه اعتبارات تصويب شده به صورت 100 درصدي تخصيص يابد تا مشكلات موجود در حوزه پيشگيري و درمان كاهش يابد. معاون درمان وزارت بهداشت در پايان صحبت‌هاي خود با تاكيد بر اينكه در سال 87 اين مركز توانسته به 64 هزار و 251 نفر از اين تعداد خدمات رساني كند‌، اظهار كرد: اين در حاليست كه در سال 81 اين مركز تنها به 41 هزار نفر خدمات رساني مي‌كرد و با اختصاص اعتبارات ما شاهد افزايش افراد تحت حمايت خواهيم بود.

۱۳۸۹ تیر ۱۹, شنبه

بازگشت به اعتياد، چالش اصلي برنامه‌هاي درمان

مسئول دفتر آسيب‌هاي اجتماعي وزارت رفاه گفت: دو سوم معتادين ظرف 3 ماه اول پس از خاتمه درمان به اعتياد روي مي آورند. به گزارش ايسنا، دکتر معصومه معارف‌وند در همايش روز جهاني مبارزه با مواد مخدر در لرستان با بيان اين مطلب افزود: بازگشت به اعتياد چالش اصلي برنامه‌هاي درمان بوده که در اين راستا کمتر توجه شده است. وي با تاکيد براينکه ايران جز معدود کشورهايي است که تنوع روش‌هاي درماني در آن زياد است تصريح کرد: در مطالعه اي که در مورد معتادان به هروئين، سيگار و الکل انجام شده تقريبا دو سوم معتادين ظرف 3 ماه اول پس از خاتمه درمان عود کرده بودند. معارف وند يادآور شد: تعداد کساني که ظرف يکسال اول، شکست در درمان را تجربه مي کنند به 90 درصد نيز مي رسد. وي با بيان اينکه برنامه پيشگيري از عود را در ايران نداريم اظهار داشت: لرستان به نسبت استان‌هاي شرقي آمار اعتياد کمتري دارد و تعداد مراکز درماني آن بيشتر است. وي بيان كرد: افرادي که اعتياد ترک مي کنند بعد از ترک مورد حمايت قرار نمي گيرند. وي ادامه داد: مهارت آموزي جهت آشنايي با موقعيت‌هاي پرخطر و شناخت علائم آگاهي دهنده احتمال بازگشت  ،به وجود آوردن تغييرات لازم در مهارت‌هاي زندگي شخص جهت کاهش نياز به استفاده از الکل ،داروها يا سيگار از جمله برنامه هاي پيشگيري از عود است. به گفته مسؤول دفتر آسيب‌هاي اجتماعي وزارت رفاه،  اغلب برنامه‌هاي درماني در ايران سم زدايي متمرکز است در حالي که درمان‌هاي پايدار و بلندمدت نياز بوده و برنامه هاي پيشگيري از عود بايد برنامه هاي بلند مدت باشند. معارف وند در خاتمه يادآور شد: در برنامه هاي درماني اعتياد پيشرفت چشمگيري داشتيم اما در پيشگيري از عود کاري نکرديم و در کشور در جهت بازگشت معتاد به اعتيادداريم دچار شکست مي شويم.

۱۳۸۹ تیر ۱۶, چهارشنبه

افزایش 117 درصدی معتادان تحت درمان در کشور

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام اینکه ذخیره تریاک در افغانستان مصرف 2.5 سال معتادان جهان را تضمین کرده گفت: بر اساس اصلاحات جدیدی که در قانون مبارزه با مواد مخدر انجام شده درمان معتادان اجباری می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار اسماعیل احمدی مقدم صبح دوشنبه در همایش سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر گفت:‌ امروزه با جلوه دیگری از تروریسم در جامعه مواجه هستیم که برخلاف تروریسم‌های گذشته جسم و روح افراد را مورد هدف قرار داده است.

وی گفت: یکسوی معضل مواد مخدر افرادی هستند که با انگیزه مالی این پدیده شوم را ایجاد می‌کنند و از سوی دیگر دستهایی هستند که این پدیده را ساماندهی،‌ کنترل و هدایت می‌کنند.

سردار احمدی‌مقدم گفت: برنامه چهارم توسعه تاریخ درخشان ایران در عرصه مبارزه با مواد مخدر بود که علت اصلی آن تدوین سیاستهای کلی نظام در مبارزه با مواد مخدر است. سیاستهایی که به امر مبارزه همه جانبه و متوازن برخلاف رویکرد سنتی مقابله محور پرداخته است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: تغییر الگوی مصرف و عرضه مواد مخدر موجب شده تا مبارزه با عرضه مواد مخدر در کشور کافی نباشد به نحوی که 40 میلیون معتاد به مخدرهای روانگردان که در دنیا وجود دارد در حال پیشی گرفتن از سایر معتادان به مواد سنتی است.

ذخیره تریاک 2.5 سال معتادان جهان در افغانستان

وی تصریح کرد: آمارهای دو سال اخیر در افغانستان مبنی بر کاهش کشت تریاک به علت ورود آفت به مزارع بسیار امیدوار کننده است ولی باطن این امر نشان می‌دهد که نباید به این آمار دل خوش کرد زیرا دپویی که در افغانستان صورت گرفته مصرف 5/2 سال معتادان جهان را تضمین کرده است.

سردار احمدی مقدم ادامه داد: سناریوهایی که در زمینه آفت به وجود آمده در مزارع کشت خشخاش افغانستان وجود دارد نشان دهنده این است که پشت انتشار این آفت افرادی هستند که از این ماجرا سود کلان می‌برند زیرا این امر موجب شده تریاکی که در سال گذشته کیلویی 40 دلار در مزارع خریداری می‌شد امسال به بیش از 130 دلار برسد.

وی اظهار داشت: اگر امنیت پایدار توسط مردم و دولت افغانستان نیز در این کشور ایجاد شود و کشت تریاک در این کشور کاهش یابد باز نباید به این موضوع امیدوار بود زیرا با تغییر الگوی مصرف، امروزه در آشپزخانه‌ها مواد صنعتی به راحتی تولید می‌شود که برخی آنها آثاری بسیار زیانبارتر از مواد سنتی دارد.

احمدی مقدم گفت: اگر در گذشته سلسله مراتبی در گرایش به اعتیاد وجود داشت امروزه افراد در همان گام نخست به خطرنا‌کترین مرحله مانند مصرف شیشه روی می‌آورند که این موضوع برای کشورها هشدار دهنده است.

وی گفت: هر فردی که به اعتیاد روی می‌آورد می‌تواند آینده چند سال بعد خود را ببیند. بر همین اساس مهمترین موضوع در پیشگیری از اعتیاد افزایش سطح آگاهی‌های جامعه است.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: راهبرد جامع و متوازن ایران منجر به تقویت یک باور و اراده ملی در سطح دستگاهها و جامعه شده که امروزه می‌توان گفت شکل گیری این اراده ملی در حوزه مبارزه با مواد مخدر دستگاههای اجرایی، سازمانهای مردم نهاد و مردم را در مبارزه با مواد مخدر همگام کرده است.

وی با اشاره به سازماندهی آمار در کشور گفت: یکی از دستاوردهای برنامه چهارم توسعه سازماندهی آمار بود زیرا افراط و تفریط در آمارها مشکلات بسیاری را در جامعه ایجاد می‌کند. بر همین اساس سازماندهی آمار و صدور کتاب سالنامه آماری در حوزه مواد مخدر یکی از اقدامات بسیاری اساسی در این حوزه بود که موجب شد نیازهای تخصیص یافته در کشور مشخص و ارزیابی شود.

سردار احمدی مقدم گفت: در نیمه اول برنامه چهارساله توسعه، مبارزه با مواد مخدر در مرزها و پلیس مبارزه با مواد مخدر و انسجام دستگاهها تقویت و این اقدامات منجر به کشف 320 تا 35 درصدی مواد وارد شده به کشور شد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اقدامات مقابله‌ای ایران موجب شد تا ورود مواد مخدر به ایران کاهش یافته و قیمت آن نیز افزایش چشمگیری یابد و مسیر ترانزیت آن نیز تغییر کند.

وی گفت: ظرف سه سال آینده شاهد انسداد کامل مرزهای کشور در برابر ورود مواد مخدر خواهیم بود.

احمدی مقدم تصریح کرد: نیمه دوم برنامه‌‌ها در حوزه درمان اجرا شد که طی آن آمار معتادان تحت درمان افزایش 117 درصدی نسبت به اول برنامه داشت و 700 هزار معتاد تحت پوشش درمانی قرار گرفتند.

وی گفت: 77 درصد اقدامات بخش درمان از سوی بخش خصوصی در حال انجام است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: کاهش ورود معتادان به زندانها با تغییر نگاه به معتادان موجب شد تا زندانیان مواد مخدر در برنامه چهارم توسعه به نصف رسیده و معتادان به جای زندان به مراکز درمانی فرستاده شوند.

وی گفت: هدف ستاد مبارزه با مواد مخدر در برنامه پنج ساله پنجم توسعه پیشگیری در حوزه اعتیاد است زیرا در این بخش عقب ماندگی بسیاری داریم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: روزانه مواد جدیدی با تبلیغات فریبنده و اسامی مختلف وارد کشور می‌شود و جوانان را مورد هجوم قرار می‌دهد که باید اقداماتی برای مبارزه با این موضوع انجام شود.

تصویب سند جامع پیشگیری از اعتیاد

احمدی مقدم گفت: ‌سند جامع پیشگیری از اعتیاد به تصویب رسیده و منجر به جهشی قابل توجه در حوزه پیشگیری می‌شود.

وی ادامه داد: امروزه شاخصهای پیشگیری از اعتیاد در دنیا دلار و یورو است اما ایران نمی‌تواند اقدامات پیشگیرانه خود را با این موضوع بسنجد زیرا اعتباراتی که به دستگاههایی مانند بسیج در حوزه پیشگیری از اعتیاد اختصاص می‌یابد کمتر از 10درصد هزینه‌های واقعی آنان است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: در طول پنج سال گذشته 4 تا 5 درصد در ورود افراد به چرخه اعتیاد کاهش داشتیم که امیدواریم در برنامه پنجم توسعه این رقم افزایش یابد.

وی با اشاره به قانون مبارزه با مواد مخدر گفت: در گذشته سیاستهایی برای مبارزه با مواد مخدر تدوین شد اما چون قانونی مشخص در این زمینه نداشتیم این سیاستها تنها جنبه شعاری داشت ولی اکنون با اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر مشکل برطرف شده و اکنون می‌توان به مبارزه در بخش مواد صنعتی پرداخت.

احمدی مقدم افزود: اجباری شدن درمان معتادان، اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر و تغییر جریان مبارزه و برخورد از خرده فروشان به سمت توزیع کنندگان و سرکرده‌های اصلی از جمله موارد تصویب شده این قانون است.

۱۳۸۹ تیر ۱۳, یکشنبه

انهدام بیش از 13 تن مواد مخدر

تن و 150 کیلوگرم مواد مخدر در بوشهر، هرمزگان و آبادان امحا شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، این مواد شامل حشیش، هرویین، شیره و آمپول‌های روان گردان بود که به همت ماموران مبارزه با مواد مخدر کشف و ضبط شده بود.

هزار و 400 کیلوگرم از این مواد در بوشهر، 11 هزار و 500 کیلوگرم در هرمزگان و 250 کیلوگرم باقی مانده در آبادان نابود شد.

در مراسم امحای این مواد، شماری از خانواده‌های شهدای مبارزه با مواد مخدر و اعضای شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر حضور داشتند.

امروزه، گاه مواد مخدر در بسته‌بندی و شکل‌های جدید کالاهای مصرفی به شکل‌های آدامس به بازار وارد شده که تحت عنوان خوشبو کننده دهان به فروش می‌رسند و به علت ناآگاهی و نبود اطلاع رسانی، برخی افراد به این مواد مبتلا می‌شوند.

۱۳۸۹ تیر ۱۰, پنجشنبه

ایران موفق در مبارزه با قاچاق مواد مخدر، ناموفق در کنترل معتادان

بر پایه گزارش سالانه‌ سازمان ملل، هم اکنون تولید تریاک و کوکائین در سراسر جهان کاهش یافته است.
در این گزارش نام ایران، به عنوان کشوری که در مبارزه با قاچاق مواد مخدر موفق بوده، ثبت شده است.

به گزارش «تابناک»، گزارش سالانه‌ «دفتر مبارزه با جرایم و مواد مخدر» سازمان ملل متحد (UNODC) درباره اعتیاد، روز گذشته منتشر شد.
بنا بر این گزارش که روز چهارشنبه (۲۳ ژوئن) انتشار یافت، میزان مصرف مواد مخدر، به ‌ویژه در کشورهای در حال رشد افزایش یافته است. در این گزارش همچنین آمده است که به ‌دلیل کاهش تولید تریاک و کوکائین، معتادان به مصرف مواد مخدر شیمیایی روی آورده‌اند.

پایگاه خبری «دویچه وله» با تحلیلی بر این خبر نوشت: کارشناسان دفتر مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل متحد پیش‌بینی می‌کنند، در آینده‌‌ نزدیک میزان مصرف قرص‌های آمفیتامین و اکستازی از میزان مصرف هروئین و کوکائین نیز بیشتر خواهد شد.

هم اکنون حدود سی تا چهل میلیون نفر در سراسر جهان از قرص‌های آمفتامین استفاده می‌کنند.
همچنین شمار معتادان به دارو در حال افزایش است. گمان می‌رود که در حال حاضر حدود ۱۳۰ تا ۱۹۰ میلیون نفر در سراسر جهان، کانابیس (شيره گياه شاهدانه) مصرف می‌کنند.

رئیس دفتر مبارزه با با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل، آنتونیو ماریا کوستا، در این باره می‌گوید: «ما نمی‌توانیم با جانشین کردن قرص آمفیتامین به‌ جای کوکائین و هروئین با مسأله اعتیاد مبارزه کنیم.» تولید مواد مخدر شیمیایی، در لابراتوآرهای مخصوص، مستقیم در مناطقی که به فروش می‌روند، صورت می‌گیرد. شمار این لابراتوآرها در سال ۲۰۰۸ حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است.

بر پایه گزارش سالانه‌ این دفتر، تولید تریاک و کوکائین در حال حاضر در سراسر جهان کاهش یافته و این در حالی است که در دو سال گذشته، حدود یک چهارم از مساحت مناطق کشت خشخاش _ که از آن تریاک به ‌دست می‌آید _ کاسته شده است.

در همین گزارش آمده است که تولید هروئین در سال ۲۰۰۹، حدود ۱۳ درصد کاهش یافته و به میزان ۶۵۷  ُتن رسیده است. افغانستان با تولید ۹۰ درصدِ مصرف جهانی، با وجود کاهش تولید، هنوز در رتبه نخست است.

این گزارش همچنین می‌ افزاید، کشت ماده‌ اصلی کوکائین (گیاه کوکا) در ده سال گذشته، حدود ۲۸ درصد کاهش یافته و این روند همچنان ادامه دارد، به ویژه در کلمبیا که مرکز اصلی تولید کوکائین است، کشت گیاه کوکا با خطرات بیشتری همراه است و سود اندکی عاید شبکه‌های تولید و فروش مواد مخدر می‌کند.

این گزارش می افزاید: کارشناسان دفتر مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل متحد بر این باورند که کشف و مبارزه با قاچاق مواد مخدر، باید در کشورهایی مثل روسیه، اروپای شرقی و برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، با جدیت بیشتری پیگیری شود. این امر در مورد کشورهایی که در آن‌ها این مواد کشت و تولید می‌شوند، نیز صادق است. این دولت‌ها در سال تنها دو صد هروئینی که در کشورشان رد و بدل می‌شود، کشف می‌کنند.

در گزارش سالانه سازمان ملل متحد همچنین آمده است کشورهای ایران و ترکیه در مبارزه با قاچاق مواد مخدر، موفقیت شایان توجهی به دست آورده‌اند. این کشورها «بیش از نیمی از هروئینی که در سال ۲۰۰۸ در سراسر جهان مصادره شده، کشف کرده‌اند.»

کارشناسان دفتر مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل متحد در گزارش خود همچنین تأکید می‌کنند که افزایش شمار معتادان در کشورهای در حال رشد به ‌ویژه نگران‌کننده است. رئیس این دفتر آنتونیو ماریا کوستا در این باره می‌گوید: «کشورهای فقیر نمی‌توانند با پیامدهای افزایش اعتیاد در جوامع خود مقابله کنند.»

د ضمن در گزارش سالانه‌ سازمان ملل متحد، به شرایط نامساعد و متفاوت ترک اعتیاد و بهره‌وری از امکانات بهداشت و درمان در کشورهای جهان نیز اشاره شده است: بر اساس آمار منتشره از سوی این دفتر، تنها یک پنجم معتادان جهان می‌توانند از امکانات بهداشتی و درمانی برخوردار شوند. 

اما نکته قابل تأملی که در این گزارش دیده می شود، مقایسه معتادان به مواد مخدر در سه کشور افغانستان، ایران و روسیه از حیث نسبت جمعیت معتاد این کشورها به کل جمعیت است.

در همین باره، دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان یافته سازمان ملل متحد اعلام کرد، 2/7 درصد از ساکنان بالغ در افغانستان به صورت منظم، مواد مخدر مصرف می کنند ولی شمار مصرف کنندگان مواد مخدر بیش از این میزان است، چرا که شمار زنان و کودکان معتاد، در این بررسی در نظر گرفته نشده است. این در حالی است که بر پایه بررسی های سازمان ملل متحد، شمار معتادان به مواد مخدر در ایران در سال 2009 ، رقمی بین 1/5 تا 3/2 درصد است.

پس از این دو کشور، روسیه با داشتن رقم  1/64 درصد برای شمار معتادان نسبت به کل جمعیت این کشور، در جایگاه بعدی قرار می گیرد. میانگین جهانی شمار معتادان، 0/3 درصد است.

همچنین گزارش های تهیه شده از وضعیت اعتیاد به ویژه اعتیاد به مواد مخدر جدید و صنعتی، به شدت افزایش یافته و گروه سني 18 تا 25 سال بیشترین افراد استفاده کننده از قرص های روانگردان و مواد مخدر صنعتی را تشکیل می دهند.

۱۳۸۹ تیر ۷, دوشنبه

كمپ‌هاي ويژه معتادان شيشه ايجاد مي‌شود

ترك اعتياد در گذشته تنها مبتني بر اراده و خواستن فردي بود كه عمري را با مخدر گذرانده بود.معتادي كه نكبت اعتياد بر زندگي‌اش سايه افكنده بود مي‌خواست كه افيو ن را از پا در بياورد و براي رسيدن به اين موضوع تمام تلاشش را مي‌كرد.كمكي اگر بود چيزي جز دلداري و دعاي خير آشنايان نبود و بغير از آن نه دارويي بود و نه روشي براي ترك.نتيجه هم معمولا بسيار بهتر از اكنون بود چون كسي كه با زحمت ترك مي‌كرد قدر تلاشش را مي‌دانست و ديگر به اعتياد جواب مثبت نمي‌داد.

اين روزها اما اعتياد شده يك بيماري با درمان‌هايي متفاوت كه نتيجه‌اش هم عجيب و غريب است.روش‌هاي متفاوت حالا رسيده به مواد شيميايي و سگ درماني و نتيجه هم اينكه بسياري از معتادان باز هم بعد از ترك سراغ مخدر مي‌روند و روز را از نو شروع مي‌كنند.خبر جديد را سرپرست دفتر مداخله و بازتواني سازمان بهزيستي كشور گفته با اين موضوع كه:كمپ‌هاي ترك اعتياد ويژه معتادان به مواد مخدر روانگردان و شيشه ايجاد خواهد شد.‌ اكنون يك كمپ به صورت آزمايشي تحت نظر بهزيستي با 20 معتاد شيشه در حال فعاليت است و در صورت موفقيت
به زودي كمپ‌هاي ويژه اين معتادان ايجاد مي‌شود.
فرهاد اقطار در نشست خبري با بيان اينكه رويكرد سازمان بهزيستي براي مبارزه و پيشگيري از اعتياد جلب مشاركت مردمي است گفته: تا كنون يك‌هزار و 800 تيم در محله‌هاي شهر و روستايي شكل گرفته است كه شامل شوراهاي محلي، مهدهاي كودك، اوليا و مربيان، دانش‌آموزان و دانشجويان است.
او گفته: امروز ديگر نمي‌توان تنها با سخنراني، همايش، كتاب و توزيع بروشور با اعتياد و مواد مخدر مبارزه كرد بلكه بايد در كنار مردم بود و با كمك خود مردم اطلاع‌رساني و فرهنگ‌سازي كرد.به گفته اقطار تا كنون تعداد چهار ميليون و 824 هزار و 900 نفر تحت پوشش برنامه‌هاي اجتماع‌محور قرار گرفته‌اند. سرپرست دفتر مداخله و بازتواني آسيب هاي اجتماعي بهزيستي از تماس بيش از 618 هزار شهروند با خط ملي اعتياد خبر داد و گفت: از تعداد تماس هاي گرفته شده با خط ملي اعتياد بيشترين آمار متعلق به همسران و مادران معتادان بوده كه ميانگين سني معتادان مورد تماس نيز بين 30 تا 40 سال بوده‌ است.
اقطار ميزان اعتبارات اختصاص داده شده به بهزيستي از سوي ستاد مبارزه با مواد مخدر را در سال 88، چهار ميليارد تومان اعلام كرد و خبر داد: تنها 86 درصد اين مبلغ پرداخت شده و امسال مبلغ اين اعتبار رو به كاهش است.
سرپرست دفتر مداخله و بازتواني آسيبهاي اجتماعي سازمان بهزيستي با بيان اينكه تا كنون يك‌هزار كمپ ترك اعتياد در كشور شناسايي شده‌اند گفت: از اين تعداد 118 كمپ با پروانه و 100 كمپ در مسير موافقت اصولي قرار داشته و الباقي غيرقانوني فعاليت مي‌كنند.
او در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه «آيا كمپ‌هاي كنوني ترك اعتياد صلاحيت درمان معتادان شيشه را دارند؟» گفت: به صورت پايلوت يك كمپ درمان معتادان به شيشه و مواد روانگردان عهده‌دار درمان شده كه در صورت موفقيت به زودي كمپ‌هاي ترك اعتياد ويژه معتادان مواد روانگردان ايجاد مي‌شود.اقطار از روش‌هاي سگ درماني، آب سرد درماني و كتك درماني كمپ‌هاي غيرمجاز هم انتقاد كرد و گفته: اين روشها موجب تشديد آسيب‌هاي اجتماعي شده و مبناي علمي و پزشكي ندارد.جالب اينكه بسياري از مراكز ترك اعتياد به اين موارد متوسل مي‌شوند.بد تر از همه هم اينكه معتاداني كه براي ترك اعتياد به اين مراكز مي‌آيند از اعمال چنين روش‌هايي كاملا بي‌خبرند و در مراكز تر ك اعتياد ناگهان با چنين روش‌هاي غير انساني مواجه مي‌شوند.

۱۳۸۹ تیر ۴, جمعه

ترک اعتياد با فناوري نانو

رئيس مرکز تحقيقات مولکولي سلولي دانشگاه علوم پزشکي ايران از اجراي پروژه تحقيقاتي در حوزه تاثيرات بيولوژيک اعتياد در اين مرکز خبر داد و گفت: در اين پروژه با استفاده از نانوتکنولوژي اقدام به ترک اعتياد با استفاده از فناوري نانو کرديم.

به گزارش مهر، دکتر محمدتقي جغتايي با اشاره به مطالعات انجام شده در اين زمينه در دانشگاه ها افزود: مسئله اعتياد يک مشکل اقتصادي است و بسياري از نيروهاي فعال جامعه را در برمي گيرد از اين رو اولويت ها و شاخص هايي از سوي دانشگاه علوم پزشکي ايران به ستاد مبارزه با مواد مخدر ارائه شد.

وي با بيان اينکه با ارائه اين شاخص ها تعدادي از پايان نامه هاي دانشجويان به اين موضوع اختصاص يافت اظهار داشت: بررسي استفاده از نانوتکنولوژي در آزادسازي داروي متادون در بدن مصرف کننده و اثرات مخربي که بر جاي مي گذارد مهمترين پروژه اي است که در اين زمينه در اين مرکز تحقيقات پيگيري مي شود.

جغتايي به جزئيات اين پژوهش اشاره کرد و گفت: داروي متادون در فرد مصرف کننده خيلي سريع آزاد مي شود و ما بر آن هستيم تا بتوانيم با استفاده از نانوفناوري سرعت اين آزادسازي را کم کنيم و اثر دارو را به حداقل برسانيم تا مصرف اين دارو در در ترک اعتياد کاهش يابد و موجب جلوگيري از وابستگي مجدد فرد به متادون شود.

رئيس مرکز تحقيقات مولکولي سلولي با تاکيد بر اينکه در حال حاضر داوري متادون جايگزين مواد مخدر شده است خاطرنشان کرد: اين پروژه در مرکز تحقيقات سلولي دانشگاه علوم پزشکي ايران در حال اجرا است.

۱۳۸۹ تیر ۱, سه‌شنبه

1.5 تا 2 ميليون معتاد حرفه‌اي در كشور وجود دارد

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، مهدي مهدي‌زاده در حاشيه چهارمين همايش بيولوژي اعتياد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شروع اعتياد در كشور در حال حاضر 22 سالگي و مصرف حرفه‌اي آن به سن 25 سالگي رسيده است. همچنين گزارشهايي وجود دارد كه در سطح مراكز آموزشي دبيرستان و دانشگاه‌ها موضوع اعتياد وجود دارد. وي افزود: اعتياد هم هزينه‌ زيادي دارد و هم درمان سختي دارد. هزينه‌هاي اجتماعي اثرات سوء اقتصادي و سياسي نيز مي‌تواند داشته باشد به طوري كه مسئولان سه قوه در اين مسئله تأكيد داشته‌اند كه همه نيروها بايد بسيج شوند تا معضل اعتياد حل شود. مهدي‌زاده تصريح كرد: اگر ژنوم انسان را در نظر بگيريم 99.9 درصد ژن‌هاي همه افراد با هم يكي هستند و تنها يك دهم باقيمانده ژن‌ها آنهايي هستند كه مطالعات نشان مي‌دهد مي‌توانند ايجاد بيماري كنند. در يكي ايجاد آلزايمر در يكي بيماري قلبي و در يكي سوق به سمت اعتياد كه اگر بتوانيم اين ژن‌ها را بشناسيم و بيان كنيم شايد بتوانيم افرادي را كه به سمت اعتياد مي‌روند و علاقه‌مند مي‌شوند تشخيص دهيم غربالگري كنيم و مداخلات لازم را انجام دهيم. وي با اشاره به ماده مخدر شيشه تصريح كرد: شيشه از فرآورده‌هايي است كه دست ساز است و امكانات و هزينه زيادي براي تهيه آن مورد نياز نيست. قيمت آن نسبت به مواد ديگر كمتر، دسترسي به آن آسان‌تر، درمان آن متفاوت‌تر و عوارض آن بيشتر است. عضو مجمع تحقيقات سلولي مولكولي اعتياد ادامه داد: در حال حاضر فعاليت‌ها و پژوهش‌هايي در زمينه شيشه انجام گرفته است كه اميدواريم در سال آينده يافته‌هاي جديد خود را اعلام كنيم. وي گفت: در مورد قرص اكستازي كارهاي جديد را شروع كرده‌ايم و داروهايي كه اثرات مخرب آن را كاهش مي‌دهد اميدواريم تا مدت كوتاهي به دست آوريم. مهدي‌زاده گفت: قرص‌هاي اكستازي شكل‌هاي مختلف دارد و اسامي كه درجامعه شنيده مي‌شود مانند مرسدس، ستاره و جميله تركيباتي هستند كه همان قرص‌هاي اكستازي هستند اما درصد آنها متفاوت است و چون دست‌ساز هستند و پروتكل مشخصي براي ساخت آن وجود ندارد.هر كسي اسم خاصي روي آن مي‌گذارد. مهدي‌زاده خاطر نشان كرد: تا يك طرح جامع در جهت مبارزه با اعتياد در زمينه پيشگيري، درمان و تحقيقات نداشته باشيم نمي‌توانيم كار چنداني را انجام دهيم.

۱۳۸۹ خرداد ۲۹, شنبه

وزارت بهداشت به اندازه كافي به مسئله اعتياد بها نمي‌دهد

 به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، محمد تقي جغتايي در چهارمين همايش بيولوژي اعتياد اظهار داشت: اگر بخواهيم به جنبه‌هاي اجتماعي سلامت بپردازيم مهمترين موردي كه اين حوزه را با خطر جدي مواجه كرده است، اعتياد است و بيولوژي اعتياد يكي از مواردي است كه مي‌تواند در حل اين معضل نقش مهمي داشته باشد.
وي افزود: بيولوژي اعتياد شايد مانند مسائل بيولوژيك سرطان و بيماران قلبي آن قدر پررنگ نباشد اما بايد در نظر داشت اگر بتوانيم به اين موضوع بپردازيم و دستاوردي از آن داشته باشيم مي‌توانيم در درمان، پيشگيري و مبارزه با اين پديده شوم توفيق بزرگي را به دست آوريم.
جغتايي تصريح كرد: همه مي‌دانيم بزرگترين مسئله تهديد‌كننده جامعه اعتياد است اما متأسفانه بايد گفت در كشور به اندازه‌اي كه به بيماران تالاسمي اهميت داده مي‌شود به اعتياد اهميت داده نمي‌شود. جمعيت مبتلايان به تالاسمي در كشور حدود 24تا 25 هزار نفر است اما با كمي دقت متوجه مي‌شويم مراكزي هم در درمان هم در تحقيقات و گروهي هم در پيشگيري آن فعاليت مي‌كنند اما مسئله اعتياد كه بالاي يك ميليون نفر را درگير كرده است، كمتر مورد توجه است.
رئيس سابق دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي خاطر نشان كرد: در حوزه روانشناختي اعتياد كم كار شده است و اينكه چرا مسئله اعتياد كه جامعه را تهديد مي‌كند براي دانشگاهيان و محققان هنوز آن قدر مهم نشده است جاي سؤال دارد، مسئله اعتياد فقط مانند بيماري قلبي نيست كه فقط خود فرد را درگير كند بلكه هم توان فرد را مي‌گيرد هم نيروي فعال جامعه را از چرخه خارج مي‌كند و هم خانواده او را درگير مي‌كند.
وي گفت: جاي سؤال دارد كه حتي در وزارت بهداشت و حوزه معاونت پژوهش، آموزش و سلامت به مقدار لازم به مقوله اعتياد بها نمي‌دهند.
وي اضافه كرد: صاحبنظران اجتماعي معتقدند اعتياد مقوله‌اي اجتماعي است، روانشناسان مي‌گويند مسئله روانشناختي است افرادي هم مي‌گويند موضوع بيولوژيك است اما هنوز به نتيجه قطعي نرسيده‌ايم.
جغتايي ادامه داد: اينكه آيا افراد معتاد گرايش‌هاي ژنتيكي داشته‌اند يا چه كارهايي در ساختار مغز صورت مي‌گيرد كه فرد معتاد مي‌شود با توجه به ورود انواع مخدرهاي جديد از موضوعات مهم بيولوژيك اعتياد است كه در جهان بسيار كم روي آن كار شده است.
در ادامه اين مراسم مهدي مهدي‌زاده، دبير علمي همايش بيولوژي اعتياد اظهار داشت: متأسفانه علي‌رغم تلاش‌هاي مسئولان در موضوع بيولوژيك اعتياد توفيق چنداني حاصل نشده است از طرف ديگر به نظر مي‌رسد مصرف‌كننده‌ها و توليد‌كننده‌ها هم بيكار ننشسته‌اند و هنوز مي‌شنويم توليدات جديدتر، نازل‌تر با قيمت كمتر و با اثرات سوء بيشتر به بازار عرضه مي‌شود و تعداد مصرف‌كننده‌ها را بالا مي‌برد.
وي افزود: اعتياد از چالش‌هاي اساسي تمام دولت‌هاي ما بوده است و اگر بپذيريم يكي از چالش‌هاي اساسي در امر پيشگيري از جرم ، اجتماعي، علمي، اقتصادي و سياسي ما موضوع اعتياد است برگزاري چنين همايشي مي‌تواند عوامل بيولوژيك اعتياد را شناسايي و معرفي كند و كمك شاياني در كاهش سطح عوارض اعتياد ايجاد كند.

۱۳۸۹ خرداد ۲۶, چهارشنبه

صدور مجور 5 کمپ ترک اعتیاد ویژه زنان معتاد پایتخت

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان تهران گفت: پنج کمپ ترک اعتیاد ویژه زنان با عنوان "‌خانه های بهبودی"‌تا پایان امسال در تهران راه اندازی می شود. بهمن لطفی خواه در گفتگو با خبرنگار مهر از صدور مجوز پنج کمپ ترک اعتیاد ویژه زنان معتاد پایتخت خبر داد و افزود: مدارک متقاضیان تاسیس مراکز ترک اعتیاد زنان در شهرستانهای ری، شهریار و اسلامشهر ارائه شده است. وی گفت: تا کنون مجوز سه کمپ صادر شده و دو کمپ دیگر به زودی با تکمیل مدارک دارای مجوز می شوند. لطفی خواه در مورد شرایط اعطای مجوز به کمپهای ترک اعتیاد ویژه بانوان گفت: بنیانگذار و مدیر کمپ با حداقل مدرک سیکل باید دو سال از پاکی و ترک اعتیادش گذشته باشد و یک مسئول را با مدرک کارشناسی ارشد در رشته روانشانسی بالینی به عنوان روانشاس کمپ به بهزیستی معرفی کند. وی افزود: با بررسیهای دقیق از سوی کارشناسان هر شهرستان به منظور شناخت مناطق دارای رفتارهای پرخطر با تعداد بالای معتاد،‌ کمپهای ترک اعتیاد برای زنان و مردان توسط بخش خصوصی ایجاد می شود. معاون امور پیشگیری بهزیستی استان تهران در پاسخ به این پرسش که آیا موضوع محرم سازی در کمپهای ترک اعتیاد ویژه زنان لحاظ شده است گفت: تمامی استاندارهای هنجارهای اجتماعی در کمپهای ویژه زنان دیده شده است. لطفی زاده از مردم درخواست کرد با توجه به رواج روشهای درمان غیرعلمی در برخی کمپهای بدون مجوز ترک اعتیاد در صورت مشاهده هرگونه تخلف با شماره تلفنهای 88788734 و 24  تماس گرفته و بهزیستی استان تهران را مطلع کنند.

۱۳۸۹ خرداد ۲۳, یکشنبه

مصرف مواد مخدر در دوران امتحانات افزايش مي‌يابد

معاون مرکز مشاوره دانشگاه صنعتي اصفهان با بيان اينکه هر ترم حدود 8 نفر از دانشجويان اين دانشگاه اقدام به خودکشي مي کنند، گفت: با اقدامات به موقع، از خودکشي منجر به فوت جلوگيري کرده‌ايم. مهرداد دشتي درگفت‌وگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به افزايش مصرف سيگار در دوران امتحانات اظهاركرد: دانشجويان در اين دوران به مصرف موادي همچون ريتالين، شيشه و ترياک روي مي آورند. وي با اشاره به تاثير فوق العاده اين مواد در ابعاد فکري، عاطفي و جنسي مصرف کننده، افزود: يادگيري مهارت‌هاي زندگي و مشاوره تحصيلي در طول ترم مهم ترين راهکار براي جلوگيري از مصرف مواد در دانشگاه است. دشتي مهمترين معضل اين مرکز با افکار خودکشي دانشجويان اين دانشگاه را، ضعف دانشجويان از نظر مهارت هاي فردي، مديريت استرس، مديريت زمان، مهارت حل مساله و خودشناسي دانست. معاون مرکز مشاوره دانشگاه صنعتي اصفهان در دسترس بودن مواد مخدر را عامل ديگر مصرف مواد توسط دانشجويان دانست و گفت: فرد مصرف کننده در دانشگاه نبايد احساس امنيت کند. وي در ادامه رابطه گرم و صميمي اساتيد و دانشجويان در دانشگاه را بزرگترين سرمايه در زمينه‌هاي روحي و رواني و عامل ايجاد حس غلبه بر ضعف دانشجويان دانست. دشتي با اشاره به ديگر مشکلات دانشجويان در دوران امتحانات، راهکار مقابله با ناهنجاري‌ها در دانشگاه‌ها را ايجاد رابطه موثر، و يادگيري ضرورت زندگي اجتماعي در برخورد با طبقه‌ها و اقشار مختلف جامعه دانست.

۱۳۸۹ خرداد ۲۰, پنجشنبه

شناسايي دو مرکز تهيه و توزيع موادمخدر و کشف 40 کيلو شيشه در استان تهران

مسعود زاهديان در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس با اشاره به اينكه در سال گذشته 970 تن شيشه در كشور توسط نيروي انتظامي و وزارت اطلاعات كشف شد، اظهار داشت: بيشتر اين كشفيات در فرودگاه‌هاي كشور اتفاق افتاد. 850 تن آن در حال صادرات از كشور و حدود 120 تن آن در حال ورود به كشور كشف شد. وي با بيان اينكه روند صادرات اين مواد در حال شكل‌گيري است، افزود: متأسفانه مواد اوليه اين ماده مخدر در برخي نقاط در دسترس است كه با تشكيل كميته نظارت بر پيش‌سازها كه كميته منحصر به فردي استف با اين امر مبارزه مي‌كنيم. زاهديان ادامه داد: اين كميته بر خريد و فروش مواد پيش‌ساز مواد مخدر صنعتي نظارت دارد و در مهار صادرات و توليد داخل بسيار موثر است. وي گفت: در حال حاضر شيشه به عنوان جايگزين هروئين و كراك مطرح است در حاليكه 2 مورد آخر فرد را بي‌حال مي‌كند ولي شيشه توان مضاعف براي فرد ايجاد مي‌كند و خشونت و قتل را در پي دارد. بايد روي مراكز تامين مواد اوليه و فروشندگان آن كار كنيم.

۱۳۸۹ خرداد ۱۷, دوشنبه

مجوز مراکز درمان اعتیاد را فقط وزارت بهداشت صادر می کند

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه مهمترین دلیل کاهش سن اعتیاد در جامعه و نتیجه بخش نبودن راهبردهای مبارزه با مواد مخدر فقدان یک استراتژی واحد میان دستگاههای مسئول است گفت: اعتیاد به میان دانش آموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی کشیده شده است. سیروس برنا در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی برخی مسئولان ذیربط از جمله ستاد و پلیس مبارزه با مواد مخدر به مجلس میانگین سن اعتیاد پایین تر از حدی است که انتظار می رود. وی ادامه داد: اطلاعات موجود در آموزش و پرورش به عنوان یکی از مراجع ذیربط نشان می دهد اعتیاد به میان دانش آموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی کشیده شده است. این کارشناس مواد مخدر گفت: مهمترین دلیل کاهش سن اعتیاد در جامعه و نتیجه بخش نبودن راهبردهای مبارزه با معضل مواد مخدر فقدان یک استراتژی واحد میان دستگاههای مسئول است. وی تصریح کرد: دستگاههای مختلفی مانند سازمان آموزش و پرورش، ستاد مبارزه با مواد مخدر، پلیس مبارزه با مواد مخدر هر کدام به طور جداگانه برنامه های مستقلی را دنبال می کنند و از نبود استراتژی وحدت بخش برای کنترل و فرماندهی اقدامات رنج می برند به طوری که با وجود تلاش فراوان دستگاهها و صرف اعتبارات هنگفت همچنان شاهد کاهش سن اعتیاد در جامعه هستیم. وی ادامه داد: اعتیاد در میان افراد پایین 20 سال و بالای 50 سال نفوذ کرده و روز به روز نیز افزایش می یابد. این کارشناس مواد مخدر اظهار کرد: همچنین اعتیاد در میان اقشار مختلف جامعه به خصوص زنان گسترش یافته است به طوری  که آمارها حاکی از گرایش تعداد قابل توجهی از دختران بین 20 تا 24 سال به مصرف مواد مخدر است. وی گفت: هر چند وجود معضل منطقه ای و بین المللی ناشی از ترانزیت مواد مخدر از دالان ایران به کشورهای اروپایی و آسیایی و پیشرفت برنامه های مبارزه با مواد مخدر ایران در مقیاس با سایر کشورها مورد تائید همگان است اما نمی توان منکر گسترش و شیوع فزاینده مصرف مواد مخدر در جامعه شد. برنا در ادامه به بیان راهکارهای مبارزه با معضل مواد مخدر پرداخت و افزود: ایجاد مرکز سیاستگذاری واحد و اجرای سیاستهای تدوین شده از سوی دستگاههای اجرایی، اختصاص اعتبارات بیشتر، انجام کارهای فرهنگی برای افزایش آگاهی مردم، بهینه سازی اوقات فراغت جوانان، غنای بیشتر برنامه های رسانه ملی، تشکیل کارگاههای آموزشی مختلف از جمله راهکارهایی است که در صورت اجرای صحیح و اصولی منجر به کاهش مصرف این مواد در جامعه می شود.

۱۳۸۹ خرداد ۱۴, جمعه

انهدام بزرگترین باند قاچاق مواد مخدر جهان

 ماموران مبارزه با مواد مخدر آمریکا دهها عضو این شبکه بزرگ کلمبیایی را پس از یک سری حملات در سرتاسر آمریکای جنوبی دستگیر کردند که در میان آنها دو سرکرده اصلی باند به چشم می خورد.    به گزارش واحد مرکزی خبر روزنامه دیلی تلگراف در اینترنت نوشت اداره گمرکات و مهاجرت آمریکا تخمین می زند این باند قاچاق در چند سال گذشته حدود 5 میلیارد دلار از تجارت خود درآمد کسب کرده باشد. به گفته ماموران شرکت کننده در عملیاتی که منجر به متلاشی شدن این باند گردید، این شبکه کوکائین را به تمام قاره ها غیر از منطقه اقیانوس منجمد جنوبی قاچاق می کردند. آنها مواد مخدر را از طریق اسپانیا به اروپا و انگلیس می فرستادند. به گفته این ماموران، نیمی از کوکائینی که در خیابانهای آمریکا مصرف می شود، یعنی بیش از 912 تن به ارزش تقریبی حدود 24 میلیارد دلار، از طریق این شبکه وارد آمریکا شده باشد. شبکه های قاچاق مواد مخدر گیاه کوکائین را به قیمت کیلویی حدودا 850 دلار از کشاورزان می خرند. سپس پس از تصیفه و تبدیل شدن به کوکائین، کیلویی 49000 دلار در اروپا به فروش می رسد. گفته می شود آنها آنقدر پول به دست آورده بودند که حتی نمی توانستند آن را پول شویی کنند.

۱۳۸۹ خرداد ۱۱, سه‌شنبه

850 تن شيشه هنگام صادرات در فرودگاه كشف شد

مسعود زاهديان در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس با اشاره به اينكه در سال گذشته 970 تن شيشه در كشور توسط نيروي انتظامي و وزارت اطلاعات كشف شد، اظهار داشت: بيشتر اين كشفيات در فرودگاه‌هاي كشور اتفاق افتاد. 850 تن آن در حال صادرات از كشور و حدود 120 تن آن در حال ورود به كشور كشف شد. وي با بيان اينكه روند صادرات اين مواد در حال شكل‌گيري است، افزود: متأسفانه مواد اوليه اين ماده مخدر در برخي نقاط در دسترس است كه با تشكيل كميته نظارت بر پيش‌سازها كه كميته منحصر به فردي استف با اين امر مبارزه مي‌كنيم. زاهديان ادامه داد: اين كميته بر خريد و فروش مواد پيش‌ساز مواد مخدر صنعتي نظارت دارد و در مهار صادرات و توليد داخل بسيار موثر است. وي گفت: در حال حاضر شيشه به عنوان جايگزين هروئين و كراك مطرح است در حاليكه 2 مورد آخر فرد را بي‌حال مي‌كند ولي شيشه توان مضاعف براي فرد ايجاد مي‌كند و خشونت و قتل را در پي دارد. بايد روي مراكز تامين مواد اوليه و فروشندگان آن كار كنيم.

۱۳۸۹ خرداد ۷, جمعه

افزایش مصرف مواد مخدر در میان دانش آموزان مقطع راهنمایی

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه مهمترین دلیل کاهش سن اعتیاد در جامعه و نتیجه بخش نبودن راهبردهای مبارزه با مواد مخدر فقدان یک استراتژی واحد میان دستگاههای مسئول است گفت: اعتیاد به میان دانش آموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی کشیده شده است. سیروس برنا در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی برخی مسئولان ذیربط از جمله ستاد و پلیس مبارزه با مواد مخدر به مجلس میانگین سن اعتیاد پایین تر از حدی است که انتظار می رود. وی ادامه داد: اطلاعات موجود در آموزش و پرورش به عنوان یکی از مراجع ذیربط نشان می دهد اعتیاد به میان دانش آموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی کشیده شده است. این کارشناس مواد مخدر گفت: مهمترین دلیل کاهش سن اعتیاد در جامعه و نتیجه بخش نبودن راهبردهای مبارزه با معضل مواد مخدر فقدان یک استراتژی واحد میان دستگاههای مسئول است. وی تصریح کرد: دستگاههای مختلفی مانند سازمان آموزش و پرورش، ستاد مبارزه با مواد مخدر، پلیس مبارزه با مواد مخدر هر کدام به طور جداگانه برنامه های مستقلی را دنبال می کنند و از نبود استراتژی وحدت بخش برای کنترل و فرماندهی اقدامات رنج می برند به طوری که با وجود تلاش فراوان دستگاهها و صرف اعتبارات هنگفت همچنان شاهد کاهش سن اعتیاد در جامعه هستیم. وی ادامه داد: اعتیاد در میان افراد پایین 20 سال و بالای 50 سال نفوذ کرده و روز به روز نیز افزایش می یابد. این کارشناس مواد مخدر اظهار کرد: همچنین اعتیاد در میان اقشار مختلف جامعه به خصوص زنان گسترش یافته است به طوری  که آمارها حاکی از گرایش تعداد قابل توجهی از دختران بین 20 تا 24 سال به مصرف مواد مخدر است. وی گفت: هر چند وجود معضل منطقه ای و بین المللی ناشی از ترانزیت مواد مخدر از دالان ایران به کشورهای اروپایی و آسیایی و پیشرفت برنامه های مبارزه با مواد مخدر ایران در مقیاس با سایر کشورها مورد تائید همگان است اما نمی توان منکر گسترش و شیوع فزاینده مصرف مواد مخدر در جامعه شد. برنا در ادامه به بیان راهکارهای مبارزه با معضل مواد مخدر پرداخت و افزود: ایجاد مرکز سیاستگذاری واحد و اجرای سیاستهای تدوین شده از سوی دستگاههای اجرایی، اختصاص اعتبارات بیشتر، انجام کارهای فرهنگی برای افزایش آگاهی مردم، بهینه سازی اوقات فراغت جوانان، غنای بیشتر برنامه های رسانه ملی، تشکیل کارگاههای آموزشی مختلف از جمله راهکارهایی است که در صورت اجرای صحیح و اصولی منجر به کاهش مصرف این مواد در جامعه می شود.

۱۳۸۹ خرداد ۴, سه‌شنبه

700 كمپ ترک اعتياد غيرمجاز در كشور فعاليت مي‌كند

قائم مقام دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر: مصرف شيشه رشد فزاينده دارد 700 كمپ ترک اعتياد غيرمجاز در كشور فعاليت مي‌كند قائم مقام دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در حال حاضر 700 كمپ ترک اعتياد غيرمجاز در كشور وجود دارد كه از اين تعداد 300 مورد مربوط به خراسان رضوي است. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) - منطقه خراسان، طاها طاهري در كنفرانس مطبوعاتي حاشيه نشست مشترک فرمانداران و فرماندهان انتظامي شهرستان‌هاي خراسان رضوي، با بيان اينكه شرارت‌هاي مرتبط با مواد مخدر در سطح استان به صفر رسيده است، اظهار داشت: موضوع مواد مخدر در سطح استان تبديل به حمل و نقل و توزيع مواد مخدر و اعتياد شده است. وي افزود: در سال‌هاي قبل از سال 86 شاهد درگيري‌هاي مسلحانه، حضور شرارت‌هاي مرتبط با مواد مخدر و گروگان‌گيري در بعضي از شهرستان‌هاي استان خراسان رضوي بوديم، اما اكنون در سايه اقدامات امنيتي و انتظامي دستگاه‌ها، وضعيت امنيتي پايداري در سطح استان شكل گرفته است. طاهري اين امنيت پايدار را نتيجه اقداماتي همچون انسداد مرز، تكميل شدن راه‌هاي مرزي، احداث پاسگاه‌هاي مرزي، هدفمند شدن عمليات‌هاي اطلاعاتي و گسترش اشراف اطلاعاتي در باندها دانست. وي رويكرد ستاد را در سال 89 توجه به برنامه‌هاي كاهش تقاضا و آسيب دانست و افزود: در دو دهه گذشته تمام عملكرد نظام بيشتر معطوف به كاهش عرضه بوده است كه نتيجه اين امر توفيقي از لحاظ عدد اعتياد در كشور به وجود نياورد و نگراني مردم را در گسترش وجود اعتياد، معتادان و خرده فروشان به دنبال داشت. وي در ادامه در خصوص رويكرد كاهش تقاضا گفت: ايجاد يك پدافند عامل در جمعيت سالم براي جلوگيري از ورود به عرصه‌ اعتياد مد نظر است كه شامل آموزش‌هاي مهارت زندگي، آموزش‌هاي متقابل با مصون سازي و آموزش‌هاي مرتبط با توانمندسازي است. طاهري برنامه‌ ديگر ستاد مبارزه با مواد مخدر را در سال جاري برخورد با توزيع كنندگان خرد دانست و گفت: اين گروه عملا همان نقطه نارضايتي و آسيب پذيري در سطح اجتماع است. وي با بيان اينكه امروزه توزيع كنندگان خرد بيشترين آسيب را مي‌زنند، عنوان كرد: با هماهنگي با دستگاه‌ قضايي شديدترين برخورد قضايي با اين توزيع كنندگان انجام مي‌گيرد. وي در ادامه به بحث درمان پرداخت و گفت: امروزه پروتكل‌هاي درماني در ايران موفق است، به گونه‌اي كه كساني كه بيماري اعتياد دارند، بر اساس مصرف خود، پروتكل ‌تعريف شده دارند. وي افزود: بيشتر بار درمان و كاهش آسيب را بخش خصوصي و سازمان‌هاي مردم نهاد به عهده گرفته‌اند. طاهري به تاسيس مراكز درمان زنان معتاد در استان خراسان رضوي در سال جاري اشاره داشت و گفت: در گذشته فقط سه مركز درمان در سطح استان وجود داشت در حالي كه اكنون بالاي 100 مركز درماني در سطح خراسان رضوي وجود دارد. وي با بيان اينكه بايد درمان را توسعه دهيم و تسهيلات ايجاد كنيم كه معتاد به سوي درمان ترغيب شود، اظهار داشت: اگر بتوانيم رابطه توزيع كننده و فروشنده مواد مخدر را با معتاد قطع كنيم و از سوي ديگر با سياست‌هاي انتظامي و تشويقي وي را مجبور كنيم كه در دايره درمان قرار گيرد، آن وقت در درمان موفق بوده‌ايم. قائم مقام دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر چالش‌ امروز مواد مخدر كشور را مساله شيشه و مواد مخدر صنعتي دانست و افزود: دلايل نادرستي همچون اعتياد آور نبودن شيشه، تبليغات لاغري، سرخوشي و بي‌خيال كردن افراد و حل مشكلات ناتواني جسمي از جمله مسائلي است كه جوانان را به سوي مصرف شيشه كشانده است. وي ادامه داد: مصرف شيشه رشد فزاينده در جمعيت اعتياد كشور دارد و بخشي از طبقات داراي تحصيلات از اين ماده مصرف مي‌كنند. طاهري گفت: شيشه در گذشته وارد كشور مي‌شد و به خاطر مبلغ گران اين ماده، مصرف كنندگان آن فقط پولداران بودند اما اكنون اين توليد به داخل كشور رسيده است، به گونه‌اي كه به يكباره قيمت شيشه از كيلويي 120 ميليون به 8 ميليون تومان تنزل پيدا كرده است. وي خاطرنشان كرد: اين كاهش قيمت و توسعه و توليد آن در كشور منجر به بروز و شيوع مصرف شيشه شده است. وي با اشاره به اينكه آسيب‌هاي مرتبط با مصرف شيشه در كشور بسيار خطرناك‌تر از آسيب‌هاي مرتبط با مواد مخدر سنتي است، عنوان كرد: بازتواني و درمان مصرف كنندگان مواد مخدر صنعتي در كشور تقريبا ناممكن است. قائم مقام دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه به تصور اشتباه كه فقر باعث اعتياد است، اشاره داشت و گفت: 57 درصد جمعيت معتاد در كشور داراي شغل هستند. وي در خصوص نگراني قوه قضائيه پيرامون محلي براي نگهداري معتادان اظهار داشت: تمهيداتي انديشيده شده كه مراكز اجباري ايجاد شود تا اگر قاضي حكم داد، فرد معتاد در آن جا نگهداري شود. وي با بيان اينكه در خراسان رضوي 2 كمپ مجاز و 6 مورد در حال اخذ جواز و 300 مورد كمپ غيرمجاز وجود دارد، عنوان كرد: اشكال در سيستم نظارتي مربوطه است. طاهري افزود: وزارت بهداشت و بهزيستي دو ارگاني هستند كه بايد بر اين كمپ‌ها نظارت كنند. وي با بيان اينكه بايد مكانيزم‌هاي بخش خصوصي از درون خودشان فعال شود، گفت: بايد تسهيلاتي ايجاد شود كه مراكز ترك اعتياد غيرمجاز در جهت استانداردسازي رفتارهايشان ترغيب شوند. وي از كراك به عنوان ماده‌اي نام برد كه بيشتر معتادان به واسطه آن به مراكز درماني مراجعه مي‌كنند و خاطرنشان كرد: به هيچ وجه در داخل كشور مواد مخدر كشت نمي‌شود. قائم مقام دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر از حل شدن مشكل قانوني مواد روان گردان خبر داد و افزود: اكنون اين مواد روان گردان نيز مواد مخدر محسوب مي‌شود. وي همچنين از اختصاص مبلغ 40 ميليارد تومان براي بحث انسداد مرزهاي خراسان رضوي خبر داد.

۱۳۸۹ خرداد ۱, شنبه

قاب عکس معتاد توقیف شد

جواني كه دو كيلوگرم مواد مخدر از نوع شيشه را در يك قاب عكس تاريخي جاسازي كرده و قصد ارسال آن را به مالزي داشت، دستگير شد. به گزارش خبرنگار ما، كارمندان اداره پست به يك محموله پستي كه يك قاب عكس تاريخي بود و صاحب آن قصد ارسال آن را به كشور مالزي داشت مشكوك شدند. بنابر اين گزارش، پس از شكافتن جداره چوبي قاب عكس، ماموران متوجه شدند كه دو كيلوگرم مواد مخدر از نوع شيشه در داخل قاب عكس جاسازي شده است. اين گزارش حاكي است؛ صاحب محموله ابتدا از تحويل قاب عكس به اداره پست خودداري كرد، اما پس از شناسايي متهم از سوي كارمند پست، وي به جرم خود اعتراف كرد و گفت: كه قصد ارسال اين قاب عكس را به مالزي را داشته است. قاضي پرونده پس از شنيدن اظهارات متهم براي وي قرار قانوني صادر كرد.

۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۹, چهارشنبه

هشدار برای داروهای ترک اعتیاد ماهواره ای

سازمان بهزیستی به عنوان متولی صدور مجوز و نظارت بر عملکرد کمپهای ترک اعتیاد نهایت تلاش خود را می کند ولی فعالیت تعداد زیادی از کمپهای سنتی موجب اختلال در درمان و پیشگیری از اعتیاد شده است. یک کارشناس پیشگیری از اعتیاد با اعلام هشدار نسبت به افزایش تجارت داروهای ترک اعتیاد ماهواره ای در کشور گفت: با وجود اینکه رسانه ملی تاثیرگذارترین ابزار برای معرفی داروهای موثر، کلینیکهای تخصصی و روشهای برتر درمان اعتیاد است همچنان در این بخش کم کاری می کند. کامبیز محضری در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام هشدار نسبت به وضعیت کمپها و کلینیکهای ترک اعتیاد در کشور افزود: سازمان بهزیستی به عنوان متولی صدور مجوز و نظارت بر عملکرد کمپهای ترک اعتیاد نهایت تلاش خود را می کند ولی فعالیت تعداد زیادی از کمپهای سنتی موجب اختلال در درمان و پیشگیری از اعتیاد شده است. وی گفت: قرار بود ستادی تعریف شود تا سازمانها و نهادهای مرتبط با پیشگیری و درمان اعتیاد را مدیریت و ساماندهی کند. این ستاد امروز بنام ستاد مبارزه با مواد مخدر فعالیت می کند ولی بیشتر فعالیتش مبارزه با عرضه مواد است تا درمان و پیشگیری از اعتیاد. کارشناس پیشگیری از اعتیاد تاخیر در تامین بودجه درمانی، مسکن و اشتغال را از مهمترین مشکلات مسیر پیشگیری از اعتیاد عنوان کرد و افزود: ستاد مبارزه با مواد مخدر به عنوان رابط دستگاههای اجرایی در امر پیشگیری و درمان اعتیاد می تواند حمایتهای اجتماعی برای معتادان پاک شده را فراهم کند در حالی که هم اکنون درصد زیادی از معتادان پاک شده به دلیل بیکاری، فقر و انحطاط خانواده دوباره به سمت اعتیاد رجوع کرده اند. محضری افزود: سرانه بودجه برای درمان و پیگیری از اعتیاد آنقدر پایین است که دیگر برای فرهنگسازی و اطلاع رسانی اعتباری باقی نمی ماند این در حالی است که مهمترین عامل برای پیشگیری از اعتیاد اطلاع رسانی و آموزش است. کارشناس اسبق دفتر پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی، علت اصلی ورود داروهای ترک اعتیاد ماهواره ای به کشور را کم کاری صدا و سیما در موضوع تبلیغات داروهای ایرانی، کلینیکهای مجاز ترک اعتیاد و آموزشهای پیشگیری از اعتیاد عنوان کرد و افزود: صدا وسیما می تواند با همکاری وزارت بهداشت، بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر برترین کلینیکها، راههای درمانی و داروها و روشهای ترک اعتیاد را از طریق رسانه ملی مطرح کند تا مردم به سراغ داروهای ماهواره ای نروند. وی یکی دیگر از مشکلات پیش رو در بحث پیشگیری و درمان اعتیاد را مدیریت سلیقه ای کلینیکهای ترک اعتیاد عنوان کرد و افزود: اگر کلینیکهای ترک اعتیاد دارای صنف شوند و اعتبارات، قدرت و نظارت ویژه برای آنها لحاظ شود  میزان موفقیت برنامه های مربوط به پیشگیری از اعتیاد به مراتب بیش از وضعیت فعلی می شود.

۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۶, یکشنبه

روایت یک معتاد از تاریخچه ورود شیشه به ایران

تولید و فروش مواد مخدر در تهران آنقدر زیاد شده که نیازی نیست خودت را برای تهیه آن به زحمت بیندازی، از هر نقطه تهران که اراده کنی می‌شود هر نوع موادی را ظرف 5 دقیقه تهیه کرد و در بیشتر نقاط شهر با یک تلفن جنس را تحویلت می‌دهند...

به گزارش خبرنگار مهر، شاید دیدن شهروندانی که تا دیروز در دانشگاه، محل کار، کوچه و خیابان به عنوان همشهری و یا هم محله‌ای در کنار آنان زندگی می‌کردیم در کمپ‌های ترک اعتیاد قابل باور نباشد. تصور بسیاری از ما از معتادان افراد بزهکار، زندانیان، اقشار کم درآمد و بی سواد جامعه و... است حال آنکه اکنون دیگر نمی‌توان افرادی را که در دام این بلای خانمانسوز گرفتار شده‌اند تنها در این گروه از اقشار جامعه یافت. این روزها دیگر دیدن افراد تحصیلکرده و مرفه در کمپ‌های ترک اعتیاد اتفاق نادر و یا تعجب برانگیزی نیست.

از سوی دیگر، سالهاست که خبرنگاران، گزارشگران و اهالی رسانه در باب آسیب اجتماعی اعتیاد و راهکارهای پیشگیری و مقابله با آن قلمفرسایی می‌کنند و مسئولان هم دائما از از طرحها و برنامه‌های اجرا شده و یا در آستانه اجرا برای کاهش و یا ریشه کنی مواد مخدر سخن می‌گویند. در این بین همیشه برای افکار عمومی این سئوال مطرح بوده و اکنون نیز هست که چرا با وجود همه این حساسیتها و اقدامات مختلفی که توسط نهادهای مختلف انجام می‌شود ایران همچنان در رتبه‌های نخست خرید و فروش و مصرف مواد مخدر جهان قرار دارد و سالانه بسیاری از جوانان ایرانی در دام این اهریمن خوش خط و خال گرفتار می‌شوند.

این بار برای یافتن پاسخ این سوال به سراغ هیچ مسئولی نرفتیم بلکه پاسخ آن را با زندگی یک روزه در کمپ و در گفت‌گو با معتادانی که  گرانبهاترین لحظات عمر خود را در کمپ‌های ترک اعتیاد می‌گذرانند، در میان گذاشتیم.

حیرتم وقتی بیشتر می‌شود که همه آنها متفق القول می‌گویند آنقدر تولید و فروش مواد مخدر در تهران زیاد شده که نیازی نیست خودت را برای خرید مواد به زحمت بیندازی. از هر نقطه تهران که اراده کنی می‌شود هر نوع موادی را در 5 دقیقه تهیه کرد. حتی در مناطق مرفه نشین. در بیشتر نقاط تهران با یک تلفن جنس را تحویلت می‌دهند. از خود پرسیدم راستی یک کتاب و اثر فرهنگی را اگر بخواهیم تهیه کنیم چقدر باید وقت بگذاریم؟!

بازار تهران بهترین بازار فروش مواد مخدر!

علیرضا کارشناس عمران که دو روز به جشن تولد پاکی اش مانده می‌گوید: «من با 15 سال اعتیاد در پایتخت می‌توانم به عنوان یک کارشناس در زمینه تهیه مواد نظر دهم. بهترین مکان برای فروش مواد مخدر بازار تهران است که چند دلیل دارد. اول اینکه ازدحام جمعیت در بازار چهره فروشنده را تابلو نمی‌کند. دوم آنکه هر فروشنده‌ای حوزه استحفاظی خودش را دارد و مشتریها را می‌شناسد و مهمتر از همه قیمت مناسب و کیفیت خوب مواد است. البته چون تعداد مصرف کنندگان مواد در بین بازاریان زیاد است مکان خوبی برای عرضه بیشتر مواد است و بازار فروشندگان داغتر شده است. اکثر بچه‌های کمپ هم در گذشته موادشان را از بازار تهران تامین می‌کردند. به عنوان نمونه چهار راه سیروس و بازار مولوی محل پاتوق فروشندگان مواد مخدر است اصلا یک کوچه است که همه خریداران خرد در حال تهیه مواد از فروشندگان مواد مخدر هستند. در سالهای گذشته این مواد به صورت بسته بندی و مخفیانه تهیه می‌شد ولی امروز فروشنده یک کیسه موادمخدر در دست دارد و می‌گوید چقدر می‌خواهی؟»

فروشنده و مصرف کننده مواد را تنها با یک نگاه می‌شناسیم

گروه دیگری از معتادانی که تازه وارد کمپ شده بودند در مورد اینکه چگونه می‌توانید فروشنده مواد مخدر را در کوچه، خیابان و بازار تشخیص دهید چنین پاسخ می‌دهند: «اگر دوران مصرف موادت زیاد باشد و کمی هم باهوش باشی به راحتی میان یکهزار نفر هم فروشنده مواد را به راحتی پیدا می‌کنی. شناسایی مصرف کننده هم جای خودش را دارد نیازی هم به آزمایش نداریم ما را ببرید داخل کلانتری یا زندان ظرف مدت نیم ساعت تمام معتادان را کت بسته تحویلتان می‌دهیم.»

کراک هر گرم 6 هزار و شیشه هر گرم 10 هزار تومان

«هوشنگ» یکی از اعضای کمپ می‌گوید: «یکی از ویژگیهای دنیای مواد مخدر یکسان بودن قیمتهاست. تورم و قانون هدفمند کردن یارانه‌ها روی آن تاثیر ندارد. همه جای کشور قیمت یکسان است. الآن آخرین قیمت بازار در سال 89 برای هر گرم کراک 6 هزار تومان، سه گرم تریاک دوهزار تومان و شیشه هر گرم 10 هزار تومان است. البته باید بگویم که قیمت  مواد مخدر در مشهد کمی ارزانتر است و آنهایی که مصرف بالا دارند احتیاج یک سالشان را از مشهد تهیه می‌کنند!»

در تولید کراک و شیشه خودکفا شدیم!

امید 29 ساله با مدرک تحصیلی پنجم ابتدایی یکی دیگر از اعضای کمپ است که پس از 10 سال مصرف پاک شده است. می‌گوید: «تاریخچه شیشه را بیایید از من بپرسید. چون به نظر من اولین کسی که در ایران شیشه مصرف کرده من بودم. قبلا شیشه از کشور مالزی وارد ایران می‌شد و کیفیت مرغوبی داشت من هم اولین بار در یکی از شهرهای مرزی شیشه و شیوه تهیه آن را دیدم و یاد گرفتم. بعدا هم همان شخصی که وارد کرد توانست در ولنجک تهران مرکز عرضه شیشه را پایه گذاری کند. بعدها فروشندگان مواد وقتی که دیدند مصرف کنندگان شیشه زیاد شدند تصمیم گرفتند خودشان شیشه تولید کنند. رفتند مالزی و یکی از زنانی که در کارخانه تولید شیشه بود را به ایران آوردند. زن مالزیایی بعد از اینکه روش تولید شیشه را آموزش داد و رفت تولید کنندگان متوجه شدند که عوارض شیشه خیلی بیشتر از نوع اصلی آن است. به قول معروف فوت آخر را این خانم زرنگ یاد نداد و رفت. ولی امروز با تولید صدها آزمایشگاه در سطح کشور از نظر تولید شیشه خودکفا شده ایم. آزمایشگاهها هم که به اصطلاح به آنها "آشپزخانه" می‌گوییم با ترکیب زاج، تفازوئین، آنتی هیستامین و... و ترکیب با بخار شیمیایی شیشه مصرفی کشور را تولید می‌کنند.»

حاضریم با آزمایشگاه‌های بهزیستی رقابت کنیم!

حسن 38 ساله با 15 سال سابقه اعتیاد می‌گوید: «قدیم‌ها که تریاک و حشیش و هروئین فاز می‌داد دردسرهای خودش را داشت. برای کشیدن اینها نیاز به منقل، زغال و بافور و زرورق داشتیم و بوی ناشی از کشیدن مواد هم تا ساعت‌ها در خانه و بدن و محل کار باقی می‌ماند. ولی امروزه تنها با یک فندک 500 تومانی می‌توانی حتی در خیابان هم شیشه یا کراک مصرف کنی بو و دودی هم ندارد، کسی هم شک نمی‌کند. تازه نعشگی کراک و شیشه هم بیشتر است ولی باز هم ما می‌توانیم شیشه‌ای‌ها و کراکی‌ها را از بین هزاران نفر تشخیص دهیم . حتی می‌توانیم با آزمایشگاههای مواد مخدر و بهزیستی رقابت کنیم.»

اگر من رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر بودم...

«حسین» 27 ساله، دیپلمه و بافنده تریکو که چند ماهی است پاک شده به خبرنگار مهر می‌گوید: «من با اعتماد به نفس می‌گویم می‌توانم مصرف مواد مخدر و تعداد معتادان و فروشندگان مواد را در مدت 6 ماه به نصف کاهش دهم. فقط کافی است به من اختیار و قدرت بدهند. اولین اقدام قبل از شروع طرح ساخت یک زندان یا اندرزگاه بزرگ و مخصوص است. بعد تمام آزمایشگاهها را به کمک بچه‌های کمپ شناسایی و عوامل را دستگیر و به زندان می‌اندازیم. حرکت بعدی جمع آوری تمام معتادان و فروشندگان کشور است. بعد یک لایحه به مجلس می‌بردم که زیر یک میلیون تومان مواد را هم زندانی کنند. شما الان خودتان می‌توانید بروید و ببینید یک فرد مصرف کننده یا فروشنده که زیریک میلیون تومان مواد حمل می‌کند و دستگیر می‌شود در دادگاه فقط جریمه یا فوقش به چند ضربه شلاق محکوم می‌شود و بعد هم آزاد می‌شود.»

اگر یارانه داشتم معتادان را پس از ترک شاغل می‌کردم

مسئول کمپ هم می‌گفت: من در مدت این دو سال فعالیت بیش از پنج هزار معتاد را پاک کرده ام که تمامی آنها دارای پرونده‌اند. از این تعداد 200 نفر صد درصد دیگر به مواد رجوع نکرده و مشغول به کار و زندگی هستند و سایر آنها هم هنوز دوران نقاهت و آموزششان به پایان نرسیده است.

وی افزود: من به شما اطمینان می‌دهم که ستاد مبارزه با مواد مخدر و بهزیستی با میلیاردها تومان هزینه و برنامه در مقایسه با هزینه‌هایی که من کرده ام نتوانسته‌اند این تعداد معتاد را به زندگی برگردانند.

 به گفته مسئول این کمپ بسیاری از معتادان پس از ترک حتی نمی‌توانند شکمشان را سیر کنند و دوباره به اعتیاد برمی گردند در حالی که من می‌توانم آنها را بیشتر نگه داشته و با تولید کار و کارآفرینی آنها را شاغل کنم ولی حمایت نمی‌شوم و یارانه‌ها هم برای دولتیهاست و بخش خصوصی مرده است. اگر من مسئول ستاد مبارزه با مواد مخدر و بهزیستی بودم مدیریت کمپ‌ها را بر عهده خود معتادان پاک شده قرار می‌دادم.

۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۳, پنجشنبه

ميانگين سن اعتياد در ايران 23 سال است

مدير كل پيشگيري ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ميانگين سن اعتياد در ايران 23 سال است و آمار جديد تعداد معتادان كشور تا پايان امسال اعلام مي‌شود.
حميدرضا صرامي در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت:‌ در موضوع سرانه پيشگيري از اعتياد كشور اشتباهي صورت گرفته است. بودجه پيشگيري از اعتياد براي سال 89، حدود 13 ميليارد تومان است كه از اين ميزان 3،5 ميليارد تومان به آموزش و پرورش اختصاص يافت. در حالي كه اين 13 ميليارد تومان تمام بودجه پيشگيري نيست و اين بودجه، اعتبار كمكي دستگاه‌هاست.

وي با بيان اينكه گفته مي‌شود سرانه پيشگيري از اعتياد، سالانه به ازاي هر فرد نيم دلار است افزود: اين موضوع صحيحي نيست و اگر اينگونه بود بايد جمعيت بيشتري از مردم معتاد مي‌شدند اما مجلس بودجه‌هايي تحت عنوان پيشگيري از اعتياد به برخي از دستگاه‌ها در لابه‌لاي آئين‌نامه‌ها مي‌دهد كه ستاد مبارزه با مواد مخدر از آن بي‌خبراست.

مدير كل فرهنگي و پيشگيري ستاد مبارزه با مواد مخدر اضافه كرد: از مهمترين موضوعات در حال حاضر شفاف‌سازي بودجه‌هاست تا بتوان بهتر نهادها را پاسخگو كرد.

وي درباره عدد اعتياد در كشور گفت: عدد اعتياد همان عدد قبلي يعني يك ميليون و 200 هزار معتاد قطعي و 800 هزار معتاد تفنني است اما عدد جديد اعتياد تا پايان سال 89 اعلام خواهد شد. بررسي‌ها نشان مي‌دهد اعتياد شدت گرفته و از نوع سنتي به صنعتي رفته است اما نرخ آن رشد نكرده است.

صرامي خاطرنشان كرد: ميانگين سني معتادان كشور 23 سال است. متأسفانه ترافيكي از خرده‌فرهنگ‌هاي اعتياد در كشور در حال شكل‌گيري است و مواد صنعتي با 2 هزار گونه ماده با عصر جهاني‌شدن آماده هجوم به كشور است. لذا بايد مبارزه را هر چه بيشتر مردمي كنيم.